veganisme en drugs

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Rob

veganisme en drugs

Bericht door Rob »

Vraagje:

Hoe zit t met veganisme en drugsgebruik? Is er verschil in lichamelijke reactie op drugs tussen veganisten en niet-veganisten? Is drugs schadelijker als je veganist bent?
Dit is een vraag die me eigenlijk al vrij lang bezig houdt. Ik heb het hierbij natuurlijk over de drugssoorten waarbij geen sprake is van dierengebruik. Wie heeft er ervaringen gehad omtrent dit vraagstuk?

VEMP

Bericht door VEMP »

Welke concrete drugs bedoel je dan?

Rob

Bericht door Rob »

Dan praat ik vooral over cannabis, maar ook bijvoorbeeld cocaine (weet trouwens niet zeker of dit veganistisch is.

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed »

Geen verschil, ik praat daar alleen uit eigen ervaring.

Waarom denk je dat er verschil zou zijn?

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Rob schreef:cocaine (weet trouwens niet zeker of dit veganistisch is.
Dat hangt er vanaf waarmee het versneden is... Als het melksuiker (lactose) is, dan heb je pech. Voorzover ik me kan herinneren komen er aan de extractie van cocaine uit cocabladeren geen dierlijke produkten te pas, alhoewel vast alle chemicalien en natuurlijk cocaine zelf ooit wel op dieren getest zijn.

Tot zover deze volstrekt nutteloze wetenschappelijke rubriek. Volgende week op veler verzoek: "Zijn amfetaminen veganistisch?"

Apraxia
Leefwijze: veganist

Bericht door Apraxia »

Ik kan alleen het verschil weten tussen vegetarier en veganist en ik merk geen verschil bij het gebruik van verschillende soorten drugs. Tis nog steeds errug lekker :wink:

Ed

Bericht door Ed »

Jij praat wel anders na een flinke dosis mescaline of LSD in een niet optimale omgeving voor jou. Dan kom ik je daarna wel opvegen.

Maar verschil is er niet, waarom zou er dat zijn?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ed schreef:Maar verschil is er niet, waarom zou er dat zijn?
Misschien denkt de topicstarter over dat misschien bepaalde stoffen in het bloed van veggie of vegans anders is en misschien bepaalde verhogingen of verlagingen van het gemiddelde af iemand anders kan laten reageren op stoffen die in bepaalde drugs zitten?

Of zoiets :?:

Ed

Bericht door Ed »

:? Maar waarom vraagt hij zich dit af? En waarom denkt hij dat er verschil zou moeten zijn. Ik begrijp niet hoe en waarom iemand op deze vraag komt, echt niet. :?

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Ik vind dat Dragonfly anders een hele heldere suggestie geeft. Ik denk dat de topic starter het zo bedoelt.

Ed

Bericht door Ed »

Als hij er bij vertelt welke stoffen dat dan zouden kunnen zijn zou het een heldere suggestie zijn ja. Nu is het alleen maar een open deur i.m.o. waarvan niet duidelijk is waar deze naar toe leidt. :?

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

Ik ben het wel met Ed eens dat ik het een te geonnuanceerde vraag vind. Om antwoord daarop te weten zou er onderzoek gedaan moeten worden. Dus zet 100 vleeseters, 100 vegetariers en 100 mensen die veganistisch leven een bepaalde periode bepaalde drugs voor en ga ze daarna onderzoeken. Ik denk wel dat je mensen kan vinden die in zijn voor de drugs.

Ik heb hoe dan ook geen ervaring met drugs op af en toe een heis van een jointje. Vind het ook niet echt slim om vaak drugs te gebruiken (vaar liever op eigen krachten). Het is niet dat ik er principieel tegen ben ofzo. Ik drink soms een wijntje of een biertje en heb nooit verschil gemerkt met toen ik niet veganistisch leefde. Ik merk wel verschil naarmate ik ouder wordt. Ik kan het minder hebben en ben langer brak in meer dagen erna. Ik heb ook steeds minder zin om de prijs te betalen van een nacht zuipen.

Gr Caroline

VEMP

Bericht door VEMP »

Ja, ik gebruik ook geen drugs op alcohol na. Maar dat gaat er ook steeds meer af........

Rob

Bericht door Rob »

Sorry jongens dat ik niet de tijd had om te reageren op ieder van jullie reacties. De aanleiding is eigenlijk deze; Toen ik nog vegetarier was, was ik ook actief blower (dan bedoel ik dagelijks). Maar sinds ik veganist ben (ong. 3 maanden pas) heb ik in de gaten dat de werking toch anders is, bij het zelfde gebruik kreeg ik meer last van een deprimerende gemoedstoestand. Nou wist ik niet zeker of dit te maken had met het feit dat ik precies rond die zelfde tijd veganist was geworden, maar het was wel toevallig vond ik. En dan ook nog dit; ik las een stuk in het boekje van de nvv Waarom en hoe blz. 21 Het begin: "Ik suggereer dat je/u stopt met roken, alcoholgebruik...enz.

Dit moet toch wat betekenen, of niet? behoudens het gezonde aspect daaraan.

Rob

Bericht door Rob »

En oja Ed ik heb nooit gezegd dat er verschil zou moeten zijn.

Ed

Bericht door Ed »

En ik heb nooit gezegd dat jij dat gezegd hebt, maar me afgevraagd waarom jij denkt dat er verschil zou moeten zijn, als je dat niet denkt vraag je je ook niet af of er verschil is (lijkt me). Dus het moeten in mijn vraag geeft aan dat ik me afvraag waarom jij tot die vraag komt. Zo beter?

Ed

Bericht door Ed »

Rob schreef:maar het was wel toevallig vond ik.
Ik denk dat je daar de spijker wel op de kop slaat.

Rob

Bericht door Rob »

Tja sorry Ed maar tussen kunnen en moeten zit nogsteeds een verschil.

En trouwens bedankt voor je antwoord het is dus gewoon toeval.

Ed

Bericht door Ed »

Rob schreef:Tja sorry Ed maar tussen kunnen en moeten zit nogsteeds een verschil.
Misschien drukte ik me niet helemaal goed uit, misschien interpreteerde jij me niet helemaal goed. Het lijkt me niets om een issue van te maken. Mij is nu duidelijk waarom jij naar een verschil zoekt en dat was de oorzaak en het doel van mijn vraag. :wink:
En trouwens bedankt voor je antwoord het is dus gewoon toeval.
Dat zeg ik niet, althans bedoel ik niet. Ik heb zelf aardig wat ge-experimenteerd met middelen die het bewustzijn beïnvloeden, maar kan me geen situaties voor de geest halen waarbij voedselkeuze een invloed uitoefende op de werking van deze stoffen. Een gedegen antwoord is dit niet en kan je alleen krijgen door serieus wetenschappelijk onderzoek. Het zou mij verbazen als dieet een significante invloed heeft op de werking van stoffen die het bewuszijn beïnvloeden. Maar ik moet eerlijkheidshalve er bij zeggen dat ik me best wel regelmatig verbaas. :)

Rob

Bericht door Rob »

Ja het verbaasde mij dus ook dat ik dit verschil precies merkte op het moment dat ik overstapte op een veganistisch dieet. Verder is dat voor mij op dit moment niet meer van belang omdat ik gestopt ben met het gebruik van canabis.

Ik verbaas me wel nog steeds over het feit dat veel mensen (in mijn omgeving althans) ervan uitgaan dat als je veganist bent, je dan automatisch ook niet rookt of verdovende middelen gebruikt. Die mensen zien veganisten vooral als gezondheidsfreaks denk ik, terwijl mijn primaire reden toch is: Leef niet tenkoste van leven, maar je eigen leven blijft je eigen keus.

Plaats reactie