Raw Vegans hier?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Freakteacher
Leefwijze: veganist

Raw Vegans hier?

Bericht door Freakteacher »

Omdat de kant van het rauwe veganisme me steeds meer begint te trekken ben ik benieuwd of hier ook mensen zijn die al een tijd uitsluitend op grote hoeveelheden rauw fruit, rauwe groene bladgroenten en af en toe wat noten/avocado's leven en hoe dat bevalt, met name mbt hun energiepeil.

Ik ben momenteel het boek 'the 80/10/10 diet' aan het lezen en zou graag wat bevindingen lezen van ervaringsdeskundigen hier.

Alvast bedankt voor de reacties.
TonyJello

Raw Vegans hier?

Bericht door TonyJello »

Hoi Freakteacher,

jij bent Part-time Veganist en ik ben Veganist en Part-time Raw Vegan. :D
Dat wil zeggen dat ik zoveel mogelijk rauw eet, maar af en toe ook aardappelen of rijst ofzoiets met groenten, maar die groenten stoom ik dan heel kort. Of ik eet als ik echt trek heb Brinta of pannekoeken, maar dat laatste valt dan heel zwaar en ben ik uren vol van.

Alle informatie over Raw Foot heb ik van en via dit forum, zoals bijvoorbeeld via De Fruiteters die hier ook af en toe zijn. Het boek 80/10/10 heb ik (nog) niet gelezen.

Rauw eten vind ik heerlijk en het geeft me een heel rijk gevoel al dat prachtige fruit en die mooie groenten. Ik voel me er heel erg goed bij. En mijn energiepeil is hoog en gelijkmatig.

Door smoothies doe ik dan afwisselend chiazaad, gepeld hennepzaad, sesamzaad of lijnzaad. Heel even heb ik fruit en groenten samen gedaan in een smoothie, maar apart ligt beter in mijn maag. Ik ben verzot op avocado's, maar daar moet ik natuurlijk niet te veel van eten. Tijdens mijn werk snoep ik wat noten om eventuele honger te stillen.

Als ik niet rauw eet eet ik verder zo goed als onbewerkt. Nee, buiten Brinta of pannenkoeken heb ik geloof ik niets bewerkt in huis. Ook geen E-nummers. Ik houd ook niet van vleesvervangers.

Hoe doe jij het nu? Wat eet je zoal op een dag? Waarom wil je rauw gaan eten?
Freakteacher

Re: Raw Vegans hier?

Bedankt voor je reactie Tony.

'K moet dat part time veganist nog even aanpassen. Ben er nu al een jaartje mee bezig, alles langzaam opgebouwd en inmiddels volledig veganist op m'n motorhandschoenen na.

Ik hoef overigens niet persé definitief de rauwe kant op, maar ik wil het wél een tijdje gaan proberen omdat ik wel eens wil weten hoe het is om zo'n hoog energiepeil te hebben wat de meeste rauwe veganisten beweren te hebben (in ieder geval wat ik lees en zie) en, als ik alle verhalen moet geloven het ook het meest gezonde is.

Ik eet nu erg veel bananen en dadels om aan m'n caloriebehoefte te komen en daarnaast ook veel ander fruit voor m'n vitamines. Elke dag probeer ik ook wat rauwe, groene bladgroentes binnen te krijgen voor m'n ijzer en calcium en 1x in de 2 dagen neem ik een stuk avocado of een handje vol noten voor de vetten en eiwitten. Verder heb ik veg 1 voor o.a. de B12. Ik ben nog maar net begonnen dus heb eerlijk gezegd geen idee of ik het allemaal goed doe, maar 'k voel me in elk geval (nog) lekker. 'K ben wel wat aan het afvallen, maar dat was ook geen overbodige luxe.

Waar ik wel benieuwd naar ben is of dat het noodzakelijk is om alles organisch/biologisch te kopen want als dat het geval is dan is het met de hoeveelheden die ik nu eet simpelweg niet te betalen. Ik haal het meeste fruit nu gewoon bij de Lidl en op de markt.

Omdat in het boek 'the 80/10/10 diet' wordt afgeraden om elke dag noten en avocado's te eten (combinatie van veel fruit en vetten zou niet goed zijn) doe ik dat momenteel ook niet, maar ben ik wel benieuwd of ik aan m'n eiwitbehoefte kom. Vooral omdat ik in het verleden jarenlang erg veel kwark, kip, proteïneshakes etc. heb gegeten vanwege krachttraining zit het nog wel in m'n hoofd dat ik dat (te) veel nodig heb.

Ik vindt het nu wel moeilijk om zaken zoals elke dag noten, zaden, veel eiwitten, granen etc nu achter me te laten. Temeer omdat die producten vaste prik waren en ik er van dacht dat je ze echt nodig hebt.

'T is dus even een omschakeling in gedachten en patronen en vooralsnog voel ik me goed, maar alle tips helpen. Vandaar dit topic.

Grt,

Bob
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Zo te lezen ben je heel goed bezig. En verander part-time veganist maar snel in veganist!

Er zijn hier meerdere topics die over raw food gaan, hoor! En er zijn ook diverse video's te vinden.
Emiel

Bericht door Emiel »

Freakteacher schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben is of dat het noodzakelijk is om alles organisch/biologisch te kopen want als dat het geval is dan is het met de hoeveelheden die ik nu eet simpelweg niet te betalen.
Dat was voor mij ook één van de 'tegens'. Ik heb een aantal weken het 80/10/10 dieet geprobeerd. Ik voelde me goed en erg energiek, maar dat is toch al het geval sinds ik vegan ben (nu 1.5 jaar).

Maar goed, ik zou als ik jou was in ieder geval je (blad)groenten wél biologisch kopen, en sommig fruit zoals aardbeien, bessen, appels en peren, alles met géén of een dun schilletje ook, want daar zit vaak veel gif op en in.
Fruit met een wat dikkere schil, zoals bananen, sinaasappels, mango's, avacado's, meloenen etc. dan niet.

Zo reduceer je toch het gif wat je binnen zou krijgen tot een minimum. Ook zijn biologische producten rijker aan vitaminen en mineralen en hebben dus een hogere voedingswaarde, waardoor je er weer minder van hoeft te gebruiken.
Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Emiel schreef: Maar goed, ik zou als ik jou was in ieder geval je (blad)groenten wél biologisch kopen, en sommig fruit zoals aardbeien, bessen, appels en peren, alles met géén of een dun schilletje ook, want daar zit vaak veel gif op en in.
Fruit met een wat dikkere schil, zoals bananen, sinaasappels, mango's, avacado's, meloenen etc. dan niet.
Ik zou denken dat gif oplost in water en dat het via de wortels in groenten en fruit terecht komt. Dan maakt het niet uit hoe dik de schil is. Maar goed, ik heb net geprobeerd er iets over te vinden, maar ik kon zo snel niet iets vinden. Dus ik ben benieuwd of je uitspraak gebaseerd is op wat je denkt of gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek.
lena

Bericht door lena »

Freakteacher schreef: Ik hoef overigens niet persé definitief de rauwe kant op, maar ik wil het wél een tijdje gaan proberen omdat ik wel eens wil weten hoe het is om zo'n hoog energiepeil te hebben wat de meeste rauwe veganisten beweren te hebben (in ieder geval wat ik lees en zie) en, als ik alle verhalen moet geloven het ook het meest gezonde is.
Rauw is niet gezonder dan gewoon gezond veganistisch. Het nadeel van rauw is dat je vaak ofwel heel veel vet, ofwel heel veel suiker binnenkrijgt. Als je neigt naar 80-10-10 dan is het dus heel veel suiker. Dat is niet ideaal. Je moet dan in ieder geval veel sporten om je bloedsuikerspiegel wat te normaliseren.
Becoming Raw is volgens mij wel een goed boek als je hieraan denkt, wat ook een boel mythes over rauw eten ontkracht. Bedenk dat je op forums altijd de volhouders ziet, dus je leest alleen de verhalen van mensen die zich er geweldig bij voelen. De mensen die het slechter doen, die vallen af, daar lees je geen verhalen van. Ik kom ze op andere forums wel eens tegen, mensen (vooral vrouwen) die zich echt niet geweldig voelden op dit dieet. Zie ook freetheanimal.com/2011/04/a-100-raw-vegan-success-story.html (geen link, want het is een anti-vegan site, maar je kunt hem zelf knippen/plakken in je browser).
Ik eet nu erg veel bananen en dadels om aan m'n caloriebehoefte te komen en daarnaast ook veel ander fruit voor m'n vitamines. Elke dag probeer ik ook wat rauwe, groene bladgroentes binnen te krijgen voor m'n ijzer en calcium
Je hebt wel meer dan "wat" bladgroente nodig om genoeg ijzer en calcium (en andere vitamines/mineralen) binnen te krijgen. Voordeel van zoveel groente en fruit eten is wel dat je veel vitamine C binnenkrijgt, wat weer helpt bij de ijzeropname.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of dat het noodzakelijk is om alles organisch/biologisch te kopen want als dat het geval is dan is het met de hoeveelheden die ik nu eet simpelweg niet te betalen. Ik haal het meeste fruit nu gewoon bij de Lidl en op de markt.
Ik ook. Het is inderdaad niet te betalen anders en ik maak me er ook niet druk om. Ik denk dat de stress die sommige mensen hebben over dit soort dingen schadelijker is dan het beetje pesticides dat soms op conventionele groente/fruit achterblijft.
Omdat in het boek 'the 80/10/10 diet' wordt afgeraden om elke dag noten en avocado's te eten (combinatie van veel fruit en vetten zou niet goed zijn) doe ik dat momenteel ook niet, maar ben ik wel benieuwd of ik aan m'n eiwitbehoefte kom. Vooral omdat ik in het verleden jarenlang erg veel kwark, kip, proteïneshakes etc. heb gegeten vanwege krachttraining zit het nog wel in m'n hoofd dat ik dat (te) veel nodig heb.
Je kunt het eens bijhouden, er zijn veel sites waarop dat kan. In het nederlands heb je de Eetmeter van het voedingscentrum, verder fitday.com, sparkpeople.com, nutritiondata.com, cronometer.com etc.. Als je veel sport en dus veel calorieen binnenkrijgt zal het wel meevallen, maar als je veel dadels eet kan het ook tegenvallen, want dat is vooral suiker. Ik merk zelf dat als ik weinig calorieen eet (op inactieve dagen heb ik aan zo'n 1500 genoeg op het moment) ik niet vanzelfsprekend aan genoeg eiwit kom als ik veel fruit eet.

Je zou ook eens kunnen kijken naar Joel Fuhrmans boeken. Dan heb je een dieet met veel rauw ("the salad is the main dish" is een mantra van zijn etensplan), maar ook peulvruchten, gekookte groenten, en eventueel granen. Je zou het kunnen zien als "best of both worlds".
Emiel schreef: Zo reduceer je toch het gif wat je binnen zou krijgen tot een minimum. Ook zijn biologische producten rijker aan vitaminen en mineralen en hebben dus een hogere voedingswaarde, waardoor je er weer minder van hoeft te gebruiken.
Zo werkt dat niet. Er zitten niet meer calorieen in biologische groenten en fruit (en de voedingswaarde van sommige vitamines is iets minder, van andere iets meer, dus dat is ook niet enorm doorslaggevend). In een dieet dat gebaseerd is op groente en fruit wil je juist zoveel mogelijk groente en fruit eten, niet zo weinig mogelijk.
Ik ben zelf niet zo bang voor gifstoffen. De grootste gevaren wat dat betreft zijn dierlijke vetten waarin gif wordt opgeslagen, en dat probleem hebben wij al niet. Een gezond lichaam kan ook wel wat hebben. Vrijwel alle onderzoeken waaruit blijkt dat groenten en fruit enorme gezondheidsvoordelen geven zijn gedaan met niet bio groenten en fruit.

Als je je wel zorgen maakt kun je meer dan 99% van de bestrijdingsmiddelen die nog op groente en fruit zitten verwijderen door het te besprayen met waterstofperoxide en azijn (na elkaar, niet door elkaar). Zie http://www.articlesbase.com/alternative ... 77544.html
Emiel

Bericht door Emiel »

Goeie tip Lena, tnx!

Ik eet zelf vrijwel alles biologisch, dus maak me niet zoveel zorgen..
Laatst gewijzigd door Emiel op za okt 13, 2012 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Emiel

Bericht door Emiel »

Rick schreef:
Emiel schreef: Maar goed, ik zou als ik jou was in ieder geval je (blad)groenten wél biologisch kopen, en sommig fruit zoals aardbeien, bessen, appels en peren, alles met géén of een dun schilletje ook, want daar zit vaak veel gif op en in.
Ik zou denken dat gif oplost in water en dat het via de wortels in groenten en fruit terecht komt. Dan maakt het niet uit hoe dik de schil is. Maar goed, ik heb net geprobeerd er iets over te vinden, maar ik kon zo snel niet iets vinden. Dus ik ben benieuwd of je uitspraak gebaseerd is op wat je denkt of gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek.
Ik heb het vaker gelezen, want verzin het natuurlijk niet ter plekke :wink: . Weet alleen niet meer waar. Als ik het tegenkom post ik het hier.
Emiel

Bericht door Emiel »

Hmm, misschien is het dan toch niet zo:

http://www.thekitchn.com/just-in-new-st ... ews-176562
http://www.guardian.co.uk/science/blog/ ... -questions

Mij gaat het eigenlijk vooral om het gebruik van bestrijdingsmiddelen, maar ik dacht ook echt dat biologisch meer voedingswaarde betekende. In het stuk lees ik dat vooral rijpheid van invloed is op de voedingswaarde; klinkt logisch.

Reden waarom ik het dacht is, omdat de grond waarop biologische producten worden verbouwd beter wordt 'onderhouden' en niet kapot gemaakt en dat dat dus ook doorwerkt in het voedsel.
Truus

Bericht door Truus »

Het is ook zo dat sommige groenten en fruit zoals aubergine behandeld zijn met een waslaagje dat niet veganistisch is. Het is niet zichtbaar en staat niet aangegeven.

Ik ben jarenlang de warmere helft van ieder jaar Raw Vegan geweest. Een van de problemen met rauw eten is de hygiëne. Je weet nooit wie het aangeraakt heeft of wat er doorheen gekropen is. Ik was veel groenten en fruit met Neutral, maar bij bijvoorbeeld bladgroenten kan dat niet. Na enkele voedselvergiftigingen ben ik vorig jaar minder rauw gaan eten. Ik merk ook dat naar mate ik ouder wordt (wellicht ben ik de oudste op dit forum?) kan mijn maag minder goed met sommige ongekookte groenten zoals bloemkool omgaan.

Wat betreft het gif, volgens de voedselauthoriteit maakt het voor de menselijk gezondheid niets uit, maar dat geloof ik dus niet. Hier geldt weer hetzelfde, dat het jammerlijk genoeg voor de consument niet controleerbaar is wat er op en in het eten zit.
Emiel

Bericht door Emiel »

Emiel schreef:Ook zijn biologische producten rijker aan vitaminen en mineralen en hebben dus een hogere voedingswaarde, waardoor je er weer minder van hoeft te gebruiken.
Wat betreft de antioxidanten in tomaten geldt het dus alvast wel.
repelsteeltje
Leefwijze: flexanist

Bericht door repelsteeltje »

Hoi,
80/10/10 leek mij eerst ook interessant door de glanzende verhalen op een fruitariansforum. Maar ik ben ook veel niet zo moois tegengekomen. Ik ging vragen stellen hoe dat te doen wonende in Europa..moet ik dan maar bergen tropisch fruit eten of moet ik het doen met appels, pruimen en peren.
Het werd al belachelijk gevonden dat ik niet continue tropisch fruit wilde eten. Terwijl ik denk dat groeit toch echt niet bij mij aan de bomen. Dus wil ik er niet mijn basis voeding van maken. Daarnaast eet je inderdaad een berg suikers en zuren veel van die mensen krijgen heel slechte tanden. Nee voor mij klinkt het toch niet logisch.
Ik denk zeker dat de gedachtengang "Raw food" veel goeds in zich heeft vooral in de warme maanden. Wat vooral fantastisch is aan de raw food keuken is dat je veel nieuwe geweldige recepten kan leren die je meer en meer in je dagelijks leven kan gebruiken. Ook als niet raw-foodist een absolute aanrader om je horizon wat te verbreden.
Persoonlijk denk ik dat groente naast fruit wel heel belangrijk is. Er zitten veel waardevolle stoffen in en veel minder suikers. Veel mensen zijn overgevoelig voor melkprodukten (op zich logisch want dat is niet voor volwassen mensen en dieren gedacht het is een produkt van de moeder voor de baby) Granen daar zijn ook veel intolleranties voor vooral de glutenrijke granen. (waar je zo mooi brood mee bakt) Suikers veroorzaken vaak ook veel narigheid. Dus wanneer suikers wel het beste uit fruit maar ik denk toch niet als basisvoedsel.
Kijk voor de zekerheid op internet ook eens naar de tegenverhalen over 80/10/10 er zijn veel mensen die het ondervonden hebben.
Freakteacher

Ik heb het 80/10/10 dieet nu 2 maanden gevolgd en moet zeggen dat ik me al jaren niet meer zo energiek heb gevoeld. Dit was voor mij ook de reden om het dieet uit te proberen.

In het begin voelde ik me wel eens licht in m'n hoofd doordat ik gewoon niet genoeg binnen kreeg. Paar bananen of een dadelshake erin en ik kon er weer tegenaan. Je moet echt niet te onderschatten hoeveelheden fruit en (groene) groentes eten om aan je calloriën (en je vitamines/mineralen) te komen.

Ik heb geen monomaaltijden gedaan, maar gewoon de hele tijd allerlei soorten fruit door elkaar gegeten. Kan zijn dat ik het niet helemaal goed heb gedaan en ik geloof ook wel dat ik misschien klachten had gekregen als ik op deze manier verder was gegaan, maar voor de tijd die ik het heb geprobeerd voelde ik me echt super.

Inmiddels ben ik gestopt met het dieet omdat ik in m'n eentje elke week al voor rond de 120 Euro fruit en(groene) groentes naar binnen aan het werken was en dat werd gewoon onbetaalbaar. Nou heb ik ook contact gehad met 'De Fruiteters' die me erg goed op weg hebben geholpen en ze zeiden dat je aanzienlijk op de kosten kan besparen door grote hoeveelheden in één keer in te kopen. Ik heb dat zelf niet geprobeerd omdat ik het dieet gewoon een tijdje wilde proberen. Verder ondervond ik nog een praktisch nadeel, namelijk dat je wel erg veel tijd kwijt bent aan het daadwerkelijke eten en ook erg vaak naar het toilet moest. Nou kan ik dit op m'n werk (leraar) makkelijk doen, maar kan me voorstellen dat mensen met een andere baan hier wel een probleem ondervinden. Thuis spaar je wel veel tijd uit doordat je minder hoeft te koken, geen brood hoeft te smeren etc.

M'n ontbijt bestaat nog wel uit fruit en een groenteshake en da's ook een lekkere start van de dag. Ik blijf overigens gedurende de dag ook veel fruit en groentes eten.
Laatst gewijzigd door Freakteacher op do jan 17, 2013 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Freakteacher schreef:...Verder ondervond ik nog een praktisch nadeel, namelijk dat je wel erg veel tijd kwijt bent aan het daadwerkelijke eten...
Ja, dat heb ik ook.
Op mijn werk heb ik een kwartier pauze. Zo snel krijg ik geen salade naar binnen gewerkt. :D
Truus

Bericht door Truus »

repelsteeltje schreef:hoe dat te doen wonende in Europa..moet ik dan maar bergen tropisch fruit eten of moet ik het doen met appels, pruimen en peren.
Daar zit ik dus ook mee, vandaar dat ik deze topic ben begonnen.
repelsteeltje
Leefwijze: flexanist

Bericht door repelsteeltje »

Leuk kunnen we samen wat brainstormen.
Maar zelf denk ik wel dat ieder voor zich moet kijken wat goed voelt! Heel belangrijk. Ik heb natuurgeneeskunde gestudeerd en dat was dertijd voor mij al verwarrend er zijn zo veel theoriën die lijnrecht tegen over elkaar staan. Er zijn zo veel mensen die voor zich zelf "het dieet/ of de levensstijl" hebben gevonden waardoor ze zijn genezen of zich gewoon optimaal voelen. Vaak schrijven ze dan een boek en zeggen dat het de oplossing voor iedereen zal zijn. Dit is toch vaak niet het geval. Kijk je chinees dan denk je rauwe voeding is zeker niet goed voor iedereen. bijvoorbeeld. Zelf ben ik dol op warm eten ...ik zou liever drie keer op een dag warm eten dan drie keer rauw. (ik heb het wel vier maanden gedaan om het te ervaren) Dus nu denk ik ik wil graag vooral veel groente en wat fruit eten plantaardig. warm of koud of lauw afwisselend. Gluten wil ik graag laten staan maar de zogenaamde pseudegranen wil ik wel tot mij nemen omdat ik het ook fijn vind om me vol te voelen.
Suiker en koffie kan ik nog niet laten en af en toe chips of patat ook niet.
Hoe staan jullie er in waar staan jullie nu...en hoe bevalt dat?
gr.
Martine
Truus

Bericht door Truus »

repelsteeltje schreef:Er zijn zo veel mensen die voor zich zelf "het dieet/ of de levensstijl" hebben gevonden waardoor ze zijn genezen of zich gewoon optimaal voelen. Vaak schrijven ze dan een boek en zeggen dat het de oplossing voor iedereen zal zijn.
Dat heb je perfect verwoord. Ze hebben de passie van een nieuwe bekeerling en missen het relativeringsvermogen van een oudgediende.
repelsteeltje schreef:Zelf ben ik dol op warm eten ...ik zou liever drie keer op een dag warm eten dan drie keer rauw.
Ik denk niet dat het kwaad kan. Een van de aspecten waarin mensen verschillen van dieren is hun aanpassingsvermogen, en dit geldt ook tot op zekere hoogte voor het lichaam. Wanneer je voldoende groenten eet, zal je jezelf heus niet tekort doen dat ze gekookt zijn.
repelsteeltje schreef:Gluten wil ik graag laten staan maar de zogenaamde pseudegranen wil ik wel tot mij nemen omdat ik het ook fijn vind om me vol te voelen.
Het moet toch niet zo zijn dat je je licht crimineel voelt omdat je een bordje pap eet of een boekweit-crackertje.
repelsteeltje schreef:Suiker en koffie kan ik nog niet laten en af en toe chips of patat ook niet.
Idem. Zelf lust ik geen koffie, maar dat is geen reden dat jij het niet zou mogen drinken. Patat is helemaal niet zo slecht, het heeft de voedingswaarde van aardappelen met wat caloriën uit olie erbij, helemaal niet eens zo veel vergeleken bij, bv., croissants. Bij chips is niet veel over van de aardappel, maar het maakt dan ook nog uit of je een klein zakje per week eet, of dat je een grote familiezak per uur eet.;)

Dus ik maak geen propaganda voor rauw voedsel, waar deze draad over gaat, maar zelf eet ik wel graag rauw, en dan krab ik op mijn hoofd, hoe doe ik dat -- wonende in een nogal ontropisch klimaat en bovendien in een bovenwoning -- zonder dat mijn maaltijden uit alle windhoeken moeten worden ingevlogen.
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Vanaf pagina 7 van het topic afvallen kan je zien wat ik zoal eet op een dag. Ik heb niet zoveel geduld om eten te maken, mijn dagen vliegen al voorbij, en een smoothie of een salade maken kost me al tijd genoeg.
Af en toe eet ik Brinta, want dat is lekker snel klaar. Ik zet een pannetje met sojamelk op de kachel en even later roer ik er Brinta door en klaar is Kees. Ik eet het rechtstreeks uit de pan. Soms vind ik het ook lekker om iets warms te eten. Als iemand heerlijk zuiver plantaardig voor me zou koken zou ik veel gevarieërder eten.
Soms denk ik wel dat ik volgens recepten wil gaan koken, maar het is nooit zo ver gekomen. Eén keer heb ik pizza gemaakt en het was wel lekker, maar op een of andere manier eet ik wel graag rauw. Dat voelt als het échte eten. Ik let wel op dat ik voldoende vitaminen en voedingsstoffen binnen krijg, want als ik wat langer minder goed eet voel ik me moe. Verder kan ik eigenlijk alles eten en eet ik graag veel.
Truus

Bericht door Truus »

TonyJello schreef:een smoothie of een salade maken kost me al tijd genoeg.
Zeker een smoothie. Ik snap niet waar jullie het geduld vandaan halen. Heb j'em op, dan ben je nog niet klaar, moet je ook nog de mixer schoon maken. Een andere reden dat ik geen smoothies of sappen maak, is dat dan de voor mij belangrijke vezels verloren gaan.
TonyJello schreef:Af en toe eet ik Brinta, want dat is lekker snel klaar.
Havermout, boekweit, enz. toch ook? Je giet er gewoon heet (of koud) water op. Als je dat te slap vindt smaken, kun je er een lepel pindakaas of notenmoes doorheen roeren. Wat ik bezwaarlijk vind van Brinta behalve dat het tarwe en overbewerkt is, is dat het gezout is. Ik gebruik geen zout.
TonyJello schreef:Soms denk ik wel dat ik volgens recepten wil gaan koken, maar het is nooit zo ver gekomen.
Doe ik ook nooit. Ik vind het altijd leuk ze in te zien, maar ze volgen? Dat druist in tegen mijn gevoel voor opstandigheid.;)
Plaats reactie