Zwakke momenten

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
AnAnAN
Leefwijze: veganist

Zwakke momenten

Bericht door AnAnAN » di jul 23, 2013 8:23

Natuurlijk heb ik goede redenen om veganist te zijn. Natuurlijk wil ik het niet anders, en ik moet er niet aan denken om ooit ook nog maar vlees te eten of een glas melk te drinken, laat staan ervan te genieten. Als je veganist bent geworden om de dieren (en je voelt je daarbij fysiek als gevolg ook 100x beter) dan kun en wil je niet meer terug. Ik in elk geval niet.

Tot zover hoe ik denk en me voel en hoe ik het wil.
Maar soms, met deze zomerse dagen, zie ik mensen met Magnum-ijsjes etc. Voor 1 seconde denk ik dan: dat mis ik toch wel. Gevolgd door: dat mag je niet denken, het is vreselijk, voel je schuldig.
Als ik verder denk is het misschien niet zo raar; mijn hele leven ben ik door mijn ouders, familie en omgeving geleerd om me te distantiëren van de bron van het voedsel dat ik at. Dat Magnum bijvoorbeeld roomijs bevat wat gemaakt wordt door koeien te melken, zo ver heb ik voor het grootste gedeelte van mijn leven niet leren denken.

Nu denk ik wel verder en wil ik dat roomijsje niet eens echt meer, maar toch kan ik het voor die ene seconde heel erg missen.
In Amerika zijn er volgens mij standaard veel meer vegan producten verkrijgbaar dan hier in Nederland. In de supermarkt kan ik bijna niks kopen... Er bestaat zelfs vegan ben & jerry's, bepaalde smaken. Hier nergens te vinden.
Is dit herkenbaar voor mensen? Dat je soms het gevoel heb dat je in deze wereld bijna niks meer kunt eten/uit de band kunt springen zonder dieren leed te berokkenen?
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Stein

Re: Zwakke momenten

Bericht door Stein » di jul 23, 2013 8:53

Ik heb met de tijd voor alles wel een veganistisch alternatief weten te vinden, die ook in Nederland/Vlaanderen te vinden is, die mij door die zwakke momenten heen helpt... voor ijs is er bijvoorbeeld van Het Ijsboerke soja-ijs, dat eigenlijk exact hetzelfde smaakt, en in veel bio-winkels zijn ook prima alternatieven te vinden (specifiek Magnum ben ik niet tegen gekomen, overigens... maar dat is ongetwijfeld zelf te maken! wij maken ook zelf veel ijs, dat smaakt vaak nog beter dan uit de winkel).

Maarja, als het te zwaar is... eens in de zoveel maanden zondig(de) ik nog aan wat kaas, dat at ik toen ik nog geen veganist was heel vaak en mis ik nog soms. Altijd wel in de snelverkoop of geskipped of overschot van een ander, nooit vers-gekocht, maar dat is ook allemaal met wat slechte wil te zien als smoesjes. De laatste keer smaakte het echter zo slecht dat ik al heel lang niet meer gemotiveerd ben zelfs maar eraan te denken... bah, dat was slecht, ik word al misselijk als ik eraan denk... No Muh is veel beter, onze vriezer steekt er vol mee :mrgreen: )

Alleszins lijkt het me beter zo heel af en toe een beetje te zondigen (waarbij het ene zondigen nog zo erg niet is als het andere zondigen) dan na een paar jaar gefrustreerd af te knappen en luid te verkondigen dat veganisme onmogelijk is. Ik ken er zo ook een paar. Eentje is zelfs vervallen tot weer af en toe vlees te eten... nou vraag ik je! Frustraties doen veel kwaad bij mensen.

Overstand

Bericht door Overstand » di jul 23, 2013 9:39

haha

mijn zwakke momenten zijn meer: zal ik agave siroop gebruiken of ahorn. zulke dingen. of zout.

Ik heb mij geconditioneerd, ik heb gewoon pijn als ik denk aan niet-vegan dingen, en zeker ijs enzo. magnums enzo.

Ik hoef niet eens de vegan varianten van die dingen. (My body is my temple. Weet je hoe lelijk het is dat een meisje de hele dag eet en nog steeds honger heeft? :P )

Ik heb 1 dag een zwakke moment gehad, dat was de dag dat ik van dit forum gebannen werd. Ik maakte de fout om mijzelf te vergelijken met anderen hier. En niet 1 van hun te willen zijn. Een fake vegetarian! Dus heb ik die dag 1 stukje vlees op bbq gegeten. Maar van walging en pijn, ben ik de volgende dag getransformeerd naar super veggie 2.

Ik snap wat jullie vertellen hier.

8)

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di jul 23, 2013 10:07

Het is ook zo, ik eet liever 'whole foods' (heeft iemand de Nederlandse - vast voor de hand liggende - vertaling daarvan?). Al die zooi die in geprepareerde goederen zit die je in je lijf douwt. Ik maak alles zelf, broodsmeersels, nepkaasjes, melk, sap etc. Maar soms, eens in de zoveel tijd, wil ik toch wel eens iets waarvoor ik niet uren in de keuken heb hoeven zwoegen ;) Een vegan magnum zou dan zeker mijn nummer 1 zijn, mocht het bestaan.

Verder heb ik nooit gezondigd en dat is ook niet mijn intentie, ook niet om anderen aan te zetten hoor. Ik kan me ook niet voorstellen dat als je als vegan zondigt, dat je dan vlees kiest?
Ik persoonlijk kan al niet tegen de geur als er ergens vlees bereid wordt, als ik al denk aan hoe het voelde in mijn mond van vroeger dan moet ik mezelf dwingen weg te denken. Maar misschien heb ik het verder toch wel makkelijk, melk en eieren vond ik toch nooit echt fijn.

Arthur, haal jij wel eens dingen hierheen dan uit Amerika?
Ik heb trouwens nu de Cheesly (oid) kaas in de koelkast liggen. Geen idee of het wat is, ik maak het liever zelf, maar ik was nieuwsgierig. Vaak kijk ik de ingredienten ook af.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di jul 23, 2013 10:27

AnAnAN schreef:Maar soms, met deze zomerse dagen, zie ik mensen met Magnum-ijsjes etc. Voor 1 seconde denk ik dan: dat mis ik toch wel. Gevolgd door: dat mag je niet denken, het is vreselijk, voel je schuldig.
Waarom zou je je schuldig moeten voelen? Omdat je Magnum-ijsjes lekker vindt?
Daar is helemaal niks mis mee, om het lekker te vinden en ernaar te verlangen. Je verlangt namelijk niet naar dierenleed, je verlangt naar bepaalde smaken of een bepaalde textuur oid. Waarom zou dat fout zijn? Je smaakpapillen zijn gewoon een stuk van je lichaam, niet een onderdeel van je geweten, dus die hoeven zich toch helemaal niet bezig te houden met goed of fout?
Iets lekker vinden en iets verantwoorden vinden, zijn twee losse dingen, die helemaal niet aan elkaar gekoppeld hoeven te worden. Je mag dierlijke producten zo lekker vinden als je wil, en je mag er zoveel naar verlangen als je wil, zonder je schuldig te hoeven voelen. Het gaat om de keuzes die je maakt, díe kunnen goed of slecht zijn, je verlangens en smaak niet.
Sowieso geeft de rest van je verhaal al aan dat jij niet verlangt naar een lekker product met dierenleed, maar eigenlijk naar datzelfde lekkere product, maar dan zónder dierenleed. Als Magnum vegan ijsjes zou maken die net zo lekker smaken als de gewoone, dan zou je toch meteen die kiezen in plaats van de dierlijke variant?
Ik denk dat je te hard voor jezelf bent op zo'n moment, ik denk dat je gewoon jezelf mag toestaan om het enorm te missen, om te denken 'oh wat zou ik graag dat ijsje willen eten, wat zou ik graag willen dat die veganistisch waren!', en dan gewoon lekker balen of juist genieten van dat verlangen, in plaats van het weg te duwen.
AnAnAN schreef:In Amerika zijn er volgens mij standaard veel meer vegan producten verkrijgbaar dan hier in Nederland. In de supermarkt kan ik bijna niks kopen... Er bestaat zelfs vegan ben & jerry's, bepaalde smaken. Hier nergens te vinden.
Is dit herkenbaar voor mensen? Dat je soms het gevoel heb dat je in deze wereld bijna niks meer kunt eten/uit de band kunt springen zonder dieren leed te berokkenen?
Ja, zeker herkenbaar. Maar ik ben zelf nog vaak verbaasd over bepaalde vegan producten die ik helemaal niet kende, en dat zie ik ook bij andere veganisten, dat er veel producten zijn waar zij zich helemaal niet bewust van waren. Ken je de vegan wiki? Daar staan lijsten op met veganistische producten, wie weer ontdek je daar nog allerlei lekkers: http://wiki.veganisme.org/index.php/Hoofdpagina
Ik weet nog dat toen ik veganist werd, er voor zover ik wist bijvoorbeeld geen vegan slagroom, beschuit, bladerdeeg, honing en pesto waren (ik weet niet of het er toendertijd echt niet was, of dat ik het gewoon niet wist, of ze het in mijn stadje gewoon niet hadden), maar er is tegenwoordig zo ontzettend veel, volgens mij heb je van elk soort product wel vegan varianten in Nederland.
Maar goed, dat neemt natuurlijk niet weg dat het hier inderdaad anders is dan in Amerika (hoewel je daar denk ik ook wel staten hebt waar je alleen vlees kan eten ;)). En ook al zijn er ontzettend veel lekkere vervangers en veganistische varianten, soms mis je toch gewoon een bepaald merk. Want ook zal zijn er bijvoorbeeld allerlei heerlijke vegan koekjes, als jouw favoriete koekje van vroeger niet veganistisch is, heb je vaak gewoon pech, omdat er geen vegan koekje is dat precies zo smaakt als dat ene koekje, elk merk smaakt toch weer iets anders natuurlijk. En dat blijft natuurlijk altijd jammer.
Van Ben&Jerry's waren er overigens wel veganistische varianten in Nederland te koop, de Jamaican Me Crazy en de Mango Sorbet waren/zijn vegan, maar ik weet niet of die varianten momenteel nog bestaan.
AnAnAN schreef:Een vegan magnum zou dan zeker mijn nummer 1 zijn, mocht het bestaan.
Het is natuurlijk wel iets anders, maar de Bon Ice ijsjes van Bonvita, lijken best wel op de Magnum Classic.
Het is rijstmelkijs, met )rijstmelk'chocolade als omhulsel, je hebt eentje met pure chocolade, en eentje met 'melk'chocolade. Ze zijn erg lekker. Ze zijn te koop bij biologische winkels.
http://img534.imageshack.us/img534/8682/boniceduo.gif

Mystique

Bericht door Mystique » di jul 23, 2013 11:10

Ja! Je was me voor Fynnya. Die Bonvita dingen zijn goed te vreten hoor. :) En net zo'n heerlijk calorieënbommetje als de Magnum zelf. :D

Ik mis alleen nog kazen als brie of kruidensmeersels als Paturain en een gekookt eitje.
Maar het is niet echt een zwakte. Het grappige is dat ik het meer mis als ik ze niet zie, want zodra ik wel brie of een eitje zie dan denk ik juist "Zo! Die eet ik dus niet en jij wel, sukkel!". Nouja, zo denk ik het niet, of misschien toch wel. :|

Oh, wacht wel eentje: als ik langs de visboer fiets en ik de kibbeling ruik. Men wat ruikt dat lekker. Maar nooit de neiging om het te doen, gelukkig.

@rno

Bericht door @rno » di jul 23, 2013 11:23

Ik sinds geboorte vegetarier en heb nimmer vlees of vis gegeten. Ik heb er ook nimmer naar verlangd. De op vlees gelijkende "vleesvervangers" zijn ook niet mijn favoriet. BBQ-geuren en ander vlees/visgeuren brengen mij niet in de verleiding, integendeel.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Eef

Bericht door Eef » di jul 23, 2013 11:35

AnAnAN schreef:Natuurlijk heb ik goede redenen om veganist te zijn. Natuurlijk wil ik het niet anders, en ik moet er niet aan denken om ooit ook nog maar vlees te eten of een glas melk te drinken, laat staan ervan te genieten. Als je veganist bent geworden om de dieren (en je voelt je daarbij fysiek als gevolg ook 100x beter) dan kun en wil je niet meer terug. Ik in elk geval niet.

Tot zover hoe ik denk en me voel en hoe ik het wil.
Maar soms, met deze zomerse dagen, zie ik mensen met Magnum-ijsjes etc. Voor 1 seconde denk ik dan: dat mis ik toch wel. Gevolgd door: dat mag je niet denken, het is vreselijk, voel je schuldig.
Als ik verder denk is het misschien niet zo raar; mijn hele leven ben ik door mijn ouders, familie en omgeving geleerd om me te distantiëren van de bron van het voedsel dat ik at. Dat Magnum bijvoorbeeld roomijs bevat wat gemaakt wordt door koeien te melken, zo ver heb ik voor het grootste gedeelte van mijn leven niet leren denken.

Nu denk ik wel verder en wil ik dat roomijsje niet eens echt meer, maar toch kan ik het voor die ene seconde heel erg missen.
In Amerika zijn er volgens mij standaard veel meer vegan producten verkrijgbaar dan hier in Nederland. In de supermarkt kan ik bijna niks kopen... Er bestaat zelfs vegan ben & jerry's, bepaalde smaken. Hier nergens te vinden.
Je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor! Je doet er niemand kwaad mee als je af en toe iets mist. Juist extra knap dat je het dan niet toch neemt.
In Amerika zijn inderdaad veel meer opties, ook bij restaurants en reguliere supermarkten, dat lees ik steeds weer in de Amerikaanse vegan boeken. Van alles is bijna in een vegan variant.

De heerlijke bonvita 'magnums' zijn al genoemd, die pure is echt een aanrader! (Te koop bij de natuurwinkel/EkoPlaza).

Ik heb eigenlijk alleen als je onverwachts buitenshuis moet eten en niets in de buurt weet te vinden ook wel eens het idee dat je bijna niets kunt eten. Hier in de buurt weten we voor alles wel een optie te vinden, de natuurwinkel waar genoeg opties zijn, inclusief 'magnums' :D , een indiaas restaurant wanneer ik een keer geen zin/tijd/energie heb om te koken, een Plus met Grunschnabel ijs etc. En ik probeer voor de rest het een en ander op voorraad te houden via webshops (zoals LeHa slagroom, wilmersburger kaas). En altijd notenrepen op voorraad om mee te nemen.

Bij reguliere supermarkten hebben ze trouwens ook wel sorbetijs dat vegan kan zijn. Bevat wel e-nummers, heel veel suiker en is niet biologisch, maar voor wanneer je ontzettend veel zin hebt in ijs 8)
En een goede blender kan daarbij ook helpen, als je fruit in de diepvries op voorraad houdt en evt wat sojayoghurt, maak je zelf in een handomdraai lekker en gezond ijs.

Waar ik me wel schuldig over voel is dat ik vroeger wel 'gewoon' alles at :oops:

TonyJello

Bericht door TonyJello » di jul 23, 2013 12:37

Fynnya schreef:
AnAnAN schreef:Maar soms, met deze zomerse dagen, zie ik mensen met Magnum-ijsjes etc. Voor 1 seconde denk ik dan: dat mis ik toch wel. Gevolgd door: dat mag je niet denken, het is vreselijk, voel je schuldig.
Waarom zou je je schuldig moeten voelen? Omdat je Magnum-ijsjes lekker vindt?
Daar is helemaal niks mis mee, om het lekker te vinden en ernaar te verlangen. Je verlangt namelijk niet naar dierenleed, je verlangt naar bepaalde smaken of een bepaalde textuur oid. Waarom zou dat fout zijn? Je smaakpapillen zijn gewoon een stuk van je lichaam, niet een onderdeel van je geweten, dus die hoeven zich toch helemaal niet bezig te houden met goed of fout?
Iets lekker vinden en iets verantwoorden vinden, zijn twee losse dingen, die helemaal niet aan elkaar gekoppeld hoeven te worden. Je mag dierlijke producten zo lekker vinden als je wil, en je mag er zoveel naar verlangen als je wil, zonder je schuldig te hoeven voelen. Het gaat om de keuzes die je maakt, díe kunnen goed of slecht zijn, je verlangens en smaak niet.
Sowieso geeft de rest van je verhaal al aan dat jij niet verlangt naar een lekker product met dierenleed, maar eigenlijk naar datzelfde lekkere product, maar dan zónder dierenleed. Als Magnum vegan ijsjes zou maken die net zo lekker smaken als de gewoone, dan zou je toch meteen die kiezen in plaats van de dierlijke variant?
Ik denk dat je te hard voor jezelf bent op zo'n moment, ik denk dat je gewoon jezelf mag toestaan om het enorm te missen, om te denken 'oh wat zou ik graag dat ijsje willen eten, wat zou ik graag willen dat die veganistisch waren!', en dan gewoon lekker balen of juist genieten van dat verlangen, in plaats van het weg te duwen...
Fantasties gezegd, Fynnya! :D

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » di jul 23, 2013 13:20

Ik vind het pas een zwak moment als je dat daadwerkelijk gaat kopen.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Skyclad

Bericht door Skyclad » di jul 23, 2013 21:56

Wat een lijst aan dingen die ik mis...

Shoarma (hoezo is shoarma vies als je nuchter bent? Vooral de knoflooksaus is goed :D)
Kibbeling (Met knoflooksaus!)
Tong (Eigenlijk wel goed. 2x in de week een tong van 20 euro tikt aardig aan. Geen excuus meer met "Maar het is gezond...")
Gamba's (met...knoflooksaus?)
Zalm (Beetje knoflooksaus is lekker :D)
Pizza!
Softijs, vooral zelfgemaakte, Ben&Jerry of die van McDonalds. Ze stoppen er fucking M&M's in! Nu zelfs Rolo! Rolo in ijs mensen! Beter kan niet! En dat doen ze verdomme nadat ik vegan ben geworden.
En Milkshakes...

Hmm...Nu ik dit zo bekijk snap ik waarom ik zo'n last heb van muggen sinds ik vegan ben...
Misschien dat linzen met knoflooksaus goed smaakt?

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di jul 23, 2013 22:02

Kaas.... brie, blauwschimmelkaas, kaas.
Quatro formaggio pizza...
jonge kaas -> thank god voor wilmersburger die ik onlangs heb ontdekt!!
komijnekaas, mozzarella, feta (vind de nagemaakte feta van de veganchallenge erg lekker!!)
kaassaus (ook een heerlijk, wat? nog lekkerder! alternatief inmiddels voor gevonden)
kaasbroodjes, kaasstengels, etc. etc..

KAAS!!!

Ik mis kaas...

maar zodra ik aan de kalfjes denk heb ik geen zin meer in echte kaas.

Mystique

Bericht door Mystique » di jul 23, 2013 22:06

Ja... Kaas... *zucht*

Ik kap ermee. Ik ga weer kaas eten.

Toedeledokie rare veganisten snuiters. Je kunt toch niet zonder kaas man?!

Skyclad

Bericht door Skyclad » di jul 23, 2013 22:12

Kaas wordt ik tegenwoordig echt misselijk van als ik er aan denk. Best vreemd aangezien ik altijd best wel een kaaseter was. Vooral kaassaus...bleah. Merk dat als ik het niet eet ik redelijk snel afknap op kaas en melk. Vreemd dat dan milkshakes en softijs nog steeds lekker lijken...

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di jul 23, 2013 22:22

Mystique schreef:Ja... Kaas... *zucht*

:mrgreen:
Zonder Martine's kaassaus had ik t niet overleefd hoor!

Nou ja milkshakes en softijs waren ook gewoon lekker... milkshake chocolade.... maar goed zou dat niet vegan ook lekker zijn of drink je niet dat soort vervangende melksappen?

Mystique

Bericht door Mystique » di jul 23, 2013 22:30

Ah ja joh, je kunt nog genoeg 'milk'shakes maken.

Oh, wacht, ik ging niet meer vegan zijn...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jul 24, 2013 12:44

AnAnAN schreef:

Er is veel meer in supermarkt te vinden dan mensen soms denken. Ik ontdek ook steeds meer vegan in supermarkt. Ik dacht eerst.. er is alleen hummus te vinden dat koelvak met smeersels, maar dat bleek dus niet zo te zijn. En ook allerlei andere spreads te vinden waarvan ik het bestaan niet wist.

Qua ijs is er best veel. Net kokosijsje met chocola op. Uit supermarkt. B&J's hebben ze ook vegan smaak. Maar ik weet niet of die bij supermarkten te vinden is. Vroeger was er wel 1 te vinden. Vond het zelf niet lekker dus kijk er niet meer naar. Wellicht dat die nog wel te vinden is.

Natuurlijk begrijp ik wel het gevoel. Ik weet wel dat ik het vroeger ook wel wat had. Toen moest ik blij zijn met wat sojamelk naturel in supermarkt. Maar nu gewoon zoveel keuze... zelfs vegan slagroom in de supermarkt :) Gaat de goede kant op :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jul 24, 2013 12:59

Vegantastic schreef:Er is veel meer in supermarkt te vinden dan mensen soms denken. Ik ontdek ook steeds meer vegan in supermarkt. Ik dacht eerst.. er is alleen hummus te vinden dat koelvak met smeersels, maar dat bleek dus niet zo te zijn. En ook allerlei andere spreads te vinden waarvan ik het bestaan niet wist.
Kun je een lijstje van die smeersels geven? Ik ben wel benieuwd!

Ik ben het met je eens dat er inderdaad veel meer vegan producten zijn dan je verwacht. Tussen mijn zelfgemaakte notenkaas en ander lekkers, verschillende Aziatische toko's, natuurwinkels, supermarkten en Veggiedeli heb ik niet vaak meer het gevoel dat ik echt iets 'mis'. Mijn vriend en ik 'winkelen' voor eten zoals andere mensen dat voor kleding doen. Het scheelt denk ik wel of je in de buurt van een grote stad woont, want bij mijn ouders in Zeeland is het toch wat meer zoeken. Een goede vegan banketbakker in de buurt, dat zou nog wel handig zijn, want als ik nu taart of cake wil, moet ik die zelf bakken, en dat komt niet altijd goed uit. In Rotterdam heb je al Heavenly Cupcakes, dus misschien komen er over een paar jaar meer van die winkeltjes?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jul 24, 2013 13:06

Mystique schreef:Ja... Kaas... *zucht*

Nou zeg, dát is een zwak moment! Dat had ik van jou niet verwacht, Mystique! :grin:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jul 24, 2013 14:52

Martine schreef:
Vegantastic schreef:Er is veel meer in supermarkt te vinden dan mensen soms denken. Ik ontdek ook steeds meer vegan in supermarkt. Ik dacht eerst.. er is alleen hummus te vinden dat koelvak met smeersels, maar dat bleek dus niet zo te zijn. En ook allerlei andere spreads te vinden waarvan ik het bestaan niet wist.
Kun je een lijstje van die smeersels geven? Ik ben wel benieuwd!
IK heb hier een bruchetta topping. Je hebt tomaat en gegrilde groenten. Bij AH.
Verder smeersel die harissa classico heet. Er is ook nog groene pesto biologisch.
En vlak naast de hummus van sabra staat ook een zongedroogde tomaten spread. Ben ff naam kwijt.
Dit is allemaal even uit mijn hoofd.

Plaats reactie