Raw Vegans hier?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Truus
Leefwijze: veganist

Re: Raw Vegans hier?

Bericht door Truus »

Truus schreef:Je kunt bv rauwe, ongezouten cashews en gemengde noten kopen bij de Lidl
Vandaag mijn man met een boodschappenlijst naar de Lidl gestuurd. Hij zegt dat die rauwe noten van Alesto er niet meer liggen, behalve de walnoten.

lena

Bericht door lena »

De cashewnoten zijn er soms, en dan weer niet. Eerst waren ze er altijd alleen tijdens de "Amerikaanse dagen" ofzoiets (en dan hadden ze ook goedkope pecannoten). Ik hoop dat ze weer terugkomen, hier zijn ze nu ook niet.

Truus

Bericht door Truus »

Net als de hoemoes. Die was er éven en is nu weer verdwenen. Ik hoop dat de sorbet er weer gauw komt, en dan voor de oude prijs van 99¢. Je kunt gasten niet altijd eigen-gemaakte spullen voorzetten, die lusten ze niet.

Skyclad

Bericht door Skyclad »

@Truus
Dat slaat echt nergens op. Alleen fabrikanten stoppen rotzooi in verpakte noten. Dit is omdat hun winst komt van houdbaarheid, supermarkten houden niet van dingen die niet houdbaar zijn.

In veel speciaalzaken wordt echt belachelijk veel gevraagd, maar dit komt omdat de omzet niet zo groot is. Hoe dan ook niet slim om bij dat soort winkels te kopen. Winkels die veel omzet hebben zullen vaker vers spul hebben tegen een lagere prijs dan de supermarkten (ligt ook aan wanneer de oogst binnenkomt, op het juiste moment kan je amandelen kopen die vorige week nog aan de boom hingen). In schaal blijven ze trouwens altijd veel verser. Met verse amandelen in schaal lijkt het net of je banketstaaf zit te eten, dat is wel wat anders dan die noten in verpakte zooi die waarschijnlijk al jaren geleden geoogst zijn.

Cashews zijn trouwens nooit rauw. Rauwe cashews zijn giftig.

Vroeger had je wel bij de AH hele goedkope notenmixes, die vrij vers waren. Als je alle goedkope zooi (rozijnen/pinda's) eruit haalde kreeg je amandelen, paranoten en nog wat duur spul voor iets van 4 euro per kilo (met die pinda's/rozijnen er dus gratis bij). Toen hebben ze de hoeveelheid pinda's/rozijnen verdubbelt, er een conserveringsmiddel met wat olie ingegooid (hoewel die olie er misschien al eerder inzat...vergeten) en de prijs bijna verdubbeld. Nadat ik met m'n domme kop 10 van die zakjes voor de week had gekocht ging ik zowat over m'n nek. Volgens mij hadden de paranoten en amandelen 15 weken in een vochtig warenhuis gelegen. Het leek alsof ik er nog een oogst champignons bij kreeg, of ze daar nou 40 cent extra voor rekenden wist ik niet maar het was totaal niet mijn smaak.

En het is niet slim noten te kopen met een zware allergie voor bepaalde noten. Ze komen altijd in aanraking met elkaar, al helemaal als het verpakt is (in die fabrieken worden bijna altijd pinda's verwerkt, met een allergie voor paranoten of zoiets exotisch kan je nog wel de dans ontspringen). En de verwerkte pindaolie die in die zakjes zit is vaak geen allergeen. Allergenen zijn altijd eiwitten. Alleen onverwerkte olie met restanten van eiwit kunnen allergische reacties veroorzaken.

Truus

Bericht door Truus »

Skyclad schreef:Winkels die veel omzet hebben zullen vaker vers spul hebben tegen een lagere prijs dan de supermarkten (ligt ook aan wanneer de oogst binnenkomt
O ja, dat is nog een reden dat ik graag in verpakking koop -- dan kan ik de houdbaarheidsdatum controleren, terwijl ik dat bij de notenboer niet kan.

Liever had ik een oogstdatum, maar ja, dat is niet wettelijk verplicht, en wat niet wettelijk verplicht is, kunnen we naar fluiten (en wat wel wettelijk verplicht is, wordt soms mee gefraudeerd). Een probleem bij z.g. verse groenten en fruit is dat soms langdurig in de koeling heeft gestaan, en vervolgens wordt verkocht alsof het vers is. Niet zo erg als vlees dat jaren ingevroren is geweest, ontdooid wordt en verkocht als vers, maar dat eet ik toch niet.

Een ander probleem dat ik heb met sommige boeren op de markt is dat ze bij hun kraam staan vlees te eten met hun blote handen, en dan zonder eerst die handen te wassen het koopwaar aanraken. Om niet te spreken van al die mensen die langs lopen en op de waren ademhalen. En zelfs zie ik bij de notenkraam op de markt dat de boer steeds duiven wegjaagt ... wanneer hij niet toevallig even iets anders aan het doen is en ze dus niet wegjaagt. Voorverpakt is toch wel zo hygiënisch.

Overigens deel ik je mening dat het verstandig is te kopen waar veel omzet is. Dat is in de Lidl zeker zo, maar ook bv bij Islamitische kruidenieren in de stad, terwijl in de natuurwinkels vanwege de hoge prijzen de omzet aanzienlijk lager is.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Bij pakjes notenmix uit de supermarkt heb ik een paar keer schimmel geproefd, dus die koop ik niet meer.

Truus

Bericht door Truus »

TonyJello schreef:Bij pakjes notenmix uit de supermarkt heb ik een paar keer schimmel geproefd, dus die koop ik niet meer.
Was dat bij de Lidl? Heb je geklaagd? Zelf had ik eens zoiets met het goedkope merk appelmoes bij Dirk. Overal is wát.

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Dat zijn wel hele dubieuze markten.

Ik heb genoeg dubieuze bakkers/visboeren (Jaaaaa, VROEGAH) gezien, en daar koop ik dan gewoon niks. Er zijn genoeg markten (Zelfs in Spanje gezien, dus in NL zijn ze er echt ook) en speciaalzaken waar er gewoon wel fatsoenlijk omgegaan wordt met het eten. En die omzet opmerking sloeg niet echt op supermarkten. Bij een supermarkt weet je gewoon nooit hoe oud de noten zijn, behalve dat je kan zeggen dat ze waarschijnlijk ouder zijn dan een jaar. En houdbaarheidsdatum is ook onzin, je ziet echt meteen wanneer verse noten niet meer goed zijn. In de verpakte pinda's met nog 3 jaar te gaan kom ik veel meer uitgedroogde vieze pinda's tegen (geen idee of dit te maken heeft met houdbaarheid...) dan bij een speciaalzaak. Ze hebben daar ook voorgepelde pinda's, aan het einde van de maand merk je dus echt dat die dingen niet meer zo smaken als 3 weken geleden. Die pinda's die ik daar kocht lagen daar dus echt niet zo lang zonder schil want anders zou ik dat meteen proeven (namelijk dat ze smaken als de pinda's in de euroshopper zakjes).

Dus dat proef je echt wel, er moet uberhaupt een houdbaarheidsdatum op bij de winkel omdat ze al zo lang geleden zijn geoogst. De speciaalzaken waar ik koop hebben gewoon nooit noten ouder dan een jaar omdat ze elk jaar nieuwe oogst krijgen en dan gaan de oude noten in de uitverkoop tot ze weg zijn.

Koop je ook alleen fruit of groenten met een houdbaarheidsdatum? Je ziet toch meteen wanneer niet meer goed is? Of wanneer je het echt meteen moet eten omdat het morgen niet meer goed is?

Truus

Bericht door Truus »

Skyclad schreef:Koop je ook alleen fruit of groenten met een houdbaarheidsdatum?
Verse groenten en fruit zijn in de zin van bewaren niet goed vergelijkbaar met noten. Je ziet ook in het wild m.n. knaagdieren die in de herfst noten hamsteren en bewaren voor de winter, terwijl dat met groenvoer niet voorkomt.

Overigens vind ik het prima dat jij andere meningen en voorkeuren hebt dan ik. Ieder moet doen waar hij zich bij het prettigst voelt.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Gisteren had ik amandelen gekocht bij de biowinkel.
Nu staat er op het zakje dat je ze dan met kokend water moet overgieten om het vliesje eraf te krijgen..
Maarre... kan je dat vliesje ook gewoon opeten? Of is dat niet goed?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja hoor, dat vliesje kun je gewoon eten. Goed voor de vezels :)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jojo

Bericht door jojo »

Maar niet te veel toch? Was dat niet in verband met blauwzuur?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Hmm, daar had ik nog nooit van gehoord. Ik heb net geprobeerd om er wat informatie over op te zoeken, maar kan geen duidelijke instructies vinden. Aangezien amandelen veel calorieën bevatten eet je er misschien normaal gesproken ook niet zo veel van dat het een probleem vormt?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Truus

Bericht door Truus »

MariskaB schreef:kan je dat vliesje ook gewoon opeten?
Hangt er vanaf hoeveel van die amandelen je van plan bent te eten.

Het vliesje bevat -- evenals appelzaadjes -- een hoger dan gemiddeld concentratie van een cyanide-achtige stof (idd, blauwzuur). In kleine hoeveelheden is dat niet schadelijk, zoals je ook niet meteen ziek wordt wanneer je een appelzaadje doorslikt. Tevens bevatten die vliesjes nogal veel van de omstreden fytinezuur, dat overigens ook in volkoren tarwe en zo zit, en waarvan gezegd wordt dat het de opname van ijzer en bepaalde mineralen belemmert.

Als je de amandelen gaat malen of er melk van maken, consummeer je er al snel meer van, en dan is het m.i. aan te bevelen om de vliesje's eerst te verwijderen, vooral als kleine kinderen ook zijn uitgenodigd op het feest. Bovendien zijn ze dan zachter en mooier. De amandelen, bedoel ik, de kinderen zijn ook mét vliesje's zacht en mooi.:wink:

Als je er slechts enkelen door je groentengerecht gaat doen, dan lijkt het me niet de moeite waard.

Jaydee82

Bericht door Jaydee82 »

Vorig jaar ben ik een tijdje strikt 80 10 10 raw vegan geweest. Nog nooit heb ik me beter gevoeld. Eindeloze energie overdag, maar wel minstens 11 uur slaap nodig. Allerlei gezondheidsklachten verdwenen als sneeuw voor de zon.

MAAR...
Voor mij was het niet makkelijk om vol te houden, aangezien ik een gezin heb. Ik was de enige die dit deed. Ik kwam daardoor in een isolement. Ook mijn sociale leven ging eraan lijden.
Ik heb een tijdlang Raw till 4 gedaan. Maar ook dit hield ik nooit echt vol. De strikte regels over zout en vet kon ik niet echt aan.

P.S. Het fruit was niet aan te slepen.. 18 kg bananen per week waren een must..

Nu leef ik volgens het boek "skinny bitch". Hierin kan ik mij het meeste vinden. Het maakt mijn gezinsleven makkelijker en mijn sociale leven bloeit er ook door op. Mijn vrienden vinden mij nu niet meer zo extreem. En ik voel me er normaler bij.

Maar 80 10 10 blijft de meest ideale leef en eetwijze. Een beetje paradijselijk. Zo'n heerlijk aards gevoel.

Brent

Bericht door Brent »

Ik zal er tussenin hangen nu, tussen echt rauw en "gewoon" vegan.
Ik kook die ene dagelijkse maaltijd met wortelen/knollen/groenten, maar eet er wel een of twee rauwe smoothies per dag bij en fruit tussendoor.
Maar omdat ik geen granen eet, is het aandeel niet-rauw kleiner dan in het doorsnee vegan dieet.
Ik heb veel meer energie dan ervoor en ben ook van 5 chronische aandoeningen verlost door dit dieet.
Maar of het effect beter was geweest met volledig rauw vegan weet ik niet.

Bewerkte dingen die ik nog wel eet zijn tomatenpuree, olijfolie, gemalen heng met geelwortel, en cacaopoeder.
Laatst gewijzigd door Brent op zo apr 13, 2014 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Truus

Bericht door Truus »

Brent schreef:Ik zal er tussenin hangen nu, tussen echt rauw en "gewoon" vegan.
Ik ook, dan. 's Winters wil ik wel iets warm eten, te meer dat wij nauwelijks stoken. Daar komt bij dat ik tegenwoordig voorzichtig ben met m.n. bladgroenten die moeilijk te wassen zijn. Ik merk dat ik tegenwoordig wat minder ruw met mijn maag moet omgaan dan vroeger, maar mijn dieet is nog steeds hoofdzakelijk rauw.
Brent schreef:Ik heb veel meer energie dan ervoor en ben ook van 5 chronische aandoeningen verlost door dit dieet.
Dat geldt niet voor mij, ik had sowieso nooit ergens last van, ben alleen te lui om te koken. In het weekeinde zet ik voor de familie een pot iets-of-ander op, en dan eet ik mee. Maar de rest van de week is het me te veel moeite.
Brent schreef:gemalen heng met geelwortel en cacaopoeder.
Wat is dat, heng?

Brent

Bericht door Brent »

xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Truus

Bericht door Truus »

O ja, Asafoetida ken ik. Maar met cacaopoeder?

Brent

Bericht door Brent »

Truus schreef:O ja, Asafoetida ken ik. Maar met cacaopoeder?
Samen eten bedoel je?
Cacaopoeder gebruik ik alleen in zoete smoothies, niet om mee te koken.
Ah ik zie de verwarring, had er beter een komma voor 'en' moeten staan?

Plaats reactie