hoe waren jullie eerste stappen...

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Selina
Leefwijze: vegetarier

hoe waren jullie eerste stappen...

Bericht door Selina »

....in het veganisme? Ik probeer me stap voor stap voor te bereiden op het veganist worden. Afgelopen week ben ik er even tussenuit geweest en ik merk nu dat ik dus niet meer in de "word vegan flow" zit. Alle info is wat weg gezakt en de motivatie ook wel een beetje. :oops: Ik heb zelf best wel wat moeite met het doorvoeren van veranderingen in mijn eigen vertrouwde omgeving en daar loop ik nu wel wat tegen aan.
Aan de andere kant ben ik blij dat ik me er meer bewust van ben en dat ik nu niet meer handel vanuit het "iets nieuws ontdekken" of de "flow" maar vanuit mijn eigen ik. Ik wil gezonder leven, ik wil niet meer meewerken aan dierenleed en ik ben er nog steeds van overtuigd dat er zoveel onbekende rotzooi verwerkt zit in oa vlees dat ik het niet meer wil eten.

Met andere worden, de eerste "roze wolken" zijn verdwenen en ik kijk nu naar mijn keuze door mijn gewone bril.

Nu zou ik graag van jullie willen weten, hoe hebben jullie de eerste veranderingen van het alles eten (als jullie dat nog deden) naar het veganisme gezet? Woonde jullie nog thuis of hadden jullie (zoals ik) al je eigen gezin? Ik hoef dus niet zo zeer te weten waarom of waardoor jullie veganist zijn geworden, maar hoe, wat waren de eerste veranderingen? heb je eerst de eieren weg gelaten, of gestopt met vlees, of misschien ben je wel eerst met begonnen met kleding? Of ben je meteen met alles gestopt?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen :)
Ik begin net... En ja, ook ik blog----> http://selinavans.wordpress.com/

Martine
Moderator

Re: hoe waren jullie eerste stappen...

Bericht door Martine »

Mijn vriend en ik hebben er twee jaar over gedaan voordat we volledig vegan zijn geworden. We waren al vegetariër, maar als je nog vlees eet is dat denk ik een mooi punt om te beginnen met 'veganiseren'. Ik gebruik zelf het liefste peulvruchten, noten en seitan als 'vleesvervangers', op de tweede plaats staan sojabrokjes, tempeh en tofu, en dan pas de kant-en-klare burgers en dergelijke. Die laatste eten we misschien twee of drie keer per maand.

Ik heb als eerste de melk vervangen door plantaardige melk. Dat was heel makkelijk, want ik vind sojamelk veel lekkerder dan koemelk. Ik ben toen geleidelijk ook vaker sojayoghurt en sojaroom gaan kopen en ben al vrij snel gestopt met dierlijke zuivel. Ongeveer tegelijkertijd heb ik toen ook geleerd hoe je eieren kunt vervangen in gebak en heb ik een paar vegan bakboeken aangeschaft. Ik heb vanaf dat moment ook geen nieuwe kleding met leer en wol meer gekocht, maar ik draag nog steeds wat oude spullen af.

De volgende stap was om minder kaas te gaan eten. Mijn vriend en ik waren echte kaasvega's, bijna altijd geraspte kaas op het avondeten etc. Vegan kaasvervangers vonden we in het begin heel teleurstellend, of zelfs vies. Ik heb toen een paar maanden zo veel mogelijk Indiaas, Chinees en Marrokaans gekookt, keukens waar van nature weinig kaas wordt gebruikt, en waar de smaak vooral van kruiden en specerijen afkomstig is.

Na anderhalf jaar waren we thuis vrijwel geheel vegan, maar buitenshuis nog niet. Op een gegeven moment toch gekozen om daar ook voor te gaan. Onze omgeving vond het in het begin een beetje lastig, maar de meeste mensen zijn er inmiddels wel aan gewend. We delen recepten uit, helpen mee met koken of nemen vaak ons eigen eten mee. Dit vond ik de allermoeilijkste stap in het vegan worden, maar achteraf valt het eigenlijk reuze mee.

Ik ben nog steeds bezig met vinden van vegan opties voor onze huishoudelijke producten (wasmiddel etc.), maar ook daar begin ik inmiddels een beetje in thuis te raken.

Je kunt natuurlijk helemaal je eigen tempo en volgorde kiezen in de transformatie naar veganist. Doet je gezin (gedeeltelijk) mee, of ben jij de enige die gaat veranderen? De makkelijkste manier om geen dierlijke producten meer te gebruiken is om ze niet meer te kopen, maar als andere mensen in je huishouden ze nog wel willen hebben gaat dat natuurlijk niet. Dan is het denk ik vooral belangrijk dat je zelf genoeg lekkere en makkelijke alternatieven in huis haalt, zodat de verleiding minder groot is om niet-vegan producten te nemen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Wij zijn als gezin overgegaan op veganisme (we aten al vegetarisch). We hebben het redelijk abrupt besloten en toen gelijk gestopt met niet veganistische dingen te kopen. We hebben alles opgemaakt wat we nog in huis hadden aan eieren, zuivel e.d.
We zijn begonnen met dingen te vervangen. Dus in plaats van melk kochten we sojamelk, i.p.v. van vegetarische vleesvervanger kochten we plantaardige vleesvervanger etc. Als je wat langer bezig bent ga je vanzelf handiger worden in het niet alleen vervangen maar ook alternatieven te bedenken.
Hier op het forum hebben we veel tips gevonden over het bijvoorbeeld zelf maken van mayonaise en wat je op brood kan doen e.d. Er is heel veel informatie te vinden, maar het makkelijkst is bewust ergens naar zoeken waar je tegenaan loopt. Bijna alle gerechten zijn ook veganistisch te maken. Als je gerecht + recept + vegan zoekt op google of hier op het forum vind je het bijna altijd wel.

Misschien kan je voor jezelf op een rijtje zetten wat iedereen op een dag eet en dan overal bij bedenken hoe je dat veganistisch kan maken.

Wij zijn begonnen met voedsel/drinken en later zijn we ook gaan opletten op verzorginsproducten, kleding en andere dingen. Alles tegelijk is een beetje overdonderend.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Mystique

Bericht door Mystique »

Ik ben gewoon veganist geworden. Ik vond mijzelf hypocriet toen ik nog dierlijke producten gebruikte als vegetariër, dus toen ik erachter kwam hoeveel dierenleed daar ook bij kwam kijken ben ik er gewoon mee gestopt. Had geen 'overgangsperiode' o.i.d. nodig.

Selina

Bericht door Selina »

Dank jullie wel voor jullie (uitgebreide) reacties. Daar heb ik wat aan :) Ik vind het prettig om te lezen hoe andere het overstappen hebben aangepakt. Ik zal verdergaan met het opschrijven van recepten. Ik ben al helemaal geen kookwonder en inspiratie om te koken is bij mij soms ook erg ver te zoeken, maar als ik dan eenmaal een leuk recept gevonden heb dan vind ik het erg leuk om te doen.
Gelukkig ben ik al erg ver met de zuivelprodukten, dingen als drinkyogurts, melk en toetjes haal ik niet meer en vervang ik waar nodig. Zo hebben mijn dochters vandaag voor het eerst sinds tijden weer eens soja choco gedronken. Ik heb geen klachten gehoord, dus ga ik er van uit dat het goed is. ;)
Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat mijn oudste behoorlijke koemelk intollerantie heeft gehad als baby/peuter zijnde. stoppen met zuivel zal voor haar dus ook erg goed zijn.

@Martine, tot nu toe ben ik de enige die gaat veranderen, ik wil het mijn kinderen wel langzaam uit gaan leggen, ze eten gewoon de vleesvervangers (als ik die toevoeg) en tja, als er geen vla is dan eten ze vanzelf wel iets anders na het eten. Maar ik hoop uiteindelijk dat ze een bewustwording ontwikkelen en niet dat ze het geen vlees eten omdat mams het niet meer op het menu zet. Mijn man is wel erg gehecht aan zijn vlees. Ik heb gelukkig een erg sterk punt, namelijk dat wij als moslim zijnde halal horen te eten. Dit halal heeft niet alleen betrekking op de slacht (wat de meeste denken) maar op het gehele welzijn van het dier. En het gehele welzijn van het dier is tegenwoordig erg ver te zoeken. Ik hoop stap voor stap mijn gezin mee te krijgen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Klinkt goed Selina :)

Wat missschien ook werkt voor jou: toen ik net vegan begon te koken deed ik dat eerst één of twee dagen in de week, en dat heb ik langzaam uitgebouwd, steeds een dagje/maaltijd meer. Op die manier heeft je smaak de tijd om zich een beetje aan te passen en kun je rustig een nieuw repertoire recepten op te bouwen. Als je man het vlees te veel mist kun je dat er voor hem apart bij maken. Wij hebben nog een hele poos een bus strooikaas in de koelkast gehad, voor als mijn vriend het eten dat ik gekookt had te saai vond.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Overstand

Bericht door Overstand »

Selina schreef:Mijn man is wel erg gehecht aan zijn vlees. Ik heb gelukkig een erg sterk punt, namelijk dat wij als moslim zijnde halal horen te eten. Dit halal heeft niet alleen betrekking op de slacht (wat de meeste denken) maar op het gehele welzijn van het dier. En het gehele welzijn van het dier is tegenwoordig erg ver te zoeken. Ik hoop stap voor stap mijn gezin mee te krijgen.
Ik ben zelf ook Moslim opgevoed en ik ben een Moslim vegan, hoewel ik meer het hele proces zie, de ontwikkeling vanaf 'ancient' Kamit. anyway daar gaat het niet om. One Love :) Ik wilde zeggen dat in fabrieken waar halal kip komt bijvoorbeeld, op het aan en uitknop van het lopende band waarin kippen worden geslacht, de woorden van Allah op een sticker staan: "Bismillahirahmanirrahim", vergeef mij asjeblieft als ik het verkeerd spel, en dat dan wanneer door iemand gedrukt wordt op het knop, je automatisch halal vlees krijgt :(

Ik wilde jou alleen aanvullen, want jij zegt dat heel goed: het gehele welzijn van het dier is tegenwoordig erg ver te zoeken. Maar als je iets verder uitzoomt, bijvoorbeeld "megastallen koeien voor melk etc. --> global warming

Hoe ik het zie, zijn de grenzen van dit kapitalisme-geloof connectie nogal vervaagd, en ik geloof niet dat hoe het er nu uitziet, er uberhaupt sprake kan zijn van halal vlees. Het geloof is niet opgebouwd uit dezelfde principes als die grote vleescorporaties, moslim of niet.

en je bent net begonnen... You'll do great! ;) Ik hoop ook stap voor stap dat jij jou gezin hierin mee kunt krijgen

Groet

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik heb er ook ca. 4-6 maanden over gedaan voor ik helemaal met alles om was hoor! Eerst geen melk en eieren meer gekocht, maar wel nog gegeten verwerkt in producten en op bezoek/uit eten. Het laatste waar ik mee ophield was een uitzondering maken voor het eten in restaurants / bij andere mensen, want dat vond ik het lastigst (vanwege het sociale aspect).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine »

Hier is de overstap van vegetarisme naar veganisme redelijk soepel verlopen.

Ik was een vegetariër die toch al heel weinig zuivel at (reageer ik erg slecht op). Ik hoefde dus eigenlijk alleen maar eieren (wel lastig met bakken in het begin!) en bewerkte producten te mijden. En bewerkte producten aten wij toch al niet zo veel.

Overigens zeg ik hierboven wel dat ik de overstap naar het veganisme heb gemaakt. Dat is niet helemaal waar. Ik ben eerder een flexanist. Bij andere mensen eet ik vanwege het sociale aspect soms wel dierlijke producten. En in een kantine (als ik echt geen mogelijkheid had om mijn eigen eten mee te nemen) kies zo vegan mogelijk.

Selina

Bericht door Selina »

ik kan me zo voorstellen dat de stap van vegetarisch naar veganistisch kleiner is, dan als je nog een alles eter bent (zoals ik) Het hele vlees gebeuren is dan al uit je menu geschrapt. Waar het bij mij vooral om gaat is dat ik anders moet gaan denken. Het is gewoon even wennen. Ik heb echt niet voor ogen dat ik over een maand als pure vegan door het leven ga, maar ik wil wel graag een bewustwoording bij mezelf "kweken".
Ik kijk daarom ook erg uit naar het vega challenge, laat maar komen zou ik zo zeggen ;)

Ook bezig zijn met recepten ed stimuleerd mij wel. Trouwens, ik zag vandaag een foto langskomen die Bite back op Fb had geplaatsd, om te kotsen gewoon, dan ga je ook wel even nadenken wat vlees eten betreft :govegan:

Selina

Bericht door Selina »

okee, het is nu klaar. dat halve habbie babbie gedoe van langszaam opbouwen ed werkt voor mij niet zo goed. Vandaar dat ik besloten heb om vanaf maandag geen vlees en (ik noem het maar even directe) zuivel produkten te gebruiken. Zo heb ik nog een paar dagen de tijd om me voor te bereiden, dingen op te maken en te vervangen door andere produkten. Manlief is een paar dagen weg en ook de meiden gaan in de vakantie wat dagen logeren. Dit is dus de kans om voor mezelf dingen uit te gaan proberen en om te gaan schakelen en om eens uit te gaan zoeken waar ik bepaalde produkten kan gaan kopen.

Ik zal af en toe jullie bemoedigingen wel nodig hebben en als ik een koe in de weide zie lopen en ik opeens een verschrikkele drang krijg om bij dat lieve beest een stuk uit haar billen te bijten, dan trek ik hier wel even aan de bel voor een goed gesprek 8)

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Mijn eerste stappen waren moeizaam; ik ben niet zo van het uren in de keuken staan, daar heb ik tijd noch energie/zin voor. Ik had niet goed door dat er veel WEL vegan is dat je gewoon kunt kopen, ik dacht dat ik veroordeeld was toch groenten, zelfgebakken brood of anders driedubbel duur, enz. Maar al snel leerde ik gaandeweg dat er wel een weg in te vinden is, ook waarbij je niet alles voor grachtenpandbudget-prijzen en ecologisch macrobiotisch en overdadig verantwoord moet kopen, wil je het niet zelf moeten maken. Dat was mijn aanvankelijke angst/probleem. Maar door gewoon de verpakkingen van producten te bekijken (ook als ik ei ofzo vermoedde) deed me beseffen dat er nog best veel mogelijk is. Al maak ik me ook nog steeds zorgen om voedingsstoffen. Het is goed te doen!
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Plaats vooral alles waar je tegenaan loopt hier. Er is altijd wel iemand die je hier kan adviseren in producten, recepten e.d.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Iejoor

Bericht door Iejoor »

Ik vond het altijd vresleijk dat ik van die veetransportwagens zag met arme dieren en ineens viel het kwartje; dat als ik niet zou stoppen met vlees, dat er nooit iets zou veranderen.
Dus werd ik vegetarier en dat ging uitstekend. Ergens heb ik wel altijd gedacht aan veganisme maar mijn vleesetende (dus uitermate ervaren, niet dus) omgeving zei dat je dan 'helemaal niks meer kan eten'.
Ik ben op een gegeven moment smoothies als ontbijt gaan maken met rijst- of havermelk als basis. Ik at wel gewoon kaas en ei, of kwark (heeerlijk!!) en vorig jaar december heb ik ook besloten om dat ook te schrappen. Wat precies gemaakt heeft dat ik gestopt ben, ik weet het niet.
Manlief eet nog wel eens vlees, maar we koken vegan en dat eet hij ook.
Maar dan ligt er bv leverworst in de koelkast (en dat vind ik nog steeds lekker ruiken en dan denk ik heel snel; nee dat zijn de kruiden!).
Heel soms denk ik wel; 'oh.. een broodje gezond met kaas en ei..' Maar ik KAN het niet meer.
We hadden een tijd terug nog mozzarella pizza's in de diepvries en die zouden we gaan eten. In het kader van 'moet toch op'.
Maar ik heb toch maar wat anders gegeten. Ik kon het niet.
Die ene pizza ligt er nu nog steeds.

Ik vind vooral hummus een briljante uitvinding. Die maak ik (nog) niet zelf. Zooo lekker voor op brood!!

Succes! Je kan het!!
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Selina

Bericht door Selina »

@Iejoor, ik ben nu aan de hummus, ik heb vandaag voor het eerst een hummus gemaakt en het smaakt heerlijk en zooooo simpel om te maken. Het is perfect voor op brood, ik was daar echt naar opzoek omdat ik 's middags toch graag wel iets hartigs wil ipv zoets.
Ik heb een hummus gemaakt van witte bonen. Heerlijk

vandaag heb ik aan de kinderen verteld dat ik vanaf maandag geen vlees meer eet. De jongste vond het helemaal te gek en wilt graag meedoen. De oudste keek alsof ze het in Keulen hoorde donderen, maar ja. Ik heb mijn redenen uitgelegd en wat zij doen is aan hun. (of zo iets) Natuurlijk zullen ze vaker vegetarisch eten als ik bv vleesvervangers gebruik. ook heb ik het uitgelegt van zuivel. Ik merk dat ze dit toch wel erg vreemd vinden, blijkbaar krijgen ook mijn kinderen ingeprent dat melk goed is voor elk. :? Maar in elk geval zijn de eerste stappen gezet en daar ben ik blij mee :)

Selina

Bericht door Selina »

DeVegetarische schreef:Mijn eerste stappen waren moeizaam; ik ben niet zo van het uren in de keuken staan, daar heb ik tijd noch energie/zin voor. Ik had niet goed door dat er veel WEL vegan is dat je gewoon kunt kopen, ik dacht dat ik veroordeeld was toch groenten, zelfgebakken brood of anders driedubbel duur, enz. Maar al snel leerde ik gaandeweg dat er wel een weg in te vinden is, ook waarbij je niet alles voor grachtenpandbudget-prijzen en ecologisch macrobiotisch en overdadig verantwoord moet kopen, wil je het niet zelf moeten maken. Dat was mijn aanvankelijke angst/probleem. Maar door gewoon de verpakkingen van producten te bekijken (ook als ik ei ofzo vermoedde) deed me beseffen dat er nog best veel mogelijk is. Al maak ik me ook nog steeds zorgen om voedingsstoffen. Het is goed te doen!
ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook wel wat huiverig ben voor de prijsen, maar al met al blijkt het mee te vallen (als je wel natuurlijk maar niet biologisch koopt) het idee van biologisch eten heb ik maar even los gelaten, het is simpelweg gewoon niet haalbaar voor mijn budget. Ik heb gister een zak met broodmeel gekocht, 10 kilo voor 12 euro. Hier heb ik dan 20 broden voor. Ook heb ik vandaag mijn eerste hummus gemaakt. Een pot vol en het kost amper iets. Dit vind ik dan ook meteen weer leuk. Gezond, duurzaam en goed voor je eigen portomonee. :grin: Zo las ik ook ergens op het forum dat bv eigen merk tandpasta van de DA ook vegan is, dat scheeld weer heel veel met bv een tandpasta van Weleda, natuurlijk zou ik die van weleda altijd willen kopen, maar ja, de kids hier gebruiken de tandpasta ook en die gaan er niet zo zuinig mee om. Het is dus inderdaad afwegen. Wat wel een stuk duurder is is bv soja chocolade melk, of andere drink, maar ja....het is niet anders.

wat de voedingsstoffen betreft ben ik begonnen met het slikken van vit B complex tabletten en vit D slikte ik al.

jojo

Bericht door jojo »

Ik ben van jaren vegetariër te zijn geweest in één keer overgestapt naar veganisme en toen ik zwanger werd ook in één keer weer terug.............. Dat was zestien jaar geleden.... Ik liet mij bang maken door al die vleesetende en kaaskoppende mensen, die zeiden dat ik toch voorál goed voor mijn kindje moest zijn en veganistisch zijn hoorde daar niet bij........ Heb toen weer jaaren zuivel gegeten, ook al was dat niet veel...... De warme maaltijden waren bijna altijd veganistisch, omdat ik dat zowieso al veel lekkerder vond en kaas at ik ook niet dagelijks en yoghurt ook niet...... Een paar jaar geleden is bij mij ineens de knop weer omgegaan en eten mijn lief en ik weer volledig veganistisch :mrgreen: Helaas heb ik mijn kinderen verprutst: Zij eten nog wél kaas en yoghurt ..... :( En mijn puberzoon eet zelfs vlees..... :cry: Hoop dat ze ook ooit inzien wat ze naar binnen werken...... Ik merk wél heel duidelijk een verschil in toen ik vroeger veganist was en nu: Het voelt nu veel zuiverder, het is wie ik bén, niet wat ik dóe.... Iedere vezel in mijn lichaam verafschuwd dierlijk lijden en ik kan mij ook niet meer voorstellen dat ik ooit nog mishandeling, pijn en verdriet ga eten...... ........ Ik vind je super bezig Selina!!!!! :D

Overstand

Bericht door Overstand »

jojo schreef:.... Ik liet mij bang maken door al die vleesetende en kaaskoppende mensen,
haaha :mrgreen:

MargaS

Bericht door MargaS »

Ik ben eigenlijk nu pas goed 1 maand over naar planteneten.
Heb een 28-dagen programma gevolgd van Boele Ytsma.
Vlees,kaas e.d. hield ik toch al niet echt van dus was niet zo moeilijk om daar helemaal mee te stoppen.
Eieren vond ik lastiger maar ook daar ben ik nu aardig aan gewend.
Eerst dacht ik nog dat ik gerust weleens een ei kon blijven eten maar dat voelt eigenlijk helemaal niet goed dus dat heb ik ook niet meer gedaan.
En nu had ik me hier dan aangemeld, ook voor de veganchallenge die in juni is.
Maar ja, inmiddels eet ik dus al geen dierlijke produkten meer thuis.
Elders soms nog wel omdat ik niet lastig wil zijn, maar ook dat voelt dus niet goed meer.
Dus ik ga daar ook verandering in aanbrengen, zelf wat meenemen als ik weet dat er geen vegan-eten is.
Vanaf morgen dus helemáál veganistisch eten besluit ik nu.
Niet alleen maar thuis maar gewoon overal.

Selina

Bericht door Selina »

ik ben nu dus eigenlijk sinds 1 dag echt bewust vegetarisch. Heb ik vlees gegeten, nee, maar verder ben ik niet echt over mijn dag te spreken. Ik merk dat ik er best wel bewust mee bezig moet zijn en daar had ik vandaag totaal geen tijd voor. Een fatsoenlijke maaltijd heb ik dus niet kunnen bereiden, maar al met al...geen vlees (y)

Ik merk dat ik vooral 's avond last heb van een soort vreemde trek in zoet of juist in zout. Ik merk dat mijn lichaam moet wennen. Niet doordat ik vandaag geen vlees heb gegeten, want ik ben al tijden bezig met het veranderen van mijn voedselpatroon. Maar ik baal van die avonden, normaal probeer ik 's avonds niets meer te eten. misschien is het even wennen?

Plaats reactie