Vrij van eieren

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Sofie
Leefwijze: vegetarier

Re: Vrij van eieren

Bericht door Sofie »

Weet iemand toevallig of er ook e-nummers/scheikundige namen zijn die (een onderdeel van) ei zijn?

Appelmoes
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Lysosym komt van eieren. Lecithine kan soms ei zijn, maar is vrijwel altijd soja.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

De basis van veganaise kun je gebruiken voor heel veel sausjes. Afhankelijk van welke kruiden je er bij doet verandert de smaak aanzienlijk.
Bij mij gaat er altijd vrij veel knoflook in en daarnaast bijvoorbeeld dille, kerrie, kurkuma, peterselie, tijm, dragon, etc.
Je kunt ook gerust meerdere kruiden tegelijk gebruiken, kwestie van uitdokteren wat je wel en niet lekker vindt.
Ik wijk iets af van het basisrecept, iets meer sojamelk en een flinke eetlepel mosterd i.p.v. een theelepel.
Iedereen die mijn brouwsel eet vindt het heerlijk, ook vleeseters en je kunt het ook makkelijk op brood of toastje eten als vervanger van kruidenboter etc, heerlijk.

Sofie

Bericht door Sofie »

Appelmoes schreef:Lysosym komt van eieren. Lecithine kan soms ei zijn, maar is vrijwel altijd soja.
Ik heb even de e-nummers erbij gezocht:
E1105: lysozym
E322: lechitine

Ik ga binnenkort zo'n boekje kopen met de e-nummers, dan kan ik ze aankruizen (net als de e-nummers met slachtafval e.d.) :)

Melek

Bericht door Melek »

Dus lecithine is meestal van soja? Kun je dat controleren, of zal de fabrikant het weten?
Ik had dus van de week vlokken gekocht, de tweekleurige want de melk zat, logisch, melkbestandelen in. er stond lecithine in de ingedriëntenlijst, en ik twijfelde of ik die in het lijst met dierlijkebestanddelen had zien staan en heb het dus maar op de gok gekocht. (What can I say, had er gewoon even zwaar de behoefte aan, haha. :roll: ) Bij thuiskomst kwam ik er dus achter dat het wel van ei kan zijn. :(

Sofie

Bericht door Sofie »

Vandaag had ik hagelslag waar 'raapzaadlechitine' in zat. Toen stond het er dus echt bij. Maar ik zie heel vaak gewoon lechitine staan, dus dan staat het er niet bij. Dus hoe je het dan kan weten.. geen flauw idee. Maar als het echt zeer uitzonderlijk is dat het ei is, wil ik wel gewoon lechitine blijven gebruiken. Het zit namelijk in best veel producten.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Sofie schreef:Van m'n diëtist moet ik 2 grote koeken per dag eten, maar het helpt nog niet echt, want val nog steeds verder af. Komt ook wel doordat ik met vleeseters woon hoor. Voor hun voelt vlees gewoon als eten, maar voor mij is het een stuk dood lichaam. Dus als ik dan de koelkast open doe en er ligt een stuk 'lijk' te ondooien, of ik kom beneden en de hele kamer ruikt naar vlees.. tja, dan heb ik niet echt eetlust meer zegmaar. Maargoed, ga eens wat nootjes proberen :)
Ik vind dat echt een raar advies van je diëtist eerlijk gezegd, moet je ook verplicht 1x per week pizza bestellen en naar de MacDonald's? :lol: Als je een laag lichaamsgewicht heb moet je je niet gaan vullen met loze calorieën maar producten gaan eten die voedzaam en gezond zijn. Elke dag minstens een hand (ongezouten) noten is een goed begin, gedroogde vruchten zijn gezonde energiebommetjes maar zitten wel vol suiker, die wil je dus niet te veel eten. Verder raad ik je aan om gezonde plantaardige oliën over je eten te doen zoals lijnzaadolie. Je kunt lijn-, chia- en hennepzaad allemaal toevoegen aan je dieet, flink strooien. Eet een keer of drie per week een avocado, gebruik kokosmelk bij het koken (voor sauzen en soepen), kies voor volkorenproducten, peulvruchten, eet notenspreads op je brood, maak lekkere smoothies van groente en fruit (en eventueel wat plantaardige melk naar keuze). Wedden dat je daar wel je ideale gewicht mee bereikt?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Vrij van eieren

Bericht door TonyJello »

Ik niet :lol: ik ben daardoor al over mijn ideale gewicht heen! :oops: (dus het werkt!)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Het heeft ook met hoeveelheid te maken natuurlijk :mrgreen: (ik zit ook nog over de mijn heen hoor ;)). Er is natuurlijk zoiets als te dun zijn, maar als je van nature gewoon slank bent en goed eet zie ik niet echt het probleem.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Ananas

Bericht door Ananas »

Een andere chemische term die wel eens voor eiwit wordt gebruikt, is ovalbumine. Zat in de biologische vegetarische balletjes/burgers bij AH.

En ik kan niet vaak genoeg zeggen: stuur de fabrikanten van bijna-vegan-producten een mail! (Of meerdere ;)) Laat ze weten wat de consument wil. Beter nog om het op twitter te doen, dan lezen anderen mee. Is effectiever dan enkel in stilte boycotten en kost weinig tijd :)

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Ik vind het wel moeilijk! Maar geef niet op. Volgens mij heb ik niks met ei gegeten de afgelopen dagen, op dingen na die ik nog in mijn koelkast had.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Sofie

Bericht door Sofie »

Butternutkin schreef:
Sofie schreef:Van m'n diëtist moet ik 2 grote koeken per dag eten, maar het helpt nog niet echt, want val nog steeds verder af. Komt ook wel doordat ik met vleeseters woon hoor. Voor hun voelt vlees gewoon als eten, maar voor mij is het een stuk dood lichaam. Dus als ik dan de koelkast open doe en er ligt een stuk 'lijk' te ondooien, of ik kom beneden en de hele kamer ruikt naar vlees.. tja, dan heb ik niet echt eetlust meer zegmaar. Maargoed, ga eens wat nootjes proberen :)
Ik vind dat echt een raar advies van je diëtist eerlijk gezegd, moet je ook verplicht 1x per week pizza bestellen en naar de MacDonald's? :lol:
Haha, ja ik kan me voorstellen dat het een beetje vreemd klinkt als je het zo hoort. Dat is het niet, want het is een heel goede diëtist en ze heeft eerst allemaal andere (gezonde) dingen geprobeerd. Die hielpen alleen niet genoeg. Veel van de tips die jij noemde heb ik ook al geprobeerd. Een paar nog niet, dus die kan ik nog wel uitproberen.

Sofie

Bericht door Sofie »

DeVegetarische schreef:Ik vind het wel moeilijk! Maar geef niet op. Volgens mij heb ik niks met ei gegeten de afgelopen dagen, op dingen na die ik nog in mijn koelkast had.
Goed bezig! :) Ik ben nu voor de tweede dag ei-vrij. Vandaag een rondje supermarkten gedaan en wat dingen opgeschreven. Genoeg lekkers en pasta zonder ei in ieder geval. Wat vind jij het lastigste tot nu toe?

DeVegetarische

Sofie schreef:
DeVegetarische schreef:Ik vind het wel moeilijk! Maar geef niet op. Volgens mij heb ik niks met ei gegeten de afgelopen dagen, op dingen na die ik nog in mijn koelkast had.
Goed bezig! :) Ik ben nu voor de tweede dag ei-vrij. Vandaag een rondje supermarkten gedaan en wat dingen opgeschreven. Genoeg lekkers en pasta zonder ei in ieder geval. Wat vind jij het lastigste tot nu toe?
Ik besef ineens in hoeveel dingen er ei zit! Als je op verpakkingen kijkt kom je het zo vaak tegen- en ik weet niet goed wat goede alternatieven zijn. Ik weet nu al wel hoe je ei kunt vervangen, dus qua voedingswaarde moet het lukken. Maar veel soorten eten vallen af, zoals het nu lijkt.

DeVegetarische

Werkt noten eten niet, Sofie? Die zijn gezond en calorierijk.

Sofie

Bericht door Sofie »

DeVegetarische schreef:Ik besef ineens in hoeveel dingen er ei zit! Als je op verpakkingen kijkt kom je het zo vaak tegen- en ik weet niet goed wat goede alternatieven zijn. Ik weet nu al wel hoe je ei kunt vervangen, dus qua voedingswaarde moet het lukken. Maar veel soorten eten vallen af, zoals het nu lijkt.
Hmm, welke producten ben je tot nu toe tegengekomen waar ei in blijkt te zitten? Ik ben tot nu toe aangelopen tegen kant en klare salades en vegetarische balletjes. Maar die zijn prima te vervangen gelukkig.

Sofie

Bericht door Sofie »

DeVegetarische schreef:Werkt noten eten niet, Sofie? Die zijn gezond en calorierijk.
Tot nu toe niet, maar heb nog niet alle noten geprobeerd.
Overigens waardeer ik het dat jullie zo meedenken, maar het is niet mijn bedoeling hier m'n hele dieet te gaan bespreken. Ik gaf het alleen even aan om uit te leggen waarom ik koeken zonder ei zocht.

DeVegetarische

Sofie schreef:
DeVegetarische schreef:Ik besef ineens in hoeveel dingen er ei zit! Als je op verpakkingen kijkt kom je het zo vaak tegen- en ik weet niet goed wat goede alternatieven zijn. Ik weet nu al wel hoe je ei kunt vervangen, dus qua voedingswaarde moet het lukken. Maar veel soorten eten vallen af, zoals het nu lijkt.
Hmm, welke producten ben je tot nu toe tegengekomen waar ei in blijkt te zitten? Ik ben tot nu toe aangelopen tegen kant en klare salades en vegetarische balletjes. Maar die zijn prima te vervangen gelukkig.
Volgens mij ben ik het al tegengekomen in veel (vega-)soepen. Vleesvervangers, volgens mij veel baksels als brood, bepaalde koeken, noedels, en andere dingen die me nu niet te binnen schieten waar ei in zit. Het betekent wel dat ik veel dingen weer moet aanpassen :wink: De voedingswaarde van ei is te vervangen, maar naar de producten zelf kan ik wuiven.

Bio-winkels bieden wel veganistische alternatieven voor *allerlei* producten, maar daar ben ik erg weinig happig op. Producten gericht op de simpele proletariër bevatten júist vaak dierlijke producten, dus Euroshopper-veganisme wordt ook lastig denk ik. Misschien kwestie van creativiteit, maar veel ''aangepast'' dier-loze producten zijn een slag duurder, en als het uit de bio winkel komt: Helaas maar al te vaak enkel goed om de visjes in het riool te voeden. Vandaag ook weer zo'n veganistisch soepje... bah!! Dus het is even kijken hoe dat te manoeuvreren.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Bij de AH heb je diverse soepen. Zelfs van UNOX. Die zou ik zelf niet kopen, maar van AH excellent en AH biologisch paar goede soepen.

DeVegetarische

Slaag er toch steeds beter in om veganistisch boodschappen te doen. Er zijn toch wel mouwen aan te passen.

Plaats reactie