Interview veganistische levenstijl voor profielwerkstuk

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
paulienrutten
Leefwijze: vleeseter

Interview veganistische levenstijl voor profielwerkstuk

Bericht door paulienrutten » vr dec 21, 2012 12:31

Hoi hoi, misschien herinneren een aantal ons nog, maar wij deden een profielwerkstuk over veganismen. Nu vroegen wij ons af of wat enthousiaste vega's voor ons wat vragen willen beantwoorden. Daar zouden jullie ons enorm mee helpen!!!! Als jullie willen kunnen jullie hier onder het antwoord zetten of mailen (ivm privacy) naar 00782327@maurickcollege.eu . Dit is onze schoolmail.

Groetjes Yoni en Paulien

Vragen:
1. Waarom ben je veganist geworden?
2. Hoe oud ben je?
3. Hoelang ben je al veganist?
4. Zijn er producten die je niet kunt eten, maar je wel mist?
5. Zijn er problemen waar je tegenaan gelopen bent tijdens het zoeken van eten, drinken, kleding etc?
6. In vegelijking met niet-veganisten is de keuze in voedingsmiddelen beperkt. Zou daar iets aan moeten en
kunnen veranderen?
7. Waar koop je je kleding, en vind je dat er genoeg kleding voor veganisten te vinden is?
8. Maak je veganistische producten, voedel of kleding zelf? En zo ja wat dan precies?
9. Is het een keer gebeurt dat je iets hebt gekocht wat niet-veganistisch is. En dat hebt geconsumeer zonder dat te weten?
10. Hoe reageerde jou omgeving toen jij besloot om veganisctisch te gaan leven?
11. Heb je het gevoel dat mensen je anders met je omgaan als ze weten dat je veganist bent?
12. Mensen hebben bij veganisten vaak een stereotyp-beeld in hun hoofd. Vaak van een spirituele biofreak. Vind je dit kloppen en hoe beschijf jij jezelf?
13. Verwacht je van je levenspartner dat deze jou veganistische levensstijl ook gaat leven?
14. Als je kinderen zou willen of al hebt, wilt u dan dat ze ook een veganistische levensstijl gaan leven, en kan jou levensstijl alle nodige stoffen geven aan een kind in de groei.
15. Mensen weten vaak weinig van veganisten en gaan er vaak vanuit dat ze veganist zijn geworden omdat ‘het zielig is voor de dieren’. Ze weten vaak niet dat er ook andere redenen zijn waarom mensen veganist worden (net als wij voor dat we er ons in verdiepten). Zouden er meer mensen veganistisch worden als ze meer van veganisme afweten?
16. Hebben veel mensen in jou omgeving dezelfde levensstijl?
17. Zijn ver verschillen te merken aan je lichaam en geest, van voor je veganist was en hoe je je nu voelt?
18. Wil en denk je dat je je hele leven veganist blijft?
19. Wat is het lekkerste recept dat je hebt gemaakt/gegeten?
20. Krijgen jou huisdieren (bijvoorbeeld een hond of kat) ook veganistisch te eten en drinken?
21. Ben je ooit bij een dokter of dietiste geweest voor informatie over hoe je gezond veganistisch kunt leven of eten?
22. Heb je wel eens lichamelijke problemen gehad die een oorzaak zouden kunnen zijn van je veganistische levenstijl.
23. Ben je zelf van mening dat een veganistische levenstijl gezonder is?

Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Re: Interview veganistische levenstijl voor profielwerkstuk

Bericht door Rick » vr dec 21, 2012 13:54

Zo zo, jullie zijn bezig met een groot onderzoek!
Leuke vragen, ik beantwoord ze hier.

Vragen:
Voor de dieren (ethische overwegingen)
2. Hoe oud ben je?
34
34-19=15 jaar
vlees kan best lekker zijn, maar missen doe ik het ook weer niet echt. Sommige vleesvervangers zijn wel een goed alternatief.Wat ik wel lekker zou vinden is een gebakken ei. Maar om nou te zeggen dat ik het echt mis...
5. Zijn er problemen waar je tegenaan gelopen bent tijdens het zoeken van eten, drinken, kleding etc?
In het begin het vinden van schoenen. Inmiddels is dat wel redelijk goed te doen.
6. In vegelijking met niet-veganisten is de keuze in voedingsmiddelen beperkt. Zou daar iets aan moeten en
kunnen veranderen?
Hoe meer keuze er is, hoe makkelijker dat het maakt. Maar er is genoeg. Als ik een jaar lang iedere dag iets anders zou willen eten, zou dat me lukken. Wat ik wil zeggen: er is nu al meer keus dan ik nodig heb.
7. Waar koop je je kleding, en vind je dat er genoeg kleding voor veganisten te vinden is?
Bij winkels met fair-trade kleding. Zowel op internet als in het echt.
8. Maak je veganistische producten, voedel of kleding zelf? En zo ja wat dan precies?
Nee, nauwelijks.
9. Is het een keer gebeurt dat je iets hebt gekocht wat niet-veganistisch is. En dat hebt geconsumeer zonder dat te weten?
Vast wel.
Ik heb het niemand gevraagd. Volgens mij vond iedereen dat ik het zelf maar moest weten.
11. Heb je het gevoel dat mensen je anders met je omgaan als ze weten dat je veganist bent?
Nee.
12. Mensen hebben bij veganisten vaak een stereotyp-beeld in hun hoofd. Vaak van een spirituele biofreak. Vind je dit kloppen en hoe beschijf jij jezelf?
een spirituele biofreak? :D
Ik ben in ieder geval niet spiritueel. Iedereen mag mij in het hokje stoppen waarin hij/zij mij het liefst wil zien. Ik denk liever niet te veel na over wie ik ben.
13. Verwacht je van je levenspartner dat deze jou veganistische levensstijl ook gaat leven?
ja, doet ze al.
14. Als je kinderen zou willen of al hebt, wilt u dan dat ze ook een veganistische levensstijl gaan leven, en kan jou levensstijl alle nodige stoffen geven aan een kind in de groei.
ja (2x)
15. Mensen weten vaak weinig van veganisten en gaan er vaak vanuit dat ze veganist zijn geworden omdat ‘het zielig is voor de dieren’. Ze weten vaak niet dat er ook andere redenen zijn waarom mensen veganist worden (net als wij voor dat we er ons in verdiepten). Zouden er meer mensen veganistisch worden als ze meer van veganisme afweten?
Misschien wel.
of er veganisten in mijn kennissenkring bevinden? Ja
vegetariërs? nog wel meer.
17. Zijn ver verschillen te merken aan je lichaam en geest, van voor je veganist was en hoe je je nu voelt?
Ik kan niet zeggen dat ik veel gemerkt heb. In de afgelopen 15 jaar ben ik gemiddeld 1 kg per jaar aangekomen, maar dat heeft vooral in de laatste 10 jaar plaats gevonden ;)
dat zou zomaar kunnen.
Dat is een moeilijke. daar kan ik niet zo 1,2,3 op antwoorden.
20. Krijgen jou huisdieren (bijvoorbeeld een hond of kat) ook veganistisch te eten en drinken?
ja en ja (water)
(ik heb 2 katten en 1 hond)
21. Ben je ooit bij een dokter of dietiste geweest voor informatie over hoe je gezond veganistisch kunt leven of eten?
Nee.
22. Heb je wel eens lichamelijke problemen gehad die een oorzaak zouden kunnen zijn van je veganistische levenstijl.
Dat is lastig te beantwoorden. Ik heb nog niet veel klachten gehad en de klachten die ik heb gehad zijn denk ik niet direct gerelateerd aan de veganistische levensstijl.
Het hangt er vanaf waarmee je het vergelijkt en hoe je het invult. Veganisme is niet zonder meer gezonder en ook niet zonder meer ongezonder.

Succes met het werkstuk!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr dec 21, 2012 16:13

Willen jullie ook antwoorden van bijna-veganisten/strikte vegetariërs zoals ik?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » vr dec 21, 2012 19:01

Hoi Yoni en Paulien, het is me niet duidelijk waar deze vragen voor zijn. Is dit voor een nieuw werkstuk, of waar is dit voor? Ik neem aan dat jullie opdracht van mei/juni inmiddels af is? ;).
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » vr dec 21, 2012 20:22

Ik was al zo'n 34 jaar vegetariër tot ik door kreeg dat ook zuivel en eieren ontiegelijk veel dierenleed veroorzaakten, dus toen ben ik veganistisch gaan eten en gelijk ook veganistisch gaan leven.

2. Hoe oud ben je?
50

Ongeveer een jaar.

Niet echt, in het begin miste ik de kaas, maar dat was van korte duur.

Ik ben al tijden op zoek naar een jas, helaas zijn alle jassen die ik leuk vindt (deels) gemaakt van wol.

kunnen veranderen?
Het is belachelijk dat in bijna alle producten wel iets dierlijks zit. Dat zou van mij wel anders mogen ja.

Waar ik het tegen kom. Meestal is het geen probleem, behalve die jas dus...

Ik ben verslaafd aan mijn eigen gemaakte veganaise, de vega variatie van mayonaise dus.

9. Is het een keer gebeurt dat je iets hebt gekocht wat niet-veganistisch is. En dat hebt geconsumeer zonder dat te
weten?
Nee.

Met respect over het algemeen.

Nee.

Nee zo zie ik mijzelf absoluut niet. Ik ben wel een persoon met een sterke eigen mening en willetje.

Zou fijn zijn, maar het moet zijn eigen keus zijn. Langzaamaan verandert hij echter wel zo'n beetje van kannibaal naar veganist...

Mijn kinderen zijn al een heel tijdje volwassen en in de tijd dat ze klein waren was er erg weinig bekend over de gevolgen van het mijden van dierlijke producten. Zij zijn dus niet vega opgevoed.
Als ik in deze tijd kinderen zou krijgen zou dit absoluut wel het geval zijn geweest.

Het zou zeker gunstig zijn als het veganisme meer bekendheid zou krijgen, hoe meer mensen inzien dat het voor dier, mens en natuur beter is om veganist te worden zou de hele wereld er beter van worden.

Nee, ik ken niemand persoonlijk die veganist is.

Absoluut, ik ben gezonder en zit beter in mijn vel. Bovendien ben ik een kilo of 5 kwijt geraakt na de overstap naar veganist.

Zeker weten.

Mijn befaamde veganaise.

Ik heb geen huisdieren en ben ook van mening dat huisdieren niet samengaan met een veganistische levenswijze (mijn mening, lang niet van elke veganist).

Nee.

Nee.

Dat weet ik 100% zeker, alle gezonde stoffen uit dierlijk voedsel kun je ook uit plantaardig voedsel halen en alle ongezonde stoffen uit dierlijk voedsel (zoals antibiotica en groeihormonen, maar ook vet bijvoorbeeld) zitten niet in plantaardig voedsel.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za dec 22, 2012 15:44

Ooh ik vind dit soort vragenlijstjes ook altijd superleuk :P

Omdat ik, na een hele tijd vegetariër geweest te zijn, me besefte dat een dier dat gefokt wordt voor vlees eigenlijk net zo'n stom leven heeft als een dier dat gefokt wordt voor eieren of melk. Dierenwelzijn is ook waarom ik vegetariër werd namelijk. Milieu vind ik ook belangrijk, dierlijk voedsel produceren is gewoon zo inefficient!

2. Hoe oud ben je?
24

Een kleine 1,5 jaar.

Soms heb ik wel zin in een taartje op een verjaardag, maar omdat ik weet dat ik diezelfde taart ook zelf vegan kan maken als ik 'm écht wil eten, voelt dat niet zo erg alsof ik iets mis. Als ik iemand in een restaurant een salade met een stuk geitenkaas zie/ruik eten, dan krijg ik daar wel trek in.

Eigenlijk vind ik het alleen soms lastig als ik (onverwachts of zonder dat ik zelf een restaurant kan uitkiezen) uit eten ga. Het lukt altijd wel om iets te regelen maar soms heb ik geen zin in de moeite :P

kunnen veranderen?

Ik heb niet echt het gevoel dat mijn keuze beperkt is. Ik eet geen vlees, vis, zuivel of ei, maar veel omnivoren eten allerlei dingen niet die ik wel eet. Seitan, tofu, tempeh, boekweit, gierst, quinoa, amarant, gerst, rogge, gort, lijnzaad, sesamzaad, enzovoorts. Ik las ergens dat de gemiddelde Westerse mens maar 1% van het voedsel eet dat in principe eetbaar is. Ik heb mijn voedselkeuze aan één kant beperkt, maar aan de andere kant net zo gemakkelijk uitgebreid.

De kringloopwinkel, voornamelijk! Als ik nieuwe kleding koop, probeer ik dat zoveel mogelijk te doen bij kleine winkels die op duurzaamheid en arbeidsomstandigheden letten.

Ik kook wel veel met basisingrediënten, zeer weinig kant-en-klaar. Maar dingen als seitan en tofu koop ik wel gewoon zo bij de winkel.

Vast wel! Als ik iets nog niet heb gebruikt probeer ik het terug te brengen, of anders te geven aan iemand anders die het zowieso zelf zou kopen en gebruiken.

Mijn ouders waren er okee mee, ze weten dat ik mijn research altijd goed doe voordat ik een plan uitvoer, dus ze waren niet bang dat het ongezond zou zijn. Mijn vrienden zijn er heel relaxed mee, niemand vind het gek, niemand besteed er veel aandacht aan. Mijn schoonfamilie vond het wel lastig, vooral toen mijn vriend ook veganistisch ging eten. Zij zijn gewoon het slag mensen dat niet zo goed kan omgaan met het feit dat andere mensen misschien andere beslissingen/waarden/interesses/ambities hebben als zij zelf hebben.

Alleen als ze me verder nog niet goed kennen. Dan gaan ze misschien uit van het stereotype, of zijn ze bang dat ik hen veroordeel of dat ik mezelf beter vind dan hen. Als ze me kennen weten ze dat dit niet zo is :)

Ik ben wel, zoals het stereotype denk ik, meer dan de gemiddelde Nederlander bezig met dingen als milieu, zelf dingen doen/maken, simpel leven. Maar ik ben niet betweterig of extreem of militant :) of spiritueel (juist heel erg een atheist).

Ik heb dat nooit verwacht, maar tot mijn grote verbazing wilde hij het zelf. Nu vind ik dat wel heel fijn, maar ik denk dat ik er wel mee had kunnen leven als het niet zo was geweest.

Als ik kinderen zou krijgen zou ik ze denk ik wel veganistisch opvoeden, omdat diëtisten en voedingswetenschappers zeggen dat veganisme in principe geschikt is voor alle leeftijden. Ik zou wel expres proberen zo lang mogelijk borstvoeding te geven. En als ik toch aanwijzingen zou hebben dat mijn kind tijdelijk iets "extra's" nodig had, zou ik wel overwegen om bijvoorbeeld eens een eitje van een kip uit iemands achtertuin te geven, of iets anders met relatief kleine dier- en milieu-impact.

Dat denk ik wel. Er ligt een stigma op, dierethiek wordt vaak niet serieus genomen - en dat terwijl filosofen het al eeuwen serieus nemen. Veel mensen weten denk ik ook weinig van de milieu-impact van dierlijke producten.

Nee. Mijn vriend is veganistisch gaan eten doordat ik dat ben gaan doen. Een paar vrienden/kennissen zijn vegetarisch of eten bijna nooit vlees. Maar verder niet.

Geen extreem grote verschillen, maar omdat ik al heel lang vegetariër ben en langzaam veganistisch ben gaan eten is de overgang ook niet zo groot geweest bij mij. Mijn stoelgang is wel extreem verbetert toen ik vegan ging eten overigens :P

Ja, dat denk ik wel.

De seitan-stoofpot met bruin bier die mijn vriend maakt, en Imam Bayildi, een traditioneel Turks gerecht met tomaat en aubergine.

Ik heb geen huisdieren. Ik zou graag een kat willen (uit het asiel) maar tob nog heel erg over wat ik die zou voeren. Voor katten is veganistisch eten veel problematischer als voor honden. Ik denk dat ik dan niet om vlees heen zou kunnen. Ik zou misschien proberen zo veel mogelijk slagersafval of over datum vlees te bemachtigen.

Ik ben naar mijn huisarts geweest en heb gezegd dat ik graag mijn bloedwaarden calcium, B12 et cetera wilde laten meten omdat ik nu plantaardig eet en wil weten of die waarden daardoor veranderen. Mijn huisarts zei dat plantaardig eten prima gezond kon. De waarden waren goed, een half jaar nadat ik veganistisch ging eten. Ik wil binnenkort weer eens gaan en de waarden vergelijken.

Nee.

Ik denk niet dat er een ideaal dieet is voor de mens, omdat we van nature omnivoren zijn, en dus op een hele brede variatie voedsel kunnen leven. Als ik de stand van de wetenschap op dit moment interpreteer, zou ik zeggen dat een omnivoor dieet met kleine hoeveelheden vlees en vis, een vegetarisch dieet (met matige hoeveelheden kaas, niet te veel), en een veganistisch dieet alledrie even gezond kunnen zijn.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo dec 23, 2012 19:44

Om dierenleed.
2. Hoe oud ben je?
Bijna 47.
3. Hoe lang ben je al veganist?
Pas 1 jaar en 23 dagen.
Nee.
5. Zijn er problemen waar je tegenaan gelopen bent tijdens het zoeken van eten, drinken, kleding, etc?
Nee.
6. In vergelijking met niet-veganisten is de keuze in voedingsmiddelen beperkt. Zou daar iets aan moeten en kunnen veranderen?
Jij zegt het, maar ik vind de keuze niet beperkt.
7. Waar koop je je kleding en vind je dat er genoeg kleding voor veganisten te vinden is?
Ik koop zelden kleding, maar als ik het koop, koop ik steeds vaker via internet van dierenactivistenorganisaties en mijn schoenen heb ik bij Vega-Life gekocht. En in kringloopwinkels! Daar vind ik heel goedkoop gangbare en aparte kleding. Voor mij is er voldoende.
8. Maak je veganistische producten, voedsel of kleding zelf? En zo ja wat dan precies?
Nee.
9. Is het een keer gebeurd dat je iets hebt gekocht wat niet-veganistisch is en dat hebt geconsumeerd zonder dat te weten?
Ik denk het niet, want ik eet zoveel mogelijk rauw en onbewerkt en ik lees alle etiketten nauwkeurig en ik koop zo goed als niets met E-nummers.
10. Hoe reageerden mensen in jouw omgeving toen jij besloot om veganistisch te gaan leven?
De persoon die ik dagelijks zie zei: ‘Nu doe je wel extreem. Wie wil je wat bewijzen?’ En dat het niet kan en ongezond is. Mijn beste vriend vindt het prima en heeft er respect voor, maar is bang dat ik er minder vrolijk van word. Hij wil graag dat ik gelukkig ben.
Toen ik vegetariër werd stonden mijn ouders er niet achter. Van mijn vader merkte ik er niet zoveel van, maar mijn moeder ging eten maken waar ze dode dieren doorheen deed, zodat het één geheel was, maar ik at het niet. Of ze gaf me twee spruitjes op mijn bord en zei dan dat dát mijn eten was. Ze hoopte dat ik na een week of drie wel weer van dat ongezonde gedoe vanaf zou stappen...
11. Heb je het gevoel dat mensen anders met je omgaan als ze weten dat je veganist bent?
Ja, maar hoe, dat zal per persoon die met mij omgaat verschillend zijn, maar ik heb het gevoel dat de meesten bewuster zijn van zaken die met veganisme te maken hebben en daar dan over nadenken en gaan praten met me. Soms merk ik een afstand, omdat mensen niet precies weten wat veganisme inhoudt en dat ze dan niets verkeerd willen zeggen of doen. Soms voel ik complete stilzwijgende afwijzing, maar ik voel ook wel respect. Een enkeling vergeet het compleet of weet het niet. Ik ben ook wel negatief, uitdagend en treiterend benaderd.
12. Mensen hebben bij veganisten vaak een stereotype-beeld in hun hoofd. Vaak van een spirituele biofreak. Vind je dit kloppen en hoe beschrijf jij jezelf?
Oja? Ik weet niet wat een spirituele biofreak is. Mensen denken verschillende dingen en soms misschien wel liever niets.
Hoe beschrijf ik mezelf… heb je ff?
Ik ben.
13. Verwacht je van je levenspartner dat deze jouw veganistische levensstijl ook gaat leven?
Ik heb en wil ik geen levenspartner meer, maar als ik er wel een zou willen zou ik het liefst hebben dat hij of zij al enige tijd een zuiver plantaardige leefwijze heeft. Het krijgen mag ook, maar dan wel zo snel mogelijk en ik wil dan pas partner worden of samenwonen als het gerealiseerd is. Iemand die geen veganist is wil ik niet als levenspartner. Ik ga ook geen nieuwe vriendschappen aan met carnisten. Onmogelijk.
14. Als je kinderen zou willen of al hebt, wil je dan dat ze ook een veganistische levensstijl gaan leven, en kan jouw levensstijl alle nodige stoffen geven aan een kind in de groei?
Ik heb geen kinderen en heb ook nooit kinderen gewild, maar kwamen ze er nu wel, dan zouden die kinderen wél 100% veganistisch leven zolang ik daar grip op zou hebben. En ja, mijn leefstijl -en dus ook die van hen- zou meer dan voldoende stoffen geven voor de groei en ontwikkeling. Ze zouden super gezond zijn.
Ja, dat weet ik zeker!
16. Hebben veel mensen in jouw omgeving dezelfde levensstijl?
Nee, helaas niet.
17. Zijn er verschillen te merken aan je lichaam en geest, van voor je veganist was en hoe je je nu voelt?
Voordat ik veganist werd was ik ruim 18 jaar vegetariër. Wel om dezelfde reden als waarom ik veganist werd, maar helaas is de juiste informatie niet eerder tot mij gekomen. Het liefst was ik veganist of fruitariër geweest vanaf mijn geboorte. Lichamelijk heb ik geen verschil gemerkt, maar vegetariër werd ik met 17 jaar en ik was al gezond en fit en omdat ik zo jong was heeft mijn lichaam dat gewoon prima gevonden. De stap van vegetariër naar veganist vond ik een kleine stap.
Psychisch merk ik nu ik veganist ben dat ik veel gevoeliger en gelijktijdig ook veel harder ben geworden. Niet zozeer als een reactie op de voeding, denk ik, maar als reactie op alles wat ik tot nu toe weet over alle ellende op aarde. Het is eigenlijk te veel om te weten, maar ik wíl het wel weten. Hoe ik er mee om ga is een grote uitdaging en oefening.
Absoluut.
Bij alles lik ik mijn vingers en bord af.
20. Krijgen jouw huisdieren (bijvoorbeeld een hond of kat) ook veganistisch te eten en te drinken?
Alle dieren hier drinken uitsluitend water en de drie katten die bij mij wonen (vangen zelf muizen en soms vogels en) krijgen helaas nog 90% niet-veganistisch eten van mij, maar ik ga langzaam aan steeds meer over op zuiver plantaardig voedsel voor hen, totdat het hopelijk 100% is.
21. Ben je ooit bij een dokter of diëtiste geweest voor informatie over hoe je gezond veganistisch kunt leven of eten?
Nee. Alle informatie heb ik van en via dit forum. En áls ik zou gaan, moet die persoon natuurlijk wel zelf al een flinke tijd veganist zijn. Anders is het natuurlijk onzin.
22. Heb je wel eens lichamelijke problemen gehad die een oorzaak zouden kunnen zijn van je veganistische levensstijl.
Nee.
23. Ben je zelf van mening dat een veganistische levensstijl gezonder is?
Ja, natuurlijk.

Emiel

Bericht door Emiel » ma dec 24, 2012 10:26

Vanwege het dierenleed (ethische overwegingen)
2. Hoe oud ben je?
37
Sinds maart 2011
Nee
Nee
kunnen veranderen?
Het ligt er maar net aan. Als je veel voorbewerkte spullen koopt kan het lastig zijn, maar verder vind ik dat er meer dan genoeg keuze is voor de veganist. Het kan altijd beter natuurlijk.
Schoenen bij vega-life, de rest overal en nergens. Ik probeer wel te letten op 'sweat-shop'-vrije en biologische kleding, maar dat is lastig vind ik (vanwege het magere aanbod).
Ik kook zelf, maar je bedoelt vast of ik mijn eigen eten verbouw of zo? Dan is het antwoord nee, ik koop alles, maar weinig voorbewerkte dingen.
Dat is wel eens gebeurd ja, maar niet vaak.
10. Hoe reageerde jouW omgeving toen jij besloot om veganisctisch te gaan leven?
Over het algemeen goed. Naast wat standaard 'onwetende' reacties voel ik me wel gesteund.
Nee
Als ik puur naar mezelf kijk, dan klopt het :wink: . Ik ben veganist, soort van boeddhist en ben erg voor biologische voeding, alternatieve geneeswijzen en -middelen en duurzaamheid.
13. Verwacht je van je levenspartner dat deze jouW(sorry :wink:) veganistische levensstijl ook gaat leven?
Uhhhh, ja.
14. Als je kinderen zou willen of al hebt, wilt u (nu is het ineens u?) :P dan dat ze ook een veganistische levensstijl gaan leven, en kan jou levensstijl alle nodige stoffen geven aan een kind in de groei.
Áls ik al kinderen zou hebben, dan zou ik ze zeker veganistisch opvoeden. Ik denk ook absoluut dat plantaardige voeding álle benodigde stoffen kan leveren. Ik ben er van overtuigd dat kinderen die veganistisch worden opgevoed, veel beter bestand zijn tegen bv. astma, griep en andere voorkomende kwalen.
Ja, dat weet ik zeker.
Nee, de enigen die ik ken zijn van dit forum. :wink:
Nou en of. Lichamelijk en geestelijk heeft zich bij mij een transformatie plaatsgevonden. Ik heb veel meer energie, voel me helderder van geest en een stuk gezonder. Ik ben sowieso 15 kg. afgevallen en mijn huid is veel mooier dan voorheen :P . Ook ben ik sinds ik veganist ben niet meer ziek geworden, zelfs geen verkoudheidje.
Ja, ik kan én wil niet meer terug. Zou ook niet weten waarom; het is vrij eenvoudig om hedendaags veganist te zijn.
Pompoen-kokokssoep en bloemkool-linzen curry.
Ik heb het wel een jaar geprobeerd mijn hond veganistisch te voeren, maar hij werd ziek. Nu krijgt hij vlees (en heeft een geweldige homeopathische arts, maar dat terzijde) en is hij in betere vorm dat ooit. Desalniettemin denk ik dat je een hond (katten/poezen ben ik niet van overtuigd) wel plantaardige voeding zou kunnen geven, maar dat het niet ideaal is voor het dier.
Nee, ik ben mijn eigen dokter :wink: .
Ja, winterhanden/voeten (sinds ik veganist ben).
Uhhh, ja!! :)

Melek

Bericht door Melek » ma jan 07, 2013 17:11

Vragen:
Ik ben eerst 11 jaar vegetariër geweest, omdat ik niet wou bijdragen aan het dierenleed dat gepaard gaat met de vleesindustrie. Maar op een gegeven moment (paar maanden geleden) realiseerde ik me dat het niet genoeg was omdat dieren in de melkveehouderij, eierindustrie, etc. net zo onmenselijk behandeld worden. Dus werd ik veganist.

2. Hoe oud ben je?
27

3 maanden veganist. Daarvoor 11 jaar vegetariër.

Nouja, nee, echt missen niet. Ik vindt het wel jammer dat de vegan kaas die ik tot nu toe gehad heb niet te eten was.

Alleen bij eten is het soms lastig dat ze in de meest onbenullige dingen nog melk-/ei eiwitten doen. Maar goed dan koop ik het gewoon niet.

kunnen veranderen?

Zie mijn antwoord hierboven. Ik denk dat er in heel veel producten dierlijke toevoegingen zitten terwijl dat helemaal niet nodig is. Dat zou best mogen veranderen. Maar valt het best mee met beperkte keuze. Ik merk eigenlijk dat ik nu producten ontdek waar ik eerder nog nooit van had gehoord.

Gewoon in de winkel. Geen probleem, alleen even kijken waar het van gemaakt is. Ik heb toch geen geld voor echt leer etc. :P

Ik ben van plan om mijn eigen brood te gaan bakken. En ik maak wel eens zelf crackers/koekjes.

Nee.

Toen ik vegetariër werd vond niemand dat erg. Maar toen ik veganistisch werd was mijn familie eerst wat geïrriteerd omdat ze het lastig leek om rekening mee te houden. Maar gelukkig zijn ze allemaal erg lief en tolerant en doen ze hun best om rekening met me te houden.

Nee.

Haha, nee helemaal niet. Ik ben eigenlijk best een tutje hoor.

Ideaal gezien wel, maar ik wil iedereen respecteren voor hoe hij/zij is en dus ook m'n partner. Heb er nu geen, maar als ik een leuke man tegen kom ga ik niet eerst naar z'n dieet vragen, haha!

Ja, kinderen kunnen heel goed veganistisch en gezond opgroeien en ik zou mijn kinderen ook veganistisch willen opvoeden.

Ik denk wel dat er een beter beeld over veganisme zou bestaan als mensen er meer van wisten en er zouden ook vast wel meer veganisten zijn. Maar ik denk wel dat veel mensen nog steeds erg verslaafd zijn aan hun dagelijkse portie vlees, dus of het nou zo heel veel verschil zou maken weet ik nou ook weer niet.

Nee. Ik ken een paar vegetariërs, maar geen enkele veganist in mijn omgeving.

Ja, ik zit zeker lekkerder in mijn vel.

Ja.

Iets wat ik ook al maakte voordat ik veganist werd: snijboontjes in pittige tomaten saus. Dat is mijn "comfort food". :lol:

Nee. Mijn twee katten krijgen regulier katten voer (wel goed voer afgestemd op hun specifieke gezondheid, geen troep.). Ik ben er niet van overtuigd dat een veganistisch dieet gezond is voor katten, het zijn immer carnivoren. (Hoewel mijn jongste kat volgens mij toch echt omnivoor is, ze eet ook graag tomaten en drinkt sojamelk :roll: ).

Ik denk dat mijn dokter "veganist" niet eens uit kan spreken. Hij wist mij niet eens te vertellen dat vegetariërs/veganisten B12 supplement moeten nemen.
Dus nee, ik ben nog nooit voor advies over gezond veganistisch eten naar een dokter geweest, maar zou wel graag eens naar een veganistisch diëtist gaan.

Toen ik net vegetariër werd was ik vaak moe. Toen ben ik op de vitamientjes gaan letten en toen ging het weer goed.

Ja.

Plaats reactie