Zwakke momenten

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Iejoor
Leefwijze: veganist

Re: Zwakke momenten

Bericht door Iejoor »

Magnums, nee, geen last meer van. Ja het was wel lekker. Maar ik hou het nu maar op waterijs. Ook lekker.
Mozzarella pizza zat wel erg in mijn hoofd. En, heel slecht van mij, ik heb hem opgegeten. Zo'n diepvriespizza uit de oven.
En wat denk je?
Hij was lang zo lekker niet als 'vroeger'.
Ben ik daar ook weer van genezen.
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope
AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Iejoor ik maak mijn eigen mockzarella, dat werk precies als echte mozzarella op een pizza. Het heeft zelfs nog meer smaak afhankelijk van hoe sterk je hem kruidt. Ik vries het in, en bevroren en al rasp ik het zo over een (zelfgemaakte) pizza. Smelt in de oven! Heerlijk!

Op Vegetus (link paar posts hierboven ;)) heeft een uitgebreid recept, ik had een simpeler en sneller recept gebruikt. Er zijn veel recepten voor te vinden op internet.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!
jet
Moderator

Bericht door jet »

Hij was lang zo lekker niet als 'vroeger'
:mrgreen:
Ik denk dat dat voor meer dingen geldt :mrgreen:
Heeft te maken met hoe onze hersenen werken. (het is ook niet voor niets dat je van iederen altijd hoort dat 'vroeger' alles beter was <= dat is niet zo, maar omdat je hersenen minder leuke of lekkere dingen 'vergeten' lijkt dat wel zo!)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Iejoor

Bericht door Iejoor »

AnAnAN schreef:Iejoor ik maak mijn eigen mockzarella, dat werk precies als echte mozzarella op een pizza. Het heeft zelfs nog meer smaak afhankelijk van hoe sterk je hem kruidt. Ik vries het in, en bevroren en al rasp ik het zo over een (zelfgemaakte) pizza. Smelt in de oven! Heerlijk!

Op Vegetus (link paar posts hierboven ;)) heeft een uitgebreid recept, ik had een simpeler en sneller recept gebruikt. Er zijn veel recepten voor te vinden op internet.
Klinkt goed! Zal eens google'n.
Elpida Shelter of Hope
jackfrost

Bericht door jackfrost »

Eigenlijk geen moeite met ijs maar dat komt ook omdat ik slecht op suiker reageer en daar niet te veel van mag binnen krijgen. Dus ik was het al gewend om nooit ijsjes te eten. Alleen af ten toe aan de overkant bij de ijswinkel een suikervrij ijsje van 1 bolletje. Dat is nu een heel tijd terug en mis het eigenlijk niet. Ik was alleen vegetariër en dacht het gaat mijn nooit lukken om veganist te worden omdat ik zo gek ben van kaas. Maar gelukkig is er nu Wilmersburger die ik net zo lekker ben en sinds ik dat gegeten heb bij de VegaQ en een folder heb gehad over Hard werkende moeders. Toen Was ik overstag en ben ik vegan geworden. Maar heb inderdaad een collega gezien waarin allerlei producten word laten zien wat ze in Amerika verkopen. Daar ben ik gewoon jaloers op. Deze; http://gary-tv.com/en/
Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Van kaas heb ik nooit echt gehouden, dus daar alvast geen last van.

Maar oh, wat vind ik het jammer dat ik geen kitkats en andere soorten luxe chocolade kan kopen. Ja, zelf maken, of voor vier euro per reep een soortgelijk product kopen, maar ik wil verdomme gewoon de Albert Heijn in kunnen lopen en veel te goedkoop junkfood uit de schappen trekken. Hmpf. En ik doe het lekker toch niet, maar ik zou willen dat het vegan was.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.
Iejoor

Bericht door Iejoor »

Appelmoes schreef: Maar oh, wat vind ik het jammer dat ik geen kitkats en andere soorten luxe chocolade kan kopen. Ja, zelf maken, of voor vier euro per reep een soortgelijk product kopen, maar ik wil verdomme gewoon de Albert Heijn in kunnen lopen en veel te goedkoop junkfood uit de schappen trekken. Hmpf. En ik doe het lekker toch niet, maar ik zou willen dat het vegan was.
Ja!! Me too!
Ik was vroeger ook stapeldol op gevulde mergpijpjes. Niet die met cake erin maar die met zo'n slagroomachtige vulling...
Elpida Shelter of Hope
AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Dat hebben we denk ik allemaal wel!
Maar een seconde later denk ik hoe slecht al die spullen zijn voor je om in je lichaam te stoppen. Dus maar beter van niet eigenlijk :D
Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Dat het slecht is boeit me niet echt. Hooguit dat er naast dierenleed ook slavenarbeid achter schuilt.

Maar ik wil kitkats, en rolo, en snickers, mars, paprikachips van Lays, en en... amaretto... en Zombie-cocktails, maar dat kleurstofje... :(
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Appelmoes schreef:Dat het slecht is boeit me niet echt. Hooguit dat er naast dierenleed ook slavenarbeid achter schuilt.
Eens. Ik ben ook geen veganist vanwege gezondheidsredenen :) En genoeg vegan dingen zijn ook niet gezond (patat, Oreo's...)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Wortel
Leefwijze: flexanist

Bericht door Wortel »

ARTHUR schreef:Gisteren zeilen want schoonmoeder werd 70 jaar, verrassing met al haar vrienden. Mijn man kwam trots vertellen dat hij bij de banketbakker voor mij had nagevraagd of er gelatine gebruikt was over de luxe appelgebakjes. Aan boter en eieren had hij niet gedacht.

Uiteraard heb ik er niet van gegeten, pieker er niet over.
Ik vind het toch lief van hem hoor, het begin is er :wink:
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Wortel schreef:
ARTHUR schreef:Gisteren zeilen want schoonmoeder werd 70 jaar, verrassing met al haar vrienden. Mijn man kwam trots vertellen dat hij bij de banketbakker voor mij had nagevraagd of er gelatine gebruikt was over de luxe appelgebakjes. Aan boter en eieren had hij niet gedacht.

Uiteraard heb ik er niet van gegeten, pieker er niet over.
Ik vind het toch lief van hem hoor, het begin is er :wink:
Eens :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Mijn vriend blijft me ook verbazen.
Hij had het zelfs over 'als mijn ouders komen hoef je toch niet per se iets veganistisch uit te sloven, maar kun je toch ook voor hun een zalmdingetje in de oven doen en dan eten wij (wij!) wat anders'. Ok, hij snapt het nog niet helemaal, dat ik dus geen zalm in m'n oven wil, maar hij was zelf dan ook niet van plan dat te eten blijkbaar. Hij ziet 'wij' in dat licht dus als niet-zalm-etend-apart.
Verder vragen veel mensen of hij dan ook vegan eet nu ik dat ben, en dan zegt hij 'ik eet nu wel veel minder vlees ja'. Maar dat vertelt hij eerder met trots dan met teleurstelling. Verder heeft hij onlangs een vegan pizza gemaakt en maakt hij ook regelmatig vegan pasta. Wel met 'nepgehakt' dan heeft hij nog iets van houvast, want bonen daarvan weet hij nog niet helemaal wat hij ermee moet.
Vandaag zei z'n moeder trouwens 'ben je afgevallen' en 'jullie zien er goed uit!'. Dat is altijd fijn om te horen, omdat zij veganistisch nog een beetje apart vindt.
Het komt wel goed! De zwakke momenten worden veeeel schaarser. Eigenlijk geen een meer gehad. Alleen zou ik die Bon Ice wil in een pak willen kopen voor thuis, ipv per stuk...
Mystique

Bericht door Mystique »

ARTHUR schreef: Dat begin is er al tien jaar, ik was hiervoor vegetariër. Natuurlijk is het lief. Minder lief was het dat hij op de boot alsnog vroeg of ik écht niet wilde. Beetje jammer. Weet hij uiteraard ook.
Ontslaan die hap!

Dus...
AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Ik kwam vegan stroopwafels tegen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Het logo stond er zelfs op!!!!
Oh wat fijn, als ik dan savonds een kopje thee neem.. mag er wel een stroopwafel bij.
Vandaag kwam vriendlief terug van het werk en toen hij me op kwam zoeken in de studeerkamer liep ie te smikkelen van een van die stroopwafels nog voordat ik ze geproeft had! :mrgreen: Door hem zijn ze goedgekeurd.

Ze zijn trouwens van Bill's Bakery, een Nederlands bedrijf met meer vegan koekjes.
Wortel

Bericht door Wortel »

AnAnAN schreef:Ik kwam vegan stroopwafels tegen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Het logo stond er zelfs op!!!!
Oh wat fijn, als ik dan savonds een kopje thee neem.. mag er wel een stroopwafel bij.
Vandaag kwam vriendlief terug van het werk en toen hij me op kwam zoeken in de studeerkamer liep ie te smikkelen van een van die stroopwafels nog voordat ik ze geproeft had! :mrgreen: Door hem zijn ze goedgekeurd.

Ze zijn trouwens van Bill's Bakery, een Nederlands bedrijf met meer vegan koekjes.
Bedoel je niet heel toevallig Billy's farm?
Wel tof zeg, die ga ik zeker eens kopen! :D
AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Ja ik vond het verwarrend want ze heten Bill's stroopwafels en Billy's farm oid. Niet echt een consequente naamgeving. Er is tarwestroop ook gebruikt ipv weet ik wat ze normaal gebruiken.
Zijn standaard stroopwafels eigenlijk ook niet vegan bedenk ik me?
Sybine

Bericht door Sybine »

AnAnAN schreef:Is dit herkenbaar voor mensen? Dat je soms het gevoel heb dat je in deze wereld bijna niks meer kunt eten/uit de band kunt springen zonder dieren leed te berokkenen?
Ik heb niet het gevoel niet meer uit de band te kunnen springen. Wat ik wel erg lastig vind is als ik, zoals de afgelopen weken, aan het kamperen ben met mijn gezin. Geen grote stad dicht in de buurt, geen koelkast tot mijn beschikking en moeten koken op een camping-kooktoestel.
Ik moet bekennen dat ik in dat soort weken toch wel eens wat minder strikt ben. En dat er zo nu en dan wel wat dierlijks in mijn eten zit. Geen vlees of vis, dat is een absolute no-go en valt ook prima te vermijden zonder heel veel extra moeite. Maar honderd procent vegan eten onder kampeeromstandigheden vind ik toch wel zo lastig (bovendien wil ik in mijn vakantie niet te veel tijd kwijt zijn aan koken) dat ik dan een beetje door de mand val :oops:
AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Maar wat maak je dan, vraag ik me af? Is het dan echt zoveel moeilijker om vegan te koken op een camping? Of maak je bijvoorbeeld soep in zak oid.? Er zijn ook wel veel vegan kant en klaar dingen te kopen, zelfs bij supermarkten (als je zelf een voorraad meeneemt), dat vind ik heel soms ook wel es makkelijk. Ik ga zelf ook op vakantie over 2 weken, een gastoestel en 'n paar pannetjes... ingredientenlijsten in een andere taal.. ben benieuwd.
Ik merk juist dat mijn koelkast bergen leger is sinds ik vegan ben trouwens :mrgreen:
jet
Moderator

Bericht door jet »

Op de camping is voor mij het enige lastige dat het langer duurt dan normaal, en dat ik maar 1 pitje heb. Dat betekent dat ik moet plannen hoe ik het kook :mrgreen:
Maar ik heb een aantal dingen op de camping gegeten die echt ont-zet-tend lekker waren (magoed, dat is misschien het 'ikea-effect', omdat je er lang mee bezig bent.....) en ik kook wel degelijk anders op de camping omdat je daar ook geen koelkast bij de hand hebt. Dus dingen bewaren of even in de koelkast kijken of je iets kunt opleuken met dat wat er nog ligt, dat is er niet bij....
Mijn voer is in de vakantie ook wel strikt vegan, maar in Groot Brittannië kun je ook wel goed vegan inkopen doen (tis alleen inderdaad wel duur, maar daar is niet-vegan nòg duurder....).
Ik heb nog niet zelf gekookt in landen als Tsjechië misschien dat ik er dan anders over denk, maar meestal heb ik dingen waarvan ik verwacht dat ze lastig te krijgen zijn gewoon meegenomen van huis (uiteraard wel dingen die niet koelkast gevoelig zijn....).
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Plaats reactie