Tweede hands schoenen

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sojaboon

Tweede hands schoenen

Bericht door Sojaboon » vr jan 30, 2004 19:19

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening. Ik had laatst namelijk een 'discussie' met een vriend over leren schoenen. Hij had 2e hands leren kisten (en is sinds kort vegetarier). Ik zelf draag dat absoluut niet, ik wil geen dood dier onder mijn voeten. Maar aan de andere kant, ze zijn tweede hands. Hij heeft niet direct om leren schoenen gevraagd, dus er is niet speciaal voor hem een dier gedood. Hij heeft ze overgekocht omdat diegene ze niet meer nodig had. Vinden jullie dan dat je eigenlijk altijd leren schoenen (e.d.) kan kopen als ze tweedehands zijn? Ik zou graag jullie reacties hier op willen, want ik weet niet precies wat ik er van moet denken. alvast bedankt!

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 30, 2004 19:46

leer is altijd al tweedehands.

Je kan ook zo denken dat als diegene die schoenen koopt, dat een andere die schoenen dan niet kan overkopen, waardoor deze dan weer gewoon leren schoenen koopt in de winkel.

Als vegetarier (als je het vanwege dieren doet) sta je niet sterk in je schoenen als je zelf gewoon leren schoenen draagt.

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies » wo feb 04, 2004 16:34

Tweedehands schoenen vind ik in elk geval minder erg dan nieuwe. En als die schoenen toch niet meer gedragen werden ... Of schoenen die anders weggegooid worden, daar kan ik niet zo heel veel bezwaar tegen hebben. Het is wat anders als je schoenen van iemand koopt die ze ook wel aan iemand anders kwijt kan en als die ander anders nieuwe leren schoenen zou kopen. Het is dus wel een wat ingewikkelde kwestie maar onder bepaalde omstandigheden kan ik er prima mee leven. Hetzelfde met leren meubels bv. Ik heb zelf een leren stoel uit een inboedel van een gestorven familielid. Die stoel zou anders weggegooid zijn omdat ie er niet goed genoeg meer uitzag om aan een ander te geven laat staan te verkopen. Nu staat ie bij mij en kunnen mijn katten er hun poten aan scherpen zonder dat ik het zonde van de stoel vind :) . Aan de andere kant, moet ik toegeven dat hoe langer ik veganist ben, des te meer moeite heb ik met zulke dingen dus ik kan me voorstellen dat ik een volgende keer niet zo'n keuze meer maak.

Beau

Bericht door Beau » wo feb 04, 2004 22:18

Zolang er geen geld voor wordt betaalt heb ik er zelf geen problemen mee..
Of het nou gewoon een persoon is of een bedrijf beiden zouden ze winst maken op dat product.
Ik heb zelf wel nog 2 jaar oude schoenen liggen met suéde die ik heel af en toe aantrek maar toch voelt een dood dier aan je voeten niet goed dus alleen als het moet..

XlauraX

Bericht door XlauraX » vr apr 09, 2004 15:50

Het maakt niks uit als je schoenen tweedehands zijn,of als je ze gekregen heb.Leer is leer.en leer is dood.
Daarbij vind een raar idee dat wat je om je voeten heb, ooit opgesloten heeft gezeten voor de behoefte van de mens. :(

Dave

Bericht door Dave » wo apr 28, 2004 21:53

Voor de buitenwereld is het wel duidelijker als ik geen leer (wol, zijde etc).
Bovendien voel ik mij ook niet echt helemaal een veganist als ik leer draag. Ik heb nu nog leren schoenen aan en een leren portomonnee, maar de vegan schoenen en portomonnee zijn besteld dus ik hoop dat ze er snel zijn.

Toeps
Contacteer:

Bericht door Toeps » di jun 08, 2004 13:04

Ik heb nog heel veel leer van vroeger. En soms krijg ik ook schoenen van mijn moeder, die haar niet meer passen of zo, en die niemand anders wil hebben. Dan neem ik ze wel aan. Ik twijfel nog erg over dit onderwerp, maar ik heb momenteel ook niet zo veel geld om een hele nieuwe schoenencollectie aan te schaffen. Want één paar is voor mij echt niet genoeg. Dus ik blijf nog wel even op mijn leren schoenen doorlopen.

Tinus

Bericht door Tinus » di jun 08, 2004 13:19

Ik doe inderdaad het zelfde. Ik heb wel nog leren schoenen van jaren geleden (sommigen zijn volgens mij al bijna tien jaar oud, waaronder een paar onverslijtbare kisten) en die doe ik nog steeds aan. Sinds enkele jaren heb ik echter geen leren schoenen meer gekocht en dat was ik ook niet meer van plan om te doen.

Mira

Bericht door Mira » zo jun 13, 2004 21:39

Als je vies bent van leer, wil je het natuurlijk niet dragen. Maar als het je gaat om het niet meedoen aan dierenuitbuiting, is de vraag hoe ver je daarin wilt gaan. Is leer niet een afvalproduct van de vleesindustrie? M.i. zou de bioindustrie voor leer alleen niet rendable zijn.

Dave

Bericht door Dave » ma jun 14, 2004 0:22

Mira schreef:Als je vies bent van leer, wil je het natuurlijk niet dragen. Maar als het je gaat om het niet meedoen aan dierenuitbuiting, is de vraag hoe ver je daarin wilt gaan. Is leer niet een afvalproduct van de vleesindustrie? M.i. zou de bioindustrie voor leer alleen niet rendable zijn.
Maar vlees is voor het grootste deel een afvalproduct van de zuivelindustrie dus dan kan je ook vlees gaan eten: de dieren zijn niet economisch rendabel meer en moeten toch afgemaakt worden. :?
Als er geen vleesindustrie en geen zuivelindustrie meer was en wel de vraag naar leer dan werden er nog steeds dieren geslacht vanwege de leer dus ook meeliften op de vleesindustrie is fout.
Ik denk dat waar vraag is, ontstaat aanbod net als de vraag naar zeehondenbont, ivoor, exotische dieren etcetera dus het beste is om de vraag te stoppen.
Los daarvan nodigt het ook uit tot cynische reacties van tegenstanders van veganisme en ontstaat er onduidelijkheid.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » ma jun 14, 2004 15:16

Mira schreef:Als je vies bent van leer, wil je het natuurlijk niet dragen. Maar als het je gaat om het niet meedoen aan dierenuitbuiting, is de vraag hoe ver je daarin wilt gaan. Is leer niet een afvalproduct van de vleesindustrie? M.i. zou de bioindustrie voor leer alleen niet rendable zijn.
Leer levert geloof ik iets van 20 % opbrengst voor de bio industrie als bij produkt en derhalve dus een belangrijke inkomstenbron. Door het niet afnemen van leer steun je de bio-industrie in ieder geval niet.
Voor mij is leer bont zonder haartjes.
Overigens wordt er bij de verqwerking van leer nogal veel chemicalien gebruikt.

Tinus

Bericht door Tinus » ma jun 14, 2004 16:22

Goede opmerking Dick! Voor mij geldt inderdaad ook dat ik niet echt het verschil zie tussen bont en leer. Vaak zie je mensen bijna helemaal door het lint gaan als het gaat over bont, maar met leer hebben ze geen problemen. Dit is natuurlijk best raar. De dieren met bont zien er natuurlijk wel schattiger uit, maar dat hoeft toch eigenlijk geen verschil te maken. Een ander verschil is dat veel dieren voor leer gedomesticeerde dieren zijn, en de dieren voor bont niet, maar ook dat maakt in mijn ogen niet veel verschil.

Sojaboon

Bericht door Sojaboon » ma jun 14, 2004 19:04

nou bedankt voor de reacties! ik blijf bij mijn mening, ik wil geen leer dragen. Het is nu wat duidelijker geworden voor mezelf, waarom ik het ook niet wil. Dus bedankt!

Zen

Bericht door Zen » ma jun 14, 2004 20:57

Toen ik vegetariër werd, nu 8 jaar geleden, zijn de leren schoenen meteen meegegaan met "het goede doel". Dat is de beste bestemming die ik kan verzinnen voor schoenen die toch al geproduceerd zijn. Ik heb leer dus eerder "afgezworen" dan zuivelproducten en eieren bijvoorbeeld. Het voelde toen al zeer logisch. En zoals Dick al aangeeft, de opbrengsten uit de leerindustrie dragen bij aan de winstgevendheid van de bio-industriële sector. Het afnemen van leer houdt net als het afnemen van vlees de sector bloeiend. Lijkt me een slechte zaak. Ik kan me nu niet voorstellen ooit nog met leren schoenen rond te lopen, het geeft toch een bepaald signaal af en anderzijds is het ook een gevoelsmatige kwestie. Ik zou me er niet goed bij voelen om leer te dragen.

Zen

Bericht door Zen » ma jun 14, 2004 21:04

Tinus schreef:Goede opmerking Dick! Voor mij geldt inderdaad ook dat ik niet echt het verschil zie tussen bont en leer. Vaak zie je mensen bijna helemaal door het lint gaan als het gaat over bont, maar met leer hebben ze geen problemen. Dit is natuurlijk best raar. De dieren met bont zien er natuurlijk wel schattiger uit, maar dat hoeft toch eigenlijk geen verschil te maken. Een ander verschil is dat veel dieren voor leer gedomesticeerde dieren zijn, en de dieren voor bont niet, maar ook dat maakt in mijn ogen niet veel verschil.
Tja, je kunt je afvragen wanneer een dier (in de ogen van mensen) gedomesticeerd is en wanneer niet. Wanneer je dieren zo fokt en houdt dat ze geen enkele keus hebben in hun bestaan kun je dan nog wel spreken van (natuurlijke) gewenning aan de mens? Het is immers een dwangmatig verband... er zit natuurlijk wel een stukje geschiedenis achter bij het "traditionele vee", wat bij pelsdieren ontbreekt, maar in hoeverre is dat relevant in dit opzicht?

Verder zijn leer en vlees "gemeengoed" en wordt het door een meerderheid als "normaal" ervaren, bij bont is dit geenszins het geval. Het vreemde is dat men dit ook weer als argument gebruikt vaak, hetgeen al snel leidt tot een cirkelredering naar mijn idee... Zolang de meerderheid de norm bepaalt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Dick
Contacteer:

Re: Leer

Bericht door Dick » di jun 15, 2004 7:23

5% opbrengst dus dankzij het bijprodukt leer in tegenstelling tot 20% wat ik zei. Ik ga er van uit dat die 5% het juiste percentage is, aangezien ik weet wie in de WVD werkgroep hieraan hebben gewerkt. Die 20% heb ik ook ergens gelezen maar lijkt mij idd wel veel.

Mira

Bericht door Mira » zo jun 20, 2004 11:23

"cynische reacties van tegenstanders van veganisme"

Ik draag geen leer, maar daarmee ga ik cycnische reacties niet uit de weg. Bovendien komt voor mij mensenwelzijn nog altijd boven dat van dieren. B.v. toen mijn kind orthopedische schoenen nodig had, ja, moest ik wel aan leer, want die zijn er niet van andere materialen.

Dierlijk afval van de voedselindustrie zit op allerlei plekken verborgen en kan niet altijd vermeden worden. Gelatine wordt b.v. gebruik sommige drugprocessen. Ik ga niet daarom stoppen met lezen.

Het zit in de meeste medicijnen. Nu ben ik sowieso zeer tegen het gebruik van de meeste medicijnen, maar als ik denk iets nodig te hebben voor m'n gezondheid, dan neem ik het.

Wie weet wordt er dierlijk afval gebruikt bij het maken van computers?

Suus

Bericht door Suus » zo jun 20, 2004 13:46

Mira schreef:Wie weet wordt er dierlijk afval gebruikt bij het maken van computers?
Zie hier
Mira.

(In de posts van Caroline en Ronald staat er iets over)

Dave

Re: Leer

Bericht door Dave » vr jul 16, 2004 1:35

Dick schreef:
5% opbrengst dus dankzij het bijprodukt leer in tegenstelling tot 20% wat ik zei. Ik ga er van uit dat die 5% het juiste percentage is, aangezien ik weet wie in de WVD werkgroep hieraan hebben gewerkt. Die 20% heb ik ook ergens gelezen maar lijkt mij idd wel veel.
Ik las in Peta's shopping guide to non-leather products
op pag 14 What's wrong with leather?:

Leather is not simply a slaughterhouse byproduct-- it's a booming industry. The meat industry relies on skin sales to stay in business. In fact, skin accounts for approximately 50 percent of the total by-product value of cattle.

Plaats reactie