eieren van kippen aan huis

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Cornelia
Leefwijze: vegetarier

eieren van kippen aan huis

Bericht door Cornelia »

Ik vind het verschrikkelijk hoe het er in de eier-industrie toegaat en wil sowieso geen eieren meer van de supermarkt of biologische winkel, volgens mij is het allemaal even erg voor de dieren.
maar hoe denken jullie over de eieren van kippetjes die bij boerderijen los lopen, en die ze aan de weg verkopen? Mijn man wil nog wel graag eieren eten, misschien is dit een optie? minder dierenleed?

Skyclad
Leefwijze: veganist

Re: eieren van kippen aan huis

Bericht door Skyclad »

Eieren (en melk) zijn sowieso onmogelijk diervriendelijk te produceren, omdat enkel vrouwelijke dieren deze produceren. Alle mannetjes zijn dus nutteloos en het gros wordt vlak na de geboorte dood gemaakt.

Dus nee, geen optie.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Er is wel zo'n stichting ''red een legkip'' oid, dat lijkt me een goed alternatief.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Vind het niet echt een topic voor een vegan forum... de antwoorden lijken me logisch :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Als je man per se eieren wil eten zou ik ze inderdaad proberen te kopen van iemand waarvan je weet dat de kippen voldoende ruimte krijgen en naar buiten mogen etc. Bijna overal worden echter de haantjes snel gedood en de kippen ook zodra ze minder gaan leggen. Het beste is dan denk ik om zelf geredde legbatterij-kippen te nemen, of eieren te halen bij iemand die zulke kippen verzorgt, maar daarvan is het dus niet zeker of en hoe vaak ze nog eieren gaan leggen.

Waarom wil je man graag eieren eten, voor de smaak of voor de voedingswaarde? Je kunt hem natuurlijk niet dwingen om ze niet meer te eten, maar voor de voedingswaarde zijn ze niet nodig en de smaak is redelijk na te bootsen met kala namak zout. Zijn er specifieke eier-gerechten die hij graag eet? Misschien kunnen we wat recepten voor vegan alternatieven geven.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Eef

Bericht door Eef »

Cornelia schreef:Ik vind het verschrikkelijk hoe het er in de eier-industrie toegaat en wil sowieso geen eieren meer van de supermarkt of biologische winkel, volgens mij is het allemaal even erg voor de dieren.
maar hoe denken jullie over de eieren van kippetjes die bij boerderijen los lopen, en die ze aan de weg verkopen? Mijn man wil nog wel graag eieren eten, misschien is dit een optie? minder dierenleed?
Het is al gezegd, ik sluit me daar bij aan. Ook eieren van boerderijen waar ze los lopen zijn hoogst waarschijnlijk niet leedvrij. Je weet niet hoe ze daar met de dieren omgaan, of ze kuikens geboren laten worden etc.

Je zou wel kippen kunnen opvangen van Red een Legkip (redeenlegkip.nl). Dan krijg je als bedankje af en toe een ei. Maar om nou kippen te gaan opvangen omdat je eieren wilt... Dat voelt voor mij niet helemaal goed. En de eieren zijn waarschijnlijk ook weer gezond voor de kippen zelf, het kost hen sowieso veel kalk om eieren te produceren.
Maar goed, op die manier zou je man af en toe een ei kunnen eten zonder dat er direct een kuiken vermoord wordt.

Ik vind persoonlijk dat je eieren best snel vergeet hoor, ik mis ze zelf niet terwijl ik vroeger wel van eiersalade hield. Probeer anders eens scrambled tofu met kala namak voor je man te maken :D

Cornelia

Bericht door Cornelia »

ja, het wordt me allemaal wel duidelijk dat eieren eten gewoon niet echt zo kan zonder dierenleed.
Ik ben nog maar sinds een poosje bezig met het verhaal achter de eieren, was me er nooit zo bewust van, maar toen m,n dochter een paar weken stage heeft gelopen op een biologische boerderij en me foto,s liet zien van de bevalling van jonge geitjes (heeft even niks met eieren te maken, hoor : :) en ik een paar weken later hoorde dat deze lieve schattige mannetjes geitjes , bokjes? geslacht werden, dacht ik jeetje, waar zijn we toch mee bezig. Ook ben ik toen over de eieren na gaan denken. Ja, ik heb een boekje met vegan recepten, zal eens kijken of ik er iets mee kan, anders houdt ik me aanbevolen voor tips. Mijn man maakte altijd gebakken ei met champignons, ui en tomaat, hoe zal ik dit dan kunnen maken zonder ei? :thanks:

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Roerei kun je vervangen met scrambled tofu en je kunt ook vegan omeletten bakken met tofu en/of kikkererwtenmeel. Hartige taarten kun je ook met gepureerde tofu maken.

De veganchallenge heeft een aantal leuke recepten: http://www.veganchallenge.nl/zoek-recept/#&Type=199

Mijn eigen recepten:
Vegan gevulde eieren: http://vegetus.nl/veganistische-gevulde-eieren/
'Omeletjes' van kikkererwtenmeel: http://vegetus.nl/indiase-omeletten-van ... rwtenmeel/
Vegan quiche: http://vegetus.nl/groentenquiche/

Eieren in gebak kun je o.a. vervangen door appelmoes, geprakte banaan, No-Egg poeder, gemalen lijnzaad, gepureerde zijde tofu en sojayoghurt. Het internet staat vol recepten voor vegan gebak.

Cornelia

Bericht door Cornelia »

Wat ziet het er heerlijk uit, Martine, ik zal het allemaal eens uitproberen, ben erg nieuwsgierig....

AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Als veganist ben ik er sowieso van overtuigd dat eieren van kippen zijn.
Sowieso, put je de hen uit door haar eieren weg te halen. Zij blijft namelijk leggen tot zij een groepje eieren heeft gelegd en gaat er dan op zitten. Als je die weg haalt, blijft ze leggen, en put ze zichzelf uit. Ook verlies ze dan veel te veel kalk aan de schaal.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Als je ze laat liggen gaan ze toch rotten? Of eet ze die op?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Mystique

Bericht door Mystique »

Martine, is de tofu naturel van de alpro geschikt voor de gevulde eieren? Of is het daar ook handiger voor om bij de toko te halen?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Met Alpro tofu of een andere stevige tofu werkt prima denk ik.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Vegantastic schreef:Vind het niet echt een topic voor een vegan forum... de antwoorden lijken me logisch :)
Natuurlijk wel! Het waaróm van veganisme is toch totaal on-topic voor dit forum, en daar hoort dit toch ook bij?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Renee1137 schreef:
Vegantastic schreef:Vind het niet echt een topic voor een vegan forum... de antwoorden lijken me logisch :)
Natuurlijk wel! Het waaróm van veganisme is toch totaal on-topic voor dit forum, en daar hoort dit toch ook bij?
Nou vragen welke eieren het beste zijn vind ik toch wat vreemd hier ;)

Eef

Bericht door Eef »

Cornelia schreef:ja, het wordt me allemaal wel duidelijk dat eieren eten gewoon niet echt zo kan zonder dierenleed.
Ik ben nog maar sinds een poosje bezig met het verhaal achter de eieren, was me er nooit zo bewust van, maar toen m,n dochter een paar weken stage heeft gelopen op een biologische boerderij en me foto,s liet zien van de bevalling van jonge geitjes (heeft even niks met eieren te maken, hoor : :) en ik een paar weken later hoorde dat deze lieve schattige mannetjes geitjes , bokjes? geslacht werden, dacht ik jeetje, waar zijn we toch mee bezig. Ook ben ik toen over de eieren na gaan denken. Ja, ik heb een boekje met vegan recepten, zal eens kijken of ik er iets mee kan, anders houdt ik me aanbevolen voor tips. Mijn man maakte altijd gebakken ei met champignons, ui en tomaat, hoe zal ik dit dan kunnen maken zonder ei? :thanks:
Maar hele goede vraag hoor! En super dat je naar alternatieven kijkt.
Die gebakken ei met champignons, ui en tomaat kan hij gewoon hetzelfde maken als altijd, alleen gebruik je ipv eieren tofu, die je van te voren prakt met een vork, zodat deze een roerbak-ei textuur krijgt.

@Vegantastic: ik vind dat deze vraag hier prima past. Voor ons zijn veel antwoorden logisch, maar voor 'beginners' is het allemaal nieuw. Dan is het toch helemaal niet erg om daarover te informeren en mensen te begeleiden naar een diervriendelijke levensstijl :wink: Daar is dit forum toch voor :D

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Eef schreef:@Vegantastic: ik vind dat deze vraag hier prima past. Voor ons zijn veel antwoorden logisch, maar voor 'beginners' is het allemaal nieuw. Dan is het toch helemaal niet erg om daarover te informeren en mensen te begeleiden naar een diervriendelijke levensstijl :wink: Daar is dit forum toch voor :D
Laat maar, niemand snapt de reactie.

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Ik wel hoor...

Mystique

Bericht door Mystique »

Vegantastic schreef:
Eef schreef:@Vegantastic: ik vind dat deze vraag hier prima past. Voor ons zijn veel antwoorden logisch, maar voor 'beginners' is het allemaal nieuw. Dan is het toch helemaal niet erg om daarover te informeren en mensen te begeleiden naar een diervriendelijke levensstijl :wink: Daar is dit forum toch voor :D
Laat maar, niemand snapt de reactie.
Misschien is het gewoon niet zo handig om iemand, die net nieuw is hier op het forum, officieel nog niet eens veganist en de eieren die haar man zo nodig moet eten zo diervriendelijk wilt halen, enigszins aan te vallen door te stellen dat het eigenlijk een domme vraag is op een veganisme forum? Je zegt het niet zo letterlijk, maar in plaats van haar te informeren vind ik dat je haar eerder een gevoel geeft dat je bepaalde vragen niet kunt stellen hier.

Dan zou je het topic 'kweekvlees' ook overbodig moeten vinden.

Ik vind het gewoon niet zo netjes om zo te reageren op iemand die hier net is, niet zo tactvol. Maar misschien heb je weer je dag niet. :wink:

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik denk altijd maar zo.

Stel dat de gehele situatie zo goed mogelijk voor de kip was als maar kon (juiste soort verblijf, kwalitatief hoogstaand voer), je als opvang voor ze functioneerde (en ze dus niet gekocht hebt en daarmee de industrie alsnog in stand houdt), je doet er alles aan om ze gezond te houden (bijv. 90% van de eieren terug voeren voor de calcium en andere essentiële mineralen)... Dan is dat natuurlijk veel mínder erg dan een doosje eieren kopen in de supermarkt, wat men ook zegt :P

Edoch, er gebeuren twee minder wenselijke dingen.
1) Je introduceert een belang van jezelf náást het belang van de kip (haar welzijn). En ook al doe je je best om deze belangen niet te laten conflicteren en het belang van de kip altijd ruim voorop te zetten, je creeërt wel een situatie waarin de belangen potentieel kunnen gaan conflicteren. Denk aan ouders van kind-sterretjes - natuurlijk houden ze van hun kind, maar je vraagt je soms een beetje af of ze hun eigen belang niet te veel laten meespelen.
2) Je houdt het maatschappelijk heersende beeld in stand dat kippen houden en eieren eten een goed idee is. De meeste mensen zullen het verschil tussen een gemiddelde kippenboer en jij, de nuance in je gedachtengang, de moeite die je doet om het welzijn van het dier voor alles te laten gaan, niet zien.

Dit is natuurlijk vrij theoretisch allemaal maar dat is mijn overweging. Ik wil wel benadrukken dat ik alsnog een groot verschil zie tussen iemand die eens een eitje eet van een geredde industrie-kip die hij/zij liefdevol heeft opgevangen, en iemand die een eitje uit de supermarkt eet. Mogen dat duidelijk zijn :)

Daarnaast: Zou het niet beter zijn, áls je kippen hebt en áls je de eieren gebruikt, ze weg te geven aan verstokte omni's die never nooit niet zonder eieren 'zouden kunnen leven', unlike you? (dit neemt natuurlijk bovenstaande bezwaren niet weg).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie