Raw Vegans hier?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Raw Vegans hier?

Bericht door TonyJello »

Eergisteren heb ik havermout gekocht. Ik wil het toch eens proeven. Vanavond na het werk staat er een pannetje in de planning. Ik ben benieuwd.
repelsteeltje
Leefwijze: flexanist

Bericht door repelsteeltje »

Bij mij is ht smoothies en sapjes maken niet zo moeilijk behalve als ik niet gelijk de afwas gedaan heb...en het aanrecht vol staat dan doe ik het ook niet. Maar mijn apparaten staan klaar voor gebruik binnen handberijk en als ik dus de afwas netjes bij houdt..is het allemaal super simpel..gelijk na gebruik de dingen afspoelen en op het druiprek.. :D
lena

Bericht door lena »

Truus schreef:
TonyJello schreef:een smoothie of een salade maken kost me al tijd genoeg.
Zeker een smoothie. Ik snap niet waar jullie het geduld vandaan halen. Heb j'em op, dan ben je nog niet klaar, moet je ook nog de mixer schoon maken. Een andere reden dat ik geen smoothies of sappen maak, is dat dan de voor mij belangrijke vezels verloren gaan.
Ik vind een smoothie echt een van de makkelijkste dingen die er zijn! Het is inderdaad geen broodje pindakaas, maar kost ongeveer net zoveel tijd als andere ontbijten die ik eet (havermout met appel ofzo). Ik wou dat ik de hele dag smoothies kon eten, ik vind ze lekker, ze zijn zo klaar, kost veel minder tijd dan spruitjes schoonmaken of een grote salade te maken, om maar eens wat te noemen.
Schoonmaken is zo gedaan, als je de blender meteen na gebruik omspoelt is hij zo weer schoon. Het is ook maar 1 blender, net zoveel als 1 pan voor de havermout.
Vezels gaan niet verloren in smoothies.
TonyJello

Bericht door TonyJello »

repelsteeltje schreef:Bij mij is ht smoothies en sapjes maken niet zo moeilijk behalve als ik niet gelijk de afwas gedaan heb...en het aanrecht vol staat dan doe ik het ook niet. Maar mijn apparaten staan klaar voor gebruik binnen handberijk en als ik dus de afwas netjes bij houdt..is het allemaal super simpel..gelijk na gebruik de dingen afspoelen en op het druiprek.. :D
Ja, precies!
Truus

Bericht door Truus »

lena schreef:kost veel minder tijd dan spruitjes schoonmaken
Daar heb ik iets op gevonden. Ik eet ze vies. Liever gezegd, ik spoel ze wel even af, maar ik maak ze verder niet schoon, tenzij ik voor visite kook.
Emiel

Bericht door Emiel »

Truus schreef:
Daar heb ik iets op gevonden. Ik eet ze vies. Liever gezegd, ik spoel ze wel even af, maar ik maak ze verder niet schoon, tenzij ik voor visite kook.
Ik was ze niet eens, gewoon doormidden en roerbakken :wink: . Wel biologisch uiteraard.
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Emiel schreef:
Truus schreef:
Ik was ze niet eens, gewoon doormidden en roerbakken :wink: . Wel biologisch uiteraard.
Jakkes! Maar wel zuinig.
lena

Bericht door lena »

Truus schreef:
Hmm, nooit gedacht dat dat een optie was. Je snijdt niets van de onderkant af? Ik vind spruitjes echt super maar het schoonmaken vrij veel werk (ik heb nu een lijstje video's "te kijken tijdens spruitjes schoonmaken", dat helpt, maar toch). Maar eens uitproberen dan, maar ik blijf skeptisch :)
Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla »

Bij mijn man deden ze dat vroeger thuis ook. Ik maak ze wel schoon en manlief vindt 'mijn spruitjes' veel lekkerder. Maar goed, vroeger werd groente ook veel langer gekookt dus weet niet of de vergelijking helemaal op gaat.
Eaolise
Contacteer:

Bericht door Eaolise »

Dit lijkt mij ook wel wat. Maar ik weet er nog héééél weinig over. Ik wil alleen graag meer energie hebben. Men vindt al dat ik veel energie heb, maar toch heb ik 't idee dat mijn lichaam nog wat mist (en van sommige dingen nog teveel heeft :lol: :lol: :lol: ). Ik bedoel... Noten enzo... welke moet ik kopen...? Ik vind 't handiger om dat van mensen hier te horen dan op 't internet rond te neuzen.
Truus

Bericht door Truus »

Eaolise schreef:Noten enzo... welke moet ik kopen...?
Dat hangt natuurlijk af van je eigen wensen en mogelijkheden. Ik let altijd op dat ze rauw zijn en zonder toevoegingen.

Je kunt bv rauwe, ongezouten cashews en gemengde noten kopen bij de Lidl in een handige verpakking. Heb je geen Lidl in de buurt, veel andere supermarkten heb ook rauwe nootjes in hun B-merk assortiment. Soms hoe goedkoper een product is, hoe minder beknutseld (gaat niet altijd op). Als je een Asiatische toko in de buurt hebt, met bv Indische (uit India) producten of een Islamitische kruidenier, kun je daar vaak grote zakken rauwe noten krijgen tegen zeer redelijke prijzen.

Als het je lijkt dat je zo'n grote zak in geen jaar op krijgt, kun je noten goed bewaren in een gesloten pot, blik of zak met een papiere servetje bovenin om vocht tegen te gaan. Noten kunnen ook prima jarenlang in het vriesvak bewaard worden.

Een probleem met noten is dat er allerlei politieke problemen aan kleven. Dwangarbeid, kinderarbeid, ontbossing, enz. Maar ja, als je al te kritisch bent, kun je op een gegeven moment niets meer eten. Ook in NL komen politiek onjuiste omstandigheden voor in de landbouw, bv bij champignon- en aspergekwekers. We zullen toch iets moeten eten. Zie het maar zo, alles dat je koopt draagt bij aan de economie van, tja, íémand.
MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Truus schreef: Een probleem met noten is dat er allerlei politieke problemen aan kleven. Dwangarbeid, kinderarbeid, ontbossing, enz. Maar ja, als je al te kritisch bent, kun je op een gegeven moment niets meer eten. Ook in NL komen politiek onjuiste omstandigheden voor in de landbouw, bv bij champignon- en aspergekwekers. We zullen toch iets moeten eten. Zie het maar zo, alles dat je koopt draagt bij aan de economie van, tja, íémand.
Hahaha het wordt er niet makkelijker op gemaakt. En dan moet je dat weer uitleggen waarom je dat wel verantwoord vind... zelfde als al dat soya eten met die ontbossing enzo.
Lastig hoor...
Eaolise
Contacteer:

Bericht door Eaolise »

Inderdaad. En in de Quest las ik dat planten ook meer zijn dan wij aanvankelijk dachten. Ze kunnen communiceren met "familie" als er één wordt opgegeten, geeft ie een soort van stof af om "familie" te waarschuwen.. Ugh!! Ja, nja, je moet idd iets eten en als ik dan moet kiezen vind ik kinderarbeid en onderbetaling aan buitenlandse arbeiders minder erg dan dierenleed. Ik heb 'n Lidl, zal eens gaan kijken. Bedankt, Truus! En och, ik eet zo'n zak waarschijnlijk in een week - ik kan veel op :mrgreen: Heb je misschien de exacte naam van 't product of een link naar een plaatje? *houdt niet van te lang tussen mensen in winkel te zoeken*
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Dat communiceren van planten kun je niet vergelijken met het communiceren van dieren.
Het is puur evolutie.
Truus

Bericht door Truus »

Eaolise schreef:Heb je misschien de exacte naam
Alesto -- maar let op! Niet alles van dit merk is aan te bevelen. Altijd goed lezen wat erin zit.
Eaolise
Contacteer:

Bericht door Eaolise »

TonyJello schreef:Dat communiceren van planten kun je niet vergelijken met het communiceren van dieren.
Het is puur evolutie.
Uhuh, weet ik ook wel.... Correctie: WIL ik ook weten (anders ga ik straks écht flippen..) :mrgreen:

Ah, bedankt, Truus!
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Eaolise schreef:Dit lijkt mij ook wel wat. Maar ik weet er nog héééél weinig over. Ik wil alleen graag meer energie hebben. Men vindt al dat ik veel energie heb, maar toch heb ik 't idee dat mijn lichaam nog wat mist (en van sommige dingen nog teveel heeft :lol: :lol: :lol: ). Ik bedoel... Noten enzo... welke moet ik kopen...?
Ik zou dan gaan voor meer rauwe dingen verwerken in je voedingspatroon, en niet zozeer voor zo min mogelijk niet-rauwe dingen. Een raw vegan dieet kán, maar het is behoorlijk lastig om al je voedingsstoffen binnen te krijgen, daarvoor moet je echt ontzettend uitplannen en veel weten over voeding. Gewoon vegan met wat meer rauw dan je tot nu toe doet, is een veiligere keuze.

Amandelen zijn voor veganisten extra gezond, omdat ze veel calcium bevatten. Walnoten zijn voor veganisten extra gezond omdat ze omega3 bevatten. Cashews zijn wat minder gezonde noten omdat ze redelijk veel verzadigd vet bevatten (niet dat je ze niet mag eten hoor, maar ze vallen meer onder neutraal voedsel dan onder gezond, al hangt het ook af van hoeveel verzadigd vet je verder binnenkrijgt,misschien is dat voor de gemiddelde veganist minder een probleem dan voor vleeseters). Verder zijn de meeste (of misschien wel alle) noten wel gezond (bijvoorbeeld pecannoten, hazelnoten, pistachenoten, paranoten).
Naast noten zijn zaden en pitten ook erg gezond, die bevatten over het algemeen zelfs meer mineralen en vitaminen per 100kcal dan noten. Lijnzaad is voor veganisten extra gezond omdat het van plantaardig voedsel het meeste omega3 bevat. Gebroken lijnzaad en lijnzaadolie zijn beide een goede keuze, van ongebroken lijnzaad neemt je lichaam niet veel op. Lijnzaadolie moet je alleen wel rauw gebruiken dus niet om te bakken, en lijnzaad is een smaak waar veel mensen wat aan moeten wennen, met name lijnzaadolie vindt een deel van de mensen erg vies (al is dat met name lijnzaadolie die te oud geworden is, maar dat gebeurt zelfs in de koelkast al snel). Sesamzaad is voor veganisten extra gezond omdat het veel calcium bevat.
Verder zijn de meeste (of misschien wel alle) zaden en pitten wel gezond (bijvoorbeeld chiazaad, pompoenpitten, zonnebloempitten, hennepzaad).

Ik heb het idee dat rauwe noten/zaden wat gezonder zijn dan gebrande, maar of dat klopt, weet ik niet. Als je rauwe niet lekker vindt, kan je denk ik wel beter gebrande eten dan helemaal geen noten/zaden. Ik gooi noten en zaden vaak door de blender en gooi ze dan door maaltijden heen, rauw of door ze zelf even kort te bakken. Stukjes amandel vind ik erg lekker door de sojayoghurt.
Op de markt bij de notenboer kan je alle noten wel rauw krijgen,en veel goedkoper dan in de supermarkt,maar ik weet niet of jullie wel eens naar de markt gaan. Bij supermarkten als de AH en Jumbo hebben ze allerlei noten en wat zaden, bij andere supermarkten denk ik ook wel. Bij sommige ligt een deel van de noten/zaden ook op de bakafdeling, maar die kan je beter niet nemen, die pakjes zijn veel duurder dan de bakjes die in het notenschap staan.
Truus

Bericht door Truus »

Fynnya schreef:Op de markt bij de notenboer kan je alle noten wel rauw krijgen
Wat ik bezwaarlijk vind van de notenboer op de markt is dat ik dan niet zelf de verpakking kan controleren op informatie. Natuurlijk, ik kan het vragen aan de notenboer, maar die antwoorden zijn niet altijd helemaal betrouwbaar. Niet dat de informatie op verpakkingen wel 100% betrouwbaar of volledig is, maar toch...
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Truus schreef:
Fynnya schreef:Op de markt bij de notenboer kan je alle noten wel rauw krijgen
Wat ik bezwaarlijk vind van de notenboer op de markt is dat ik dan niet zelf de verpakking kan controleren op informatie. Natuurlijk, ik kan het vragen aan de notenboer, maar die antwoorden zijn niet altijd helemaal betrouwbaar. Niet dat de informatie op verpakkingen wel 100% betrouwbaar of volledig is, maar toch...
Ik heb zelf eigenlijk nooit dat ik iets hoef te weten over de noten, dus voor mij geen probleem. Wat voor soort dingen wil jij weten bij noten, als ik mag vragen?
Truus

Bericht door Truus »

Fynnya schreef:Wat voor soort dingen wil jij weten bij noten, als ik mag vragen?
Ten eerste ben ik benieuwd naar het productieproces, ten tweede of er toevoegingen zijn en ten derde waar ze vandaan komen. Tevens staat er op de verpakking interessante informatie over voedingswaarde, en ja, natuurlijk kan ik dat ook op het Internet vinden.

Bijvoorbeeld, ik koop wanneer ik bij een Lidl ben graag ongeroosterde gemengde noten of cashew (sorry Fynnya, maar ik heb geen last van onverzadigd vet, alleen m'n eigen vet). Die zijn niet alleen vrij rauw inzover het mogelijk is vaccuum-verpakte producten rauw te noemen, maar ze zijn tevens ongezout en zonder toevoegingen zoals olie.

Maar ik ben slordig geweest, en nu blijkt dat ik een zak luxe melange heb gekocht die een mengsel is van geroosterde en ongeroosterde noten. Dat kan ik aan de noten zelf niet zien, ze zien er net zo uit als de geheel ongeroosterde noten die ik normaal koop. Bovendien blijkt er 2% olie in te zitten, niet erg veel, maar wel o.a. pinda-olie terwijl er geen pinda's in de melange zitten. Je zult maar je vergissen zoals ik en allergisch zijn voor pinda's. In mijn gezin is niemand allergisch voor pinda's dus wij gaan ze gewoon opeten, maar het illustreert wel hoe voorzichtig je moet zijn, zeker een pietje precieze veganist.
Plaats reactie