Hoe streng zijn we met e-nummers?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Hoe streng zijn we met e-nummers?

Bericht door TonyJello » zo feb 03, 2013 12:12

Rick schreef:De meest up-to-date lijst voor veganisten is volgens mij die van de NVV zelf
Zéker!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo feb 06, 2013 21:28

Ik doe net als jij Appelmoes, ik doe ook wel eens soepeltjes, als ik mijn briefje niet bij me heb en het is toch iets wat ik toevallig maar 1 keer bij iemand anders ga eten.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » wo feb 06, 2013 23:38

Mag ik vragen wat jullie doen met producten waar bij staat:
"Kan sporen van melk of eieren bevatten" of "dit product is gemaakt in een fabriek waar ook melk en eieren worden verwerkt"

Laten jullie die staan? of nemen jullie die producten wel? (uiteraard als de overige ingrediënten vegan zijn)
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do feb 07, 2013 3:31

Die neem ik gewoon. De meesten denk ik wel :) Anders maak je het jezelf wel heel moeilijk, vrees ik...
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do feb 07, 2013 11:01

Die neem ik ook.

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » do feb 07, 2013 11:40

Eleonora schreef:..."Kan sporen van melk of eieren bevatten" of "dit product is gemaakt in een fabriek waar ook melk en eieren worden verwerkt"...
Deze informatie is bedoeld voor mensen die extreme allergie-problemen hebben.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 07, 2013 12:23

Emiel schreef:
Vegantastic schreef:
Emiel schreef:
Jazeker, zie de link die ik heb geplaatst. Toets bv. E200 in, die veel voorkomt, of E621 (ve-tsin); absoluut vermijden.
Maar is dat niet ook hypocriet. Sommige van die sprookjes rondom E-nummers zijn verkregen via dierproeven... en opeens is dat wel toepasbaar op de mens? Ik wil niet direct meegaan in sommige van die hypes rondom e-nummers.
Ik zie even niet zo snel wat die twee dingen met elkaar te maken hebben, sorry. Misschien heb je gelijk hoor, maar ik weet even niet precies wat je bedoelt.
Dat sommige van die reacties over bepaalde e-nummers gebouwd zijn op resultaten uit dierproeven en niet uit menselijke (klinische) gegevens, waardoor het raar is vind ik soms als veganisten roepen die E-nummer neem ik niet want die is slecht voor je (want dat lezen ze op site X), terwijl die informatie dus gebouwd is op informatie uit dierproeven alleen. Terwijl 'wij' veganisten in andere discussies altijd als argumenten gebruiken dat dierproeven niet werken omdat de resultaten niet te extrapoleren zijn. Vandaar dat ik het wat krom vind.

Geld niet voor elke opmerking over e-nummers, maar over sommige.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do feb 07, 2013 12:25

Logisch! :thanks:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 07, 2013 12:25

Marcello schreef:
Eleonora schreef:..."Kan sporen van melk of eieren bevatten" of "dit product is gemaakt in een fabriek waar ook melk en eieren worden verwerkt"...
Deze informatie is bedoeld voor mensen die extreme allergie-problemen hebben.
Toevoeging: het is een juridische tekst om te zorgen dat mensen ze niet kunnen aanklagen als de machine bv. niet goed schoon gemaakt is of als er per ongeluk een spetter ergens in terecht komt.

Ik was daar eerst strikt in, maar nu wat soepeler. Kwam ook doordat ik eerst niet helemaal begreep wat het precies inhield. En de wetten zijn inmiddels ook aangescherpt.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » do feb 07, 2013 13:01

ok fijn om jullie visie hierop te lezen. Dat winkelt al een stuk makkelijker ;)
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do feb 07, 2013 13:57

Vegantastic schreef:
Emiel schreef:
Vegantastic schreef:
Maar is dat niet ook hypocriet. Sommige van die sprookjes rondom E-nummers zijn verkregen via dierproeven... en opeens is dat wel toepasbaar op de mens? Ik wil niet direct meegaan in sommige van die hypes rondom e-nummers.
Ik zie even niet zo snel wat die twee dingen met elkaar te maken hebben, sorry. Misschien heb je gelijk hoor, maar ik weet even niet precies wat je bedoelt.
Dat sommige van die reacties over bepaalde e-nummers gebouwd zijn op resultaten uit dierproeven en niet uit menselijke (klinische) gegevens, waardoor het raar is vind ik soms als veganisten roepen die E-nummer neem ik niet want die is slecht voor je (want dat lezen ze op site X), terwijl die informatie dus gebouwd is op informatie uit dierproeven alleen. Terwijl 'wij' veganisten in andere discussies altijd als argumenten gebruiken dat dierproeven niet werken omdat de resultaten niet te extrapoleren zijn. Vandaar dat ik het wat krom vind.

Geld niet voor elke opmerking over e-nummers, maar over sommige.
Iets wat je extra in je eten stopt, en wat eigenlijk geen voedsel is, is waarschijnlijk niet heel gezond nee. Daar heb je geen dier- of andere proeven voor nodig. Als je het een keertje eet zul je niet meteen dood neervallen nee.

Oh en even on-topic ;)
Ik vermijd alle E-nummers zoveel mogelijk, dus ik hoef ook geen briefje mee te nemen. Voor de rest sluit ik me aan bij Appelmoes en Renee. Als ik een keer iets eet is dit toch maar een keertje voor buiten de deur. Voor mijn eigen boodschapjes is het gewoon even zoeken. Alle zongedroogde tomaatjes op olie bij de AH bijvoorbeeld zitten tjokvol E-nummers, behalve dat ene potje dat bij de Turkse afdeling staat. Ik merk vaak dat dat soort exotische, goedkope producten echt vele malen beter zijn qua ingredienten, heel gek.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » do feb 07, 2013 14:16

TonyJello schreef:
Rick schreef:De meest up-to-date lijst voor veganisten is volgens mij die van de NVV zelf
Zéker!
Maar ik vraag me wel af waarom daar bijv. e621 op staat. Ik kan niet vinden dat deze dierlijk is en de Engelse Vegan Society noemt hem bijv. ook niet.
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 07, 2013 16:21

Butternutkin schreef: Iets wat je extra in je eten stopt, en wat eigenlijk geen voedsel is, is waarschijnlijk niet heel gezond nee. Daar heb je geen dier- of andere proeven voor nodig. Als je het een keertje eet zul je niet meteen dood neervallen nee.
Bedoel je dat e-nummers eigenlijk geen eten is? Dat klopt denk niet helemaal. Zitten idd ook synthetische tussen, maar deels zijn wel 'natuurlijk'. Alleen sommige e-nummers kennen we onder andere namen, zoals citroenzuur of vitamine B2 enzo.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do feb 07, 2013 17:16

Gnoe schreef:
TonyJello schreef:
Zéker!
Maar ik vraag me wel af waarom daar bijv. e621 op staat. Ik kan niet vinden dat deze dierlijk is en de Engelse Vegan Society noemt hem bijv. ook niet.
Ja, dat vroeg ik me ook af. Er zijn meer nummers waarvan algemeen aangenomen wordt dat ze plantaardig zijn, maar die toch op de lijst staan. Melkzuur staat er bijvoorbeeld ook op. Theoretisch gezien zou dat inderdaad van melk kunnen komen, maar in de praktijk is het eigenlijk altijd plantaardig toch?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do feb 07, 2013 19:09

Vegantastic schreef:
Butternutkin schreef: Iets wat je extra in je eten stopt, en wat eigenlijk geen voedsel is, is waarschijnlijk niet heel gezond nee. Daar heb je geen dier- of andere proeven voor nodig. Als je het een keertje eet zul je niet meteen dood neervallen nee.
Bedoel je dat e-nummers eigenlijk geen eten is? Dat klopt denk niet helemaal. Zitten idd ook synthetische tussen, maar deels zijn wel 'natuurlijk'. Alleen sommige e-nummers kennen we onder andere namen, zoals citroenzuur of vitamine B2 enzo.
Tuurlijk zijn er E-nummers die ook staan voor een bepaalde kruidenmix enzo. Maar op de soorten voeding die ik koop is dat netjes uitgeschreven want die fabrikanten snappen ook wel dat E-nog wat niet heel aanlokkelijk is voor hun doelgroep. Ik ben misschien een beetje een food snob...
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do feb 07, 2013 19:38

Net als Butternutkin eet ik thuis ook eigenlijk niks met e-nummers erin, aangezien ik voor 95% bio koop en op de een of andere manier hebben ze daar nauwelijks conserveermiddelen enzo nodig :P (geen idee waarom?! :D)

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » do feb 07, 2013 20:11

Eh.. Renee, niet voor jou te sarren ;), maar voor een deel worden precies dezelfde stoffen gebruikt als in de supermarkt. In de bio-winkel zullen ze echter zelden of nooit vermeld staan met hun E-nummer. Daar staat gewoon de naam vermeld, zoals citroensap/zuur of bietenrood.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do feb 07, 2013 21:48

Marcello schreef:Eh.. Renee, niet voor jou te sarren ;), maar voor een deel worden precies dezelfde stoffen gebruikt als in de supermarkt. In de bio-winkel zullen ze echter zelden of nooit vermeld staan met hun E-nummer. Daar staat gewoon de naam vermeld, zoals citroensap/zuur of bietenrood.
Ja, dat was mijn punt. Hoef je ook je briefje niet mee te nemen maar dan kun je gewoon aan de hand van de naam beslissen of je het wil eten of niet. Wel zo handig. Er zitten wel vaak 'natuurlijke aroma's' in, wat dan weer inhoudt dat ze gewoon uit het lab komen, maar niet modern zijn ofzo. Heel verwarrend :scratch:
Linda mcCartney

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za feb 09, 2013 17:31

Marcello schreef:Eh.. Renee, niet voor jou te sarren ;), maar voor een deel worden precies dezelfde stoffen gebruikt als in de supermarkt. In de bio-winkel zullen ze echter zelden of nooit vermeld staan met hun E-nummer. Daar staat gewoon de naam vermeld, zoals citroensap/zuur of bietenrood.
O ja, snap ik! Waarom dan niet in een reguliere supermarkt? Want veel mensen worden tegenwoordig afgeschrikt door e-nummers..!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma feb 11, 2013 1:11

Renee1137 schreef:
O ja, snap ik! Waarom dan niet in een reguliere supermarkt? Want veel mensen worden tegenwoordig afgeschrikt door e-nummers..!
Maar dat was begin dit jaar ook als trend genoemd bij supermarktproducten. Je ziet steeds meer e-nummers als hun volledige naam staan. Niet dat het iets duidelijk maakt, maar ze zijn dus bezig met ander gedrag.

Plaats reactie