Hulp profielwerkstuk veganisme

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
paulienrutten
Leefwijze: vleeseter

Hulp profielwerkstuk veganisme

Bericht door paulienrutten » ma mei 28, 2012 20:25

Hallo iedereen,
Wij zijn Paulien Rutten en Yoni Reijnhoudt en zitten momenteel in 5 vwo. Wij doen ons profielwerkstuk over veganisme. Wat het nou precies inhoudt, aan welke regels je verbonden zit, de voor en nadelen en of het wel gezond is. Hiernaast gaan wij in samenwerking met een diëtiste en dokter een week lang als veganisten leven om te kijken hoe ons lichaam hier op reageert. Het enige wat wij nog missen is een enthousiast iemand die het leuk vind om met ons via email te corresponderen, zodat wanneer wij vragen of uitleg nodig hebben over het veganisme, onze vragen kan beantwoorden en helpen. Hiermee zouden wij echt enorm gesteund worden en dat zou echt super tof zijn!
Als je interesse hebt laat even iets weten in dit topic, en natuurlijk mogen mensen ons ook al in dit topic informatie geven over het veganisme. Ook zijn natuurlijk tips welkom over hoe wij makkelijk als vleeseter veganistisch kunnen gaan leven en waar we allemaal het beste op kunnen letten.

Wij horen graag van jullie,

Liefs Yoni en Paulien

Liadan
Leefwijze: veganist

Re: Hulp profielwerkstuk veganisme

Bericht door Liadan » ma mei 28, 2012 20:43

Na enkel een week zal je waarschijnlijk lichamelijk niet heel veel verandering gaan merken. De hele week chips eten is ook veganistisch, maar of het gezond is.. :wink:

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma mei 28, 2012 20:43

Goed idee om een week als vaganist te leven...

En dan veganist blijven. :govegan:
Laatst gewijzigd door TonyJello op di mei 29, 2012 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mei 28, 2012 21:13

Wat een goed idee voor een profielwerkstuk! Waar komt jullie interesse voor veganisme vandaan?

Ik denk dat je eigenlijk wel een maand nodig hebt om echt een goed beeld wilt krijgen van hoe het is om vegan te leven. De eerste tijd ben je namelijk heel veel bezig met dingen uitzoeken en kost het best veel moeite om alles veganistisch te doen. Na een poosje krijg je er meer routine in en wordt alles makkelijker. Dan krijg je denk ik pas echt een goed beeld van hoe het is om veganistisch te leven.

Als je een hele maand te veel vindt, zou je ook in de weken voordat je er echt voor gaat al een beetje kunnen oefenen door een paar keer per week vegan te eten, zodat je al een beetje weet waar je aan toe bent.

Gaat het jullie vooral om de voedingstechnische kant of gaan jullie in de veganistische week ook proberen om geen leer, wol en zijde te dragen, dierproefvrije cosmetica zonder dierlijke ingrediënten te gebruiken etc.?

Als jullie nog vragen hebben mag je mij een berichtje sturen of natuurlijk gewoon op het forum posten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello

De regels van je hart

Bericht door TonyJello » di mei 29, 2012 11:01

paulienrutten schreef:...aan welke regels je verbonden zit...
Als je het bovenstaande materiaal bekijkt kom je erachter dat de enige regels waar je aan verbonden zit de regels van je hart zijn.
:govegan:

Kijk voor meer informatie ook eens op deze topics Waar te beginnen? en 5 tips om meer veganistisch te eten

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di mei 29, 2012 17:24

Leuk idee hoor! Jullie mogen mij altijd mailen :)

Ik vind het een slimme opmerking hierboven, dat je naast die vegan-week ook tussendoor of vooraf wat dingen kunt proberen, dan komt het niet zo allemaal te gelijk! Ik heb er ook maanden over gedaan voordat ik van vegetariër veganist was, er zijn toch wel heel veel nieuwe dingen om te proberen :) maar het is nog steeds een goede uitdaging om het eens een week te proberen vind ik.

Aangezien je na een week misschien niet meemaakt, lichamelijk gezien, wat je na een maand of langer meemaakt, kun je misschien ook een kleine enquete doen (bijv. op dit forum) over wat mensen die langer vegan zijn hebben meegemaakt. Dan kun je het vergelijken met jezelf bijvoorbeeld.

Eén geruststelling: je hoeft je tijdens die week niet druk te maken om of je wel genoeg van alle voedingsstoffen binnen krijgt. Het kan goed zijn dat je in de eerste week natuurlijk niet meteen een ideaal dieet eet, maar dit is niet erg. Zelfs een week chips eten (alhoewel weinig informatief in dit geval :D) is niet blijvend ongezond. Je lichaam heeft doorgaans grote reserves van voedingsstoffen zoals mineralen en vitamines; dit varieert per stof, maar als we bijvoorbeeld B12 nemen (jullie nu vast wel bekend :) ) is het niet onwaarschijnlijk dat jullie levers op dit moment een reservevoorraad van enkele jaren hebben. Al zou je dus een experiment van een jaar doen en helemaal geen B12 binnenkrijgen, zou je nog niet in de problemen komen. Laat staan een week :) Met andere stoffen is het hetzelfde. Daarnaast; vegans besteden doorgaans niet alleen/zozeer meer aandacht aan dit soort zaken omdat het moeilijk zou zijn om bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen, maar vooral omdat de meeste vegans ook meer met gezondheid bezig zijn dan de gemiddelde Nederlander. Als je je als omnivoor niet erg zorgen maakt om voedingsstoffen, hoef je dat deze week ook niet te doen.

Ik verwacht dat één van de eerste veranderingen die je zult merken, met je stoelgang te maken heeft :P. Daarnaast merken sommige mensen op redelijk korte termijn dat ze meer energie krijgen. Dat merk je waarschijnlijk vooral als je normaal redelijk ongezond of vettig eet, en minder als je al redelijk gezond eet. Zie ook de Oprah aflevering over de vegan challenge, als je die nog niet gezien hebt (kun je gewoon downloaden). Niet iedereen voelt zich dus echt fysiek 'anders' als ze vegan gaan eten, ook voor langere tijd.

Producten die misschien handig zijn om in te slaan voor je vegan-week:
- Plantaardige melken (sojamelk, amandelmelk, hazelnootmelk, havermelk, rijstemelk - leuk om te vergelijken in een smaaktest en uit te zoeken wat de verschillen zijn, qua voedingswaardes!)
- Verschillende soorten noten
- Verschillende soorten zaden (sesamzaad, gebroken lijnzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten - waarom zijn dit gezonde voedselkeuzes voor vegans en hoe kun je ze verwerken in je eetpatroon?)
- Voldoende variatie aan fruit en groente, natuurlijk.
- Zoek vantevoren uit welk brood bij de supermarkt vegan is (elke supermarkt heeft het wel, maar niet alles is vegan, soms wordt weipoeder e.d. toegevoegd).
- Pindakaas! (weetje: de pinda is een boon, geen noot)
- Bonen (allerlei soorten, zowel om bij de avondmaaltijd te eten - who needs vleesvervangers? - als om eens te pureren tot een bonenpuree/hummus voor bijvoorbeeld op brood)
- Ga eens naar de natuurwinkel en kijk wat voor granen ze daar allemaal hebben die je nooit ziet bij de supermarkt: Quinoa, boekweit, gierst, gort, bulghur, (volkoren) couscous... Waarom is dit gezond vegan eten, en wat zijn de smaakverschillen?
- Ik zou niet elke dag vleesvervangers eten, omdat de meeste vegans dat ook niet doen (sommigen eten zelfs nooit vleesvervangers). Probeer dus ook een paar gerechten zonder stukje nepvlees te maken (meteen een stuk goedkoper ook :D). Als je wel een vleesvervanger eet, probeer dan i.p.v. het standaard groenteburger/groenteballetje/sojagehakt-assortiment van de super ook wat meer basic vleesvervangers die je wellicht zelf op smaak moet brengen: tofu, tempeh, seitan (zie de natuurwinkel voor de laatste twee).

Maak er vooral een positief ontdekkingsfeestje van, en onthoudt dat veganisme niet een of andere gesloten sekte van zelfbenoemde wereldredders is... ofzo :P Een dagje plantaardig eten kan altijd, en meer ook, maar over het algemeen helpt elk klein beetje, toch een beetje mee aan een gezond lichaam, een verminderde belasting op grondstoffen, minder dierenleed et cetera et cetera :P je kent het wel. Of het helpt je gewoon eens creatief te zijn met eten en andere producten te ontdekken.

Onthoud dat er daarnaast een verschil bestaat tussen 'gezond' eten en 'vegan' eten; het is natuurlijk harstikke gezond om een worteltje of tomaatje te snacken bij de lunch, maar net zo zeer voor een vegan als voor een omnivoor. Veel vegans zijn wel meer gezondheidsbewust met hun eten bezig als omnivoren, maar een handje chips, handje gezouten pinda's of een stukje (pure) chocola zijn natuurlijk ook gewoon vegan, en dat mag toch best op z'n tijd ;) ?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di mei 29, 2012 18:03

Als je voor het werkstuk wilt weten of je dagelijks aan de aanbevolen hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgt is het misschien handig om de eetmeter van het voedingscentrum te gebruiken. Deze is heel uitgebreid dus je kunt bijvoorbeeld ook sojamelk en tofu invoeren.

Ananas

Bericht door Ananas » wo mei 30, 2012 11:48

Wat een leuk idee! Ik heb mijn PWS ook over veganisme gedaan destijds. Maar ik heb eigenlijk vooral een paar pagina's volgeluld met hoe veganisme goed was voor je cholesterol, de juiste bronnen erbij gezocht en toen kreeg ik een voldoende :mrgreen:
Het klinkt wel alsof jullie er een stuk serieuzer mee aan de slag gaan!

Ik denk dat je bij de VeggieChallenge veel info kunt krijgen, http://www.veggiechallenge.nl

marjan

Bericht door marjan » di jun 26, 2012 18:59

Ja, ik ken iemand die in één keer vanuit vlees eten en koffie drinken en ongezond leven overgegaan is op veganisme en ook nog heel snel op alles biologisch en alcoholvrij

veggie84

Bericht door veggie84 » ma jul 02, 2012 10:57

Ik hoop dat diegene gelukkig is :)

echt.

!

Ananas

Bericht door Ananas » zo jul 08, 2012 11:28

veggie84 schreef:zijn er ook mensen die van carnivoor in 1 x over zijn gegaan naar vegan?
nee, want mensen zijn geen carnivoren ;)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo jul 08, 2012 16:05

Ananas schreef:
veggie84 schreef:zijn er ook mensen die van carnivoor in 1 x over zijn gegaan naar vegan?
True thing. Maar mijn vriend is in één keer over gegaan van omnivorisme naar veganisme :) bam! Zonder kaas en leverworst viel hij wel angstaanjagend snel 10 kilo af, maar daarna werd zijn gewicht weer stabiel :) hij is nu weer net zo slank als toen ik hem ontmoette <3 (4-5 jaar geleden pas hoor, maar sindsdien had hij de welbekende post-puberale groei in de breedte ondergaan)

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

veggie84

Bericht door veggie84 » zo jul 15, 2012 13:35

Ananas schreef:
haha Ananas :P

Ananas

Bericht door Ananas » ma jul 16, 2012 17:44

Renee1137 schreef:
Ananas schreef:
True thing. Maar mijn vriend is in één keer over gegaan van omnivorisme naar veganisme :) bam! Zonder kaas en leverworst viel hij wel angstaanjagend snel 10 kilo af, maar daarna werd zijn gewicht weer stabiel :) hij is nu weer net zo slank als toen ik hem ontmoette <3 (4-5 jaar geleden pas hoor, maar sindsdien had hij de welbekende post-puberale groei in de breedte ondergaan)
Fijn toch! :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jul 16, 2012 20:23

Ananas schreef: Fijn toch! :)
Jup, wel nadat zijn moeder ophield met spacen over hoe haar zoon door zijn extreme dieet ongezond veel af aan het vallen was :P

paulienrutten
Leefwijze: vleeseter

Bericht door paulienrutten » di aug 07, 2012 13:57

Wauw, allemaal super bedankt voor alle links, informatie enz. We hebben onze plannen aangepast, we gaan een maand veganistisch eten, en een week echt veganistisch leven.
Ik had alleen nog en paar vraagjes, hoe zit het eingelijk met shampoo, tandpasta, deo enz. Ik heb wat rond lopen neuzen op het forum en heb een hoop merken voorbij zien vliegen, maar wat me op viel was dat veel via internet besteld moet worden. Heeft iemand misschien tips, zodat we deze producten ook bij ons in de stad kunnen halen bij bijvoorbeeld de ecoplaze, tuinen enz. Dit is voor ons iets makkelijker aangezien we maar een week veganistsch leven en het allemaal meteen redelijk prijzig word als we alles via inernet moeten gaan bestellen. Ik hoopte dat iemand misschien slimme tips voor ons had op dit gebied?

Ook had ik nog een ander vraagje, wat zijn de voornamelijkste ingredienten waar we een product op moeten scannen in de supermarkt? Ik weet natuurlijk dat we op dingen moeten letten als lactose, melk, eieren, honing enz., maar ik vroeg me af of er ook nog andere ingredienten zijn waaruit je makkelijk kunt concluderen of een product niet vegan is. Iemand gaf al aan dat het goed is om op te letten of er vitamine D in zit, omdat dit alleen in dierlijke producten voorkomt. Zijn er misschien nog meer vitamines of ingredienten die ik als buitenstaander misschien niet meteen aan dierlijke producten koppel maar daar toch echt vanaf komen zoals gelantine e.d?

Alsvast super bedankt iedereen, ik vind het echt super fijn dat iedereen ons met zoveel enthausiasme wil helpen!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di aug 07, 2012 15:18

paulienrutten schreef:We hebben onze plannen aangepast, we gaan een maand veganistisch eten, en een week echt veganistisch leven.
Tof!

Voor een lijst van dierlijke e-nummers: http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm

De meest voorkomende dingen zijn denk ik gelatine, lactose, wei, caseine, karmijnrood (van luizen), schellak (ook van insecten), vitamine D3 (D2 is plantaardig), en allerlei broodverbetermiddelen die mogelijk dierlijke vetten en dergelijke bevatten.

Onder andere Lavera en Weleda hebben veel vegan producten die je in 'gewone' winkels (Ekoplaza etc.) kunt kopen. Bij HEMA hebben ze dacht ik vegan tandpasta (is er hier iemand die dat gebruikt?) en B12 supplementen (niet echt nodig als je maar een maand plantaardig eet, maar voor de 'complete' ervaring wel goed). Ook veel producten van Lush zijn vegan (vooral handig als je in de buurt van een Lush winkel woont).

Liadan

Bericht door Liadan » di aug 07, 2012 18:11

Bij de Tuinen hebben ze ook verschillende veganistische merken shampoo e.d. zoals Avalon Organics en Petal Fresh.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di aug 07, 2012 18:51

paulienrutten schreef: Ik had alleen nog en paar vraagjes, hoe zit het eingelijk met shampoo, tandpasta, deo enz. Ik heb wat rond lopen neuzen op het forum en heb een hoop merken voorbij zien vliegen, maar wat me op viel was dat veel via internet besteld moet worden. Heeft iemand misschien tips, zodat we deze producten ook bij ons in de stad kunnen halen bij bijvoorbeeld de ecoplaze, tuinen enz.
Eigenlijk kun je alle basis-verzorgingsproducten denk ik wel vegan bij de Ekoplaza halen (ik werk er bij eentje, vandaar dat ik alleen daar iets over kan zeggen). De ingrediëntenlijsten van dat soort producten zijn wel eens lastig te lezen; maar op sommigen staat een symbooltje dat het vegan is, en je kunt ook altijd aan het personeel vragen (die kunnen iig met je mee kijken en weten er misschien ook nog wat van). Of probeer van te voren uit te zoeken welke producten van de merken die ze hebben (iig Urtekram, Weleda, Earth Line). Realiseer je wel dat ondanks dat dit verzorgingsproducten zijn die duurder zijn dan het gemiddelde supermarkt-merk, vegan verzorging niet per se duurder hoeft te zijn dan gemiddeld. Kijk eens op de veganisme wiki (http://www.veganisme.org/wiki/ momenteel alleen niet online zie ik) voor producten die 'toevallig' vegan zijn die ook gewoon bij de AH en de Kruidvat staan (of zoals de tandpasta bij de Hema).

En let op: Vegan verzorgingsproducten betekent ook proefdiervrij! Ook dat staat er soms op, er wordt rekening mee gehouden op de veganisme wiki, en je kunt het ook opzoeken in de cosmeticagids van proefdiervrij.nl

Plaats reactie