Hoe streng zijn we met e-nummers?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Butternutkin
Leefwijze: veganist

Re: Hoe streng zijn we met e-nummers?

Bericht door Butternutkin »

Nou, ik vind dus van wel ;)
E300 zegt mij niks, ascorbinezuur wel.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ja, precies!

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Bleh! Jakkes!

(Maar wel lekker snel, misschien...)

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Martine schreef: Er zijn meer nummers waarvan algemeen aangenomen wordt dat ze plantaardig zijn, maar die toch op de lijst staan. Melkzuur staat er bijvoorbeeld ook op. Theoretisch gezien zou dat inderdaad van melk kunnen komen, maar in de praktijk is het eigenlijk altijd plantaardig toch?
Wij hebben ervoor gekozen om zoveel mogelijk voor zeker te gaan, om het zo kloppend en compleet mogelijk te maken, dus als een e-nummer bijna altijd plantaardig is maar het heel soms wel eens dierlijk is, of juist bijna altijd dierlijk maar heel soms wel eens plantaardig, hebben wij 'm erop gezet als mogelijk dierlijk. Zo klopt het kaartje voor iedereen, ongeacht hoe streng je bent (anders zouden wij met z'n drieën gaan beslissen hoe streng men moet zijn, en zou het kaartje voor strengere of minder strengere mensen niet kloppen), en bij de e-nummers die mogelijk dierlijk kunnen zijn, kunnen mensen dan zelf contact opnemen met een producent (al schijnt daar vaak niet zoveel uit te komen omdat zij het ook niet weten).
We hebben er nog over gedacht om extra categoriën te maken, als meestal dierlijk, meestal plantaardig, etc. maar dat werd te ingewikkeld met bronnen die elkaar tegenspreken over hoe vaak het in de praktijk gebeurt, e-nummers waarbij te weinig informatie was over hoe vaak het dierlijk en plantaardig is (waarvan alleen bekend is dat beide gebeuren), dat we daar uiteindelijk niet voor gekozen hebben omdat het dan teveel natte-vingerwerk zou worden.
Als iemand vragen heeft over een bepaald e-nummer, wil ik gerust hier de informatie neerzetten die wij verzameld hebben over dat e-nummer (we hebben een stapeltje boeken en tig websites gebruikt), dan kan je zelf op basis daarvan bepalen of jij dat e-nummer wel of niet wilt vermijden. Mijn harde schijf heeft het begeven en de backupschijf is vlak daarna gevallen dus ik heb mijn uiteindelijke bestanden niet meer (tenzij het nog lukt om één van de schijven te fixen, maar dat zal niet op korte termijn zijn), maar ik heb wel nog veel van mijn tussentijdse bestanden als backup in mijn mail, dus die info kan ik in ieder geval wel geven, dat is wel al het merendeel van de informatie.

De reden dat melkzuur erop staat is inderdaad omdat het ook in de praktijk soms wel eens uit melk komt, en in die gevallen is het gewoon dierlijk. Het schijnt maar zelden voor te komen, maar het kómt dus wel voor, dus daarom hebben we daarvoor gekozen. Dat is gewoon het probleem met een kaartje voor álle veganisten bij elkaar, veel mensen zullen dit te strikt vinden, maar sommige mensen zullen het kaartje incompleet vinden als het er niet op staat. Als het voor jou te strikt is, mag je 'm gerust wegstrepen :) Jullie moeten vooral het kaartje 'customizen' naar je eigen striktheid, dan is het pas nuttig.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik ga mijn kaartjes inderdaad een beetje customizen denk ik. :)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe »

Goed idee dat 'customizen', Fynnya! Zoals ik al eerder in dit draadje aangaf ben ik benieuwd waarom vetsin/mono-glatumaat (E621) erop staat. Zou fijn zijn als je dat kunt achterhalen!
:thanks:
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Gnoe schreef:Maar ik vraag me wel af waarom daar bijv. e621 op staat. Ik kan niet vinden dat deze dierlijk is en de Engelse Vegan Society noemt hem bijv. ook niet.
We hebben getwijfeld over dit e-nummer. De meeste bronnen zeiden dat dit e-nummer plantaardig is en/of alleen theoretisch dierlijk kan zijn maar het in de praktijk niet gebeurt, of vernoemden dit e-nummer niet. 1 boek zegt echter dat E620 mogelijk dierlijk is (wat er precies staat weet ik niet, mijn collega heeft dit boek doorgenomen), en 1 boek zegt dat het ook uit caseïne gehaald wordt (een stof die hij noemt in een rijtje met plantaardige eiwitten, maar wat volgens andere bronnen een melkeiwit is dat uit melk gehaald wordt). Vanwege deze twee boeken, vonden we dat we niet met zekerheid konden zeggen dat het altijd plantaardig is, en hebben we het beschouwd als mogelijk dierlijk. Omdat E621 (net als de paar e-nummers die erop volgen) volgens een paar bronnen gemaakt/gehaald wordt/kan worden uit E620, staat die er ook op als mogelijk dierlijk.

Veel bronnen zijn overigens erg slordig, we zijn veel websites tegengekomen die zichzelf tegenspreken, en sommige bronnen houden heel andere definities van 'veganistisch' aan dan wij (vooral food-info (van de universiteit wageningen nota bene is heel erg op deze vlakken, maar ze geven wel veel informatie). Wij hebben geprobeerd consequent te zijn, als een e-nummer mogelijk dierlijk is, en een ander e-nummer wordt uit het eerste e-nummer gemaakt, is het tweede e-nummer wat ons betreft ook mogelijk dierlijk.

Ik heb even mijn bestanden doorgespit, en heb in ieder geval dit gevonden. Het is niet alles wat we hadden, maar de meest informatieve bronnen staan er wel bij, dus hiermee kan je denk ik wel vrij goed beslissen wat jij ervan vindt:

Waarom mogelijk dierlijk:
Boek Wat zit er in uw eten? (2008): E620: mogelijk dierlijk

Boek E=eetbaar: E620: “Het wordt ook gesynthetiseerd door hydrolyse van
plantaardige eiwitten zoals gluten, caseïne, …”. Opmerking van mij: Hij noemt caseïne als plantaardig eiwit, maar caseïne is een eiwit uit melk, dat in de praktijk ook gehaald wordt uit melk, en door allerlei bronnen (ook vegan society ed) dierlijk genoemd wordt.

Waarom plantaardig:

Boek “Alle Europese E-nummers”:
E620: niet dierlijk
E621: niet dierlijk
Boek Weet wat je eet (2010):
E620: Niet dierlijk
E621: Niet dierlijk
Boek Wat zit er in uw eten? (2008):
E621: Niet dierlijk

Website Vegan Society: Noemt alleen (mogelijk) dierlijke e-nummers, vernoemt E620 en E621 niet
Oude NVV-kaartje: Noemt alleen (mogelijk) dierlijke e-nummers, vernoemt E620 en E621 niet
Website VeggieGlobal: Noemt alleen (mogelijk) dierlijke e-nummers, vernoemt E620 en E621 niet
Website Isis: Noemt alleen (mogelijk) dierlijke e-nummers, noemt E620 en E621 niet.

Website EVA: Noemt alleen (mogelijk) dierlijke e-nummers, noemt E620 en E621 niet.
(Opmerking van mij: Sommige websites noemen alleen e-nummers die volgens hen (mogelijk) dierlijk zijn, dus als een e-nummer niet vernoemd is, kan het betekenen dat het volgens hen plantaardig is, maar het kan ook betekenen dat zij het e-nummer niet kennen of denken dat het toen zij het lijstje maakten niet toegestaan is/was in de EU (in de hele EU, Nederland of Verenigd Koninkrijk).

Food-info.nl (Universiteit van Wageningen):
(E620 : Glutaminezuur ) (stoffen die mogelijk verwarrend werken of die elders als mogelijk dierlijk worden genoemd)
Herkomst:
Een natuurlijk aminozuur, aanwezig in alle eiwitten. Commercieel gemaakt door bacteriële fermentatie van melasse of door afbraak van plantaardig eiwit, vooral gluten en soja-eiwit. Glutaminezuur en glutamaten komen van nature in hoge concentraties voor in oude kaas, moedermelk, tomaten en sardientjes.
Dieetbeperkingen :
Geen. Glutaminezuur en glutamaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten. Ze bevatten geen gluten.
Natriumglutamaat en andere glutamaten: Normaal gesproken gemaakt mbv micro-organismen. Deels ook uit soja en zeewier. Theoretisch ook uit melk, eieren of ander dierlijk eiwit, maar de gehaltes zijn lager dan in soja en het is veel duurder.
(E621 : Natriumglutamaat )
MSG, ve-tsin, natriumglutaminaat, ajinomoto
Herkomst:
Het natriumzout van glutaminezuur (E620), zie E620

Goedgeweten.be:
E620: niet dierlijk.
Glutaminezuur, Glutamaat, Glutacid, Glutaton, Glutaminol
Bereiding/oorsprong:
Glutaminezuur wordt commercieel gewonnen door bacteriële fermentatie van melasse of door afbraak van plantaardig eiwit, vooral gluten en soja-eiwit.
Glutaminezuur en de andere glutamaten komen van nature in hoge concentraties voor in oude kaas, moedermelk, tomaten en sardientjes.
Algemene opmerking:
Glutaminezuur en de andere glutamaten zijn smaakversterkers met de speciale umami smaak. Ze versterken de smaak in veel producten, waardoor veel minder zout nodig is.
Glutamaten bevatten geen gluten.
E621: niet dierlijk.
Mononatriumglutamaat, MSG, Natriumglutamaat, Ve-tsin
Bereiding/oorsprong:
Het natriumzout van glutaminezuur (E620), een natuurlijk aminozuur. Deze stof komt van nature voor in bvb. tomaten, gefermenteerde sojaproducten, oude kaas en gistextract.
Algemene opmerking:
Mononatriumglutamaat en de andere glutamaten zijn smaakversterkers met de speciale umami smaak. Ze versterken de smaak in veel producten, waardoor veel minder zout nodig is.
Als mononatriumglutamaat vermengd wordt met een kleine hoeveelheid E631, wordt het smaakeffect tienmaal versterkt.
Glutamaten bevatten geen gluten.
E621 is samengesteld uit E620

Bronnen met alleen neutrale info:

Website EU over toegestane e-nummers en de voorwaarden:
E 620 GLUTAMINEZUUR
Synoniemen : L-Glutaminezuur, L-α-aminoglutaarzuur
Chemische naam : L-Glutaminezuur, L-2-aminopentaandizuur
(27 aug 2008)
E 621 MONONATRIUMGLUTAMAAT
Synoniemen : Natriumglutamaat, MSG, Ve-tsin
Chemische naam : Mononatrium-L-glutamaat-monohydraat
(27 aug 2008)

Website Voedingscentrum:
E620 Glutaminezuur en E621 Mononatrium-glutamaat:
Natuuridentieke smaakversterker, die synthetisch of met fermentatie wordt gemaakt, maar kan ook afkomstig zijn uit natuurlijke bestanddelen. Glutamaat komt van nature voor in alle producten waar ook eiwit in zit. Het lichaam maakt geen onderscheid tussen natuurlijk of synthetisch glutamaat. Bestanddeel van ve-tsin (Chinees kruid). Werd er van verdacht overgevoeligheidsreacties te veroorzaken, maar inmiddels is duidelijk dat dat onjuist is. Glutaminezuur is een eiwit.

Eu-nummers.nl:
E620 L-glutaminezuur
E621 Natriumglutamaat
(geen verdere relevante info)
Website natuurlijkerwijs: Noemt allerlei e-nummers (ook plantaardige), noemt E620 en E621 niet.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Gnoe schreef:Goed idee dat 'customizen', Fynnya! Zoals ik al eerder in dit draadje aangaf ben ik benieuwd waarom vetsin/mono-glatumaat (E621) erop staat. Zou fijn zijn als je dat kunt achterhalen!
:thanks:
Ik was er toevallig al aan bezig omdat ik je vraag hogerop in dit topic zag. Het duurde alleen een tijdje voor ik al mijn bestanden doorgekeken had en al mijn voor anderen onleesbare aantekeningen in ABN had omgezet.

Overigens heb ik zelf niet zoveel met het vermijden van e-nummers. Ik snap het idee wel, maar meestal gaat het denk ik om zo'n kleine hoeveelheden (die soms ook nog eens uit restafval gehaald worden) dat ik me afvraag of het wel invloed heeft om die minidingetjes te vermijden. De tijd die je daarmee kwijt bent en het geld dat je soms kwijt bent aan een duurder product waar het nummer níet in zit, kan misschien beter besteed worden aan dingen die een grotere invloed hebben, zoals tijd besteden aan vegan vrijwilligerswerk (zoals het talloze uren bezig zijn met het e-nummerkaartje van de NVV? oja oeps :roll: ;) ) of geld aan vegan goede doelen geven.
Maar goed, alle kleine beetjes helpen natuurlijk. En e-nummers die altijd dierlijk zijn of meestal dierlijk zijn, vind ik ook wel anders dan e-nummers die maar heel af en toe dierlijk zijn. En ik heb ook jarenlang wel strikt alle twijfel-nummers vermeden, maar nu niet meer.
Ik zou beginnende veganisten overigens niet aanraden om je in het begin al daarmee bezig te houden, dat maakt de kans dat iemand het teveel gedoe vindt groter en het is zonde als het daardoor de kans dat iemand afhaakt vergroot. Als je 99% vegan leeft, is dat véél en véél belangrijker dan of je die laatste procent ook nog haalt of niet.

lena

Bericht door lena »

Mensen die helemaal zeker willen zijn dat ze absoluut nooit iets wat mogelijk dierlijk kan zijn binnenkrijgen zullen helemaal geen bewerkte producten kopen, want de kans dat je dan een enkele keer iets dierlijks binnenkrijgt is 100%. Bij grote bedrijven, die producten maken met veel ingredienten, weet je gewoon zeker dat er af en toe wat fout gaat. Dat is echt een zekerheid. Zie ook nu weer met die paardenvlees discussie. We kunnen hier met z'n allen roepen dat het hypocriet is dat mensen zo geschokt zijn over paardenvlees maar niet over koeienvlees, maar het blijft een feit dat er dus enorm veel producten verkocht zijn waar niet op de verpakking stond wat er in zit. En dat is geen uitzondering. Het is ook heel makkelijk om dit te vermijden (gewoon, groente fruit noten bonen granen kopen, en niks met een label), dus ik zou zeggen dat voor de superstrenge veganisten gewoon alles met een etiket waar meer dan 1 ingredient op staat niet geschikt is.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe »

Dank voor je zeeeeeeeeer uitgebreide antwoord Fynnya! Dat is een gedegen onderzoek geweest zeg. :thanks:
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

MrGreen

Bericht door MrGreen »

Eeennnnn... behalve niet-dierlijk... iemand nog een tip waar GMO/nietGMO aangegeven staat per E-nummer?

:-)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

MrGreen schreef:Eeennnnn... behalve niet-dierlijk... iemand nog een tip waar GMO/nietGMO aangegeven staat per E-nummer?

Als GMO is gebruikt moet het verplicht op de verpakking staan als het meer dan 0,9% van de ingredienten betreft

MrGreen

Bericht door MrGreen »

Vegantastic schreef:
MrGreen schreef:Eeennnnn... behalve niet-dierlijk... iemand nog een tip waar GMO/nietGMO aangegeven staat per E-nummer?

Als GMO is gebruikt moet het verplicht op de verpakking staan als het meer dan 0,9% van de ingredienten betreft
Geldt dat ook als het inherent is aan het E-nummer (maar dat is nooit 0,9% van het gehele product)?

Plaats reactie