DeVegetarische schreef:Ik zal geen volledige veganist worden, het gaat me vooral om feitelijk dierenleed. Ik mijd al veel producten wegens het feit dat er (''scharrel''-)eieren in zitten en onzuivere zuivel en merk dat mijn mogelijkheden hier fors door beperkt worden. Op zich heb ik er ook geen last van, dus ach.
Ik heb wel vragen en ik neem aan dat er later meer bijkomen. Bij voorbaat dank, als je ze/een beantwoordt
1. Ik heb gelezen dat zuivel niet gezond is, en dat het calcium dat het bevat niet ''opneembaar'' is door ons mensen. Mis ik dan tóch iets aan zuivel als ik het niet meer neem,en hoe vang ik dat dan op?
2. Is tofu een goede vervanger van eieren en vlees?
3. Ik voel me vaak erg moe, dit komt mede door iets dat ik mijn hele leven al heb, maar ik merk wel degelijk verschil in periodes. Wat voor producten zou je aanraden die veganistisch zijn en wel ''gezonde energie'' leveren?
4. Hoe kan ik er achter komen welke E-nummers géén dierlijke producten bevatten? Ik betwijfel namelijk of ze eiwitten nemen van rondeelstaleieren enzo. Kennen jullie die allemaal uit je hoofd?

1. Iemand heeft een hele mooie docu geplaatst vandaag over melk, die legt alles uit wat je moet weten (en Neal Barnard zit er in <3):
http://www.novamov.com/video/ffep0eo8qz892
Samengevat: melkproducten wil je gewoon niet in je lijf hebben als je niet vroegtijdig dood wil/geen nare ziektes wilt krijgen of.
EDIT: neen, je mist er niks aan, het hoort immers helemaal niet in ons dieet. Geen enkele andere diersoort blijft zijn hele leven lang melk drinken. Als we de hongerige kindertjes in Afrika melk geven heeft dat vast een positief effect, want die hebben niets anders. In een rijk westers land voegt het niets positiefs toe en wordt het zelfs gelinkt aan obesitas, kanker, astma, diabetes enz.
2. Wat bedoel je met vervanger? Je hebt eieren en vlees niet nodig. De gemiddelde mens krijgt op een dag veel te veel eiwitten binnen. Dierlijke eiwitten zitten per uitstek vol met stoffen die je
niet nodig hebt en die zelfs schadelijk zijn, denk maar eens aan verzadigde vetten, groeihormonen, antibiotica e.d.
Zorg dat je gevarieerd eet, dat je alle vitaminen en mineralen binnenkrijgt (niet allemaal op 1 dag hoor

) en in een gezond dieet is best plaats voor tofu. Omdat voeding niet meer is wat het ooit was, raad ik sowieso iedereen aan om een goede multivitamine (en ook eigenlijk multimineralen) te slikken. Er zijn ook speciale multivitaminen voor vegetariërs en veganisten, hier zit extra B12 in, iets wat in de natuur weinig voorkomt in plantaardige bronnen.
3. Er zijn een hoop superfoods die op het moment 'in' zijn, zoek bijvoorbeeld eens naar chia zaad, hennepzaad, blauwe bessen, goji bessen etc. op Google (of gewoon naar superfoods). Als je echter kampt met vermoeidheidsklachten dan is het altijd een goed idee om je bloed te laten testen bij de huisarts, het kan best zijn dat je een bepaald gebrek hebt (bijvoorbeeld aan ijzer of vitamine C/D/B). Je huisarts kan je dan zeg maar een 'boost' geven per injectie. Je moet hier zelf echter niet wat mee gaan aanmodderen omdat je aan de buitenkant helaas niet kan zien wat er scheelt. Groene groentes doen het trouwens sowieso altijd goed, probeer er elke dag voldoende van te eten, ook een deel rauw. Hier zitten een hoop nuttige voedingsstoffen in, waar menig mens gewoon te weinig van binnen krijgt qua voeding.
4. Ik gebruik zelf deze site om dat te checken
http://www.food-info.net/nl/index.htm en natuurlijk Wikipedia. Er schijnen tegenwoordig ook een aantal goede boeken te zijn over dit onderwerp.
Toch nog even een puntje erbij, je hebt het over rondeel eieren. Laat je niet foppen door dit soort stempels. Ook voor 'diervriendelijke' eieren gaan alle haantjes die 1 dag oud zijn zonder pardon door de shredder. Ook biologische melkkoeien worden te snel gescheiden van hun kalfjes en lopen vaak rond met pijnlijke, ontstoken uiers tot ze na 6 jaar een schop krijgen richting slachthuis. Natuurlijk helpt elk beetje, maar als je echt de strijd aan wil gaan voor dierenrechten is het een goed idee om gewoon alle dierlijke producten te bannen. Dit klinkt heel rigoureus, maar het valt echt reuze mee. Ook als veganist kun je lekker en gevarieerd eten. Geloof het of niet, veganistische mayo smaakt hetzelfde als normale mayo (en ik was echt een mayonaise eter, ik vond dat het ergste om op te geven!) kaas is het minst gezonde product dat je kan eten, maar als je per se wilt, vervang het dan door tofu kaas. Ik maak tegenwoordig zelfs mijn eigen pizza's, zo gepiept en veel lekkerder dan zo'n kleffe kledder uit een doos. Er is ook echt overheerlijke chocolade die vegan is. Je hoeft dus niets te missen, alleen moet je wel even buiten het hokje van aardappels, groente en vlees denken

"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney