(beginners)fouten

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Wortel
Leefwijze: flexanist

(beginners)fouten

Bericht door Wortel »

Nu ik vanaf vleeseter naar veganist ben gestapt is het allemaal goed gegaan.
Geen 'foutjes' gemaakt tot vandaag.
Per ongeluk een potje pesto gekocht zonder de ingrediënten te bekijken. Normaal koop ik nooit pesto want ik maak het zulke dingen altijd zelf. Maar goed, ik was met vrienden en had niet nagedacht bij het feit dat er dierlijke producten in kunnen zitten. Er zit dus lactose en kippen-eiwit in. Bah.
Ik heb het natuurlijk niet gegeten maar ik baal er wel flink van.
Ik ben nog niet helemaal gewend om alle verpakking overal van te checken. Zo stom van me...
Ik weet nu ook niet zo goed wat ik met het potje pesto moet doen. Weggooien of weggeven?

Hebben jullie 'fouten' gemaakt? Of maken jullie deze nog steeds af en toe?

Martine
Moderator

Re: (beginners)fouten

Bericht door Martine »

Fouten maken is menselijk, dus ja, iedere veganist maakt denk ik wel eens een foutje, niet alleen de 'beginners'. Don't beat yourself up about it. :-) Als je die pesto aan iemand kunt geven die het gebruikt is dat de beste oplossing. Anders is weggooien (of opeten, afhankelijk van je persoonlijke filosofie) ook geen wereldramp.

Een tijdje terug had ik snoepjes gekocht waarvan we toen het zakje bijna leeg was ontdekten dat er toch bijenwas in zat, vermomd als e-nummer tussen een heel rijtje plantaardige e-nummers. Die laatste snoepjes heb ik toen toch maar opgegeten, al smaakten ze niet zo lekker meer toen ik wist dat ze niet vegan waren. Volgende keer nog beter opletten, en proberen die fout niet nog een keer te maken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mystique
Leefwijze: veganist

Bericht door Mystique »

Ik heb eens iets gekocht bij de Jumbo, wat ook niet goed bleek te zijn. Ik ben ermee terug gegaan en aangegeven dat ik niet goed had gekeken en het ingrediënt niet kon hebben (tja, soms komt het wel even goed uit om het smoesje "dat mag je dan zeker ook niet" te gebruiken :roll: ).
Ik heb mijn geld netjes terug gekregen. :)

Ik zou ermee proberen terug te gaan en hetzelfde verhaal gebruiken. Producenten zijn, m.i., als de dood voor allergische reacties van klanten, dus je hebt grote kans dat jij ook gewoon je geld terug krijgt. :wink:

@rno

Bericht door @rno »

Geef het aan de buren. Een mooie smoes om aan te geven dat je vega bent.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Kan gebeuren joh.

Ik zou het, persoonlijk, aan iemand anders geven - bij voorkeur iemand die normaal ook pesto eet. Je kunt er dan bijzeggen waarom je het zelf niet wilt, dat het een foutje was, en daarmee breng je ook nog eens je keuze onder de aandacht bij die persoon!

Ik ben zelf héél erg gekant tegen (voedsel)verspilling dus ik zou eten nooit weggooien, wat het ook is. En als je het terugbrengt naar de winkel gooien ze het daar ook weg. In sommige gevallen kun je er nog een punt mee maken en de toekomstige keuzes (inkoop) van de winkel beïnvloeden maar in dit geval lijkt die kans wel heel nihil.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Mystique

Bericht door Mystique »

Oh, joh. Gooien ze het echt weg? Zelfs als je potje ongeopend is?

Sjonge... Dan bedenk ik me voortaan ook nog een keer voor ik iets terug breng... :?

AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Neee toch dat gaat gewoon terug het schap in? Mag ik hopen?

En onder de aandacht brengen is inderdaad een goede reden om het weg te geven.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Mystique schreef:Oh, joh. Gooien ze het echt weg? Zelfs als je potje ongeopend is?

Sjonge... Dan bedenk ik me voortaan ook nog een keer voor ik iets terug breng... :?
Oh sorry, ik dacht gelezen te hebben dat je het al geopend had! Nee als het ongeopend is zullen ze het wel weer terugzetten :P dat is dan misschien het beste idee!

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Wortel
Leefwijze: flexanist

Bericht door Wortel »

Het potje was helaas al geopend!
Ik heb het aan een kennis gegeven en uitgelegd waarom ik het niet wilde hebben.
Goed gesprek over gehad dus het is opgelost :D
Ik ben zelf ook niet van het weggooien. Probeer zo min mogelijk te verspillen :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Wortel schreef: Goed gesprek over gehad dus het is opgelost :D
Ah zie je, meteen meer begrip gekweekt :D !

AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Voor het vervolg: ik heb in een andere hoek van dit forum vernomen dat Albert Heijn dat duurdere merk, Excellent oid (?), een soort van pesto heeft zonder kaas etc. dus vegan.

Ananas

Bericht door Ananas »

Ach ik kan je vertellen... na bijna 6 jaar maak je nog steeds wel eens fouten ;-) ik had voor ik op reis ging Zonnatura repen gekocht. Nou wist ik dat sommige vegan zijn en sommige niet (honing), dus ik had gecheckt (dacht ik) en later bleek het toch met honing te zijn. Heb het aan een dakloze gegeven in Polen :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Oh ja, in Duitsland heb ik per ongeluk een ciabatta met stukjes ham(!) gekocht. Het zag eruit als zongedroogde tomaat en ik verwachtte geen vlees op de broodafdeling dus het woordje 'Schinken' was me even voorbij geglipt bij het ingrediënten lezen. Toen ik het brood na het betalen in mijn tas deed zag ik het ineens. Heel stom. De bedelende mevrouw die voor de deur van de winkel zat was er gelukkig erg blij mee.

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

Ja, hoe goed je ook oplet, soms gaat het toch fout... :( Vandaag had ik dat ook, helaas. Ik had een lekkere volkoren pasta uitgezocht voor het eten, wat lekkere groenten ( prei, Champions, paprika) een lekkere eenvoudige saus waar ik drie keer gecheckt 8) had of er echt alleen tomaten saus en basilicum inzat. Nou dat allemaal prima, maar op de en of andere manier was het scharreleiwit in de vegetarische spekjes me ontgaan!
:|
Maar daar kwam ik pas achter toen ik recept wilde opschrijven voor mezelf en de ingrediënten nog een checkte.
Maar ik snap nou echt niet waarom daar in hemelsnaam scharreleiwit in moet zitten? :? Wat zou dat toevoegen? Weet iemand dat misschien?
Treat others how you would like to be treated.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Naar 't schijnt zorgt het eiwit voor de 'juiste' textuur die carnivoren graag proeven......
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

In al die standaard vega-prut zitten eieren, dat is gebruikt als bindmiddel volgens mij.
Denk je dat je een vega burger heb voor op de last-minute bbq bij de supermarkt, vergeet het maar. Van die 10 burgers die er liggen hebben 10 scharrel-eiwit. Tenzij je Alpro hebt, wat nu eindelijk in opmars komt in de supers!! :thanks:

fimh68

Bericht door fimh68 »

Hier idem. Als ik heel veel geluk heb liggen er falafel-dingen (vind ik persoonlijk niet lekker) of van dat qouarn-gehakt. De rest is allemaal vegetarisch en dus niet 100% plantaardig. Nu had zoonlief van zijn zakcentjes voor mij een groenteburger gekocht. Hij dacht "groenteburger...dat kan mamma eten". Tja, wat doe je dan...hij is 9 en bedoelde het zo goed. Ik heb hem uitgelegd dat ondanks dat het groenteburger heet, toch niet alleen maar groente is, en dat er ei in zit. Ik heb de groenteburger met hem gedeeld: ik 1 klein hapje, hij de rest. Gisteren heb ik hem laten zien waar hij op moest letten wil hij weer wat voor me kopen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

fimh68 schreef:Als ik heel veel geluk heb liggen er falafel-dingen (vind ik persoonlijk niet lekker) of van dat qouarn-gehakt.
Voor zo ver ik weet zijn alle soorten vega-gehakt vegan, BEHALVE die van Quorn, want daar zit een miniscule hoeveelheid ei in 'voor de textuur'. :(

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

fimh68 schreef:Hier idem. Als ik heel veel geluk heb liggen er falafel-dingen (vind ik persoonlijk niet lekker) of van dat qouarn-gehakt. De rest is allemaal vegetarisch en dus niet 100% plantaardig. Nu had zoonlief van zijn zakcentjes voor mij een groenteburger gekocht. Hij dacht "groenteburger...dat kan mamma eten". Tja, wat doe je dan...hij is 9 en bedoelde het zo goed.
Aah wat ontzettend lief :D

Maar je hebt het dan wel goed opgelost met hem vind ik! :good:
Treat others how you would like to be treated.

fimh68

Bericht door fimh68 »

Tsjong,effe in de bonen. Ik bedoelde dat fijngehakt naturel van alpro, ipv quorn. Al zou ik die willen hebben, dat hebben ze hier niet eens te koop. Een keer in de maand ga ik naar de jumbo om vleesvervangers van de vegetarische slager te kopen, omdat we hier dus echt helemaal niks hebben behalve dat gehakt en de falafel-zooi.

Ach ja, hij bedoelde het zo lief, dan kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om helemaal niks te nemen. Maar hij leert snel en is inmiddels zover dat hij geen kip of vlees meer wil. Bij uitzondering eet hij nog wel eens een hamburger. De link met koe ziet hij nog niet helemaal bij zo'n platte massa rommel, maar dat komt ook nog wel.

Plaats reactie