Zwakke momenten

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
vegamike
Leefwijze: veganist

Re: Zwakke momenten

Bericht door vegamike » wo jul 24, 2013 17:14

Voor Mystique:
Weet niet of je dit receptje al kent?

Bryanna's Vegan Boursin style spread:

1 pak tofu (ik gebruik die van vivera, dan een 1/2)
1/2 cup en 2 tablesp. rauwe cashews, fijn gemalen
1/2 cup vegan margarine (bijv. provamel)
2 tablesp. citroensap
3/4 theasp. zout
1/2 theasp. misopasta
1 teen knoflook, geperst
van ieder 1,5 tablesp. bieslook en peterselie grof gehakt (vers is het lekkerst, bij gedroogd minder gebruiken)
1/4 teasp. peper versgemalen

Zorg dat de tofu is uitgelekt en uitgeknepen. Doe de tofu is stukken breken en samen met de cashews, margarine, citroensap, zout en miso in de keukenmachine en draai tot het een gladde massa is, schraap de zijkanten naar beneden als het blijft plakken. Als het echt helemaal 'smooth' is doe je de geperste knoflook, peper, peterselie en bieslook erbij en pulseer je een paar keer dat deze erdoor vermengd zijn en dat het fijn is (bepaal zelf wat je lekker vind grovere of juist fijner). Laat het minimaal een uur of twee opstijven in de koelkast.

Die is echt superlekker en dan mis je de paturain, boursin echt niet meer :P

Mystique

Bericht door Mystique » wo jul 24, 2013 17:17

Thanks vegamike. Misopasta is enkel verkrijgbaar bij toko's of ook de natuurwinkel?
Morgen maar eens kijken als ik m'n Wilmersburger ga halen bij de Ekoplaza. :)

vegamike

Bericht door vegamike » wo jul 24, 2013 17:52

Graag gedaan, miso pasta is bij de eko shops, reformzaken en denk ook wel bij toko's te verkrijgen. Lichtere variant is milder donkere variant zwaarder. Ik hou van de donkere miso maar dat is persoonlijk. Succes!

Ananas

Bericht door Ananas » wo jul 24, 2013 19:05

Skyclad schreef:Wat een lijst aan dingen die ik mis...
Shoarma (hoezo is shoarma vies als je nuchter bent? Vooral de knoflooksaus is goed :D)

Neem karma! bij de Vegetarische snackbar :) ik mis wel de 'shoarma' die Vivera eerst verkocht :(

Kibbeling (Met knoflooksaus!)
lichte seitan in deeglaagje frituren?

Gamba's (met...knoflooksaus?)
vegan garnalen koop je bij vegan webshops of de toko

Zalm (Beetje knoflooksaus is lekker :D)
ja mis ik ook nog steeds wel. laat me weten als je een alternatief heb ;-)

Pizza!
waarom mis je pizza? je kunt toch gewoon pizza veganza maken?

En Milkshakes...
vegan ijs (bv bonvita, grunschnabel of soja ijs) & kokosmelk in de blender? evt nog siroopje erbij... alle monin siroop is vegan.

Ik heb last gekregen van muggenbulten nadat ik minder knoflook was gaan eten omwille van de voorkeur van mijn ex haha. Nu ben ik dus volop aan het inhalen!! Geen bult meer gehad (maar ook nog geen mug gezien in Nederland, wat jij?) Knoflooksaus past overigens erg goed bij álles wat van de bbq komt... :)

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » wo jul 24, 2013 19:49

Knoflook saus!! Dat mis ik soms ook ja. Soms wil ik gewoon een flinke klodder op mijn broodje falafel. Dan stink ik wel, maar hé ik ben zo lief, dat zijn mensen gauw weer vergeten :grin: :mrgreen:

Miso pasta heb ik heel goedkoop bij de Toko gekocht, in een zakje. Het voelt zo grappig in dat zakje. Ik kon er in de winkel al niet vanaf blijven :oops:

Gisteren heb ik trouwens paprikaen aubergine pasta (van BakTat) geprobeerd op brood, ik was de appelstroop even zat. Met plakjes komkommer, tomaat, peper en zout. HEERLIJK!!!

http://img.dooyoo.de/DE_DE/175/Essen-tr ... scharf.jpg

Verder moet ik zeggen dat mijn zwakke momenten zich concentreerden op een dag of twee, ik heb het overleefd (wat moet ik trouwens anders...hihi). En als het weer gebeurt, ga ik gauw op zoek naar zo'n vegan choco ijsje! Misschien heb ik trouwens al deze weken wel chocolade tekort gehad.... ik heb al 2 weken geen chocolade gegeten vanwege de suiker....kan dat?
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Skyclad

Bericht door Skyclad » wo jul 24, 2013 22:26

Al dat soja gedoe eet ik niet. Vegan pizza...teveel gedoe. Vegetarische slager is een misnomer. En ik ga toch echt geen 5 euro betalen voor iets wat ze voor 20 cent in een fabriek in elkaar zetten.

En ik heb nu dus een mug. Ventilator aan en nu zit die parasiet tegen de muur geplakt. Kijk, dat krijg je nou als je een carnistische zwakkeling bent. Zelfs een vlieg die sojaburgers vreet heeft geen probleem met stand 1.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » do jul 25, 2013 7:58

Ik ga volgende week pizza maken!!!
Dit recept heb ik gekregen voor de bodem: http://www.videojug.com/film/how-to-make-pizza-dough-2
Is dat wat denk je, Arthur?

Enne, tzaziki kan je inderdaad makkelijk zelf maken, maar ik eet wel eens falafel on the go en dan zou knoflooksaus lekker zijn. En ja, inderdaad, van die vieze vette knoflook, als ik dan toch zondig.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jul 25, 2013 10:55

Ik doe altijd makkelijk. Gewoon kant- en klare bodem voor pizza :)

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » do jul 25, 2013 11:37

Die zijn vegan dus! Mooi! Enne, ik kreeg wel de tip om knoflook en rozemarijn door het deeg te doen.

Aioli zonder eieren? WAUW! Dat wist ik niet eens :oops: daar ga ik eens een recept van opzoeken. Ik ben gek op aioli. Op een stokbroodje. Hm. Ik ga misschien maar eens een 'ingredienten/kook ontdekkingen' topic openen, om elkaar te inspireren. Want ik heb zoveel dingen ontdekt sinds ik vegan ben, ik blog er ook over, maar extra inspiratie voor nieuwe experimenten zou tof zijn. Maar ik open wel veel topics laatste tijd.. dus ja...

Mystique

Bericht door Mystique » do jul 25, 2013 12:32

Knoflooksaus, net zo gemakkelijk!
Beetje vegan mayo, zoveel teentjes knoflook als jij wilt, beetje citroensap en wat verse bieslook. Desnoods wat yoghurt, maar dat doe ik zelf zelden.

Tzatziki, net zo gemakkelijk!
Yoghurt, knoflook, geraspte komkommer, suiker, citroensap, dille en wat peper en zout. Doe ik altijd over m'n broodje gyros. Oh nee, nu krijg ik weer zin in broodje gyros...

Ananas

Bericht door Ananas » vr jul 26, 2013 11:33

Skyclad schreef:Al dat soja gedoe eet ik niet. Vegan pizza...teveel gedoe. Vegetarische slager is een misnomer. En ik ga toch echt geen 5 euro betalen voor iets wat ze voor 20 cent in een fabriek in elkaar zetten.
Graag gedaan hoor

Skyclad

Bericht door Skyclad » vr jul 26, 2013 22:07

Nou nou nou, niet meteen zo bitter.

Als iemand tegen jou zegt "Je kan toch gewoon vales nemen ipv vlees of die veggie burger" en je zegt dat je dat niet eet dan is het toch ook niet leuk als diegene het dan meteen verkeerd begrijpt en zegt "ja hoor ik probeerde alleen maar te helpen"?

Mystique

Bericht door Mystique » vr jul 26, 2013 22:40

ARTHUR schreef:Verwachtingen leiden steevast tot teleurstellingen. :grin:
Ohjee... Ik verwacht dat de pastaschotel, die nu in de oven ligt, erg lekker zal zijn.

Dat wordt dus smerig eten naar binnen werken... :mrgreen:

Mystique

Bericht door Mystique » vr jul 26, 2013 23:42

Yup. Ik at pas om 0.30 uur... :roll:
Voor het sporten is te vroeg en na het sporten heb ik geen zin/puf om meteen te gaan staan koken.

Overstand

Bericht door Overstand » za jul 27, 2013 22:03

AnAnAN schreef:Ik kan me ook niet voorstellen dat als je als vegan zondigt, dat je dan vlees kiest?
Het was niet een keuze. Ik was op mijn allerzwakst en mijn omgeving heeft daarvan misbruik gemaakt.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo jul 28, 2013 9:49

Even helemaal terug naar het begin van de post (en ik weet, AnAnAn, dat het maar een voorbeeld was hoor :P maar...): Er zijn vegan magnums in zowel puur als 'melk' smaak. Ze waren altijd bij onze Ekoplaza te koop, maar nu niet meer. Ik weet niet of ze ze wel in andere Ekoplaza's nog hebben of andere natuurwinkels. Het merk is Bon Ice, wellicht kun je bij de fabrikant navragen waar ze verkocht worden.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Mystique

Bericht door Mystique » zo jul 28, 2013 11:14

Renee1137 schreef: Er zijn vegan magnums in zowel puur als 'melk' smaak. Ze waren altijd bij onze Ekoplaza te koop, maar nu niet meer. Ik weet niet of ze ze wel in andere Ekoplaza's nog hebben of andere natuurwinkels. Het merk is Bon Ice, wellicht kun je bij de fabrikant navragen waar ze verkocht worden.
Was al verteld, Renee. :wink: En ik geloof dat het merk BonVita is en het soort ijs BonIce

richarrd

Bericht door richarrd » ma jul 29, 2013 8:37

Als je echte roomijs wilt dan moet je echt die van dr. Grünschnabel hebben want dan heb je meteen het beste roomijs wat er te krijgen is en dit ijs is volledig plantaardig. Het ijs is wel duur (€6,- voor een halve liter ofzo) maar als je echt van roomijs houdt dan is dit wel de moeite waard.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » ma jul 29, 2013 19:40

Waar is het te koop dan! Ik bedoel, als ik eens bezoek heb en ik wil een ijscoupe maken oid?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jul 29, 2013 19:58

Hier is een kaart met verkooppunten van Grunschnabel ijs: http://www.grunschnabel.nl/storelocator
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie