veganisme en drugs

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed »

Rob schreef:Die mensen zien veganisten vooral als gezondheidsfreaks denk ik
De meeste mensen zien veganisten als mensen die op een extreme manier (geen enkele vorm van dierenproducten meer aanvaarden) reageren op een probleem (bio-industrie, verkeerd omgaan met voedsel). Dat is zoals ik het in mijn omgeving ervaar.

Zen
Leefwijze: veganist

Bericht door Zen »

Ed schreef:De meeste mensen zien veganisten als mensen die op een extreme manier (geen enkele vorm van dierenproducten meer aanvaarden) reageren op een probleem (bio-industrie, verkeerd omgaan met voedsel). Dat is zoals ik het in mijn omgeving ervaar.
Zegt dit niet juist iets over de manier waarop in het algemeen met dit probleem wordt omgegaan? Door veel mensen wordt het niet eens als probleem ervaren. En het heeft voor het overgrote merendeel al helemaal geen prioriteit. Men heeft er allemaal niet zo'n trek in om het erg serieus te gaan nemen. Er zijn immers voldoende andere onderwerpen voorhanden die het eigenbaat beter dienen. En laat dat laatste nu één van de meest bepalende factoren zijn in het handelen van mensen. Mensen die het betreffende probleem wel zo serieus mogelijk proberen te nemen worden vaak gezien als bedreiging door degenen die zich er bewust minder/geen zorgen om maken (en daarmee kiezen voor de weg van de minste weerstand). Immers, het is vanuit die hoek dat ze het risico lopen te worden aangesproken op hun handelen (onder meer gekenmerkt door de manier wordt omgegaan met problemen). Om bovenstaande reden is het dan ook voor bepaalde mensen wenselijk om veganisten voor hun benadering van dit probleem in een negatief daglicht te stellen en dat beeld collectief in stand te houden.

Ed

Bericht door Ed »

Zen schreef:Zegt dit niet juist iets over de manier waarop in het algemeen met dit probleem wordt omgegaan?
Dat zegt inderdaad iets over de manier waarop modern veganisme (over het algemeen) met dat probleem omgaat, namelijk op een extreme manier.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Ik wist niet dat jullie allemaal drugsgebruikers waren. :?

Ed

Bericht door Ed »

Allemaal? Zen heeft alleen nog maar een off-topic reactie gegeven, van hem kan ik dat aan de hand daarvan niet zeggen.

Drugsgebruik is heel normaal, het is het misbruik wat problemen geeft. Heel veel mensen zijn drugsgebruiker in de een of andere vorm. Wat bedoel je eigenlijk te zeggen Wanda?

Suus

Bericht door Suus »

Ed schreef: Drugsgebruik is heel normaal, het is het misbruik wat problemen geeft. Heel veel mensen zijn drugsgebruiker in de een of andere vorm.
Ow, het is heel normaal??? Ik denk het niet. Het lijkt misschien zo omdat veel mensen lekker eraan meedoen (vaak zonder eens na te denken wat de eventuele consequenties ervan zijn). Kortom: klakkeloos de massa volgen....is dat dan normaal???

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Ik gebruik geen drugs zoals jij bedoeld Wanda, nooit gedaan ook.
Ik drink wel thee waar ongetwijfeld theeine in zal zitten en dat is heb ik begrepen ook een soort drug.

Ed

Bericht door Ed »

Suus schreef:Ow, het is heel normaal??? Ik denk het niet.
Maar normaal zijn heeft niets met denken te maken. :shock:
Het lijkt misschien zo omdat veel mensen lekker eraan meedoen (vaak zonder eens na te denken wat de eventuele consequenties ervan zijn). Kortom: klakkeloos de massa volgen....is dat dan normaal???
Je geeft zelf het antwoord al. :D Normaal is dat wat volgens de norm is en dat wordt niet bepaald door elite maar door de massa.

Bovendien realiseer jij je wel welke middelen allemaal drugs zijn? Koffie, thee, cacao en tabak zijn voorbeelden van middelen die drugs bevatten die door vrijwel iedereen wel (eens) worden genuttigd.

Rob

Bericht door Rob »

Suus schreef:
Ed schreef: Drugsgebruik is heel normaal, het is het misbruik wat problemen geeft. Heel veel mensen zijn drugsgebruiker in de een of andere vorm.
Ow, het is heel normaal??? Ik denk het niet. Het lijkt misschien zo omdat veel mensen lekker eraan meedoen (vaak zonder eens na te denken wat de eventuele consequenties ervan zijn). Kortom: klakkeloos de massa volgen....is dat dan normaal???
Dit snap ik dus niet, wat normaal is is persoonlijk denk ik, je kan wel in grote lijnen zeggen wat min of meer normaal is maar daar houd het dan ook bij op. Drugs(gebruik) is al jaren een onderwerp van discussie, dus dan kan je wel zeggen dat er tussen voor en tegenstanders een verschil bestaat in wat ze normaal vinden. Ik vraag me af wat je verstaat onder de massa, want ik denk dat niet iedereen massaal aan de drugs is of gaat. Ik realiseer me iig dat drugs goede en slechte kanten heeft, ik denk goed na bij wat ik doe en heb er daarom nog nooit problemen mee gehad, op het plobleem met canabis wat ik al eerder aangaf na. Mijn conclusie was daarna snel getrokken en heb sindsdien geen blowtje meer aangeraakt.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Rob schreef:ik denk dat niet iedereen massaal aan de drugs is
Het niet kunnen beginnen van de dag zonder een kop koffie kan toch ook wel gezien worden als een drugsverslaving.

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Wanda schreef:Het niet kunnen beginnen van de dag zonder een kop koffie kan toch ook wel gezien worden als een drugsverslaving.
Het is pas een verslaving als het schadelijk is.

Anders zijn mensen ook verslaafd aan bijvoorbeeld zuurstof en water.

Rob

Bericht door Rob »

Ik ken inderdaad ook niemand die zijn of haar dag niet zonder een bak koffie kunnen beginnen. Het is eerder een gewoonte die je ook makkelijk kan laten, het niet schadelijke aspect ervan is daarom de grootste reden waarom veel mensen het blijven doen.

Ed

Bericht door Ed »

Christiaan schreef:Het is pas een verslaving als het schadelijk is.
Nee schadelijk zijn heeft daar niet veel mee te maken. Het gebruik van pure heroine is niet (of nauwelijks) schadelijk voor het lichaam, echter de stof werkt sterk fysiek verslavend (met ook een psychische component). Over de schadelijkheid van koffie, of beter gezegd de cafeïne in de koffie, zijn de meningen verdeeld. Toch zijn er wetenschappelijke onderzoeken die sterk in de richting wijzen dat cafeïne behoorlijk schadelijk kan zijn. Of cafeïne een drug is zijn de meningen niet over verdeeld, deze stof wordt zonder uitzondering naar mijn weten (in de wetenschappelijke wereld) onder de drugs gerekend.
Anders zijn mensen ook verslaafd aan bijvoorbeeld zuurstof en water.
Ook incorrect. Een verslaving ontwikkel je. Verslaven betekent ergens van afhankelijk worden. Het menselijk lichaam is van begin aan afhankelijk van water en lucht. Weer zo'n 'mooie' drogredenering (sofisme) van je.

Duussss.....
Laatst gewijzigd door Ed op do dec 18, 2003 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Ik heb nix tegen op recreatief drugsgebruik. Laten we zeggen, van de 50 mensen die ik ken, gebruiken er 47 harddrugs. 46 op een recreatieve wijze. Ze hebben geen problemen die andere mensen ook niet hebben. Drugs gebruik wordt altijd meteen negatief gesteld terwijl bijna iedereen het doet. Tis hartstikke leuk en het verruimt je geest meer dan conservatief zitten mokken!

edit: geen herione of crack ofzo hoor. Meestal speed en mdma.
Laatst gewijzigd door Apraxia op do dec 18, 2003 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Zen

Bericht door Zen »

Ed schreef:Dat zegt inderdaad iets over de manier waarop modern veganisme (over het algemeen) met dat probleem omgaat, namelijk op een extreme manier.
Nou ja, dat probleem is er juist doordat men (degenen die veganisten maar extreem vinden in hun opvattingen over dierenrechten/welzijn) er de ernst er niet zo van inziet en er volledig vrede mee heeft dat het voortbestaat. Zo zou je het uiteraard ook kunnen interpreteren. Het ligt er ook aan hoe je "dat probleem" definieert lijkt me. Het blijft natuurlijk altijd zo dat de opvatting van de meerderheid de norm zal bepalen en dat andere opvattingen die daar in sterke mate van afwijken (en daarbij doorslaan naar een specifieke kant van de weegschaal) door diezelfde meerderheid als extreem worden beschouwd. Het zou alleen wel prettig zijn als "de meerderheid" (in deze kwestie) haar opvatting zou kunnen verdedigen aan de hand van, laten we zeggen, logische compatibiliteit met andere normen en waarden (met een nog veel hoger draagvlak) zoals die in de samenleving worden hooggehouden. Want, eerlijk gezegd, krijg ik de indruk dat "deze meerderheid" daar niet toe in staat is, en dat het er meer op gericht is om het standpunt dat het eigenbaat het beste dient collectief in stand te houden en degenen die proberen dit "pact" te verstoren in diskrediet te brengen door ze als extremisten te bestempelen. Maar dat klinkt natuurlijk paranoïde, weer een goede reden om een veganist te diskwalificeren, huh? :)

Ed schreef:Allemaal? Zen heeft alleen nog maar een off-topic reactie gegeven, van hem kan ik dat aan de hand daarvan niet zeggen.
Een discussiethread zal op een gegeven moment altijd een wending nemen die leidt tot postings waarvan de strekking niet direct gerelateerd zijn aan (de essentie van) het oorspronkelijke onderwerp. Als er een natuurlijk verloop van de discussie waarneembaar is lijkt me dat er geen sprake is van een "offtopic" posting. Een discussie hoort zich immers te ontwikkelen en niet te blijven steken op het vertrekpunt.

Maar Wanda, wel oppassen idd met Ed in de buurt (en dat is ie toch wel geregeld), voordat je woorden als "allemaal" of "iedereen" of zelfs "veel" opneemt in één van je posts. Of niet natuurlijk; persoonlijk vind ik de onvermijdelijke retoriek van Ed die op dergelijke postings volgt altijd erg goed te verteren. :)

Zen

Bericht door Zen »

Apraxia schreef:Drugs gebruik wordt altijd meteen negatief gesteld terwijl bijna iedereen het doet.
Inderdaad, bijna iedereen doet het, alleen bijna niemand kent bijna iedereen die het doet, right? ;)

Ik zou zeggen; Ed leef je uit :)

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

Wat ik wel vernomen heb tav B12 is dat de afname daarvan sneller gaat als je rookt, veel drinkt ed. Ik ben geen exper maar ik denk sowieso dat je vitamine opname te lijden heeft onder ongezond leven.

Dus als je zuinig wilt zijn op je B12 kan je beter niet roken en veel drinken enzo.

Ik weet niet of je je b12 gehalte weleens hebt laten testen. Die kan al laag geweest zijn toen je veganistisch ging leven of zelfs al op (door slechte opname) en als veganist krijg je dus behalve met supplementen vrijwel niets meer binnen dus dan gaat het nog harder.

Gr Caroline

Ed

Bericht door Ed »

Zen schreef:Ik zou zeggen; Ed leef je uit :)
Op Apraxia? Ben je gek, te weinig uitdaging.

Ed

Bericht door Ed »

Caroline schreef:Wat ik wel vernomen heb tav B12 is dat de afname daarvan sneller gaat als je rookt, veel drinkt ed.
Levenstijl en druggebruik hebben onmiskenbaar een invloed op de gezondheid en bijvoorbeeld direct op de vitamine huishouding.

Ed

Bericht door Ed »

Zen schreef:Nou ja, dat probleem is er juist doordat men (degenen die veganisten maar extreem vinden in hun opvattingen over dierenrechten/welzijn) er de ernst er niet zo van inziet en er volledig vrede mee heeft dat het voortbestaat. Zo zou je het uiteraard ook kunnen interpreteren. Het ligt er ook aan hoe je "dat probleem" definieert lijkt me.
Ik verzeker je Zen ik zie zeker de ernst er van in en ik heb absoluut geen vrede met hoe de mens met de natuur en met elkaar omgaat. Toch vind ik veganisme een extreme manier om met het probleem om te gaan.

Waar ik echter ook de ernst van in zie is door Spinoza al heel kernachtig getypeerd:

"Het is zelfs een weloverwogen staatsbelang elke mogelijke vrijheid te waarborgen daar de mensen van nature niets minder kunnen verdragen dan dat meningen die zij voor waar houden, voor misdadig worden aangezien."

en ik vrees met grote vrees dat er een (te) grote groep veganisten is die de ernst van dit gegeven niet voldoende inziet.
Het blijft natuurlijk altijd zo dat de opvatting van de meerderheid de norm zal bepalen en dat andere opvattingen die daar in sterke mate van afwijken (en daarbij doorslaan naar een specifieke kant van de weegschaal) door diezelfde meerderheid als extreem worden beschouwd.
Je geeft een definitie van wat extreem wordt gevonden. Daar is niks mis mee.
Het zou alleen wel prettig zijn als "de meerderheid" (in deze kwestie) haar opvatting zou kunnen verdedigen aan de hand van, laten we zeggen, logische compatibiliteit met andere normen en waarden (met een nog veel hoger draagvlak) zoals die in de samenleving worden hooggehouden. Want, eerlijk gezegd, krijg ik de indruk dat "deze meerderheid" daar niet toe in staat is, en dat het er meer op gericht is om het standpunt dat het eigenbaat het beste dient collectief in stand te houden en degenen die proberen dit "pact" te verstoren in diskrediet te brengen door ze als extremisten te bestempelen. Maar dat klinkt natuurlijk paranoïde, weer een goede reden om een veganist te diskwalificeren, huh? :)
Ik denk dat je daar voor een deel zeker gelijk in hebt.
Ed schreef:Een discussiethread zal op een gegeven moment altijd een wending nemen die leidt tot postings waarvan de strekking niet direct gerelateerd zijn aan (de essentie van) het oorspronkelijke onderwerp. Als er een natuurlijk verloop van de discussie waarneembaar is lijkt me dat er geen sprake is van een "offtopic" posting. Een discussie hoort zich immers te ontwikkelen en niet te blijven steken op het vertrekpunt.
Ben ik het mee eens.
Maar Wanda, wel oppassen idd met Ed in de buurt (en dat is ie toch wel geregeld), voordat je woorden als "allemaal" of "iedereen" of zelfs "veel" opneemt in één van je posts. Of niet natuurlijk; persoonlijk vind ik de onvermijdelijke retoriek van Ed die op dergelijke postings volgt altijd erg goed te verteren. :)
Als mijn welsprekendheid hol is en dus geen inhoud zou hebben moet dat toch makkelijk aan te tonen zijn. Ik zou zeggen laat die uitdaging niet liggen.

Plaats reactie