Veganist zijn: vertel je het?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ilovegan
Leefwijze: veganist

Veganist zijn: vertel je het?

Bericht door Ilovegan » vr nov 18, 2011 13:39

Hoi mede-veganisten,

Mede doordat ik op het moment aan het solliciteren ben en een baantje, kom ik steeds vaker in een situatie terecht waarin mij iets te eten/drinken aangeboden wordt. Dat vind ik erg lastig.
Zeggen dat ik veganist ben wil ik liever niet, want ik ben een beetje bang dat ik als een soort vrouwelijke Volkert van der G. ben. Het maakt me niet uit wat een ander van me denkt, maar in een situatie als een sollicitatiegesprek ben je toch afhankelijk van de (mening van de) andere persoon. Ik kan zeggen dat ik vegetarier ben (dat ben ik natuurlijk ook), maar een 'standaard' vegetarier eet wel koekjes met ei e.d. Aangeven dat ik daarnaast ook nog allergisch ben voor van alles en nog wat komt ook zo vreemd over.
Ik wil ook niet vaag over eten doen, want ik ben bang dat men dan aan eetstoornissen gaat denken (want ik ben ook nogal slank). Er komt ook nog bij dat ik in meer opzichten wat afwijk van de norm. Als dit er dan nog bij komt, is het beeld van 'vreemd mens' waarschijnlijk helemaal compleet.
Dit zou voor mij trouwens nooit reden zijn om buitenshuis niet-vegan te gaan eten.
Ervaringen? Tips? Of doe ik te moeilijk?

Rick
Site Admin

Re: Veganist zijn: vertel je het?

Bericht door Rick » vr nov 18, 2011 14:17

Ik zou denk ik inderdaad denken dat je te moeilijk doet ;)
Ik ken niemand, behalve veganisten, die veganisten associeren met Volkert van der G. Als mij iets aangeboden wordt dat niet veganistisch is of waaraan ik twijfel of het veganistisch is, dan bedank ik. Dat hoef je verder niet uit te leggen. Als iemand toch nog zou vragen waarom je het niet wilt kun je volgens mij nog prima zeggen "geen behoefte aan".

Ilovegan

Bericht door Ilovegan » vr nov 18, 2011 14:34

Rick schreef:Ik zou denk ik inderdaad denken dat je te moeilijk doet ;)
Dus toch.

Gisteren had ik een sollicitatiegeprek bij een eetgelegenheid (niet als serveerster, want daar zou ik me niet prettig bij voelen, het ging om iets administratiefs). Ik had verwacht dat in een dergelijke gelegenheid eten vast ter sprake zo komen, want het is die mensen hun passie, maar er was zo weinig tijd dat ik nauwelijks mijn jas uit heb gehad, laat staan dat me iets aangeboden werd, of dat we het nog over iets anders dan de baan hebben gehad, dus dat kwam goed uit.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr nov 18, 2011 14:47

@Ilovegan:

Als mensen je langer kennen is het minder lastig om te melden dat je veganist bent, en bovendien zullen ze je dan (meestal) nog niet associeren met vd G, want jij bent immers jij :mrgreen:
Mijn tip zou zijn: probeer er zelf niet te moeilijk over te doen, dan doen anderen dat (meestal) ook niet zoals Rick ook al zegt. En je hoeft er zeker niet zelf over te beginnen als er geen aanleiding toe is.

Als er in mijn omgeving al flauwe opmerkingen gemaakt worden zijn het meestal grapjes, en vaak is dat niet eens in de buurt van eten of over eten ofzo, maar meer als reactie op (bijvoorbeeld als iemand zegt 'dat zal me worst zijn' dan krijg ik wel eens te horen van 'zoiets kun jij natuurlijk niet zeggen....' ofzo). En eigenlijk doet niemand echt heel moeilijk erover. Soms als er gezamelijk gegeten wordt vindt men het wel lastig, maar dan zijn mensen met een allergie of wat ook 'net zo lastig'..... :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Ilovegan

Bericht door Ilovegan » vr nov 18, 2011 15:07

jet schreef:@Ilovegan:

Als mensen je langer kennen is het minder lastig om te melden dat je veganist bent, en bovendien zullen ze je dan (meestal) nog niet associeren met vd G, want jij bent immers jij :mrgreen:
Mijn tip zou zijn: probeer er zelf niet te moeilijk over te doen, dan doen anderen dat (meestal) ook niet zoals Rick ook al zegt. En je hoeft er zeker niet zelf over te beginnen als er geen aanleiding toe is.
Het gaat ook alleen om mensen die ik nieuw ontmoet. De mensen met wie ik al omgaan vinden het niet zo vreemd, want ze weten hoeveel ik om dieren geef (dat is mijn hoofdreden) en dat ik hiervoor al zo'n 10 jaar vegetarier was. Zij weten ook dat ik niet 's nachts ergens met een bivakmuts sta om nertsen los te laten bij wijze van spreken.
Er zelf over beginnen doe ik sowieso al nooit.
Eigenlijk vind ik het stom van mezelf, het voelt bijna alsof ik me schaam, en dat terwijl ik zo goed bezig ben.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr nov 18, 2011 15:33

Ilovegan schreef: Eigenlijk vind ik het stom van mezelf, het voelt bijna alsof ik me schaam, en dat terwijl ik zo goed bezig ben.
Het is voor jezelf nog even wennen. Na verloop van tijd, als het ook gewoner voor jou is geworden, word je daar steeds makkelijker in. Zo ging het bij mij in ieder geval. Gewoon volhouden dus, veel hier op het forum komen dan wordt het nog sneller normaal voor je ;) Ik vind nu alleen veganisten nog normaal.

cavia

Bericht door cavia » vr nov 18, 2011 15:34

"wil je X?"
"nee, ik hoef niet, dankjewel"
"waarom niet"
"ik eet veganistisch"

klaaaaaaarrr. maar meestal is er geen "waarom niet?"

jet
Moderator

Bericht door jet » vr nov 18, 2011 15:44

Ik vind nu alleen veganisten nog normaal.
ROFL :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hilarisch!!!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Ilovegan

Bericht door Ilovegan » vr nov 18, 2011 15:56

Jullie hebben gelijk. Ik maak het zelf een beladen onderwerp.
Het is niet dat ik het zelf vreemd vind. Ik ben nu meer dan 1 1/2 jaar veganist, maar omdat ik nu steeds nieuwe mensen ontmoet, doet het 'probleem' zich voor.
Maar soms lees ik reacties op internet, en die liegen er niet om. En dan denk ik: ik wil niet dat er zo over mij/ons gedacht wordt.

JesseL

Bericht door JesseL » vr nov 18, 2011 15:58

Ik ken het gevoel wel. Toen ik me kandidaat stelde voor de Provinciale Staten en we voor het eerst bij elkaar kwamen met alle kandidaten en iedereen zich uitgebreid voorstelde vond ik het best een beetje eng om het te zeggen en was toch bang hoe mensen zouden reageren. Gelukkig reageerde iedereen juist heel positief en dat is eigenlijk tot op de dag van vandaag nog steeds zo dat ik alleen positieve reacties krijg en veel mensen er vaak veel respect voor hebben en er graag meer over willen weten.

Natuurlijk zijn er mensen die er grapjes over maken en er zullen best mensen zijn die het heel raar vinden, maar met dat soort mensen ga ik over het algemeen gelukkig niet om...

jet
Moderator

Bericht door jet » za nov 19, 2011 8:54

Maar soms lees ik reacties op internet, en die liegen er niet om. En dan denk ik: ik wil niet dat er zo over mij/ons gedacht wordt.
Ghehe, ja dat kan ik me wel voorstellen, want er zijn inderdaad mensen die behoorlijk ongenuanceerd denken over de wereld (en dus ook over veganisme). Maar goed, daar zit ook volk tussen waarvan ik me afvraag of ze het recht wel zouden moeten hebben om te stemmen, omdat hun IQ kleiner is dan hun schoenmaat :mrgreen: Afijn, iedereen heeft recht op zn mening, maar van dat soort volk hoef je je echt niks aan te trekken :mrgreen:
Ken je trouwens de term Godwin's law? Even :offtopic: , dat is namelijk de regel die zegt dat elke discussie op internet uiteindelijk verzandt in het erbij halen van de tweede wereldoorlog. Nou op die manier moet je eigenlijk ook de reacties van een heleboel mensen zien. Het gaat nergens over, en men 'roept maar wat' om zo veel mogelijk 'vriendjes' op internet te krijgen, en die krijg je bijvoorbeeld door het makkelijke doelwit veganisme af te zeiken...... Het wil helemaal niet zeggen dat als je die mensen individueel tegenkomt ze dan ook allemaal zo lekker ongenuanceerd er over denken, maar op internet schreeuwen ze mooi een eind weg (dit even om mijn eerder opmerking over IQ's en schoenmaten teniet te doen :wink: )

Ilovegan

Bericht door Ilovegan » za nov 19, 2011 10:27

Ik was niet bekend met Godwin's law, maar nu je het zegt... Een aantal reacties gingen inderdaad ook over veganisten en dat ze allemaal mager zouden zijn en in dat verband werden concentratiekampen genoemd.
En normaalgesproken trek ik me ook niks aan van de meningen van anderen, maar in een situatie van werkgever en werknemer ben je toch afhankelijk van de ander en van de indruk die de andere persoon van je heeft, en dat maakt het in dit geval wat lastiger.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » za nov 19, 2011 10:49

Als het van belang is voor het werk meld ik het wel (bijvoorbeeld toen ik bij een bakkerij solliciteerde) maar anders vermeld ik het niet. Net als sexuele geaardheid, is een veganistische levensstijl iets wat (meestal) niet relevant is (of hoort te zijn) in een sollicitatiegesprek. Ik heb wel het vermoeden dat het meestal niet in je voordeel werkt om in een vroeg stadium te vermelden dat je veganist bent. Als mensen me eenmaal kennen zijn de reacties daarentegen bijna altijd positief.

Eef

Bericht door Eef » za nov 19, 2011 14:19

Ik kan me je zorgen eigenlijk heel goed voorstellen. Ik voel me zelf wat dat betreft ook wel eens ongemakkelijk, ik denk omdat je als veganist zo buiten de norm valt.

Maar misschien kun je je afvragen of iemand je ooit heeft gevraagd waarom je een koekje of wat dan ook afsloeg. Als je bedankt wordt er volgens mij bijna nooit gevraagd waarom je niet wilt. En zo wel, dan vind ik 'geen behoefte aan' inderdaad een goede reactie als je liever niet wilt zeggen dat je veganist bent.

Overigens zou ik persoonlijk niet zeggen dat ik vegetarier ben terwijl je veganist bent, want dat is dan in de toekomst bij dat bedrijf weer lastig lijkt me, dan zou ik het direct duidelijk maken.

Succes met solliciteren!

Ananas

Bericht door Ananas » zo nov 27, 2011 7:58

Ik heb juist wel in mn laatste sollicitatie benoemd dat ik vegan ben, maar dat was dan ook bij de natuurwinkel (waar het personeel er verdomd weinig verstand van heeft overigens).
het ligt bij mij een beetje aan de situatie of ik gewoon beleefd afsla of uitleg waarom ik niet wil. als er tijd is leg ik het wel uit. Is toch een goede manier om veganisme te verspreiden/meer bekend te maken.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » ma nov 28, 2011 12:00

Het is mij nooit overkomen dat ik tijdens het sollicitatiegesprek iets moest eten :)))
En als dat zou moeten dan zou ik gewoon zeggen dat ik geen honger heb en net gegeten heb.
Als je nou eenmaal aangenomen bent kunt je het gerust vertellen. Maar alleen als iemand erom vraagt..

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 07, 2011 0:01

Ik vind dit ook wel eens lastig. Bij sommige mensen weet je dat ze alleen maar begripvol en geïnteresseerd zullen reageren als ze 'erachter komen', en dan is het alleen maar leuk als het een discussie oproept. Bij andere mensen... voel je het lastige gesprek al aankomen. Ik zal het niet uit mezelf aansnijden of uitleggen, ik wil ook niet overkomen als iemand die haar idealen komt 'opdringen'. Als het ter sprake komt en men vraagt door, vertel ik kort dat ik om verschillende reden plantaardig eet, dierenwelzijn maar ook het milieu et cetera. De meeste mensen snappen dan wel ongeveer wat je redenen zijn.

Mijn vriend heeft hier ook nogal mee gezeten omdat zijn familie etc. van hem het helemáál niet verwachtten dat hij vegan werd (ik was al vegetarisch en nogal *links* qua interesses, mijn vriend een vleeseters met weinig diepe passie voor idealen). En hij is níet goed in dit soort dingen uitleggen. Nu zegt hij als uitleg vaak 'Ach, ik vind het [eten van dieren] gewoon niet zo handig, op grote schaal, ik vind het niet zo slim.'

Ook een goede (voor als je voorheen vegetariër was):
> Waarom ben je nu veganist geworden?
< Oh, om dezelfde redenen dat ik vegetariër was!
Gesprek klaar :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ilovegan

Bericht door Ilovegan » vr dec 23, 2011 13:02

Ik heb een tijdelijk baantje en toen ik eten weigerde is ter sprake gekomen dat ik veganist ben. Er werd niet vervelend gereageerd (tenminste niet waar ik bij was), en er was iemand die vroeg wat het inhoudt.
Het weerhoudt mijn collega’s er helaas niet van om uitgebreid alle kerstmenu’s door te nemen. Wat ik al voorbij heb horen komen over in bier gedrenkte konijnen en katten (?) bij de poelier... :( :shock: Achja.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do jan 12, 2012 10:35

Zat deze week in de kantine bij mijn nieuwe werk, maakte een mannelijke collega de opmerking dat hij het leuk vond dat er weer een man bij was en dat wij mannen graag shoarma wilden eten. Het was mijn eerste dag daar en ik had mijn contract nog niet getekend. Dus ik heb de man vriendelijk gezegd dat ik meer van maaltijdsalades houd. Toen vroeg hij bij wijze van grap of het contract al getekend was. Dat vond ik wel pijnlijk. Ik vertel op zo'n moment dus niet dat ik veganist ben, omdat ik me (op dat moment) niet buiten de groep wil plaatsen.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » do jan 12, 2012 10:40

Wat een idioot... Niks van aantrekken!

Plaats reactie