(beginners)fouten

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: (beginners)fouten

Bericht door Fynnya »

AnAnAN schreef:In al die standaard vega-prut zitten eieren, dat is gebruikt als bindmiddel volgens mij.
Denk je dat je een vega burger heb voor op de last-minute bbq bij de supermarkt, vergeet het maar. Van die 10 burgers die er liggen hebben 10 scharrel-eiwit. Tenzij je Alpro hebt, wat nu eindelijk in opmars komt in de supers!! :thanks:
Dat ligt eraan welke supermarkt je hebt hoor, er zijn ook supermarkten met vegan burgers van Vivera. Hun Spicy Bean Burger is vegan, en vanaf binnenkort (of misschien zijn ze er nu al) hebben ze ook de Burgers met lupine die vegan zijn. En er zijn meerdere merken vegan falafel in supermarkten, dat is technisch natuurlijk balletjes en geen burger, maar met een satéprikker erdoorheen kunnen ze evengoed wel op de bbq; en dat geldt ook voor de lupine spiesjes, lupine burgers en diepvriesgroenteballetjes van Vivera, en de kipspiesjes van de Vegetarische Slager, die allemaal ook vegan zijn en bij bepaalde supermarktketens te koop.

Renee1137
Leefwijze: veganist

Bericht door Renee1137 »

Fynnya schreef: Dat ligt eraan welke supermarkt je hebt hoor, er zijn ook supermarkten met vegan burgers van Vivera.
True. Mijn ervaring is dat de Deen matig is, de Deka redelijk en de AH belabberd op het gebied van kant-en-klaar vegan vleesvervangers. De laatste omdat ze een ei-vol eigen merk hebben in plaats van dingen als Vivera.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

jet
Moderator

Bericht door jet »

De C1000 is hier de enige die Alpro-spul verkoopt. De AH en de Emté en dergelijke hebben alleen maar van die ei-meuk.
In de plaats waar ik werk hebben ze wel bij Jumbo de stukjes van de vegetarische slager, maar de rest is behalve de tofu gehakt/reepjes ook met ei :(
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Ja, de AH is echt drama, dat had ik inderdaad ook ervaren. Alleen het gehakt is ei-vrij.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

AnAnAN schreef:Ja, de AH is echt drama, dat had ik inderdaad ook ervaren. Alleen het gehakt is ei-vrij.
Echt waar? Bij mijn AH hebben ze naast de 2 soorten gehakt (Tivall en eigen merk) ook 4 soorten falafel die vegan lijken (2 van Tivall, 2 van Maza, die laatste liggen tussen het halalvlees en niet bij het vegaspul) en tofureepjes en witte tofu van eigen merk. Hebben ze dat bij jou allemaal niet, of noem jij dat gewoon geen vleesvervangers?

Eef

Bericht door Eef »

Ik zie dat je het probleem al hebt opgelost 8)

Ik ben ook niet van het weggooien, dus als ik het niet terug naar de winkel kan brengen, dan breng ik het naar de voedselbank. Daar breng ik ook de niet-vegan producten naartoe die in de Biobox zitten.
Maar dan moet de verpakking nog wel dichtzijn denk ik.
Ik heb eens per ongeluk een koelproduct gekocht waar kaas in zat, tegen de tijd dat ik ermee thuis was en mijn fout op het label zag, was het niet meer geschikt om terug te brengen (het was loeiheet en ik was er niet direct mee naar huis gegaan). Dat heb ik aan mijn honden gegeven, die waren er zeer blij mee.

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

AnAnAN schreef:Ja, de AH is echt drama, dat had ik inderdaad ook ervaren. Alleen het gehakt is ei-vrij.
Klopt bij mij ook, maar ze hebben gelukkig nog wel falafel :D
Treat others how you would like to be treated.

jet
Moderator

Bericht door jet »

De AH hier heeft gehakt, tofureepjes, en naturel tofu, maar alle andere dingen zijn van die Tivall dingen met ei erin.... :(
Misschien dat de grotere AH's wel meer hebben.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

Verkopen ze bij mij op school volkoren boterhammen met hummus, dus ik helemaal blij... Blijkt er ei in zit zitten -.-

AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Hummus met ei??!! Wat voor een cultuurbarberen zijn het!
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

AnAnAN schreef:Hummus met ei??!! Wat voor een cultuurbarberen zijn het!
Ja echt he? En ook nog melk :cray: Dat zit dan in het 'speciale' sausje dat over de hummus zit :banghead:

Ananas

Bericht door Ananas »

Veggie93 schreef:Verkopen ze bij mij op school volkoren boterhammen met hummus, dus ik helemaal blij... Blijkt er ei in zit zitten -.-
Da's klote!

Ga er wel even achteraan hè! Paar keer mailen & tweeten (vraag ook anderen om dat te doen), wie weet komt er dan verandering in :)

Wendy
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Wat dacht je van reuzel in soepstengels? Echt waar...ik kreeg ze in een restaurant in Italië.

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

ARTHUR schreef:Ja, wat zijn er dan inderdaad veel dingen waar je geen dierlijke ingrediënten in verwacht…

Ik was bij de Makro flink aan het lezen (wat dat betreft is winkelen voor beginnende vegans wel tijdrovend geworden) en het enige waar ik dat niet bij deed, waren de luxe crackers. Heel suf, flink wat pakken meegenomen en thuis direct een pak meegesleept naar de sofa met een bakje humus. :?

Ei. In de cracker. Waarschijnlijk om al die heerlijke zaden mee vast te plakken. Pfff… Clusterfuck.

Ik heb ze allemaal aan de kippen gegeven. Aan anderen geven vind ik gevoelsmatig bijna lobbyen voor de bio-industrie, gooi het dan dus liever weg aangezien ik wil dat niemand die onzin eet.
In een cracker? :shock:

Lora
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Lora »

Ik zou proberen om je niet al te schuldig te voelen als je iets verkeerds hebt gekocht en/of gegeten. Ik moet zeggen dat ik in mijn 13 jaar als vegetariër een aantal flinke drama momenten heb gehad. Een kaasbroodje van de AH die verkeerd geëtiketteerd was en waar dus ook ham in zat, een ‘vegetarische’ bamischijf van de friettent waar garnalen in zaten, pindasaus van de chinees waar een stukje saté in was gevallen. Daar kwam ik allemaal te laat achter en ook al was het meestal 'maar' één hap, daar zit toch heel wat schuldgevoel aan vast wat lang kan blijven hangen. Ik voel me dus absoluut niet schuldig als ik ergens nog net op tijd achter kom, maar probeer me ook niet al te schuldig te voelen over de keren dat het wel mis is gegaan. Ik heb inmiddels geleerd om echt alles zelf te controleren, hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt dat er iets verkeerds in zit, meestal zelfs meerdere keren om niets over het hoofd te zien. De meeste mensen weten gewoon niet wat het precies inhoudt of zeggen maar gewoon wat om er vanaf te zijn.
Be something you love and understand

Brchj

Bericht door Brchj »

Ja als vegetariër zijnde heb ik in het verleden ook wat dingen meegemaakt :| Dingen waar ansjovis in zit verwerkt (tapenda ofzo), en vooral in het buitenland in restaurants waar ze niet zo goed Engels kunnen. Regelmatig gehad dat ik zei dat ik géén vlees wilde en dan juist extra vlees kreeg. Kan me nog een horror moment herinneren toen ik 13 ofzo was, met de familie op vakantie in Spanje, waar je bij een excursie vanuit het hotel een lunch pakketje mee kreeg. Netjes doorgegeven vega te zijn, bleek in mijn lunch pakketje 2 witte boterhammen te zitten met dubbele portie roze vlees die helemaal roze had afgegeven op mijn brood. Het was zo vies dat ik er spontaan van moest huilen toen haha.
Overigens bij Chinese restaurants in Nederland ook vaak zulke fouten meegemaakt, zucht..

Ik betrapte mezelf laatst volgens mij ook op een 'foutje'. Een collega bood me bij een uitje een soort smintje aan ofzo, iets pepermunt achtigs, en normaliter weiger ik die altijd, maar ik had zo'n droge mond dat ik hem zonder pardon aannam en opat, om me daarna schuldig te voelen want ik was ervan overtuigd dat ie niet vegan was. Nooit achter gekomen maar ik denk dat ie niet vegan was.. Tja.. Ik durf bepaalde biersoorten ook niet te drinken, of likeurtjes omdat ik wantrouwig ben.. Heb daar wel zo'n app voor gehad dat je kan checken of wijn of bier vegan is.
Lieve Nugget! <3
Clover

Sas

Bericht door Sas »

Ja, met paneermeel.

Je zou denken dat daar geen dierproduct in zit, mis dus. Zit kippeneiwit in. Waarom is me een raadsel, aangezien paneermeel eigenlijk gewoon broodkruimels of beschuit is. Maar blijkbaar vinden fabrikanten het enorm belangrijk dat overal dier in moet zitten...

*zucht* :?

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Nou... tagliatelle gekocht.... en een ander merk dan normaal een keer... niet gekeken naar de ingrediënten, dacht dat is gewoon tarwegluten en water ofzo, gegeten en van het weekend zegt vriend ineens: er zit ei in ... maar ik dacht dat je dat wel wist, omdat je hem had gekocht, dus ik heb maar niets gezegd!

Yuck :/ de rest mag hij zelf opeten!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Sas schreef:Ja, met paneermeel.

Je zou denken dat daar geen dierproduct in zit, mis dus. Zit kippeneiwit in. Waarom is me een raadsel, aangezien paneermeel eigenlijk gewoon broodkruimels of beschuit is. Maar blijkbaar vinden fabrikanten het enorm belangrijk dat overal dier in moet zitten...

*zucht* :?
Ja stom hè. De goedkope merken zijn vaak vegan, AH Euroshopper bijvoorbeeld.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Luna

Bericht door Luna »

Nee hé?? Paneermeel niet vegan. :shock: Dat wist ik niet. Getver.

Plaats reactie