Zomer! Muggen..

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
AnAnAN
Leefwijze: veganist

Zomer! Muggen..

Bericht door AnAnAN »

Het is weer zomer, de muggen gaan zich lekker voortplanten. Ze gaan op jacht, kruipen 's nachts in onze oren en lenen bloed.

Hoe gaan jullie daarmee om? Slaan jullie ze dood? Spuiten jullie vergif? Of gebruiken jullie muggenwerende middelen? Ventilator aan? Of... zijn er mensen die ze gewoon laten gaan?

Zelf laat ik ze gewoon gaan. Ik lig ook 's zomers helemaal onder de dekens tot en met mijn oren. Ik word hooguit gestoken in mijn handen, daar kan ik mee leven. Mijn vriend kan echter niet goed tegen muggen, en die gaat nog wel eens op jacht. Echter hij kan ze nooit terugvinden. Nu staat er een ventilator en heeft hij ook geen last meer.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

@rno

Re: Zomer! Muggen..

Bericht door @rno »

In het algemeen laat ik alle dieren leven, dus ook insecten. Er staan in ons huis op tactische plaatsen glazen met een kartonnetje waarmee ik gasten op gepaste wijze de weg naar buiten wijs.
Ik heb zelden last van muggen. Het zal mijn uitstraling wel zijn, of ze lusten mijn bloed niet.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Mystique

Bericht door Mystique »

Hier hetzelfde. Gewoon een glaasje en stevig stukje papier en hij of zij mag buiten lekker verder zoemen. Maar ik heb er ook weinig last van. Toevallig nu 1 muggenbult, maar ik heb er meer last van als ze om m'n hoofd lopen te zoemen wanneer ik probeer te slapen...

Ik heb trouwens door dat, wanneer je een vlieg binnen krijgt, je ze vrij gemakkelijk weer naar buiten kunt begeleiden. Ik denk dat vliegen eigenlijk helemaal niet zo graag binnen zitten, want ik heb ze zo weer buiten. :)

AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Bedoel je van die grote vliegen? Die vliegen nooit in mijn mond..
Kleinere 'zomer' vliegjes wel, maar die krijg ik echt niet levend naar buiten omdat ze dan al nat zijn van het speeksel :(

Maar krijgen jullie muggen in een glas met karton?? Ik kan ze al nooit vinden, laat staan ze opsluiten in een glas?

Enne over overige insecten, ik laat ze altijd leven. Als mensen in mijn omgeving een insectje op hun picknickkleed doodmaken kunnen ze een boze blik en een opmerking van mij verwachten. Gelukkig weten de meeste mensen in mijn directe omgeving dat, dus doen ze moeite om het beestje weer terug te zetten waar het vandaan kwam. Misschien ben ik een hippie maar insecten hebben vast ook een familie die ze mist als ze niet terugkomen.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Mystique

Bericht door Mystique »

AnAnAN schreef:Bedoel je van die grote vliegen? Die vliegen nooit in mijn mond..
Kleinere 'zomer' vliegjes wel, maar die krijg ik echt niet levend naar buiten omdat ze dan al nat zijn van het speeksel :(
Euh, huh? Heb ik iets gemist over in de mond vliegen? :) Gelukkig niet nee, jak!
Ik bedoel inderdaad de grotere vliegen. De kleine zomervliegjes zie ik alleen verschijnen als er iets ligt te rotten (fruit of een plant) en weet ik dat ik iets vergeten ben. :roll:
AnAnAN schreef:Maar krijgen jullie muggen in een glas met karton?? Ik kan ze al nooit vinden, laat staan ze opsluiten in een glas?
Mja, op zich gaat dit niet zo moeilijk bij mij. Maar ik moet ook zeggen dat het inmiddels alweer lang geleden is dat ik er eentje op m'n slaapkamer heb gehad en als er eentje door de woonkamer vliegt laat ik 'm vaak gewoon gaan. Tenzij hij natuurlijk als brutale Henkie op m'n arm gaat zitten zuigen. :mrgreen:

@rno

Bericht door @rno »

Het best wel een grappig gezicht. Gaat een mug op m'n arm zitten en ik laat die rustig haar buikje vol zuigen. Vervolgens vliegt deze enigszins slingerend weer weg, want vliegen met een volle maag is niet makkelijk. En vervolgens ...... nee hoor.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

@rno

Bericht door @rno »

Een kruisje met je nagel op de bult maken is mijn oplossing.

Melek

Bericht door Melek »

Normaal word ik amper gestoken, maar dit jaar is het een ramp! Ik had vorige week 14 bulten in 1 nacht. Maarja, zolang ik ze niet hoor, laat ik ze gaan. Als ik ze wel hoor, laat ik ze nog steeds gaan, omdat muggenjacht frustrerend is. :roll:

Overstand

Bericht door Overstand »

citroengras.

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud »

Gewoon horren voor je raam doen. Ik heb ze nooit binnen maar zie ze wel altijd zitten aan de andere kant van de hor :)

Stein

Bericht door Stein »

Ik slaap doorgaans al met oordopjes (snoring girlfriend :hippy: ) dusja, ik heb er niet veel last van... ik laat ze meestal gewoon leven. Maar als er een mij aan het steken is sla ik hem soms wel dood... eigenlijk is dat vrij radicaal, zelfs specisistisch, aangezien ik irritante mensen dan weer niet doodsla. Wellicht zou ik dat dan eigenlijk wel moeten doen? Hm...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Muggen hebben geen goed PR-bureau. Dus ik probeer hun imago altijd wat te verbeteren :)

Sowieso dat muggen belangrijk zijn in de natuur, dat ze ook bestuiven, dat de vrouwtjes alleen steken, dat het moeders zijn die hun jongen willen voeden, etc.

En hun gezoem... dat is een mooie zang puur als bedankje voor het bloed :)

haha.. nee, ik vind muggen niet zo erg. Jeuken doet het als je er aan denkt. Ik kan er redelijk tegen inmiddels. Zorg ook gewoon voor vitamine B rijke producten (knoflook e.d.), waardoor bloed minder lekker ruikt.

Nox

Bericht door Nox »

En de larven filterende het water. Nuttige beestjes.

De eerste muggenbeet van het jaar wordt bij mij een plakkaat van 10 cm doorsnede en daarna heb ik eigenlijk geen last meer voor de rest van het jaar. Vroeger gebruikte ik vaak een klamboe, maar dat doe ik eigenlijk nu niet meer.

@rno

Bericht door @rno »

ARTHUR schreef:Precies! ‘Jeuken doet het als je eraan denkt’.

Was een klamboe niet vervelend? Dan blijven ze om je heen zoemen?
Mogelijk geven ze de moed op.

Skyclad

Bericht door Skyclad »

In NL zijn die muggen makkelijk weg te werken. Gewoon een ventilator dan kunnen ze niet vliegen en gaan ze dood. Hier hebben we alleen van die zwakke PvdA muggen die niet precies weten wat ze willen.

De tropen, daar heb je pas muggen. Dat zijn van die Khmer Rouge muggen en een ventilator stoort ze totaal niet. Echte pros wanneer het gaat om parasiteren.

Ik mep ze trouwens dood als ze zich naar binnen weten te werken. Ga maar lekker ergens anders nuttig zijn, dat bestuiven doen de vlinders en bijen maar. Dierenliefde houdt bij mij op bij parasieten. Alsof je vrolijk een lintworm over je rug heen zich laat voortplanten, die trek je toch ook uit je kont?

Planten zorgen trouwens ook dat ze niet komen. Heb geen last meer van muggen sinds er overal planten staan.

Nox

Bericht door Nox »

Haha, ik denk dat een mug hier wel wat minder kwaad doet dan een lintworm :wink:
En ze hebben nu eenmaal je bloed nodig voor hun eitjes he? Geef ze eens ongelijk dat ze kiezen voor een lekkere naakte mensenhuid.

Zolang die muggen niet in mijn oren zitten, vind ik een beetje gezoem niet erg. Maar ik eet tegenwoordig inderdaad meer knoflook en word denk ik daarom minder gestoken. :mrgreen:

Eef

Bericht door Eef »

Wij maken geen insecten dood, met als enige uitzondering parasieten op onze honden. Ik spray hen in met een mix van etherische olien om parasieten af te weren (daar gaan ze niet dood van) en ze hebben dus zelden ergens last van, af en toe een verdwaalde teek, die dan dus wel dood gaat. Als ik die in de tuin zou zetten zit ie een uur later weer op een van hen. Als ik de teek in het bos al zie zitten, draai ik hem meteen uit en laat ik hem in het bos achter, maar geen idee hoeveel overlevingskans ze hebben als ze uitgedraaid zijn. Ze zijn dan nog wel heel.
Gelukkig hebben mijn honden nooit wormen.
(Je kunt trouwens de ontlasting van je hond opsturen om te laten controleren op wormeitjes, zodat je niet voor niets van die chemische ontworming geeft - die op dieren is getest en wellicht ook dierlijke bestanddelen bevat).

Tegen muggen hebben we horren en we hebben er dus weinig last van.
Ventilator en tocht (dus deuren tegen elkaar open) schijnt te helpen inderdaad, en citroen-/geraniumolie met water mengen en je daarmee insprayen. Gelukkig hebben we dit jaar nog geen last gehad.
Vliegen kun je inderdaad makkelijk weer naar buiten geleiden, en andere insecten brengen we naar buiten (ik doe dat met een bakje en een papiertje), of laten we zitten als ze niet tot last zijn.
Spinnen brengt mijn man naar buiten, brrrrrr

Ik probeer ook te voorkomen dat mijn honden insecten opeten of platstampen.
Laatst gewijzigd door Eef op ma jul 22, 2013 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Overstand

Bericht door Overstand »

ik maak ook geen insecten dood. Zelfs als ik een mug zie, laat ik het leven gewoon. Ik heb geen mugbulten :S

Maar what hurts my heart is, dat mijn moestuin groenten, vol zitten soms met zwarte (vlooien?) beestjes, en van die lichtbruine,

en dan verdrinken er heel veel. Als ik het zie spartelen, probeer ik ze te redden en shit. Wachten dat een spinnetje voorbij loopt of geef haar een zetje. Het kost me altijd heel veel uren om een salade voor te bereiden. Merk ik zo de laatste tijd. Moet het steeds combineren met andere dingen. Zodat het aangenamer is.

Gelukkig woon ik in Nederland, anders denk ik dat mijn love voor beestjes en zo mijn einde zou kunnen worden.

edit: stukje weggehaald.

Eef

Bericht door Eef »

Ja, insecten op de groente is inderdaad wel een probleem. Ik heb niets eens een moestuin, maar in mijn gekochte groente zit dus ook wel eens wat, voornamelijk rupsen. Ik kijk altijd wel goed of er niets op zit, en anders zet ik dat met een stuk groente ter voeding en al in de tuin, maar ik heb dus wel een keer per ongeluk een rups doormidden gesneden :(

Mystique

Bericht door Mystique »

Eef schreef: maar ik heb dus wel een keer per ongeluk een rups doormidden gesneden :(
Tssss. En dat noemt zich veganist.
Nepvegan...

:P

Plaats reactie