Hypocriet beginnersveganisme

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Appelmoes
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Hypocriet beginnersveganisme

Bericht door Appelmoes » wo feb 06, 2013 7:36

Nee. B12 wordt gemaakt door bacteriën, die voor commercieel gebruik meestal op plantaardige ondergrond worden gekweekt. :) Goed dat je het bijslikt! Je hebt het wel echt nodig namelijk.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo feb 06, 2013 21:05

Appelmoes schreef:Nee. B12 wordt gemaakt door bacteriën, die voor commercieel gebruik meestal op plantaardige ondergrond worden gekweekt. :) Goed dat je het bijslikt! Je hebt het wel echt nodig namelijk.
Volgens mij is de meeste B12 in supplementen (en toegevoegd in bijv. sojamelk) synthetisch geproduceerd. Dat is simpelweg veel makkelijker en goedkoper - en het werkt voor zover we weten even goed. Het kan zijn dat er ook natuurlijke maar niet-dierlijke B12 op de markt is, dat kan ik zo even niet vinden... maar het zal duurder zijn en waarschijnlijk staat het er dus ook duidelijk op, dat het 'natuurlijk' is.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » vr feb 15, 2013 21:15

Ok! :) Dat is dan goed.

Ik heb een vraagje: Waarom zit er in zoveel producten in de winkel ofwel een melkproduct, zoals melkeiwit, of (scharrel)ei-poeder? In van die kleine hoeveelheden. Als ze dat er nou buiten zouden laten zou je dat gewoon kunnen eten :?

Edit: Ik heb nog een vraag. Eten jullie *enorm veel* groenten en fruit? Ik heb een account bij het Voedingscentrum, en bij ''Adviezen'' zeurt ie steeds dat ik erg weinig dingen heb als vitamine A of C, of ijzer, enz, (B en D komen, balenswaardig, uit pilletjes) heb en dan zegt ie dat die dingen dus in groenten en fruit zitten. Maar volgens mij eet ik veel meer groenten dan een gemiddeld mens! Dus hoe zit dat? Die dingen zitten in dierlijke producten in hogere mate dan in zuiver plantaardige. Dus om dat te ondervangen moet je enorm veel eten?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » vr feb 15, 2013 21:46

Ik eet denk ik best wel veel fruit en groente.Vandaag heb ik aan fruit en groente gegeten:

- halve mango
- drie sinaasappels
- handje druiven
- een rode (rauwe) paprika
- een tomaat
- zakje van 80 gram sla
- halve rauwe wortel
- pompoencurry met daarin een ui, wortel, een halve zoete aardappel en een flink stuk flespompoen

Hoeveel eet jij dan aan fruit en groente?

jojo

Bericht door jojo » za feb 16, 2013 12:11

Nou, dat lijkt mij prima hoor! Zoiets eet ik ook dagelijks.... misschien ietsjes meer, omdat ik van mijn boterhammen altijd torenhoge gebakjes maak met van alles lekkers erop :mrgreen: Witlof, radijsjes, geraspte wortel, avocado, alfalfa of andere kiemen, winterpostelein, zuurkool....... en dan 's avonds warme maaltijd met wisselende groenten en salade. Tussendoor eet ik meestal 1 stuk fruit..... (want in de salade stop ik meestal ook nog fruit) en ik ben 's winters zowieso meer van de groentetjens..... Veel mensen hier op het forum maken dagelijks een smoothie van allerlei groenten en of fruit. Ik ben daar niet zo van, maar misschien iets voor jou? Heb je helemáál de zekerheid dat je genoeg binnen krijgt. Maar zoals ik al zei: Het ziet er goed uit!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za feb 16, 2013 17:34

DeVegetarische schreef:Ik heb een vraagje: Waarom zit er in zoveel producten in de winkel ofwel een melkproduct, zoals melkeiwit, of (scharrel)ei-poeder? In van die kleine hoeveelheden. Als ze dat er nou buiten zouden laten zou je dat gewoon kunnen eten :?
Tsja.. dat heeft een beetje te maken met de mentaliteit hier. We zijn een zuivelland en daar is aangeleerd dat overal melk in moet. Ook als het niet zoveel uitmaakt. Daarnaast is verwerken in voeding goedkoper dan ergens de overbodige melkoverschot en eieren te laten vernietigen. Je ziet dan ook verschil met andere landen, bv. UK o VS, waar je veel meer melkvrije koekjes e.d. vind. Ook omdat daar meer lactose intollerantie is te vinden.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za feb 16, 2013 19:30

Misschien is het ook dat als je vocht voor een bepaalde bereiding nodig hebt, melk een vollere smaak geeft dan water?

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Truus

Bericht door Truus » za feb 16, 2013 19:49

DeVegetarische schreef:Ik heb een account bij het Voedingscentrum, en bij ''Adviezen'' zeurt ie steeds dat ik erg weinig dingen heb als vitamine A of C, of ijzer, enz,
Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door de voedingsindustrie en die verdient niets wanneer je je vitamines uit normaal, vers eten haalt ipv uit geknutseld nepeten met toevoegingen.
Renee1137 schreef:Misschien is het ook dat als je vocht voor een bepaalde bereiding nodig hebt, melk een vollere smaak geeft dan water?
Bij de chocola kan ik me dat voorstellen, maar bij de koekjes niet. Wel wordt ei ook gebruikt als emulgator. Daarom vind je in producten zonder ei vaak sojalecithine.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za feb 16, 2013 20:06

Truus schreef:
DeVegetarische schreef:Ik heb een account bij het Voedingscentrum, en bij ''Adviezen'' zeurt ie steeds dat ik erg weinig dingen heb als vitamine A of C, of ijzer, enz,
Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door de voedingsindustrie en die verdient niets wanneer je je vitamines uit normaal, vers eten haalt ipv uit geknutseld nepeten met toevoegingen.
Ik betwijfel sterk dat dat de reden is.
Renee1137 schreef:Misschien is het ook dat als je vocht voor een bepaalde bereiding nodig hebt, melk een vollere smaak geeft dan water?
Bij de chocola kan ik me dat voorstellen, maar bij de koekjes niet. Wel wordt ei ook gebruikt als emulgator. Daarom vind je in producten zonder ei vaak sojalecithine.[/quote]

Maar als je bijv. muffins maakt gebruik je ook (soja)melk en geen water, dat is toch ook vanwege de smaak? Het hoeft niet veel te zijn om het verschil te proeven denk ik.

Truus

Bericht door Truus » za feb 16, 2013 20:19

Renee1137 schreef:Maar als je bijv. muffins maakt gebruik je ook (soja)melk en geen water, dat is toch ook vanwege de smaak?
De fabriek gebruikt ook veel wei. Dat is een afvalproduct van kaas die vooral ingedikt een sterke smaak heeft, niet overeenkomstig met melk. Blijkbaar is er niet genoeg vraag naar zuiver plantaardig voedsel om de massaproductie daarvan te doen lonen.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » di feb 19, 2013 17:47

Sybine schreef:Ik eet denk ik best wel veel fruit en groente.Vandaag heb ik aan fruit en groente gegeten:

- halve mango
- drie sinaasappels
- handje druiven
- een rode (rauwe) paprika
- een tomaat
- zakje van 80 gram sla
- halve rauwe wortel
- pompoencurry met daarin een ui, wortel, een halve zoete aardappel en een flink stuk flespompoen

Hoeveel eet jij dan aan fruit en groente?
Hmm, gisteren een hele bleekselderij (zoals je dat koopt in de AH, zo'n portie stengels aan elkaar), echt een flinke hap, een appel, een stuk komkommer, ongeveer 200gram sperzieboontjes en worteltjes (blik) en dan nog zegt ie dat het te laag is! Terwijl ik volgens mij gemiddeld meer groenten eet dan andere mensen.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » za mar 02, 2013 13:13

Ik ben ''moeilijk'' met nieuw eten, ik heb er bijna een soort weerzin van :P Dat ik het niet durf te proeven bijna. Geen idee waar het van komt. Maar goed, zodoende heb ik ook nooit tempeh gekocht en ik zag in de bio-winkel (Groene Winkel) tempeh in pakjes in de koeling liggen. Hoe kan ik dat eten? Gewoon zo, bij het eten?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za mar 02, 2013 14:01

Tempeh heeft een nogal aparte smaak (wat je kunt verwachten van sojabonen met schimmel), dus als je het voor het eerst eet is het wel fijn om het goed te marineren met sterke smaakmakers. Je kunt er allerlei kanten mee op bijvoorbeeld:

Traditioneel Indonesisch: http://blog.deplantaardigekeuken.nl/201 ... p-een.html

Ietsje minder traditioneel Aziatisch: http://blog.deplantaardigekeuken.nl/201 ... elsap.html

Of, ook heel lekker, tempeh 'bacon' met gerookte paprikapoeder: http://vegetus.nl/andijviestampot-met-p ... h-blokjes/

Sommige mensen koken of stomen de tempeh voor bereiding om de smaak wat milder te maken. Zelf doe ik dat niet, want ik merk weinig verschil in de smaak en de tempeh wordt er een beetje zompig van vind ik, maar misschien dat het voor jou wel werkt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » za mar 02, 2013 15:20

Ah, dank :)

Truus

Bericht door Truus » za mar 02, 2013 20:02

DeVegetarische schreef: tempeh in pakjes in de koeling liggen. Hoe kan ik dat eten? Gewoon zo, bij het eten?
Dat is in principe wel mogelijk want de bonen zijn voorgekookt, maar je zult het niet lekker vinden.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » zo mar 03, 2013 19:10

Ik ben ook maar ''veganist'' geworden. Ter motivatie, wat iemand al noemde, en ook omdat ik dat beter vind. Ik heb zelf, gewoon zelf qua leven geen motivatie nodig, maar ik weet nog niet wat ik moet met situaties waarin ik wat ik eet niet helemaal in de hand heb, zoals bij uit eten gaan. Ik wil het echter eigenlijk niet, dierlijk. Dus ik streef ernaar om het ook DAN uit te bannen. Zoals mensen hier volgens mij ook al doen, vragen of dat gerecht ook zonder strooikaas kan enzo.

Ik ben fruit-eter geworden :shock: Ik was nooit zo van fruit. Ik heb veel problemen met de textuur van fruit als ik het kapotbijt, dat heb ik altijd gehad, aardbeien vind ik bijv echt vreselijk. Maar appels en bananen en komkommers kan ik WEL eten, en die vind ik ook lekker en makkelijk.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mar 03, 2013 19:52

(y)

Mond dicht en kaken op elkaar, dan komt er niets dierlijks binnen. Je bepaalt het helemaal zelf!

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do mar 07, 2013 18:44

Waar haal je calcium uit? Ik lees op het internet dat veel mensen supplementen (moeten) nemen, is dat de beste optie?

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 07, 2013 18:49

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do mar 07, 2013 19:47

Even nog terug op de vraag 'waarom zit er melk in een processed food dat net zo goed zonder lijkt te kunnen?' Ik las in een boek dat melkpoeder ook vaak wordt toegevoegd als 'vuller', dus simpelweg als redelijk neutraal volume. Lekker goedkoop blijkbaar! Dat geldt natuurlijk niet als het om hele kleine hoeveelheden gaat.

Plaats reactie