Hypocriet beginnersveganisme

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Hypocriet beginnersveganisme

Bericht door Vegantastic » di okt 30, 2012 1:29

Renee1137 schreef:Hmm ik voel me toch verplicht te melden dat ik, en meerdere mensen hier op het forum, het niet helemaal eens zijn met bovenstaande redenatie. Ten eerste, B12 is écht écht een must. Ten tweede, die vrije dieren eten zoals hun voorouders al miljoenen jaren aten. Als het herbivoren zijn, zijn ze als herbivoor geëvolueerd. Wij zijn niet als herbivoor, maar als omnivoor geëvolueerd. Dat wil niet zeggen dat we geen herbivoren kunnen zijn (dát blijkt namelijk uit de wetenschap, dat veganisme prima gezond kan worden uitgevoerd, we zijn immers omnivoor dus heel flexibel daarin) maar wél dat het misschien niet zo instinctief gaat als bij een koe.
We moeten sowieso rekening houden met meer externe factoren. Vervuiling etc. kan mss gewoon invloed hebben op wat onze inname moet zijn en op kwaliteit van groenten. Weet niet of daar wetenschappelijk al onderzoek over gedaan is.

Overigens denk ik wel dat we soort instinct hebben. Ik voel soms dat ik meer ijzer nodig heb en consumeer ijzerrijke producten en merk dat het dan meteen helpt. Maar ijzertekort is mss wel aardig makkelijk aan te voelen. B12 is wellicht lastiger.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 30, 2012 1:31

DeVegetarische schreef:Hmm, dan maar supplementen halen. Spinazi is prima, broccoli is afschuwelijk. Dat wordt dan ijzer, vit. D, en vit. B12?
Er zijn nog wel meer ijzerbronnen hoor :) Zit vast wel iets tussen wat lekker is.

Overigens kan andere vormen van koken ook helpen als je bepaalde groenten niet waardeerd. Van rauw, koken, bakken of stomen. En natuurlijk kruiden en sausjes etc.

Ik ben geen groenteliefhebber, maar heb gemerkt dat hoe het bereid is erg bepalend is of ik het waarder.

Wen

Bericht door Wen » di okt 30, 2012 10:37

Voor calcium kan je verrijkte plantaardige melk gebruiken: sojamelk, rijstmelk, amandelmelk,....
Zeker B12 en vitD nemen. Gemakkelijk en goedkoop is Veg1
Als je moe blijft, kan je ijzer proberen en zien of het helpt.
Je vermoeidheid kan ook los staan van je dieet, dan kan je D-ribose proberen.

Ananas

Bericht door Ananas » di okt 30, 2012 19:20

Toch is het zo dat als je voornamelijk onbewerkt voedsel eet (groente, fruit, noten en peulvruchten) je echt prima aan je voedingsstoffen komt. B12 is een uitzondering omdat we tegenwoordig te hygiënisch leven. En vitamine D in de winter ook omdat we zo onnatuurlijk leven tegenwoordig. Maar verder zitten in groenten al die stoffen die je zo hard nodig hebt: ijzer, calcium, kalium, a & b-vitaminen, magnesium, zink etc etc

Truus

Bericht door Truus » di okt 30, 2012 19:48

Ananas schreef: B12 is een uitzondering omdat we tegenwoordig te hygiënisch leven.
Dus als ik een viespeuk ben heb ik het niet nodig? :twisted:

Ananas

Bericht door Ananas » di okt 30, 2012 20:22

Als je je tanden niet poetst en je groenten niet wast kom je een eind ja.

Truus

Bericht door Truus » di okt 30, 2012 21:14

Ananas schreef:Als je je tanden niet poetst en je groenten niet wast kom je een eind ja.
Groenten niet wassen, okee, maar tanden niet poetsen???

(Vroeger hadden mensen van mijn leeftijd geen tanden meer. Ik heb ze nog allemaal. Zou het iets met mijn dieet te maken hebben?)

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » wo okt 31, 2012 17:47

Ananas schreef:Als je je tanden niet poetst en je groenten niet wast kom je een eind ja.
:lol:

Je kunt ook je eigen uitwerpselen eten. :)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 31, 2012 19:30

Appelmoes schreef:
:lol:

Je kunt ook je eigen uitwerpselen eten. :)
Zou ik voor de zekerheid maar doen :P alles om de kans aan schade aan je zenuwstelsel te verminderen :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Truus

Bericht door Truus » wo okt 31, 2012 21:11

Appelmoes schreef:Je kunt ook je eigen uitwerpselen eten. :)
Als ik echt een B12 tekort zou hebben, dan zou het daar toch ook niet in zitten?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do nov 01, 2012 19:03

Truus schreef:
Als ik echt een B12 tekort zou hebben, dan zou het daar toch ook niet in zitten?
In principe werkt het wel zo. Dat wil zeggen, veel herbivoren schijnen hun eigen poep te eten en zo meer B12 binnen te krijgen. Ik lees ergens op internet dat het komt omdat de bacteriën die in je darmen zitten wel B12 produceren, maar voorbij het punt waar je de meeste B12 op kan nemen. Klinkt logisch - maar weet niet of het wetenschappelijk onderbouwd is.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » do nov 01, 2012 19:59

Renee1137 schreef:
Truus schreef:
In principe werkt het wel zo. Dat wil zeggen, veel herbivoren schijnen hun eigen poep te eten en zo meer B12 binnen te krijgen. Ik lees ergens op internet dat het komt omdat de bacteriën die in je darmen zitten wel B12 produceren, maar voorbij het punt waar je de meeste B12 op kan nemen. Klinkt logisch - maar weet niet of het wetenschappelijk onderbouwd is.
Zouden honden daarom ook hun eigen en elkaars poep eten?

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do nov 01, 2012 21:02

Had dat niet iets met ammoniak te maken?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Eva

Bericht door Eva » zo nov 04, 2012 22:39

[quote="Butternutkin"][quote="DeVegetarische"] Geloof het of niet, veganistische mayo smaakt hetzelfde als normale mayo (en ik was echt een mayonaise eter, ik vond dat het ergste om op te geven!)/quote]

Off topic, maar mag ik alsjeblieft het mayo recept van jou? :)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo nov 04, 2012 23:22

Recept? Nee joh, ik koop het in een potje bij EkoPlaza, eigen merk geloof ik en ze noemen het 'ei-vrij'. Ik ben wel van plan om het binnenkort zelf eens te maken zodat er dan geen suiker en zout inzit. Volgens mij is het niet moeilijk toch? Mosterd, plantaardige olie en sojamelk dacht ik? Als je echt de ei-smaak mist kun je er altijd nog wat zwart zout door doen denk ik?
http://mamwatetenwevandaag.weblog.nl/sausen/veganaise/
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Truus

Bericht door Truus » ma nov 05, 2012 7:48

Butternutkin schreef:Als je echt de ei-smaak mist kun je er altijd nog wat zwart zout door doen denk ik?
Ik dacht eigenlijk dat er in de mayo ei zit als emulgator, zodat de olie niet gaat afscheiden? Je kunt ook lecithine gebruiken als emulgator. Dat is wel weer van soja.

Ananas

Bericht door Ananas » ma nov 05, 2012 9:24

In veganaise zit sojamelk wat lecithine bevat, net als ei. De azijn die erin zit werkt ook als emulgator.

JesseL

Bericht door JesseL » ma nov 05, 2012 9:32

Truus schreef:
B12 wordt gemaakt door bacteriën welke in je darmen leven. Alleen bij mensen op een plek waar het niet meer wordt opgenomen. Dus ook met een B12 tekort zullen die bacteriën gewoon B12 maken en heeft theoretisch het eten van je eigen uitwerpselen wel zin. Alleen is de kans groot dat je ook flink ziek wordt van de andere bacteriën die daar dan weer in zitten. :grin:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di nov 06, 2012 17:13

JesseL schreef:
Truus schreef:
B12 wordt gemaakt door bacteriën welke in je darmen leven. Alleen bij mensen op een plek waar het niet meer wordt opgenomen. Dus ook met een B12 tekort zullen die bacteriën gewoon B12 maken en heeft theoretisch het eten van je eigen uitwerpselen wel zin. Alleen is de kans groot dat je ook flink ziek wordt van de andere bacteriën die daar dan weer in zitten. :grin:
Ik dacht dat het vooral ziekmakend was als je de uitwerpselen van andere mensen at..? Waar kan je ziek van worden als het al in je eigen lichaam gezeten heeft?

Ananas

Bericht door Ananas » di nov 06, 2012 18:42

Zegt de geur je niet genoeg? :p

Plaats reactie