Zwakke momenten

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Zwakke momenten

Bericht door Assie »

Ik eet al ongeveer een jaar geen kaas meer denk ik (krijg er koppijn van) en heb er bijna nooit moeite mee. Behalve als ik moe en hongerig ben, dan zou ik een stuk belegen kaas wel kunnen waarderen.

Maar over het algemeen mis ik het niet. Ik heb nog geen vegan kazen geprobeerd.

Sas

Bericht door Sas »

Is ook een gewoonte, neem ik aan. Sinds ik vegan ben is het griezelig om je eigen gewoontes te herkennen en te doorgronden. Ik merk dat een mens vooral bestaat uit gewoontes en (al dan niet bewust) geconditioneerd is in talloze bezigheden. Niet alleen voedsel, maar ook het denken en het doen en laten.

Als voorbeeld: waarom kijkt men elke dag het 8 uur journaal? zulke dingen vraag ik me altijd af. Ja, waarom? je ziet alleen maar lijken, oorlog en ellende op TV. Alsof we ons klokslag acht voeden op ellende, haat en nijd en daar naar uitkijken. Ik kijk sowieso geen TV meer, ik vind het namelijk behoorlijk voyeuristisch. Je herkent ook meteen de buispiepers: Dat zijn mensen die alleen maar kunnen staren. :wink:

Ik denk dat mensen erg gemakkelijk zijn te beïnvloeden. We denken misschien zelf van niet, maar we blijven -net als dieren- levende wezens die afhankelijk zijn van de sociale omgang, omgevingspatronen, en beïnvloedend gedrag van anderen.

Sinds ik nu van 10 euro per week leef, vraag ik mezelf af waarom ik dit niet eerder heb gedaan. Er zijn een aantal antwoorden: ik vind het leuk om te winkelen, ik vind het leuk om me te laten gaan, ik dacht dat duurder beter was, ik heb me laten verleiden.

Ik was vroeger echt verslaafd aan kaas. Waarom? ik denk omdat het troost gaf. In mijn jeugd kreeg ik altijd een broodje kaas. Het gaf me rust. Net zoals roken. Ik heb 12 jaar gerookt, en ik ben nu bijna een jaar rookvrij. Roken associeerde ik met gezelligheid, omdat ik zo ben geconditioneerd door mijn omgeving. Ook uit gewoonte en nostalgie. Later merkte ik dat het er totaal los van staat. Hetzelfde met alcohol. Ik drink al twee jaar geen druppel alcohol meer. Ik voel me bijzonder goed, en ik mis het niet. Weer een conditionering afgebroken.

Ik merk dat ik mentaal en geestelijk steeds sterker lijk te worden zodra ik weer een conditionering afbreek. Ik voel me completer, meer mezelf.

Brent

Bericht door Brent »

Assie schreef:Wat doen jullie met pizza? Altijd zelf bakken?

Soms heb ik gewoon zin om iets in de oven te schuiven, maar er zit zeker hier altijd maar kaas op.
Zo'n week of wat terug had ik een moment dat ik er weer us eentje meenam naar huis om in het oventje te schuiven.
Hij was lekker knapperig, maar lag wel zwaar (hoge hartslag).
Voor mij is het dan zowel de kaas als de tarwe als de toegevoegde olie die me niet echt lekker zitten.
Maar het is wel een tractatie, ik weet er enorm van te genieten, al is het natuurlijk prut zo'n kant-en-klaar-ding.

Na een groepswandeling gisteren toch maar niet mee gaan uit eten want ze aten een spinazielasagna met smeltkaas.
En ik vermoedde dat er ook wel uien of knoflook aan te pas zouden gaan komen, dus neen, toch maar naar huis om zelf te koken. :P
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Oh dat doe ik dus niet, ik kan er niet van genieten. Ik krijg astma klachten van de kaas dus lekker is anders :wink:

Als ik binnenkort eens tijd heb ga ik gewoon een mega voorraad maken. Op mijn pizzasteen, jammie jammie.

Truus

Bericht door Truus »

Brent schreef:ze aten een spinazielasagna met smeltkaas.
Valt al mee dat het geen vlees was.

Lisa

Bericht door Lisa »

Oke ik moet zeggen dat ik het wel moeilijk vind hoor.
Ik heb de stap gemaakt van alles eter naar veganist. Heeeuule grote stap dus.
Geen vlees eten lukt prima, geen kaas eieren en honing ook. Geen probleem.
En mooier nog, ik heb zelfs mijn man meegekregen! Die eet ook geen vlees meer. Wel kaas overigens.

Maar dan alle etiketten lezen, jeetje echt overal zit wel iets dierlijks in.
Dan heb ik het eigenlijk alleen over vleesvervangers.
Ik vind het heel lastig om vleesvervangers te kopen zonder dierlijke producten erin, daar zijn er niet veel van.
Mijn man vind veganisme te overdreven en haalt dus ook volop vleesvervangers met dierlijke producten in huis, want anders kunnen we helemaal niks meer eten hou es ff op zeg (aldus manlief).

En dan ben ik op visite en heb ik reuze hongerrrrr ook al heb ik van te voren voldoende gegeten en dan krijg ik een gebakje voorgeschoteld. (Ik eet liever ook geen suiker) gegarandeerd dierlijke producten en suiker en andere troep, maar ja hongerrrrrr dus hop vreet maar op.

Ik vind het lastig dus.
Stort me dus voorlopig eerst even op het geen vlees eten, geen zuivelproducten en geen ei en honing.
En natuurlijk is alles wat ik zelf koop wel helemaal veganistisch!
En van daaruit ga ik nog wel eens zien hoe ik dat doe met hongermomentjes en visite enzovoorts.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Heel herkenbaar! Er is niks mis mee om geleidelijk over te gaan op steeds meer plantaardig eten. Het is gewoon veel om in één keer te doen, zeker als je parter/huisgenoten niet voor de volle 100% meedoen.

Naar feestjes neem ik eigenlijk altijd zelf wat lekkers mee. Een taart als ik tijd heb om iets te bakken, of anders gewoon een pakje Lu robuuste koeken chocolate chip cookies of ander lekkers. Het is helemaal niet leuk om op een feestje niks te kunnen eten.

Vleesvervangers zijn inderdaad ook heel frustrerend met al dat ei wat erin zit. Wat voor supermarkten zijn er bij jou in de buurt? Jumbo heeft vleesvervangers van Alpro die allemaal vegan zijn. Bij AH zijn er plantaardige roerbakstukjes in verschillende smaken (kip, rund, spek), linzenburgers en couscousburgers. Vivera heeft ook een aantal vegan vleesvervangers, onder andere de spicy bean burgers en verschillende lupine producten. Heel veel supermarkten hebben ook vegan falafel, tofustukjes etc. Misschien kun je zulke producten in wat grotere hoeveelheden inslaan als je ze ergens vindt. Bij biowinkels heb je nog veel meer keus.

Doe het rustig aan en probeer niet te veel te stressen als het nog niet helemaal gaat zoals je wilt. :)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa »

Oh wat een lief berichtje, dankjewel.
Ja was inderdaad wel een beetje aan het stressen, maar hoeft eigenlijk niet, is geen toets, word aan het einde van de dag niet afgerekend op wat ik heb gegeten, maar wil graag mijn steentje bijdragen aan een 'groenere' en 'diervriendelijke' wereld.

En die lupine producten vond ik heerlijk, maar bijna alles is weer uit het assortiment hier, ze hadden inderdaad die spicey bean burger en lupine dingen maar is allemaal weer weg helaas.
Maar ja, waarom maar bij 1 supermarkt kijken inderdaad?
Lidl heeft volgens mij ook een hoop vleesvervangers, zit hier ook dichtbij en ga snel eens kijken bij de ah, bedankt voor de tips!

En ik neem tijdens vergaderingen wel zelf iets mee, en de meeste collega's weten het ook ondertussen dus die houden er rekening mee.
Maar durf het niet tegen familie te vertellen.
Ik heb al zoveel geëxperimenteerd met eten, voedselzandloper, paleo, raw food enz.
Dan denken ze pfff komt ze weer met een nieuwe voedselobsessie. negeer ze maar een beetje dan waait het wel over (ofzo)

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Oh, wat jammer dat je supermarkt die producten uit het assortiment heeft gehaald. Soms wil het wel eens helpen om te vragen of ze weer terug kunnen komen. En anders eens een andere winkel bezoeken inderdaad. Wij halen onze boodschappen bij vijf of zes verschillende supermarkten, toko's en biowinkels. Daar kom ik niet iedere week, maar als ik dan een keer bij een winkel ben bepaalde producten verkoopt, sla ik een voorraadje in.

En dat je het niet aan je familie wilt vertellen, dat moet je natuurlijk zelf weten. Ik denk zelf, hoe eerder je het vertelt, hoe eerder ze eraan kunnen wennen. Maar ik kan me wel voorstellen dat je eerst nog wat zekerder van jezelf wilt zijn voordat je er met hen over praat. :)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Weet je, die zwakke momenten zijn gewoon niet leuk meer.
Dit weekend was ik mega-moe van het werken, tot niets anders in staat dan diepvriespizza kopen en in de oven schuiven (vriend idem). Vandaag hoest ik mijn longen uit mijn lijf door de zuivel intolerantie.
Dus behalve dat ik het niet meer ethisch vind kaas te eten, is het op deze manier echt niet genieten.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ooh, dat is niet fijn inderdaad. Kun je een 'noodplan' bedenken voor wat je kunt eten als je weer in deze situatie zit? Een beetje voorbereiding maakt het opvangen van zulke situaties een stuk makkelijker.

Ik heb bijvoorbeeld altijd een pot HAK bonenschotel en een paar zakken kant-en-klare soep op voorraad, zodat ik snel een warme maaltijd uit de kast kan trekken. In Frankrijk zijn er vast ook dat soort producten te vinden? Vorig jaar waren mijn vriend en ik ineens allebei een paar dagen ziek en toen was ik ook erg blij met de voorraad. In tegenstelling tot de meeste mensen heb ik namelijk nog best veel eetlust als ik ziek ben.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Normaal heb ik altijd wel wat in de vriezer, maar ik zit even in een periode dat koken me niet zoveel boeit :roll:
Ik heb wel een paar dingetjes op voorraad zoals burgertjes enzo.

Zal wel weer eens een grote pan pastasaus maken oid en invriezen.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Lisa schreef:Ik vind het heel lastig om vleesvervangers te kopen zonder dierlijke producten erin, daar zijn er niet veel van.
Het kan soms lijken alsof bijna alle vleesvervangers niet-veganistisch zijn, omdat er zo ontzettend veel zijn met ei of zuivel erin, maar er bestaan er toch wel heel veel veganistische. Als je alle varianten van alle merken bij elkaar optelt, en ook dingen als witte tofu en falafel, zijn er zo'n 400 (!!) veganistische vleesvervangers in Nederland. Natuurlijk lijken allerlei soorten op elkaar, en zijn sommige alleen in 1 bepaalde winkel verkrijgbaar, maar er bestaat wel veel meer dan mensen soms denken, en er zitten veel dingen bij die wel makkelijk verkrijgbaar zijn. Het verschilt uiteraard per supermarktketen en soms ook per filiaal, maar als je de producten van alle supermarkten bij elkaar telt, zijn er zo'n 30-50 veganistische vleesvervangers die in supermarkten te koop zijn. Zie hier wat er allemaal is en waar het te koop is: http://wiki.veganisme.org/index.php/Vleesvervangers
Lisa schreef:Ik vind het lastig dus.
Stort me dus voorlopig eerst even op het geen vlees eten, geen zuivelproducten en geen ei en honing.
En natuurlijk is alles wat ik zelf koop wel helemaal veganistisch!
En van daaruit ga ik nog wel eens zien hoe ik dat doe met hongermomentjes en visite enzovoorts.
Ik vind je hartstikke goed bezig. Uiteraard helpen alle beetjes en is 100% veganistisch het allermooiste, maar ook als je bijvoorbeeld voor 95% veganistisch leeft, heeft het al een enorme impact voor dieren, milieu en wereldvoedselvoorziening!
Buitenshuis kan het soms behoorlijk lastig zijn om veganistisch te leven, er zijn meer mensen die daar moeite mee hebben. Dat is een zoektocht en een experiment, waar je uiteindelijk vast wel je weg in weet te vinden. Gun jezelf de tijd om uit te zoeken wat voor jou werkt en goed voelt.
Er zijn ook mensen die ervoor kiezen als flexanist of parttime-veganist te blijven leven.

Lisa

Bericht door Lisa »

Dankjewel voor het schouderklopje fynnya, hoeft natuurlijk ook niet gelijk helemaal perfect, doe mijn best tenminste.
En die wikisite is super handig! Erg fijn dat jullie die hebben laten zien.

Darwin

Bericht door Darwin »

Ben sinds vandaag terug van schoolkamp, er was heel veel eten/drinken met dierlijke producten erin, heb alleen het toetje niet aan me voorbij kunnen laten gaan.. (stracciatella ijs) Ging beter dan verwacht! :D

Lisa

Bericht door Lisa »

Nog geen zwak moment, maar wel een mogelijk zwak moment.
Aanstaande donderdag ga ik naar een high tea.
Ja dit heb ik ook niet zelf verzonnen, is een verjaardagscadeautje voor mijn oma, die zien we niet zoveel dus was een idee van mijn moeder.
Nou goed, hartstikke gezellig hoor, maar ja, waarschijnlijk niet 1 ding van de rotzooi die we voorgeschoteld krijgen is veganistisch. (Laat staan suikervrij natuurlijk)

Net even gebeld en ik vroeg of ze ook vegan producten hadden.
Gingen ze even overleggen op de achtergrond
Dame1: ja ik heb een veganist aan de telefoon, wat is dat?
Dame2: nou ik geloof geen vlees maar ook geen vis, misschien moet je het even navragen
Dame1: mevrouw, wat is veganist eigenlijk?
Dus ik uitgelegd: geen vlees, geen vis, geen melk, geen honing, en geen ei, geen dierlijke producten dus.
Dame1: oh nee, maar dan is het goed hoor, want we hebben alleen thee, geen melk, en ook niks met ei en ik kan ook sandwich erbij doen zonder vlees.
Ik: ja, maar er zit ook melk in chocolade en in de cakejes/muffins en wit brood is vaak ook niet veganistisch.
Dame1: oh, maar blijft er dan nog wel iets over wat je wel eet?
Dame2 op achtergrond: wat komt ze eigenlijk doen op de high tea?
Ik: nou weet je wat, als je er dan een sandwich tussen legt met alleen komkommer erop of tomaat, dan drink ik verder wel alleen thee.

Nou ja, waarschijnlijk krijg ik wel een zwak moment en prop ik toch een cakeje in mijn mond, maar hoop het niet.
Misschien goed eten van te voren, en ik wil ook niet ongezellig zijn.
Misschien moet ik zelf iets meenemen en er tussen leggen?
Of is dat stom? :lol:

Lisa

Bericht door Lisa »

En ik ben weer een lekker voorbeeld voor veganisten. :x
Nu denken ze natuurlijk, jezus, gezellig hoor zo iemand die niks kan eten, wat maak je het jezelf lekker moeilijk. En dan ook nog naar een high tea gaan, kan je beter thuis blijven als je toch niks mag eten

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ik weet niet waar je naartoe gaat, maar soms gaan ze door zo'n vraag nadenken.
Ik vind dat een creatieve kok het als uitdaging moet zien :wink:
Anders stuur je ze wat recepten :mrgreen:

Lisa

Bericht door Lisa »

Ja het is in een intratuin.
Volgens mij komt het gewoon allemaal uit een pakje hoor de cakejes, denk niet dat ze echt veel zelf maken

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Oh inderdaad, die kopen alles in denk ik. Ik zou gewoon lekkers voor jezelf meenemen :)

Plaats reactie