Zeer streng dieet in combinatie met veganisme

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Desdemona
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Zeer streng dieet in combinatie met veganisme

Bericht door Desdemona » ma jun 24, 2013 23:03

Ploeter en zweet, verdict van mijn arts en voedingsdeskundige na uitmeting en met de doelstelling om van mijn chronische pijn af te geraken:
Minstens 3 maanden:
- geen koemelkproducten (easy)
- geen gluten
- geen suiker (enkel stevia en tagatesse, maar die laatste vind ik te kunstmatig, stevia is moeilijk vind ik)
- enkel fruit met laag fructosegehalte (meningen over welk fruit dat dan is zijn nogal verdeeld :roll: )

Glutenfree vegan, daar is nog veel over te vinden blijkbaar, leuke websites. voor de suiker echter vind ik het erg moeilijk.

Lotgenootjes? Wordt leuk op vakantie :wink: Veel vegan vleesvervangers bevatten ook tarwe enzo...

FTR: ik ben niet volledig vegan in die zin dat ik wel ei eet van eigen kippen (geadopteerd bij redeenlegkip), ik kreeg ook aangeraden geitenkaas/melk te eten, maar dat weiger ik vooralsnog.
Soja moet ook meer (niet volledig) vervangen worden, maar havermelk is dan te zoet en niet altijd garantie op glutenvrij.
The most beautiful people don't fit into boxes.

Martine
Moderator

Re: Zeer streng dieet in combinatie met veganisme

Bericht door Martine » di jun 25, 2013 8:28

Pfff dat zijn inderdaad geen leuke beperkingen :(

Het vervelende met suikervrij is, dat mensen daar heel verschillende definities van hanteren. Heel veel 'suikervrije' recepten gebruiken wel dadelstroop, agave of zelfs oersuiker, maar als ik jouw bericht goed begrijp mag je die voorlopig allemaal niet hebben. Misschien dat je nog de meeste kans maakt door op koolhydraatarme/low carb recepten te zoeken, want die gebruiken echt geen enkele vorm van suiker. Ook kun je natuurlijk zelf recepten aanpassen met stevia en dergelijke.
Ik heb een poosje vrij veel suikervrij gegeten en stevia is niet mijn favoriete zoetmiddel, maar het maakt wel uit welk merk je koopt. Sommige hebben een behoorlijk bittere dropachtige nasmaak, maar bij andere merk je daar nauwelijks wat van. Als je op internet wat meningen leest en er dan een paar uitprobeert vind je er waarschijnlijk wel eentje die goed smaakt. Voordeel van stevia is wel dat de smaak niet afneemt als je het verhit, wat bij veel andere suikervrije zoetmiddelen het geval is.

Waarschijnlijk kun je het beste zo veel mogelijk zelf maken, dat is ook goedkoper. Je kunt bijvoorbeeld heel makkelijk zelf amandelmelk maken door een eetlepel witte amandelpasta in de blender te mengen met een kop water.

Een paar blogs met vegan, glutenvrije en 'suikervrije' recepten:
Ohsheglows
Spabettie
XGFX
Eefke kookt
Het glutenvrije deel van mijn eigen blog

Hopelijk heb je hier wat aan... Ik zal eens nadenken of ik nog meer tips weet.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jojo
Leefwijze: veganist

Bericht door jojo » di jun 25, 2013 8:55

Ik heb ook een tijd suikervrij moeten eten van de dokter, vond het na een tijdje niet moeilijk meer, het was alléén even wennen in het begin. Ik mocht wél plambloesemsuiker met mate en dat vind ik werkelijk heerlijk spul! Mag je dat ook niet? Ik gebruikte toen idd ook vaak steviadruppels en ik vond het lekker, maar mijn huisgenoten waren iets minder enthousiast.... Laatst moest ik koken voor een grote groep en daar was ook iemand met een glutenallergie, ben er even ingedoken en vond toen de lekkerste spullies; zelfs glutenvrij pizzadeeg! En die was heerlijk! En glutenvrije havermout.... kun je burgers mee maken bv..... samen met linzen ed .... biologisch uiteraard ook nog es :) Ik wens je veel sukses!!!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo jun 26, 2013 12:09

Ja, suikervrij is voor sommigen nogal een ruim begrip, check daarom ook altijd de ingrediënten! De broodafdeling van de Ekoplaza verkoopt bijvoorbeeld ook allemaal verse koeken en hapjes waar dan soms opstaat 'geen toegevoegde suiker', maar ondertussen zit er dan gewoon agavesiroop of een andere zoetstof in. Altijd vragen dus!

Mag je wel gedroogd fruit? Anders kun je daar dingen mee zoeten, muesli, cakes etc...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do jun 27, 2013 13:57

Ik kwam deze blog zojuist tegen en moest aan deze thread denken: http://www.manifestvegan.com/
Ze heeft glutenvrije en vegan recepten op haar blog, en aan de tags onder de berichten kun je ook zien of het (geraffineerde) suiker-vrij is of niet.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Desdemona
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Desdemona » zo jun 30, 2013 6:55

Oh, bedankt allemaal voor de vele tips! (y)
Ondertussen komen de rijstwafels en noten mijn keel al uit als tussendoortje, want veel anders is er dus niet :? Ik sleep nu overal een pak rijstwafels mee, want heb regelmatig een 'hongertje', maar dat verteert ook zo snel, waardoor ik meer hongertjes heb en ik mijn suikerspiegel vaak voel zakken (logisch als je suiker noch fructose mag eten :roll: waarbij ik me dan toch afvraag of dit allemaal wel zo gezond is, maar goed, ik bespreek dat met de dokter over 2 weken, krijg dan ook mijn bloedbespreking)
De rest valt tot nu toe goed mee, dus voor de tussendoortjes ga ik verder kijken om zelf iets anders in voorraad te maken (dat makkelijk mee te nemen is, want nu met de vakantie zal ik nog vaker op stap zijn.)

Palmbloesemsuiker kende ik niet, dat zal ik vragen thx!

Ik voel in elk geval dat er een paar kilootjes bij verloren zullen gaan, niet dat dat nodig was, maar is ook wel fijn toch.
Straks vertrek ik naar een festival voor een dag met een hele voorraad eten in mijn rugzak want geen zin in constant friet eten . Hotel gemaild voor glutenvrij ontbijt, but no answer :roll: Maar leuke uitdaging en ik leer weer veel bij over voeding!
The most beautiful people don't fit into boxes.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo jun 30, 2013 16:47

Laat weten hoe het je vergaat! Veel succes!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo jun 30, 2013 20:02

Desdemona schreef:Oh, bedankt allemaal voor de vele tips! (y)
Ondertussen komen de rijstwafels en noten mijn keel al uit als tussendoortje, want veel anders is er dus niet :? Ik sleep nu overal een pak rijstwafels mee, want heb regelmatig een 'hongertje', maar dat verteert ook zo snel, waardoor ik meer hongertjes heb en ik mijn suikerspiegel vaak voel zakken (logisch als je suiker noch fructose mag eten :roll: waarbij ik me dan toch afvraag of dit allemaal wel zo gezond is, maar goed, ik bespreek dat met de dokter over 2 weken, krijg dan ook mijn bloedbespreking)
Op zich zou je geen suiker of fruitsuiker nodig moeten hebben om je bloedsuiker op pijl te houden volgens mij. Een schommelende bloedsuiker krijg je juist als je veel snel opneembare koolhydraten eet, die je bloedsuiker eerst snel omhoog stuwen, zodat hij daarna crasht. Als je van die rijstwafels een crashende bloedsuiker krijgt, helpt het misschien om er wat eiwitrijk/vettig beleg op te doen, zoals notenpasta of tartex, zodat het wat minder snel verteerd wordt en langer energie geeft. Je zou er ook wat groente bij kunnen eten voor extra vezels. Als je veel afvalt moet je misschien ook gewoon wat meer eten om genoeg caloriën binnen te krijgen.

Ik kwam ook een recept tegen voor glutenvrije muffins/broodjes, dat vrij makkelijk vegan en suikervrij gemaakt zou kunnen worden met (lijnzaad) ei-vervanger en stevia.

Hopelijk laten de bloedtesten een positief resultaat/duidelijke antwoorden zien!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr jul 26, 2013 6:45

Voor die broodjes is het handig om een theelepeltje fiberhusk toe te voegen voor een minder kruimelige structuur (mocht je ze willen invriezen).

Meer vet toevoegen wil helpen tegen de honger. Havermelk is niet glutenvrij. Haver is op zich wel glutenvrij, maar wordt verbouwd op dezelfde plekken als tarwe en er is grote kans op kruisbesmetting bij het malen.
Er is special glutenvrije haver te koop. Niet iedereen die problemen heeft met gluten verdraagt dat omdat het eiwit van haver en tarwe veel op elkaar lijkt.

Ik heb de neiging om veel kaas te eten om de 'honger' te compenseren. Kaas is ook niet echt goed voor me, maar het vult wel goed.

Nog even over die frietjes. Aardappelproducten zijn vaak bewerkt met dextrose. Mag je wel dextrose?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do sep 19, 2013 21:05

Ik weet sinds kort dat ik allergisch ben voor tarwe, soja, pinda, sesam, hazelnoot, cashew, kiwi en tomaat :(
Ik zal wel in heel lichte mate allergisch voor deze producten zijn, want ik heb niet veel klachten bij het eten hiervan. Daarom blijf ik alles maar gewoon eten, anders vind ik het veel te moeilijk worden.

Ananas

Bericht door Ananas » vr sep 20, 2013 7:47

Hallelujah! Dat is veel :(

Mijn zusje is ook allergisch voor pinda en tomaat. Vooral tomaat vind ik erg lastig bij vegan eten, je kookt er zo vaak mee! en een potje tomatenpuree doet vaak wonderen voor een gerecht.

Ik ben wel opgegroeid met zonnebloempasta als pindakaasvervanger en dat vind ik nog steeds zoooo lekker :mrgreen:

Maar én tarwe én soja, balen zeg! Gaat spelt wel?

Mystique

Bericht door Mystique » vr sep 20, 2013 11:21

Kan het niet helpen als de tomaat goed is gekookt?
Ik weet niet of het op dezelfde manier van toepassing is en hoe erg jouw zusje allergisch is, maar ik ken mensen die een appelallergie hebben, maar wel gewoon appeltaart, appelmoes e.d. mogen eten.

Is het zeker dat ze niet tegen tomatenpuree door het verhitte eten kan?

Ananas

Bericht door Ananas » vr sep 20, 2013 15:41

Bij mijn zus is dat wel zeker dat ze geen enkele vorm van tomaat kan verdragen. Een per ongeluk hapje van een pizza met tomatensaus is al genoeg om voor uitslag te zorgen. En pizzeria's vinden het maken van pizza's zonder tomatensaus nóg lastiger dan zonder kaas ;-) geloof dat ze door die allergie inmiddels ook een totale afkeer van pizza's heeft, het is te vaak misgegaan. Zelfs een klein beetje tomatenpoeder in groentebouillon veroorzaakt al reactie.

Dat van appel allergie en verhitting heb ik wel eens gehoord. Ik heb dat zelf met ananas, kan ik alleen goed doorbakken of uit blik eten. Misschien dat bij die fruitsoorten het allergeen verandert door verhitting en bij tomaat niet?

Maar misschien dat verwerkte tomaat bij Jasmijn wel kan?

Wen

Bericht door Wen » vr sep 20, 2013 16:52

Ik ben ook allergisch voor noten , soja, tarwe... Het is wel wat zoeken.
Ik denk dat je snel zal merken of het dieet wel of niets doet voor jou. Vaak zijn gluten een grote boosdoener.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za sep 21, 2013 5:37

Hoe ben je getest Jasmijn?
Is er sprake van coeliakie, glutensensitiviteit? Bij glutenproblemen word je nog veel zieker als je gluten weglaat en later per ongeluk een glutenfoutje maakt. Maar wel belangrijk dat je toch start met een glutenvrij dieet want als er sprake is van coeliakie, kun je steeds meer chronische ziektes krijgen en bv botontkalking omdat je je voedingsstoffen niet goed opneemt. Over glutensensitiviteit is minder bekend. Wel dat ze heftiger reageren op het kleinste spoortje gluten. Ook als gluten niet op de ingredientenlijst staat.

Wat een lijst :?
Hier is het ook lastig met eten. Geen gluten, soja, heel weinig suiker en toevoegingen. Afgelopen weken heb ik heel voorzichtig soja weer getest, maar helaas is het te besmet met gluten.

Brchj

Bericht door Brchj » za sep 21, 2013 7:42

Hoi, als je zelf graag kookt en bakt, ik maak vaak recepten van deze site:
http://www.gluten-free-vegan-girl.com
Haar recepten zijn gluten vrij, vegan, en zonder suiker, olie en andere 'processed foods'
Zo staan er verschillende brood en cake recepten op zoals bananenbrood, carrot cake, en allemaal heel makkelijk om te maken!

Succes!
Lieve Nugget! <3
Clover

Plaats reactie