Prekende vrienden en familie

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Lora
Leefwijze: vegetarier

Prekende vrienden en familie

Bericht door Lora » ma dec 23, 2013 16:40

Hoe gaan jullie ermee om als vrienden of familie je eetkeuzes niet accepteren?
Ik probeer nu, na 13 jaar als vegetariër, namelijk steeds meer veganistische recepten uit en verwijder op deze manier langzaam aan steeds meer dierlijke producten uit mijn dieet. Dit valt mijn familie natuurlijk op en ik krijg helaas alleen negatieve reacties. Ik heb niet de behoefte om een discussie te beginnen over of het wel of niet gezond is. Ik vraag me echter wel af hoe ik beleefd uit kan leggen dat dit mijn eigen keuze is en ik daar recht op heb. Zelfs als ik mezelf door deze keuze van levensjaren beroof, wat ik natuurlijk niet geloof, is dat nog altijd mijn keuze en daar sta ik achter. Familieleden die roken worden immers ook niet steeds aangesproken op die keuze, terwijl niemand eraan twijfelt dat dat ongezond is.
Be something you love and understand

Brchj
Leefwijze: veganist

Re: Prekende vrienden en familie

Bericht door Brchj » ma dec 23, 2013 16:46

Ik ben ook redelijk recent vegan geworden, het is er ook langzaam ingeslopen tot een moment waarop mijn vriend vroeg ik of nu veganist was en ik toch zoiets had van 'ja vanaf nu eigenlijk wel'. Hij was het er niet mee eens, maar tegenwoordig vindt hij het prima want ik ben creatiever gaan koken en hij vindt alle vegan taarten enzo super lekker.
Mijn ouders waren het er niet mee eens, mijn moeder ging me zelfs op een feestje waar ik bij was afvallen tegenover anderen over dat ze het niet goed vond :roll: Maar ze vindt het wel heel leuk en spannend om voor feestjes ofzo eten voor mij te maken, en ze draait wel wat bij. Ze wil eigenlijk al geen ei meer eten, en eet regelmatig vega, maar ze geeft mijn vader de schuld dat hij alleen maar vlees wil. Oude stempel ofzo, maar goed.

Maar er zijn best wat mensen tegen wie ik het simpelweg niet heb gezegd, of niet eens durf te zeggen omdat ik bang ben voor hun oordeel. Mijn schoonouders bijvoorbeeld. Mijn vrienden weten het ondertussen wel een beetje, gemengde reacties denk ik. Ik ben er niet heel open over tegen iedereen omdat ik geen zin heb in de discussies, en ik kan niet alle argumenten zo goed verwoorden dat ik mijzelf daar goed in kan verdedigen. Dus ik vermijd het liever..
Lieve Nugget! <3
Clover

Framboos

Bericht door Framboos » ma dec 23, 2013 17:11

Lora schreef: Ik vraag me echter wel af hoe ik beleefd uit kan leggen dat dit mijn eigen keuze is en ik daar recht op heb. Zelfs als ik mezelf door deze keuze van levensjaren beroof, wat ik natuurlijk niet geloof, is dat nog altijd mijn keuze en daar sta ik achter. Familieleden die roken worden immers ook niet steeds aangesproken op die keuze, terwijl niemand eraan twijfelt dat dat ongezond is.
Precies zo. 'Het valt me op dat jullie... ik voel me daardoor (in een hoek gedrukt? Vervelend? Aangevallen?). Ik vind dat dit mijn eigen keuze is. Zelfs als ik mezelf door deze keuze van levensjaren beroof, wat ik natuurlijk niet geloof, is dat nog altijd mijn keuze en daar sta ik achter. Familieleden die roken worden immers ook niet steeds aangesproken op die keuze, terwijl niemand eraan twijfelt dat dat ongezond is. Ik zou het op prijs stellen als jullie daarom je opmerkingen over mijn manier van eten voor je houden.'

Dat verwoord je dan toch heel netjes?

Wat bij mij trouwens erg hielp was vaak lekkere taarten meenemen. Mijn moeder zegt nu meestal: mijn dochter is veganist (ze is er volgens mij zelfs trots op dat ik vegan ben..) en bakt de allerlekkerste taarten. Zal vast niet schaden! Tenzij ze niet zo van zoet houden, dan moet je je misschien in hartig eten verdiepen...

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » ma dec 23, 2013 17:25

Het is erg dubbel.
Zelfs mijn huisarts vroeg zich af of het wel gezond zou kunnen zijn mijn huidige dieet, terwijl toch algemeen bekend is dat dierlijke voeding foute vetten bevat en kanker, hart- en vaatziekten en obesitas kunnen veroorzaken.

Het zit gewoon ingesleten in die hoofden dat voeding wel imcompleet moet zijn als er niets dierlijks bij inzit.

Vegetarische hindoes eten doorgaans zeer kleine hoeveelheden yoghurt of een klein glaasje melk of yoghurt verdund met flink wat water. Maar ze doen dit niet omdat hun dieet zonder zuivel incompleet zou zijn.
Ze geloven wel dat yoghurt een verkoelend effect heeft en melk verwarmend uitwerkt.

Peulvruchten, noten, zaden, eiwitrijke groenten en vruchten bevatten ruimschoots al je benodigde essentiele aminozuren, je hebt die dierlijke voedingsbronnen nergens voor nodig en ze zijn nog ongezond voor je ook, zeker bij de hoeveelheden die Hollanders tot zich nemen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma dec 23, 2013 17:39

Ik ben nog geen veganist, maar kreeg wel al een verbazend negatieve reactie omdat ik vegetariër wilde worden dat het toch 'het beste is om gewoon bewust vlees te eten', dit van iemand die waarschijnlijk gelooft dat zijn vlees wel diervriendelijk zal zijn omdat hij de duurdere biefstuk varianten koopt van AH (niet eens bio, dat weet ik zeker). :roll:

Ik heb jarenlang ongezond gegeten, onwijs veel suiker en minstens 10 vitaminen/mineralen waren waarschijnlijk tekort in mijn voeding. Niemand die erom geeft zolang je maar vlees eet. Nu ik vegetarisch ga eten heb ik ook supplementen gekocht waarvan ik ontdekte dat ik ze altijd al nodig had (vitamine D) maar dat wist ik niet. Het is onwijs hypocriet dat mensen doen alsof alle vleeseters automatisch gezond zijn, terwijl 90% van Nederland te weinig vezels, te veel vet, te weinig groente, etc. etc. eet en dus helemaal niet zo gezond is als ze denken.

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma dec 23, 2013 17:46

Lora schreef:Hoe gaan jullie ermee om als vrienden of familie je eetkeuzes niet accepteren?
Ik probeer nu, na 13 jaar als vegetariër, namelijk steeds meer veganistische recepten uit en verwijder op deze manier langzaam aan steeds meer dierlijke producten uit mijn dieet. Dit valt mijn familie natuurlijk op en ik krijg helaas alleen negatieve reacties. Ik heb niet de behoefte om een discussie te beginnen over of het wel of niet gezond is. Ik vraag me echter wel af hoe ik beleefd uit kan leggen dat dit mijn eigen keuze is en ik daar recht op heb. Zelfs als ik mezelf door deze keuze van levensjaren beroof, wat ik natuurlijk niet geloof, is dat nog altijd mijn keuze en daar sta ik achter. Familieleden die roken worden immers ook niet steeds aangesproken op die keuze, terwijl niemand eraan twijfelt dat dat ongezond is.
Dit kun je prima op deze manier uitleggen toch? Als jij het bij jezelf houdt en dat ook benadrukt, moet het een keer tot ze doordringen dat ze dat hebben te respecteren net zoals jij hun respecteert.

Je kunt anders ook een retorische vraag stellen, a la 'oh, heb jij je dan verdiept in voedingsleer / veganistische voeding?' Oh, niet? Ik wel namelijk en mijn conclusie is dat het prima gezond is. Ik zou niet weten waarom iemand die zich er nooit in verdiept heeft, het beter zou kunnen inschatten dan ik.

Of als je het luchtiger wilt houden misschien vriendelijk glimlachen en zeggen 'ik vind het lief dat je bezorgd over me bent. Maar de laatste tijd ben ik juist gezonder gaan eten en ik let er inderdaad goed op dat ik geen tekorten krijg. Meer kan niemand doen, toch? Laten we het over iets anders hebben' :wink:

dit zou ook een goede vraag zijn voor de Beatrijs rubriek in Trouw denk ik :lol:

Edit: je hebt ook de wetenschappelijke consensus aan je kant. Als je niet serieus wordt genomen omdat jij 'je dingen laat aanpraten door andere vegans' kun je ze naar de Wikipedia verwijzen waar toch eigenlijk vrij onomwonden op meerdere pagina's staat dat veganisme gezonder is dan vegetarisme, vegetarisme gezonder is dan flexitarisme, flexitarisme gezonder dan vleeseten, en dat bij elk dieet belangrijk is om bewust te letten op afwisseling en voldoende vitaminen & mineralen.

Sandra

Bericht door Sandra » ma dec 23, 2013 18:00

Framboos schreef:
Precies zo. 'Het valt me op dat jullie... ik voel me daardoor (in een hoek gedrukt? Vervelend? Aangevallen?). Ik vind dat dit mijn eigen keuze is. Zelfs als ik mezelf door deze keuze van levensjaren beroof, wat ik natuurlijk niet geloof, is dat nog altijd mijn keuze en daar sta ik achter. Familieleden die roken worden immers ook niet steeds aangesproken op die keuze, terwijl niemand eraan twijfelt dat dat ongezond is. Ik zou het op prijs stellen als jullie daarom je opmerkingen over mijn manier van eten voor je houden.'
Dit!! Prachtig verwoord Framboos.

Nu weten weinig mensen dat ik vegetarisch eet (ik ga niet zo heel vaak uit eten en neem sowieso al jaren mijn lunch mee naar vrienden) maar als iemand het vraagt is dit bovenstaande van Framboos wat ik zeg. Als ik mij aangevallen voel (komt weinig voor (heb brede schouders, mede door het werk wat ik doe :mrgreen: ), dan zeg ik dat ook (ik voel mij niet prettig bij wat jij nu zegt.........).

Iemand zei jaren geleden eens tegen mij: "problemen (van wat voor aard dan ook), moet je KLEIN houden".
Als jij het niet opblaast (wat dan ook), dan zal je omgeving dit ook niet snel doen. Daarbij is het meestal, des te meer jij zegt, des te meer "voer" je de ander geeft om met jou in discussie te gaan (kan interessant zijn, maar is volgens mij niet jouw doel?).

Waar je iig mee moet oppassen is om niet met dezelfde vaart dingen terug te meppen, als iemand tegen jou zegt: "ik vind jou ongezond omdat je vegan eet" en jij zegt: "ik vind jou ongezond omdat je vlees eet", daar "win" je niets mee; oordelen is nu juist wat zij doen (begrijp ik uit jouw verhaal). Je kunt beter aangeven waarom vegan eten volgens jou gezond is (ik zie dat een aantal andere leden al wat input hebben gegeven over de redenen die je kunt aandragen, dus ik laat het hierbij).

Lora

Bericht door Lora » ma dec 23, 2013 18:13

Fijn om te horen dat ik het toch al aardig goed heb weten te verwoorden. Waarschijnlijk moet ik ook gewoon aanvaarden dat sommige mensen mijn keuzes nooit zullen accepteren. Dat is ook prima, zo lang ze mij daar niet mee lastig vallen. Als dat wel weer gebeurd, zal ik het inderdaad op deze manier proberen uit te leggen. :)
Van mijn vrienden heb ik overigens nog geen echt negatieve reacties gehad, maar er zijn er ook nog niet veel die het weten. Ik denk dat hun reacties wel mee zullen vallen, aangezien ik tegen hen ook nooit heb gepreekt over het feit dat zij vlees eten.
Verder staat mijn vriend volledig achter me, wat in mijn ogen ook het belangrijkst is. Hij is zelf vegetariër en vindt het geen probleem om zo nu en dan met mij mee te doen als flexi-veganist. :grin:
:thanks:
Praat gerust verder over het onderwerp, al is het maar om eventuele frustraties kwijt te kunnen.

@rno

Bericht door @rno » ma dec 23, 2013 18:46

Voor zover ik mij kan herinneren heb ik nog nooit van iemand een preek gehad.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

pommy

Bericht door pommy » ma dec 23, 2013 19:16

Toen ik van vleeseter naar vegetarier en later naar veganist ging gaf dat (gelukkig) maar weinig problemen, eigenlijk is de enige die ECHT moeilijk doet de man van een vriendin en die is meteen ronduit onbeschoft imo.
Ik wens niet zijn schnitzel in mn gezicht geduwd te krijgen (WTF?), geen ronduit kwetsende opmerkingen te horen zoals ''nou, geen wonder dat jij ziek bent, ligt aan wat je eet'' (oh? ben al ziek vanaf mn 17e vriend, en op mn 35e vegan geworden), als ik daar heen ga moet ik mn eigen eten meenemen want meneer weigert vegan, en dus ''achterlijk'', te koken, an sich geen probleem maar echt welkom voel je je dan ook niet, en zowel tijdens t uitpakken van dat vega-prakje als t opwarmen als t opdienen als t opeten wordt er continue op gehamerd dat ik geen konijn ben, vlees nodig heb, of ik toch geen gehaktbal wil en dat t vlees wat hij haalt diervriendelijk is want t is NIET halal (WTF? deel 2).
Aangezien er ook 2 koters rondlopen weiger ik een discussie aan te gaan (dat wordt knallende ruzie) en laat ik het bij of een of twee opmerkingen of ik ga op stand glimlachen en negeren.
Wat dus ook maar een tijdje werkt want dan wordt meneer nog grover met als gevolg dat ik geen zin meer heb in contact.

Vind t dieptriest dat iemand zich zo gedraagt puur en alleen om wat ik wens (of weiger, net hoe je t wil bekijken) te eten.

Lora

Bericht door Lora » ma dec 23, 2013 19:36

pommy schreef:Toen ik van vleeseter naar vegetarier en later naar veganist ging gaf dat (gelukkig) maar weinig problemen, eigenlijk is de enige die ECHT moeilijk doet de man van een vriendin en die is meteen ronduit onbeschoft imo.
Ik wens niet zijn schnitzel in mn gezicht geduwd te krijgen (WTF?), geen ronduit kwetsende opmerkingen te horen zoals ''nou, geen wonder dat jij ziek bent, ligt aan wat je eet'' (oh? ben al ziek vanaf mn 17e vriend, en op mn 35e vegan geworden), als ik daar heen ga moet ik mn eigen eten meenemen want meneer weigert vegan, en dus ''achterlijk'', te koken, an sich geen probleem maar echt welkom voel je je dan ook niet, en zowel tijdens t uitpakken van dat vega-prakje als t opwarmen als t opdienen als t opeten wordt er continue op gehamerd dat ik geen konijn ben, vlees nodig heb, of ik toch geen gehaktbal wil en dat t vlees wat hij haalt diervriendelijk is want t is NIET halal (WTF? deel 2).
Aangezien er ook 2 koters rondlopen weiger ik een discussie aan te gaan (dat wordt knallende ruzie) en laat ik het bij of een of twee opmerkingen of ik ga op stand glimlachen en negeren.
Wat dus ook maar een tijdje werkt want dan wordt meneer nog grover met als gevolg dat ik geen zin meer heb in contact.

Vind t dieptriest dat iemand zich zo gedraagt puur en alleen om wat ik wens (of weiger, net hoe je t wil bekijken) te eten.
Pfoe, het spijt me dat je dat mee hebt moeten maken. :( Ik denk dat ik op een gegeven moment de keuze zou maken om daar niet meer naartoe te gaan. Die negativiteit wil ik niet in mijn leven, dat kost bakken energie.
Heb je het er al eens met die vriendin over gehad?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma dec 23, 2013 22:46

Framboos schreef:Wat bij mij trouwens erg hielp was vaak lekkere taarten meenemen. Mijn moeder zegt nu meestal: mijn dochter is veganist (ze is er volgens mij zelfs trots op dat ik vegan ben..) en bakt de allerlekkerste taarten. Zal vast niet schaden! Tenzij ze niet zo van zoet houden, dan moet je je misschien in hartig eten verdiepen...
Ja, dat werkt in mijn beleving ook heel goed. Ik probeer standaard mensen (collega's etc.) eerst iets uit mijn keuken te laten proeven voor ze er achter komen dat ik veganist ben. Net nog mijn Zeeuwse opa en oma een zelfgebakken kerststol laten proeven. 'Oh, die is lekker! En jullie zien er ook gezond uit, niet mager ofzo. Dat gaat dus wel goed.' :lol:

Mijn vaders familie was eerst ook behoorlijk kritisch, maar we hebben stug volgehouden dat we alles goed hebben uitgezocht wat vitamines etc. betreft en dat ze zich geen zorgen hoefden te maken. En verder heel veel lekker eten voor ze gemaakt, zodat ze konden zien dat we niks tekort komen. Nu hebben ze het geaccepteerd en zeggen ze er niks meer over.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Raynak

Bericht door Raynak » di dec 24, 2013 10:24

Goede reacties allemaal.

Wat ik een keer heb gedaan bij een héél erg betweterig en totaal-van-zichzelf-overtuigd familielid dat maar door bleef gaan met zeuren en die absoluut zeker wist dat ik allerlei voedingsstoffen miste in mijn voeding (en wat ik dus uiteraard niet zou missen als ik zou eten zoals hij), is op de site chronometer.com een dag invullen met de dingen die hij standaard at, en daarna met de dingen die ik standaard at...
Haha, zijn gezicht daarna was echt priceless om te zien :mrgreen: Nooit meer gezeur van hem gehad.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di dec 24, 2013 10:32

Mijn familie en vrienden zijn gelukkig bijna allemaal heel relaxt geweest erover. Mijn schoonmoeder flipte wel een beetje toen ze hoorde dat niet alleen ik, maar ook mijn vriend, vegan was gaan eten. Eerst geloofde ze niet dat hij het uit eigen beweging deed en niet voor mij (dat zij ze niet in m'n gezicht hoor, maar wel tegen hem). En daarna dacht ze dat we nu nóóóóóit meer konden komen eten want ja, het is natuurlijk héél moeilijk om iets vegan te maken en als we het zelf mee zouden nemen, zou het ook niet gezellig zijn...

Nu, twee jaar later, komt ze hier eten voor een volledig vegan kerstdiner en geeft geen kik. Ze is 180 graden gedraaid, heeft zelfs eens vegan taart voor ons gebakken.

Dus sommige mensen hebben gewoon wat tijd nodig... misschien dat het nog beter wordt (eerder beter dan slechter denk ik).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Lora

Bericht door Lora » di dec 24, 2013 12:04

Leuk om te horen dat het ook vaak goed gaat.
Mijn cupcakes zijn altijd populair geweest bij familie, dus het is zeker een goed idee om ze een keer een veganistische versie voor te schotelen! :grin:

pommy

Bericht door pommy » di dec 24, 2013 14:32

Lora schreef: Pfoe, het spijt me dat je dat mee hebt moeten maken. :( Ik denk dat ik op een gegeven moment de keuze zou maken om daar niet meer naartoe te gaan. Die negativiteit wil ik niet in mijn leven, dat kost bakken energie.
Heb je het er al eens met die vriendin over gehad?
Thanx!
Voor mij houdt t ook wel op nu, is echt te veel stress en getut dit.
Vriendin wordt er boos om, maar daar trekt haar man zich niets van aan.. zucht.

Brent

Bericht door Brent » di dec 24, 2013 16:56

Ik denk dat ik zo weinig negatieve feed-back krijg uit mijn niet veggie-omgeving omdat ik het altijd presenteer als een grote noodzaak om niet ziek te worden en dat is dan ook de waarheid.
Met vlees, vis en eieren stopte ik al toen ik uit huis ging dus dat is sowieso vanzelfsprekend en niemand kijkt daar tegenwoordig in Nederland meer van op.

Als je het presenteert als een morele keuze, dan zullen mensen denk ik sneller het gevoel krijg dat je ze daarmee indirect in het beklaagdenbankje duwt.
Niet dat ik dat zelf uit de weg zou willen gaan, dat is hun probleem.
Het is de laatste tijd zoveel in de media, wat de negatieve gevolgen zijn van de massa-consumptie van dierlijke voeding, dat niemand het nog als een extreme keuze zal ervaren.

Maar bij familie blijft het toch altijd een beetje spanning geven dat ik niet zondermeer alles kan mee-eten met ze.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

miepmans

Bericht door miepmans » wo jan 01, 2014 19:56

Fijn dat dit topic er is! Mijn moeder reageert er heel gemengd op... Toen ik zei dat ik meeging doen aan de vegan challenge was ze helemaal gestresst want: "HOE MOET DAT NU MET KERST WE ETEN KALKOEN EN DAN KAN JIJ NIETS ETEN!!!" Het was officieel mijn bedoeling om na de veganchallenge weer terug te gaan naar vegetarisch dus ik heb haar overgehaald dat ze bij voorkeur vegan maar als het niet anders kon dan in ieder geval vegetarisch. Dat was een soort van geruststelling maar ik geloof dat we nog nooit zovaak gebeld hebben over het kerstdiner. Elke keer ook herhalen hoe vervelend het allemaal wel niet is (het aangepaste kerstmenu, niet de dieren). Ze is er wel heel lief mee bezig geweest. Recepten opzoeken en uitproberen enzo dus dat is fijn. Ik heb tich keer aangeboden om mijn eigen eten mee te nemen maar dat mocht niet "want dat is niet gezellig". Ze wilde ook niet bij mij eten want dan zou ze geen vlees hebben en dathoortbijkerst!!!!!!! Ik heb haar nu over kunnen halen om aanstaande maand bij mij te komen eten en daar heeft ze mee ingestemd. Ze wil ook graag een lijst met alle dingen die ik wel mag eten want ze wil het wel graag goed doen maar vindt het wel heel vervelend en lastig (wederom, het dieet, niet de beestjes). Leuke epische uitspraken als: "maar koeien willen gemolken worden!" of "maar je kan toch wel de vrouwtjeskippen eten? Die zijn niet versnippert" ( :shock: )

Maar als ik het zo lees heb ik geloof ik nog geluk. Al moet ik zeggen dat ik niet uitkijk naar de eerstvolgende familiebijeenkomst met mijn gezondheidsfreaky oom en tante. Ik heb geen idee hoe zij tegenover veganisme staan maar als ik kijk hoe erg ze mijn vegetarische neefje "geplaagd" hebben ("Hier J! Lekker hamburgertje! Is goed voor je!") verwacht ik weinig goeds.

Verder veel neutrale reacties in mijn omgeving. Ik ben héél blij dat mijn vriend het allemaal goed accepteert. Hij is dol op zijn stukje vlees maar snapt wel waarom ik veganistisch ben gaan eten.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do jan 02, 2014 17:48

miepmans schreef:Ik heb tich keer aangeboden om mijn eigen eten mee te nemen maar dat mocht niet "want dat is niet gezellig".
O ja, herkenbaar, dat was in het begin ook de redenatie van mijn schoonmoeder. Ik snap dat nooit zo, gezelligheid gaat toch primair om elkaar ontmoeten en met elkaar babbelen..?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

miepmans

Bericht door miepmans » vr jan 03, 2014 16:47

Renee1137 schreef:
miepmans schreef:Ik heb tich keer aangeboden om mijn eigen eten mee te nemen maar dat mocht niet "want dat is niet gezellig".
O ja, herkenbaar, dat was in het begin ook de redenatie van mijn schoonmoeder. Ik snap dat nooit zo, gezelligheid gaat toch primair om elkaar ontmoeten en met elkaar babbelen..?
dat dacht ik dus ook.. maar ik geloof dat bij mijn moeder een soort van: "ik wil graag voor mijn kind zorgen/voeden" erin gebakken zit. Maar waarom precies snap ik niet. Het gaat toch om het samen eten? Het is niet dat je daardoor niet samen kunt eten.. dan is het een ander verhaal.

Plaats reactie