Wat is er nou zo erg aan vlees eten?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
N1M
Leefwijze: vleeseter

Wat is er nou zo erg aan vlees eten?

Bericht door N1M »

Ik eet zelf graag vlees, sterker nog. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik vlees eet.

Nou vraag ik me af, wat er volgens jullie nou zo erg is aan vlees eten en het gebruiken van dierlijke producten.

Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Re: Wat is er nou zo erg aan vlees eten?

Bericht door Rick »

Op de homepage hier staat dat uitgebreid uitgelegd: http://www.veganisme.org/veganisme/waarom/

Als je meer vragen hebt, stel ze gerust.

Ik ben benieuwd waar je interesse naar uit gaat: Je eet vlees, doet dat graag en je wilt meer over veganisme weten. Van waar die interesse?

N1M

Bericht door N1M »

Intresse is er omdat ik veganisten nogal extreem vind in hun manier van denken.

Het kan ook allemaal wel iets minder.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Extreem in hun manier van denken? Ik ben toch benieuwd naar je verdere specificatie hierin.
Wat is er extreem aan het niet willen meewerken aan de uitbuiting van dieren enkel voor je eigen gewin?

De manier waarop mensen tegenwoordig met dieren omgaan vind ik dan eerder extreem. Kijk alleen maar even naar de bio-industrie en de mate waarin de westerse wereld vlees consumeert en de mate waarin vooral Nederland zuivel consumeert.

Veganisten zijn over het algemeen wel consequent, in die zin dat ze achter hun principes blijven staan ook als hun omgeving daar moeite mee heeft of het zoals jij aangeeft.. extreem... vindt.

@rno

Bericht door @rno »

Ik heb nog nooit een zinnige reden vernomen waarom ik vlees zou moeten eten.

Voor mij geen dierenleed.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

jojo

Bericht door jojo »

Weet je N1M? Ga eerst es even lekker lezen.... véél lezen..... :) Genoeg te vinden op dit forum..... En dáárna.....
als je dán nog vragen hebt en meer wilt weten: Gaan we ze lekker met z'n allen doorlopen, maar eerst maar es ff zélf een beginnetje maken, dacht ik zo.....

N1M

Bericht door N1M »

Ik heb ook veel gelezen op dit forum, en heb toen pas een account aangemaakt.

Maar ik blijf het raar vinden dat er veganisten bestaan.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

N1M schreef:Ik heb ook veel gelezen op dit forum, en heb toen pas een account aangemaakt.

Oké :cray:

@rno

Bericht door @rno »

N1M schreef:

Mooi hè, dat er mensen zijn die zich bekommeren om dieren, het milieu, de economie en hun gezondheid.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Mystique

Bericht door Mystique »

Het lijkt erop dat je een duidelijke mening hebt tegenover veganisten en veganisme, N1M. Wat is het nu nog dat je precies zou willen weten?

In mijn opinie heeft elk dier evenveel zoveel recht op vrijheid en bescherming. En ik hoef jou vast niet uit te leggen dat mensen ook diersoorten zijn. :wink:
Ik vind dat een dier geen ding/product/machine is en dat is voor mij de grootste reden om veganist te zijn.

Wat is jouw grootste reden om vlees te eten/dierlijke producten te nuttigen?
En stel dat jij ervoor open zou staan om te minderen/stoppen met het gebruiken van dierlijke producten. Wat zou jouw grootste reden daar dan voor zijn?

TonyJello

Bericht door TonyJello »

N1M, waarom vind jij vlees eten niet erg? En waarom denk jij dat Veganisten het wél erg vinden?

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Als ik persoonlijk antwoord zou moeten geven op je vraag... Ik denk niet dat het moreel verantwoord is om mijn eigen belangen op zo'n manier tegenover die van een ander, levend en voelend wezen te zetten. Want die andere partij wordt daartoe gedwongen en kan niet voor zijn eigen belangen opkomen. Als gevolg wint 'ons' belang altijd, hoe klein en relatief onbelangrijk het soms ook is. In dit geval vind ik vlees eten een voorbeeld van zo'n relatief onbelangrijk belang, want het staat tegenover het belang van een dier om een normaal leven zonder stress en pijn te lijden, en het belang om niet doodgemaakt te worden. Dat vind ik nogal een scheve ruil!

En ja, het telt mee in de 'morele overweging' dat dat dier stress en pijn ervaart, omdat ik denk dat je zoiets alleen mag afdoen als onbelangrijk als je een goede relevante reden ervoor hebt. Alleen het feit dat het geen mens is, is geen relevante reden. Een relevante reden zou zijn, dat het dier bijvoorbeeld geen pijn zou kunnen voelen. De wetenschap (en de publieke opinie, overigens) is het er echter over eens dat dieren net zo goed pijn kunnen voelen als mensen.

Ik raad je vooral aan je te verdiepen in de filosofische theorieën rondom dierenrechten en veganisme, omdat dat een rationele argumentatie geeft waar je dan je eigen argumenten weer tegen kunt meten. Bijvoorbeeld het boek 'Animal Liberation' van de filosoof Peter Singer (lang niet zo 'extreem' als de titel doet vermoeden) of wellicht iets van Tom Regan. Focus vooral op het doorgronden van het concept 'speciesisme', je moet echt even een goede uitleg daarvan lezen en niet afgaan op wat je denkt dat het betekent :)
Laatst gewijzigd door Renee1137 op ma sep 16, 2013 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Framboos

Bericht door Framboos »

N1M schreef:Intresse is er omdat ik veganisten nogal extreem vind in hun manier van denken.
Het kan ook allemaal wel iets minder.
Het klinkt meer alsof je graag je mening wilt geven over veganisme, dan dat je geïnteresseerd bent in het waarom van veganisme. Of interpreteer ik dat verkeerd?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

N1M schreef:Intresse is er omdat ik veganisten nogal extreem vind in hun manier van denken.
Ik vind mijzelf ook extreem, want wie wil er nou zo doorslaan dat die een betere wereld voor iedereen wil?

dorus

Bericht door dorus »

ik heb zo het idee dat N1M gewoon wat wil provoceren.

mensen met teveel tijd moeten toch iets doen :roll:,

zielig
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

@rno

Bericht door @rno »

Zou de vegan streaker de reden zijn dat hij even kwam trollen?

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Waarschijnlijk wel, gezien het feit er nu verder ook ineens niet meer gereageerd wordt...

Als je dan daadwerkelijk geïnteresseerd was...

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

MBVegan31 schreef: De manier waarop mensen tegenwoordig met dieren omgaan vind ik dan eerder extreem. Kijk alleen maar even naar de bio-industrie en de mate waarin de westerse wereld vlees consumeert en de mate waarin vooral Nederland zuivel consumeert.
+1 (y)
Treat others how you would like to be treated.

Overstand

Bericht door Overstand »

:)

Truus

Bericht door Truus »

Heeft N1M hetzelfde IPadres als Critical?

Plaats reactie