Zwakke momenten

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Re: Zwakke momenten

Bericht door Truus »

Ik vraag altijd om een stuk fruit. Niet dat ze dat overal hebben...

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ik heb naar een high tea een keer zelf cake enzo meegenomen en een andere keer heb ik alleen thee gedronken en verder alle aardbeien gegeten die ik tegenkwam. Haha.
Maar juist goed dat je het nagevraagd hebt! Misschien gaan ze er inderdaad nog over nadenken. En anders is zelf iets meebrengen misschien wel het fijnst - kun jij ook lekker eten en verder genieten van de gezelligheid.
Ik vind het wel grappig om je telefoongesprek te lezen - zo gaat het bij mij ook wel eens en ik weet ook niet zo goed wat ik ermee aanmoet. :p

Lisa

Bericht door Lisa »

Oh ja truus dat is ook wel een goed idee.
Vraag inderdaad gewoon om fruit, dat zullen ze misschien wel hebben.

@bonnie, ja ik heb dit al vaker meegemaakt in de korte tijd dat ik nu vegan eet.
Mensen weten vaak niet eens wat het is.
Dan zeggen ze bijvoorbeeld; maar dan mag je wel vis toch.
Ik heb toch eigenlijk altijd wel begrepen wat vegan inhield.
En verassend ook hoe weinig mensen weten dat dierlijke producten niet alleen op zichzelf staande producten zijn maar ook overal in verwerkt zitten.

Ananas

Bericht door Ananas »

Lisa schreef:En ik ben weer een lekker voorbeeld voor veganisten. :x
Nu denken ze natuurlijk, jezus, gezellig hoor zo iemand die niks kan eten, wat maak je het jezelf lekker moeilijk. En dan ook nog naar een high tea gaan, kan je beter thuis blijven als je toch niks mag eten
Voelt het alsof je niks mag? Vegan eten is toch een keuze.. ik denk dat het helpt als je het niet zo verwoordt (je wíl die troep immers niet!)

Lisa

Bericht door Lisa »

Nee tuurlijk ananas, zo zie ik het ook, maar zo kwam ik geloof ik een beetje over.
Ik wil juist dat veganisme als iets positiefs overkomt en niet: jeetje wat een partypooper, gaat ze mee naar een high tea en vervolgens eet ze helemaal niks.

Maar ik ben vandaag geweest en het was helemaal super.
Ik kreeg een apart bord met een heel groot glas vol fruit (kiwi, appel, aardbeien, ananas)
2 boterhammen, één met aardbeien en de ander met tomaat komkommer en sla, een wrap met tomaat en komkommer en sla.
En een paprika gevuld met tomaat croutons rucola pecannoten en olijfolie.

Ik was helemaal verbaasd dat ze zo hun best hadden gedaan om iets te verzinnen.
Echt super!

Truus

Bericht door Truus »

Lisa schreef:Ik was helemaal verbaasd dat ze zo hun best hadden gedaan om iets te verzinnen.
Misschien hebben ze een website waar je je waardering kunt betuigen.

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske »

ik merk dat ik, vooral op vakantie, ei en kaas, toch wel heel erg lastig vindt om te laten staan.
Dit terwijl mij intenties toch echt wel goed proberen te zijn.
Nu terug thuis grijp ik dan, zij het wat krampachtig, terug op PlantAardig eten, en dat voelt voor nu nog niet echt Okee.
Ik vind vooral het PlantAardige eten een must(voor mij) om te doen, vanwege allerlei redenen.

Raynak

Bericht door Raynak »

Lisa schreef:Maar ik ben vandaag geweest en het was helemaal super.
Ik kreeg een apart bord met een heel groot glas vol fruit (kiwi, appel, aardbeien, ananas)
2 boterhammen, één met aardbeien en de ander met tomaat komkommer en sla, een wrap met tomaat en komkommer en sla.
En een paprika gevuld met tomaat croutons rucola pecannoten en olijfolie.

Ik was helemaal verbaasd dat ze zo hun best hadden gedaan om iets te verzinnen.
Echt super!
Wat leuk om te lezen dat na dat telefoongesprek waardoor je (en ik ook :P) dacht dat het waarschijnlijk helemaal niks zou worden, ze toch zó hun best gedaan hebben om wat voor je te verzinnen/maken!

Geeft ook weer hoop voor alle andere restaurants/feestjes/en dergelijke waar ze er eerst niks van lijken te begrijpen als je vraagt of ze ook wat veganistisch hebben of kunnen maken :)

Lisa

Bericht door Lisa »

Ik heb weer eens geen flauw idee waar ik dit moet plaatsen, dus stop het maar even weg onder dit topic.
Modjes, jullie mogen mijn bericht uiteraard verplaatsen als dit beter in een ander topic past.

Wij gaan bijna op vakantie(met vliegtuig) en dit zijn altijd wat zwakke momenten.
Want wat neem je mee in het vliegtuig bijvoorbeeld?
Normaal waten dat krentenbollen of eierkoken, weet niet of die vegan zijn, maar eierkoeken iig niet.
Krentenbollen...?
Boterhammen vind ik vies om mee te nemen en fruit mag niet altijd, banaan wordt snel bruin en mooshy en heb liever iets hartigs bij me.
Voorheen nam ik notenrepen mee was zonnatura maar daar zit honing doorheen en dat eet ik dus niet meer.
Ik ga morgen even kinken voor broodjes, puntjes. Bij de natuurwinkel, misschien zijn die vegan...?
En dan maar even verzinnen wat er op kan dat niet vies wordt.

Spanje word ook uitdaging want hoe ga je uitleggen wat vegan is?
En kun je wel overal vegan eten?
Vooral voor mijn dochtertje, kindermenu is vaak patat en vlees,
Wil ook niet dat ze de hele vakantie alleen patat eet.

Hebben jullie iig tips voor het vliegtuig?
Iets dat ik niet hoef klaar te maken dat je zo lekker makkelijk kan snacken.
Knijpfruit misschien ook wel een idee? En vegan koeken en broodjes als ze dat hebben?
Verder weet ik even niks.

Hoe doen jullie dat als jullie op valantie zijn in het buitenland?

Framboos

Bericht door Framboos »

Wat ik meeneem: iets zoets, iets zouts, groente en iets hartigs/stevigs/vullends.

Dus:
- fruit (appel, kiwi [eet ik met schil op], pruimen, druiven, doosje met rood fruit)
- nootjes, pinda's, zoute stokjes, van die dunne crackertjes met rozemarijn en zeezout
- cherrytomaatjes, plakjes komkommer, worteltjes, radijsjes
- brood (van dat dikke natuurwinkelbrood, of broodjes die ik 's ochtends in de oven opwarm of broodjes vers van de suup, afhankelijk van hoe vroeg ik moet vertrekken...)

En soms nog iets van koekjes, dropjes, snoepjes (Good stuff zure... wat zijn het? beertjes?).

Vooral van al die gezonde dingen word ik tijdens het reizen altijd heel blij - dat je niet slechts de crap eet die overal alleen maar te koop is als je aan het reizen bent, maar voedzame dingen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Voor in het vliegtuig kun je gedroogd fruit en nootjes meenemen. Appels en mandarijnen blijven in je tas beter in vorm dan bananen. Rijstwafels en waspeentjes vind ik ook altijd fijn om op te knagen onderweg. Liga Evergreens zijn vegan en sommige mueslirepen ook (o.a. AH puur en eerlijk dacht ik). In krentebollen zit meestal melk, maar misschien kun je bij de biowinkel een vegan variant vinden. Biowinkels hebben meestal ook een ruim assortiment aan vegan energierepen, haverkoeken etc.

Op vakantie maak ik meestal mijn eigen eten. Ik zoek dus accomodaties uit waar je zelf kunt koken. Als we uit eten gaan doen we dat vaak bij een pizzaria. Goeie pizzerias gebruiken meestal geen ei in de bodem en een vegetarische pizza zonder kaas is dan automatisch vegan en best lekker. Dat lust je dochtertje misschien ook wel? Als je in een grote stad bent zullen er vast wel een paar vegan-friendly restaurants zijn. Die kun je vinden op happycow: http://www.happycow.net/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa »

Vandaag in de bio winkel gehaald:
- noten broodjes
- ontbijtkoek
- knijpfruit
- 2 grote cake achtige koeken
- pak kaakjes

Niet echt super gezond allemaal, maar in het vliegtuig wil ik altijd makkelijk eten, iets dat ik makkelijk kan pakken en achter in mijn giegel kan duwen.
Zo moet ik het wel redden denk ik.

We zullen ook wel zelf gaan koken denk ik, wat we zitten in een huisje ver van het dorp af. Dus wss gaan we niet iedere dag met de auto heen en weer alleen maar voor avondeten.
Of er moet een goeie thai of indiër zitten, dan gaan we iedere avond daarheen.
Gaat vast goed komen :wink:

Wen

Bericht door Wen »

Maaltijdrepen mss
Ik denk dat dit wel iets voor jou is:
http://www.amazon.com/The-30-Day-Vegan- ... +challenge

Ik merk dat je nog met heel wat vragen zit en zij is goed onderlegd.

De high tea is precies wel super meegevallen :)

Lisa

Bericht door Lisa »

Ben nu op vakantie in spanje en het is hier toch wel stuk lastiger dan thuis.
Vooral uit eten.
Als ik vraag of er iets op de kaart vegetarisch is en ze dat hebben aangewezen (lang niet altijd het geval) en vervolgens vraag of er verder dierlijke producten inzitten dan gaan de meeste zuchten of heel bang kijken.
Tot nu toe gelukkig wel vegan kunnen eten, maar niet van harte. Ze vinden het eigenlijk maar lastig, maar hopen dat ze niet stiekem in mijn eten spugen omdat ik zo lastig ben ofzo :shock:

Mijn man begint het ook beetje zat te worden.
Hij kon niks uit kiezen op het vliegveld aan snoep omdat overal wel iets dierlijks inzat en ook in de restaurants schaamt hij zich geloof ik dood.
Voor mijn dochtertje laat ik het nu maar een beetje gaan.
Papa eet gewoon broodjes kaas en dat wil zij dan ook, en ze wil een ijsje na het eten en koekjes eten overdag.
Ik kan niet overal nee tegen zeggen, vooral omdat haar vader en ik een andere mening hebben.
Hij zegt ook dat hij een beetje gezond moet nadenken, hij heeft jarenlang 'gewoon gezond' gegeten en opeens mag hij niks meer. Dat kan hij zijn lichaam niet aandoen ofzo.
Volgens mij is vegan veel gezonder maar goed dat is weer een andere discussie.
Straks thuis gelukkig weer gewoon vegan eten.

Valt me ook op dat ze in de supermarkt (ook de grotere) geen vleesvervangers hebben en geen sojaproducten.
(Of ik herken ze gewoon niet, misschien bij de lidl maar daar zijn we nog niet geweest)
Er hangen ook hele stukken varken in de winkel, gewoon met poot en huid er nog aan, echt walgelijk.

Maar met mij gaat het wel lekker, heb iig broodbeleg en koekjes van thuis meegenomen en nog wat ontbijtkoek enzo. En overdag zijn we vooral bij het huisje, halen zelf broodjes en lekker veel fruit uit de supermarkt.
Meloen hier is super sappig!
En tot nu toe ook in restaurants vegan kunnen eten, al zijn ze er niet heel blij mee.
Vanavond naar Indiër, zag wel al wat vegetarische dingen op de kaart, gelukkig, dus hopen dat er ook vegan dingen bij zijn.

Wen

Bericht door Wen »

Op reis gaan als vegan moet je echt voorbereiden voor je vertrekt. Kijk op happycow voor vegvriendelijke en vegan restaurants en dan ga je dat gezucht echt niet hebben. Bovendien kijk ik altijd op voorhand op happycow waar natuurwinkels zijn.
Onvoorbereid, als je dus niet weet waar je terecht kan, is het wel heel moeilijk.

http://www.happycow.net/

Laat weten hoe het verder gaat.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Vervelend voor jullie dat het moeilijk gaat allemaal.

Soms kan veganistisch leven en eten best lastig zijn. Als je weet dat je het graag wilt is het relatief makkelijk en verheug je je over alle dingen die je wél hebt, maar als je het gevoel hebt dat het je opgelegd wordt (door jezelf of door een ander) voel je je beperkt en kan het heel moeilijk zijn. Zelf heb ik er heel lang over gedaan voordat ik het gevoel dat ik echt vegan wilde zijn en het dus ook altijd kón zijn. Jij hebt zo te zien die keuze al gemaakt, maar je man nog niet. Je kunt hen dat niet opleggen, maar ik kan me voorstellen dat het moeilijk voor je is. Misschien draait hij later nog bij als hij wat meer gewend is aan het idee en ziet dat het jou goed bevalt.

Voor nu zou ik proberen om lekker veel zelf te koken en niet te veel uit eten te gaan als dat op je huidige vakantiebestemming moeilijk is. Bij je volgende vakantie kun je misschien een stad/regio kiezen waar meer vegan opties zijn.

Lisa

Bericht door Lisa »

Hey wen en martina, bedankt voor jullie reacties.
Die website kende ik inderdaad, maar is niks te vinden op onze huidige vakantiebestemming.
Thuis eten wil mijn man juist niet, is kok van beroep en vind het op vakantie juist lekker dat hij uit eten kan en eens niet hoeft te koken.

Vanavond weer uit eten geweest en kijken steeds al op de menukaart die voor de deur hangt of er iets vegetarisch is.
Zag vega paella staan dus we konden naar binnen.
Maar binnen bleek dat dat gerecht voor minimaal 2 personen was, verder niks vega, dus ik vroeg aan mijn man of hij dat gerecht wilde nemen samen met mij en anders zou ik wel alleen koude tomaten soep nemen, was enige vega (voor)gerecht. Hij heeft het gelukkig wel gedaan maar was er niet echt blij mee.
Dan nam hij als voorgerecht wel sardientjes want hij moest wel echt iets van vlees of vis hebben.
Allemaal van die beestjes met hun koppie er nog aan! :shock: heb nooit gesnapt dat mensen dat kunnen eten.

Maar goed, gelukkig de paella gegeten en die was heerlijk, heb 3 keer opgeschept, was echt stuffed haha.
Maar het is niet makkelijk hier hoor, jeetje, alle restaurants hebben alleen maar vlees en vis gerechten.
Of anders pizza met standaard kaas erop.
Heb er een paar keer over na zitten denken om niet toch gewoon iets van de kaart te bestellen en niet zo moeilijk te doen. Maar vlees en vis wil ik gewoon echt niet meer, nooit meer.
En verder ben ik lactose intolerant dus kaas doe ik ook gewoon echt niet en bovendien wil ik het ook echt niet,
Dus ik blijf lekker moeilijk doen :lol: :govegan:

Wen

Bericht door Wen »

Kan je niet gewoon pizza zonder kaas vragen? Normaal zijn er toch ook vaak pasta's met tomatensaus?
Zoek gewoon je eigen weg. Het moet doenbaar blijven. Persoonlijk durf ik wel eens zondigen met mayo enzo als ik op restaurant ben.
Geniet van je reis.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Fijn dat je lekker paella hebt gegeten :)

Ik bestel in het buitenland ook altijd de vega-gerechten zonder kaas (en ei), een beetje gastvrij restaurant maakt daar echt geen punt van.

Als je man niet wil koken tijdens de vakantie dan zou jij dat misschien kunnen doen, of hij kan voor zichzelf eten afhalen terwijl jij je eigen potje kookt ofzo?

Lisa

Bericht door Lisa »

Bedankt voor jullie reacties, en wen ik durf ook wel te zondigen hoor, maar ik heb weloverwogen de beslissing gemaakt om vegan te gaan eten en ik wil het gewoon echt niet meer. Voorheen stond een lekker sappig stukje vlees nog voor genieten, evenals een lekker koud p,akje kaas op mijn brood enz, maar ik geniet er ook echt niet meer van nu ik weet wat de impact is op de dieren, de mensen en het milieu, laat staan mijn eigen gezondheid.

Ik blijf het ook gewoon vragen in restaurants hoor en misschien kan ik inderdaad wel vragen of ze de kaas van een pizza aflaten. En misschien is het ook wel een ideetje om zelf te gaan koken inderdaad, zoveel goede restaurants zitten hier toch niet, hadden we al snel gezien
Bedankt voor het meedenken!

Plaats reactie