Hoe streng zijn we met e-nummers?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Appelmoes
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Hoe streng zijn we met e-nummers?

Bericht door Appelmoes » za feb 02, 2013 15:17

Hoe streng zijn we dan? Vermijden we alles dat niet twijfelloos 100% plantaardig is, nemen we de e-nummers die meestal plantaardig zijn wel of niet, en hoe zit het met de nummertjes die soms dierlijk zijn en soms niet? Ik neem voor het gemak even aan dat we de altijd dierlijke nummertjes vermijden. ;)

Zelf ben ik nog weleens soepel met e-nummertjes. De nummers die meestal (of bijna altijd) plantaardig zijn neem ik wel. Ik zie de meerwaarde er niet van in om die te laten staan. Kennelijk kán het plantaardig, en als men geen vlees meer zou eten, zou er niet speciaal geslacht worden om fabrieksvoedsel toch een beetje te kunnen verdikken. Als ik bij iemand anders eet en er zit een niet-gedefinieerd aroma of een sketchy nummertje in ga ik ook niet moeilijk doen. Ik weet niet of ik hier strenger op zou 'moeten' letten.

Wat is jullie mening hierover?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

TonyJello

Re: Hoe streng zijn we met e-nummers?

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 15:33

Ik ken de E-nummers niet uit mijn hoofd en ik heb ook geen briefje op zak, dus alles waar een E-nummer op staat neem ik niet.

Eef

Bericht door Eef » za feb 02, 2013 16:08

Wij eten eigenlijk nooit e-nummers die we niet kennen. Sowieso kopen we maar zelden producten met e-nummers, en dan gaat het om de nummers die zijn toegestaan in biologische producten.

Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik ook vind dat het om het idee gaat. Dat je zelf bewust bent en mensen bewust maakt, perfectie is behoorlijk moeilijk. Ik had laatst bijvoorbeeld een rups in de bloemkool, maar dat zag ik pas toen hij - samen met de bloemkool - doormidden was :cry:
Ik let wel heel goed op, van 1 groene kool komen zo 3 levende rupsen!, maar als de beestjes binnenin de groente zitten kan het dus wel eens misgaan.

Wat wij wel doen is af en toe indiaas halen en ik weet niet of dat restaurant misschien e-nummers gebruikt. Dat vind ik aan de ene kant wel vervelend, maar aan de andere kant maak je de mensen daar wel elke keer bewust van het veganisme als je er komt. Sommige mensen zijn erg geinteresseerd en je kunt ze dan je beweegredenen uitleggen en ze hopelijk verder aan het denken zetten. Dat vind ik ook belangrijk.

Desdemona
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Desdemona » za feb 02, 2013 19:00

zover ben ik nog lang niet, maar wel nieuwsgierig en speel daarom dan even de advocaat van de duivel (net nieuw en al een grote mond jaja :oops: ):
Hoe doe je dat dan met ingrediënten op verplaatsing? In restaurants, bij vrienden, etc. Het lijkt mij onmogelijk alle verpakkingen van alle ingrediënten die je naar binnen speelt na te lezen op E-nummers?
Dat je er wel op let als je zelf inkopen doet vind ik heel aannemelijk en logisch, maar daarbuiten.. hoe doe je dat?
The most beautiful people don't fit into boxes.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 19:02

Zoveel mogelijk onbewerkt voedsel eten.

Maar ik heb makkelijk praten want ik heb geen sociaal leven.

Emiel

Bericht door Emiel » za feb 02, 2013 19:09

TonyJello schreef:Maar ik heb makkelijk praten want ik heb geen sociaal leven.
:lol:

Ik koop ook zo min mogelijk producten met e-nummers, laatste tijd eigenlijk niets meer. Wel jammer dat in de meeste spullen van Vivera e-nummers zitten, zoals de falafel.

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » za feb 02, 2013 19:12

Bij veel mensen bemerk ik een enorme achterdocht t.o.v. E-nummers. Dat is in heel veel gevallen echt niet nodig. Ik ken bijvoorbeeld mensen die voedingswaren met E162 weigeren, terwijl ze haast het zelfde spul voor de dubbele prijs wel bij de natuurwinkel kopen omdat daar "bietenrood" staat bij de ingrediënten, zonder het E-nummer. Het is echt exact hetzelfde! :roll: Zo zijn er veel meer voorbeelden. Dus gewoon ff opletten, opzoeken, nakijken en de volgende keer weet je het. Hier is een lijst met alle E-nummers (http://www.food-info.net/nl/e/e-alphabet.htm), maar er zijn er veel meer. De NVV heeft o.a. een handig kaartje.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 19:25

Dat is een mooie lijst :thanks:

Toch lijkt het me handiger zoeken als het op nummervolgorde is.

Emiel

Bericht door Emiel » za feb 02, 2013 19:38

Dit is ook een goede infobron voor e-nummers: http://www.anarchiel.com/e-nummers
Toets daar E220 of E200 maar eens in (zit o.a. in falafel van Vivera en in nog veel meer producten uit de supermarkt, zoals zongedroogde tomaten).

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » za feb 02, 2013 19:48

De meeste e-nummers kunnen idd echt geen kwaad :)

http://food-info.net/nl/index.htm dit is een hele handige site, staat meteen een hele uitleg bij en of het geschikt is voor vegans.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 20:31

Misschien is het handiger te weten en te onthouden welke E-nummers oké zijn. Dat zijn er vast minder.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za feb 02, 2013 20:37

Niet echt, er zijn maar een stuk of 50 e-nummers dierlijk of mogelijk dierlijk, terwijl er in totaal meer dan 400 nummers zijn. Ik heb nu het NVV kaartje in mijn portemonnee, dat vind ik heel handig. Voor de dingen die ik zelf koop probeer ik de dierlijke en mogelijke dierlijke stofjes te vermijden (hoewel ik er niet super precies mee ben), buitenshuis let ik er niet zo op.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 20:39

Ohw!

Maar ja, niet dierlijke kunnen wel ongezond zijn, toch? Die wil ik ook niet.

Emiel

Bericht door Emiel » za feb 02, 2013 21:10

TonyJello schreef:Maar ja, niet dierlijke kunnen wel ongezond zijn, toch?
Jazeker, zie de link die ik heb geplaatst. Toets bv. E200 in, die veel voorkomt, of E621 (ve-tsin); absoluut vermijden.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 21:16

Ja, zeker! Lekker handig. Ik heb hem bij mijn favorieten gezet.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo feb 03, 2013 1:08

Emiel schreef:
Jazeker, zie de link die ik heb geplaatst. Toets bv. E200 in, die veel voorkomt, of E621 (ve-tsin); absoluut vermijden.
Maar is dat niet ook hypocriet. Sommige van die sprookjes rondom E-nummers zijn verkregen via dierproeven... en opeens is dat wel toepasbaar op de mens? Ik wil niet direct meegaan in sommige van die hypes rondom e-nummers.

Emiel

Bericht door Emiel » zo feb 03, 2013 8:49

Vegantastic schreef:
Emiel schreef:
Maar is dat niet ook hypocriet. Sommige van die sprookjes rondom E-nummers zijn verkregen via dierproeven... en opeens is dat wel toepasbaar op de mens? Ik wil niet direct meegaan in sommige van die hypes rondom e-nummers.
Ik zie even niet zo snel wat die twee dingen met elkaar te maken hebben, sorry. Misschien heb je gelijk hoor, maar ik weet even niet precies wat je bedoelt.

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 03, 2013 11:20

Ik probeer ook zoveel mogelijk E-nummers te vermijden en als ze er dan toch in zitten en ik weet even niet of ze geschikt zijn heb ik altijd een lijstje bij me met alle (mogelijk) ongeschikte E-nummers in m'n tas. Ik neem liever het zekere voor het onzekere en ik vind het niet veel moeite om even de nummers op te zoeken als ik daarmee nog extra mijn best doe om dierenleed tegen te gaan. ;)

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo feb 03, 2013 11:26

De meest up-to-date lijst voor veganisten is volgens mij die van de NVV zelf:
http://www.veganisme.org/voeding/voedin ... e-nummers/

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 03, 2013 11:50

Ik baal alleen wel van die E-nummers die mogelijk wel of niet vegan zijn. Als ze in een product zitten die ik vaak gebruik stuur ik meestal een mail naar de leverancier of het geschikt is.

Grolsch bier is geschikt voor veganisten. :D

Plaats reactie