Hypocriet beginnersveganisme

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Hypocriet beginnersveganisme

Bericht door DeVegetarische » za okt 13, 2012 21:35

Ik zal geen volledige veganist worden, het gaat me vooral om feitelijk dierenleed. Ik mijd al veel producten wegens het feit dat er (''scharrel''-)eieren in zitten en onzuivere zuivel en merk dat mijn mogelijkheden hier fors door beperkt worden. Op zich heb ik er ook geen last van, dus ach.

Ik heb wel vragen en ik neem aan dat er later meer bijkomen. Bij voorbaat dank, als je ze/een beantwoordt :)

1. Ik heb gelezen dat zuivel niet gezond is, en dat het calcium dat het bevat niet ''opneembaar'' is door ons mensen. Mis ik dan tóch iets aan zuivel als ik het niet meer neem,en hoe vang ik dat dan op?
2. Is tofu een goede vervanger van eieren en vlees?
3. Ik voel me vaak erg moe, dit komt mede door iets dat ik mijn hele leven al heb, maar ik merk wel degelijk verschil in periodes. Wat voor producten zou je aanraden die veganistisch zijn en wel ''gezonde energie'' leveren?
4. Hoe kan ik er achter komen welke E-nummers géén dierlijke producten bevatten? Ik betwijfel namelijk of ze eiwitten nemen van rondeelstaleieren enzo. Kennen jullie die allemaal uit je hoofd? :P
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

TonyJello

Re: Hypocriet beginnersveganisme

Bericht door TonyJello » za okt 13, 2012 21:38

DeVegetarische schreef:Ik zal geen volledige veganist worden, het gaat me vooral om feitelijk dierenleed.
Ik ben veganist om feitelijk dierenleed.

En voor je vragen kun je zelf alle topics afspeuren. Dat is niet onaardig bedoeld, maar een prima mogelijkheid.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za okt 13, 2012 23:38

DeVegetarische schreef:Ik zal geen volledige veganist worden, het gaat me vooral om feitelijk dierenleed. Ik mijd al veel producten wegens het feit dat er (''scharrel''-)eieren in zitten en onzuivere zuivel en merk dat mijn mogelijkheden hier fors door beperkt worden. Op zich heb ik er ook geen last van, dus ach.

Ik heb wel vragen en ik neem aan dat er later meer bijkomen. Bij voorbaat dank, als je ze/een beantwoordt :)

1. Ik heb gelezen dat zuivel niet gezond is, en dat het calcium dat het bevat niet ''opneembaar'' is door ons mensen. Mis ik dan tóch iets aan zuivel als ik het niet meer neem,en hoe vang ik dat dan op?
3. Ik voel me vaak erg moe, dit komt mede door iets dat ik mijn hele leven al heb, maar ik merk wel degelijk verschil in periodes. Wat voor producten zou je aanraden die veganistisch zijn en wel ''gezonde energie'' leveren?
4. Hoe kan ik er achter komen welke E-nummers géén dierlijke producten bevatten? Ik betwijfel namelijk of ze eiwitten nemen van rondeelstaleieren enzo. Kennen jullie die allemaal uit je hoofd? :P
:welcome:

1. Iemand heeft een hele mooie docu geplaatst vandaag over melk, die legt alles uit wat je moet weten (en Neal Barnard zit er in <3): http://www.novamov.com/video/ffep0eo8qz892
Samengevat: melkproducten wil je gewoon niet in je lijf hebben als je niet vroegtijdig dood wil/geen nare ziektes wilt krijgen of.
EDIT: neen, je mist er niks aan, het hoort immers helemaal niet in ons dieet. Geen enkele andere diersoort blijft zijn hele leven lang melk drinken. Als we de hongerige kindertjes in Afrika melk geven heeft dat vast een positief effect, want die hebben niets anders. In een rijk westers land voegt het niets positiefs toe en wordt het zelfs gelinkt aan obesitas, kanker, astma, diabetes enz.

2. Wat bedoel je met vervanger? Je hebt eieren en vlees niet nodig. De gemiddelde mens krijgt op een dag veel te veel eiwitten binnen. Dierlijke eiwitten zitten per uitstek vol met stoffen die je niet nodig hebt en die zelfs schadelijk zijn, denk maar eens aan verzadigde vetten, groeihormonen, antibiotica e.d.
Zorg dat je gevarieerd eet, dat je alle vitaminen en mineralen binnenkrijgt (niet allemaal op 1 dag hoor :)) en in een gezond dieet is best plaats voor tofu. Omdat voeding niet meer is wat het ooit was, raad ik sowieso iedereen aan om een goede multivitamine (en ook eigenlijk multimineralen) te slikken. Er zijn ook speciale multivitaminen voor vegetariërs en veganisten, hier zit extra B12 in, iets wat in de natuur weinig voorkomt in plantaardige bronnen.

3. Er zijn een hoop superfoods die op het moment 'in' zijn, zoek bijvoorbeeld eens naar chia zaad, hennepzaad, blauwe bessen, goji bessen etc. op Google (of gewoon naar superfoods). Als je echter kampt met vermoeidheidsklachten dan is het altijd een goed idee om je bloed te laten testen bij de huisarts, het kan best zijn dat je een bepaald gebrek hebt (bijvoorbeeld aan ijzer of vitamine C/D/B). Je huisarts kan je dan zeg maar een 'boost' geven per injectie. Je moet hier zelf echter niet wat mee gaan aanmodderen omdat je aan de buitenkant helaas niet kan zien wat er scheelt. Groene groentes doen het trouwens sowieso altijd goed, probeer er elke dag voldoende van te eten, ook een deel rauw. Hier zitten een hoop nuttige voedingsstoffen in, waar menig mens gewoon te weinig van binnen krijgt qua voeding.

4. Ik gebruik zelf deze site om dat te checken http://www.food-info.net/nl/index.htm en natuurlijk Wikipedia. Er schijnen tegenwoordig ook een aantal goede boeken te zijn over dit onderwerp.

Toch nog even een puntje erbij, je hebt het over rondeel eieren. Laat je niet foppen door dit soort stempels. Ook voor 'diervriendelijke' eieren gaan alle haantjes die 1 dag oud zijn zonder pardon door de shredder. Ook biologische melkkoeien worden te snel gescheiden van hun kalfjes en lopen vaak rond met pijnlijke, ontstoken uiers tot ze na 6 jaar een schop krijgen richting slachthuis. Natuurlijk helpt elk beetje, maar als je echt de strijd aan wil gaan voor dierenrechten is het een goed idee om gewoon alle dierlijke producten te bannen. Dit klinkt heel rigoureus, maar het valt echt reuze mee. Ook als veganist kun je lekker en gevarieerd eten. Geloof het of niet, veganistische mayo smaakt hetzelfde als normale mayo (en ik was echt een mayonaise eter, ik vond dat het ergste om op te geven!) kaas is het minst gezonde product dat je kan eten, maar als je per se wilt, vervang het dan door tofu kaas. Ik maak tegenwoordig zelfs mijn eigen pizza's, zo gepiept en veel lekkerder dan zo'n kleffe kledder uit een doos. Er is ook echt overheerlijke chocolade die vegan is. Je hoeft dus niets te missen, alleen moet je wel even buiten het hokje van aardappels, groente en vlees denken :)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » zo okt 14, 2012 6:26

4. Binnenkort: Het nieuwe e-nummerkaartje van de NVV. We hebben 'm net af, dus hij zal binnenkort wel te krijgen zijn :) In de tussentijd: Er zijn een heleboel websites en een aantal boeken die noemen welke e-nummers dierlijk of mogelijk dierlijk zijn. Een paar die ik zo even uit mijn hoofd weet te vinden:
http://vegansociety.com/lifestyle/food/ ... ients.aspx
http://www.evavzw.be/index.php?view=art ... Itemid=130
http://www.food-info.net/nl/e/e100-200.htm
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-g ... mmers.aspx
http://www.goedgeweten.be/enummers/classificatie/
http://www.veggieglobal.com/nutrition/n ... itives.htm
Onderling verschilt er overigens ontzettend veel tussen alle bronnen, wat de één in de categorie vegan zet, zet de ander in de categorie beide-zijn-mogelijk, en weer een ander in de categorie dierlijk :roll: Waarschijnlijk komt het doordat sommige achterhaalde informatie hebben, sommige slordig gemaakt zijn en sommige een definitie van veganistisch gebruiken waar veganisten het niet mee eens zijn. Dus als je verwacht op 1 website te kunnen kijken en dan betrouwbare informatie te hebben, moet ik je helaas teleurstellen :( (totdat ons eigen lijstje dat bovenstaande bronnen en nog een heleboel andere combineert, online staat ;) Maar dan nog blijft het zo dat over veel e-nummers onenigheid is, en van veel e-nummers duidelijk is dat ze in de praktijk zowel uit dierlijke als uit plantaardige bronnen gehaald worden, dus dan weet je nog niks, en zal je de producent moeten vragen, al weten zij het vaak ook niet)

Ananas

Bericht door Ananas » zo okt 14, 2012 7:52

DeVegetarische schreef:
Koemelk is gemaakt voor kalfjes en niet voor mensen. Het is belangrijk dat je voldoende groeten eet, daarin zitten alle vitaminen & mineralen die je nodig hebt. Kijk eens hoe je aan je maaltijden/tussendoortjes groenten kunt toevoegen, bijvoorbeeld bij de lunch een broodje met (vegan beleg +) kiemen en rucola of spinazie. Of lunch warm, dat doe ik graag. Het wordt aanbevolen om 5 porties groenten en 5 stuks fruit per dag te nuttigen.
Ik weet niet in welk opzicht je eieren en/of vlees wilt vervangen. Persoonlijk vind ik tofu een erg goede eivervanger, je kunt er scrambled tofu van maken of eiersalade. Als vleesvervanger kies ik liever voor seitan, maar tofugehakt doet het ook prima.
Voor je voedingsstoffen is het goed als je afwisselt en regelmatig ook andere peulvruchten eet. Tofu is immers bewerkte sojaboon. Kies ook linzen, kikkererwten, kidneybonen, bruine, witte en zwarte bonen, kapucijners, en wat al niet. Hierin zitten alle mineralen die ook in vlees zitten.
Slaap doet wonderen ;)
Nee, serieus: ik weet niet of je het in bepaalde delen van het jaar vaker hebt, maar in dit seizoen doet een daglichtlamp bij mij wonderen. Zo'n lamp zorgt ervoor dat je ondanks korte dagen toch genoeg daglicht krijgt, het helpt tegen vermoeidheid en winterdepressie. Ook vitamine D is belangrijk, dit zou elke Nederlander moeten bijslikken zo lang 'de R in de maand zit'. Vitamine D is van invloed op de aanmaak van melatonine, je slaaphormoon, en seratonine, het happy hormoon en de tegenhanger van melatonine. Als je te weinig vitamine D in je lijf hebt zul je vaker moe zijn (en minder happy).

Verder: eet niet te veel koolhydraten, suiker. Die maken erg moe. Hoe gezonder je eet, des te meer energie je zult hebben.

edit: ijzertekort wordt gelinkt aan vermoeidheid. Als je meer wil lezen over ijzer in plantaardige voeding, daar heb ik op mijn blog eens een stuk over geschreven.
Het is zeker niet zo dat je diëtist moet zijn om gezond vegan te kunnen eten. Het is belangrijk om zoveel mogelijk puur en onbewerkte ingrediënten te nemen. Dus lekker groenten, fruit, noten, zaden, peulvruchten en een beetje granen. Dan krijg je alles binnen wat je nodig hebt. Helaas is het tegenwoordig zo normaal om alles uit pakjes en zakjes te halen. Neem als tussendoortjes fruit, noten, gedroogde vruchten ipv sultana's en ontbijtkoek.

Ik heb een app op mijn iphone, maar de veelvoorkomende E-nummers ken ik inmiddels wel uit mijn hoofd. Een rondeelstal is alleen maar een verkooptruc om mensen hun schuldgevoel te laten afkopen, zodat ze wel eieren blijven kopen. Zoals eerder genoemd is dit niet diervriendelijk, helaas is het slechts marketing.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo okt 14, 2012 12:03

DeVegetarische schreef:Ik zal geen volledige veganist worden, het gaat me vooral om feitelijk dierenleed. Ik mijd al veel producten wegens het feit dat er (''scharrel''-)eieren in zitten en onzuivere zuivel en merk dat mijn mogelijkheden hier fors door beperkt worden. Op zich heb ik er ook geen last van, dus ach.
Meeste veganisten zijn veganist vanwege het dierenleed. Achter ei en zuivel gaat veel leed achter.
Eet je wel genoeg? Kan liggen aan ijzertekort of b12 tekort.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo okt 14, 2012 13:29

Vegantastic schreef: Eet je wel genoeg?
Goeie. Omdat je als je vegan gaat eten vaak meer producten met een lagere calorische inhoud per volume-eenheid gaat eten (niet altijd, je kan je ook volstouwen met bananen en avocado's natuurlijk) moet je meestal qua volume iets meer eten. Als je dat nog niet gewend bent en je honger-gevoel is niet zo actief... kun je best iets te weinig eten denk ik.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » ma okt 15, 2012 22:04

Bedankt voor de antwoorden, kan er veel mee :)
Eet je wel genoeg? Kan liggen aan ijzertekort of b12 tekort.
Weet ik niet, volgens mij verschilt de voedselbehoefte érg per persoon, lengte, gewicht, geslacht enzovoorts. Ik weet wel dat als ik meer eet dan mijn gebruikelijke porties, ik slaperig word. Vaak dan. Slaap maakt trouwens niet uit in mijn moeheid, het lijkt zich los ervan te gedragen. EN op sommige dagen is er weer iets meer energie. Kan ook wel komen door bepaalde factoren die spelen. Dus of het door eten komt, is dan nog uit te zoeken.

Maar dank! :thanks: Ga de melk-docu morgenavond kijken.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » ma okt 22, 2012 22:31

Hoe lossen jullie het op met tandpasta? Ben er net achter gekomen dat daar meestal varken in zit.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » ma okt 22, 2012 22:33

Renee1137 schreef:
Vegantastic schreef: Eet je wel genoeg?
Goeie. Omdat je als je vegan gaat eten vaak meer producten met een lagere calorische inhoud per volume-eenheid gaat eten (niet altijd, je kan je ook volstouwen met bananen en avocado's natuurlijk) moet je meestal qua volume iets meer eten. Als je dat nog niet gewend bent en je honger-gevoel is niet zo actief... kun je best iets te weinig eten denk ik.
Als ik een tijd meer at, was honger veel ''martelender''. Dat ik me, zodra ik een uur ofzo honger had, heel zwak en bijna duizelig voelde. Is dat de bedoeling?

Ananas

Bericht door Ananas » ma okt 22, 2012 23:41

Uit het boekje 'Alleen de knor wordt niet gebruikt' van Yvonne Kroonenberg (wat overigens een tip is voor Sophie, die nog een boek zocht!) begreep ik dat er in alle volgende producten varken zit:

Zeep, antivries, verf, schoonheidsinjecties, kogels, bier, aspirine, sigarettenfilters, insuline, lijm, kauwgom, drop, tandpasta, haarconditioner, bodylotion, wasverzachter, lucifers, trommels, porselein, haarborstels, penselen, scheerkwasten en broodverbeteraar.

Voor de meeste van deze producten is er een prima alternatief :). Ik gebruik graag Urtekram van de biowinkel, daar zitten alleen natuurstoffen in. Lavera heeft een tandpasta met vegan logo (wel met fluoride).

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 23, 2012 0:23

DeVegetarische schreef:Hoe lossen jullie het op met tandpasta? Ben er net achter gekomen dat daar meestal varken in zit.
Volgens mij zijn er bij supermarkten ook genoeg tandpasta te vinden die ok is.

Zelf neem ik die van Lavera het liefst. Heb nu even urtekram. Bij urtekram moet je alleen oppassen voor propolis. Dat heeft een dierlijke afkomst (iets wat bijen maken).

Ananas

Bericht door Ananas » di okt 23, 2012 7:35

Hoe weet je van supermarkttandpasta of het vegan is Alex?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 23, 2012 11:19

Ananas schreef:Hoe weet je van supermarkttandpasta of het vegan is Alex?
Dat moet je navragen ;)

Ik koop nooit in supermarkt, maar door de jaren heen heb ik toch wel diverse merken gehoord. Zo uit mijn hoofd (via de wiki :P) paradontax, prodent, aantal eigen merk. Volgens mij zijn die eerste wel van bedrijven die testen, maar qua ingredienten zou dat vegan zijn. Dus denk dat er nog wel meer vegan tandpasta te vinden is bij supermarkten of etos ofzo.

TonyJello

Lui beginnersveganisme

Bericht door TonyJello » di okt 23, 2012 11:31

Er zijn op dit forum een stuk of 8 topics over tandpasta... :ole:

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do okt 25, 2012 18:26

Is het nodig/verstandig voedingssupplementen te nemen?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 25, 2012 22:45

DeVegetarische schreef:Is het nodig/verstandig voedingssupplementen te nemen?
B12 is met een supplement iig verstandig om te doen. Uit verrijkte producten is wat lastiger of moet je meer rekenen ;)

En als je je moe voelt zou ik ook ijzerrijke producten meer eten.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » vr okt 26, 2012 0:19

Vegantastic schreef:
DeVegetarische schreef:Is het nodig/verstandig voedingssupplementen te nemen?
B12 is met een supplement iig verstandig om te doen. Uit verrijkte producten is wat lastiger of moet je meer rekenen ;)

En als je je moe voelt zou ik ook ijzerrijke producten meer eten.
Ijzerrijk....oké. Ik dacht wel dat ijzer met name in vleesvervangers zit, en die blief ik niet meer. Ik zal eens googlen op ijzerrijk plantaardig voedsel :)

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » vr okt 26, 2012 9:25

DeVegetarische schreef: Ijzerrijk....oké. Ik dacht wel dat ijzer met name in vleesvervangers zit, en die blief ik niet meer. Ik zal eens googlen op ijzerrijk plantaardig voedsel :)
Popeye? ;) Spinazie en andere donkergroene bladgroenten dus. En verder volgens mij bijv amandelen, gedroogde abrikozen, broccoli (beter dan spinazie), peulvruchten.

Sorry, ik val middenin deze discussie zonder alles te lezen maar dacht dat het belangrijk was om even te melden dat ons lichaam vitamine C nodig heeft om ijzer uit plantaardige producten te halen. Altijd even combineren met iets C-rijks dus. Zelf los ik dat op door bij het eten water met citroensap te drinken. :)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Emiel

Bericht door Emiel » vr okt 26, 2012 10:33

Gnoe schreef:broccoli (beter dan spinazie)
Beter in welk opzicht? Want voor zover ik weet kun je spinazie in grote hoeveelheden eten en wordt aangeraden broccoli met mate te eten.

Plaats reactie