Vrij van eieren

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sofie
Leefwijze: vegetarier

Re: Vrij van eieren

Bericht door Sofie »

Wat bij mij tot nu toe heel goed helpt, is om me het volgende voor te stellen als ik een product met ei tegenkom (ik neem even eierkoeken als voorbeeld).
Ik stel me voor hoe ik in een fabriek sta. Op de lopende band voor me zitten twee kwetsbare, volledig van mij afhankelijke kuikentjes. Eén mannetje en één vrouwtje. Wil ik eierkoeken maken, dan kan dat. Maar daarvoor moet ik eerst twee dingen doen:
1) Het mannetjeskuikentje oppakken en in een machine met scherpe messen gooien waar hij levend wordt
versnipperd.
2) Het vrouwtjeskuikentje opsluiten in een kooi waar ze nooit daglicht te zien krijgt en zich nauwelijks kan
bewegen.
Zou ik dit doen? Het antwoord is uiteraard nee.
Maar stel nu dat er in die fabriek iemand naast me komt staan die het volgende voorstelt: 'Als je me een euro geeft doe ik het voor je. Dan gooi ik het mannetjeskuikentje in de machine met messen en sluit ik het vrouwtjeskuikentje op. Dan hoef jij het niet te doen en heb je toch eierkoeken.' Zou ik hiermee instemmen? Weer is het antwoord nee.
Nu weer terug naar de winkel waar ik met een pak eierkoeken in m'n handen sta. Dit product stelt dezelfde directe vraag. Dat ik niet direct naast die persoon in de fabriek sta verandert daar niks aan.
'Zal ik het voor je doen?' Als ik de eierkoeken koop antwoord ik daarmee ja op die vraag. Maar mijn antwoord is nee. En daarom koop ik geen eierkoeken.

Renee1137
Leefwijze: veganist

Bericht door Renee1137 »

Wow, heftig :shock: maar wel effectief, dat geloof ik graag! In het algemeen vind ik het ook heel goed dat je zo eigenlijk nadenkt over waar hetgene vandaan komt wat je koopt, en dus financieert... het onzichtbare voor jezelf zichtbaar maakt.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Ik heb gewoon als doel genomen ''geen ei''. En eerder ''geen vlees''. De verleiding tot een product met ei is er zwakjes, maar dan denk ik: Geen ei! En ook niet smokkelen. Dat is tot nu toe genoeg geweest, en de beelden van dode kuikens schoten onwillekeurig ook door mijn hoofd, helaas.

Ik heb beelden gezien waarom ''versnipperde'' kuikens bloederig uit de machine kwamen...maar nog leken te leven terwijl ze een grote bak in gleden! Ik weet het niet zeker, maar veel leken nog gewoon te bewegen. Van die akelige beelden voel ik me alleen maar akelig. Ik heb de laatste maand weer gelezen over de bio-industrie (nu dus verrijkt met kennis over eieren en zuivel) en filmpjes gezien van dieren en ik heb het er wel weer mee gehad.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

DeVegetarische schreef:Slaag er toch steeds beter in om veganistisch boodschappen te doen. Er zijn toch wel mouwen aan te passen.
Goed zeg! In de ene supermarkt is het wel makkelijker dan in de andere.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Vrij van eieren

Bericht door TonyJello »

Super voorbeeld, Sofie!

Zo is het ook.
En het is toch niet voor te stellen dat mensen je dan een extremist noemen als je geen ei meer wilt?!

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

TonyJello schreef:Super voorbeeld, Sofie!

Zo is het ook.
En het is toch niet voor te stellen dat mensen je dan een extremist noemen als je geen ei meer wilt?!
Vooral niet als dat statement geuit wordt door mensen die nooit groente eten :D (heb ik welleens) kijk naar jezelf :P

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Vrij van eieren

Bericht door TonyJello »

Ja, we gaan het omdraaien: Eet je zo weinig groenten? Wat ben jij een extremist! Eet je zo vaak een hamburger? Wat ben jij een extremist! Eet je nu alweer ei? Extreem, zeg! :mrgreen:

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

TonyJello schreef:Ja, we gaan het omdraaien: Eet je zo weinig groenten? Wat ben jij een extremist! Eet je zo vaak een hamburger? Wat ben jij een extremist! Eet je nu alweer ei? Extreem, zeg! :mrgreen:
:D lol

Vandaag een gesprek met een collegaatje over bloemkool in de aanbieding. Zij weet niet dat ik vegan eet, en zelf is ze zéker geen vegan.
Zij: "Ja bloemkool, rauw is ook lekker."
Ik: "O ja, met een dipje!"
Zij: "Oh ik eet het gewoon zonder dipje... kan wel een hele bloemkool zo opeten, lekker...
Raar ben ik eigenlijk hè :? "

Ja hoor, ik ben een grasetende boomknuffelaar en ik vind jóu raar omdat je rauwe bloemkool zonder dipje eet :D ben ik iig niet de enige die weet hoe dat voelt.

Heerlijk.

TonyJello

Vrij van eieren

Bericht door TonyJello »

Grappig! :)

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Een tenenkrommende uitzending van Klokhuis-Eierfabriek

Let op het filmpje bij 6.40 minuten...
Als ik mijn best doe dan kom ik ooit vrij uit de legbatterij...
Zingen ze vrolijk!

Plaats reactie