Omgaan met niet-vegetariers/veganisten

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Elske1989
Leefwijze: vegetarier

Omgaan met niet-vegetariers/veganisten

Bericht door Elske1989 »

Momenteel loop ik stage op een kinderdagverblijf en bso. Eigenlijk vind ik het hierbij heel lastig om mijn eigen ideeën los te laten en mee te praten met wat 'normaal' wordt gezien. Eerst gezellig boekjes lezen over koeien,schapen en andere dieren en dan vervolgens aan tafel allemaal aan de (smeer)-worst etc. Verplicht is de 1e boterham met smeerkaas/smeerworst en dit wordt dus ook veel gegeten. Erbij een glas melk of karnemelk. De kinderen zien een koe op het pak en er wordt weer gekletst over koeien. Bij de bso ook crackers met smeerworst en een glas melk tussendoor.. en dan weer steeds 'ja, want melk is gezond'.
De kinderen wordt gewoon aangeleerd om smeerworst te eten en melk te drinken, want dat is zogenaamd gezond. Het maakt me boos dat kinderen dit aangeleerd wordt!
Vandaag opperde ik bij de bso het idee om geen smeerworst te smeren ivm dierendag.. er werd nogal lacherig op gereageerd en er kwam ook gewoon worst op tafel. ('Oh haha, dat kan ik thuis wel doen, dan eet ik gewoon vis, haha' zei een collega...)
Natuurlijk zijn ouders er niet blij mee als ik er een opmerking over maak bij bijvoorbeeld de bso, maar aan de andere kant; waarom worden kinderen 'dom' gehouden hierover? En dat komt natuurlijk ook door de vrolijke koeien in de wei op de pakken melk..

Herkent iemand dit misschien? Vind het lastig om te blijven doen alsof worst en kaas en melk eten zo goed en normaal is! Hoe moet je hiermee om gaan?

Overigens merk ik dat ik, nu ik echt geen kaas/melk/ei e.d. meer eet, ik er steeds meer op ga letten en het me steeds bozer maakt.. Mensen die vrolijk vertellen de vorige avond 2 spareribs te hebben gegeten, hele bonk kaas die weggegooid wordt, liters melk die er gedronken worden. Het frustreert me en ik wordt er niet vrolijker van..
Om ook maar weer 'gewoon m'n ogen te sluiten' en ook weer aan de melk/kaas te gaan, zonder erover na te denken lijkt zoveel makkelijker. Ik kan gewoon meedoen en hoef niet op alles te letten en me er zo boos over te maken.
Herkent iemand dit misschien van in het begin? Ik heb dit al vaker gemerkt namelijk.. ik ga richting veganisme en merk gelijk dat ik er zo verdrietig/boos van wordt hoe er met dieren omgegaan wordt.

Hihi, lang verhaal.. Moest het even kwijt! Ben wel erg benieuwd naar jullie ervaringen!!

Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Omgaan met niet-vegetariers/veganisten

Bericht door Ananas »

Dat is echt een lastige situatie :( ik vind het al vervelend als ik op mijn werk bij de natuurwinkel een klant moet helpen om een smaakje vruchtenyoghurt uit te kiezen terwijl ik gewoon een zak nootjes aan haar wil aanbieden ('nee dat kan niet meer hoor met mijn kunstgebit')... :roll:

In het begin vond ik dit soort dingen het allermoeilijkst. Ik hield altijd mijn mond. Zei eigenlijk niet eens tegen onbekenden dat ik veganist ben, maar dat ik vegetariër ben, en voegde daar soms aan toe dat ik geen melk/ei at of wat ze me ook aanboden. Ben daar wel meer ingegroeid, eigenlijk vooral nadat ik naar potlucks, meetings, vergaderingen, etc ging en met andere vegans ging connecten. Je kunt elkaar heel goed helpen met dit soort situaties.

Wat ook een heel goede is, is om het boek Vegan Freak te lezen. Dat lees ik ongeveer eens per jaar nog een keer, omdat er veel goede argumenten in staan en het me echt weer 'kracht' geeft om op te boxen tegen de diermisbruikende maatschappij.

Anyway, om op je huidige situatie terug te komen: probeer door te zetten met de dingen die jij belangrijk vindt. Bijvoorbeeld geen vlees op dierendag, of ook een plantaardig hartig alternatief.
Laat eens weten dat melk niet gezond is, print een onderzoek oid uit en leg het neer.
Leg de kinderen vooral uit waar melk vandaan komt en wat ervoor moet gebeuren (en dat het eigenlijk voor het kalfje is?) etc, zonder te oordelen of stimuleren, maar gewoon om ze van informatie te voorzien. Zelfde geldt voor vlees enzo.
En soms heb je dan achteraf misschien spijt (ik heb wel eens nachten wakkergelegen omdat ik mijn stiefmoeder kwaad had gemaakt). En dan zal je het de volgende keer anders aanpakken. En andere keren blijkt het toch zin te hebben gehad (mijn stiefmoeder eet nu alleen nog biologisch vlees..... ze heeft nu dus in elk geval schuldgevoel)

Ohja en over die boosheid, daar moet je wel wat mee doen denk ik. Er zijn veel vegans/activisten die depressief worden omdat ze zich machteloos voelen. Op dit soort forums en FB groups en dergelijken, kun je dat allemaal heerlijk uiten. (Maar doe dat niet naar de buitenwereld... je zal anderen alleen maar tegen jou in het harnas jagen.)
Kijk eens hoe je die boosheid kunt omzetten in kracht, bijvoorbeeld door een blog te beginnen over je kookexperimenten, door je aan te sluiten bij een stichting/vereniging die opkomt voor dieren, door actief te worden bij de partij voor de dieren, door vegan dinerparties te geven, door vegan cupcakes op straat te gaan uitdelen, door te trainen voor sponsorlopen waarvan de opbrengst naar dierenrechten gaat, nouja, er zijn ontzettend veel mogelijkheden, kijk wat jou ligt!

Elske1989
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Elske1989 »

Superbedankt voor je reactie!

Ik zeg inderdaad ook liever niet dat ik vegetarier ben/nu ook meer richting veganist ga.. meestal praat ik er wat omheen. ;) Kan me wel voorstellen dat het fijn is om met andere veganisten contact te hebben! Over zo'n potluck heb ik wel 's gehoord hier in de stad, maar om daar alleen heen te gaan is nog wel een stap.
Overigens vind ik het ook extra lastig, omdat ik op de middelbare school heel veel gepest ben met mijn 'vegetarier zijn'. Dus nu ook bang dat dat zich herhaalt als ik nu nog weer extremer bezig ga.
Van dat boek dat je noemt heb ik overigens nog nooit gehoord, dus die ga ik 's opzoeken! Hopelijk hebben ze die in de bieb.

Inderdaad kan ik wel op een neutrale manier praten over melk van koeien enzo. Ik vind het dan alleen lastig om wel de balans hierin te vinden, want ik mag het de kinderen natuurlijk ook niet aanpraten. Dalijk willen bso-kinderen opeens geen vlees meer eten, want dat komt van dieren.. nou, dan zijn die ouders niet blij met mij, ben ik bang! Ik ga er eens over nadenken hoe ik het op een normale manier ter sprake kan brengen, gewoon door wat informatie te geven.

Misschien is het inderdaad goed om iets met de boosheid te doen, ipv weer m'n kop in 't zand te steken en zelf ook maar weer melk/kaas/eieren te gaan eten en me er maar zoveel mogelijk voor af te sluiten.
Geld inzamelen met de bso voor dierenbescherming heb ik wel 's geoppert, maar we kwamen nog niet echt op een goed idee, omdat de kinderen nog maar 4/5-jarigen zijn. Weblog ben ik toevallig pas begonnen, dus daar ga ik idd mee verder. :)
Verder ook leuke ideeen! Ik ga er 's wat over opzoeken en hopelijk vind ik iets waardoor ik er iets mee kan doen!

Emiel

Bericht door Emiel »

Ananas schreef:Laat eens weten dat melk niet gezond is, print een onderzoek oid uit en leg het neer.
http://www.hardwerkendemoeders.nl/

Truus

Bericht door Truus »

Elske1989 schreef:Momenteel loop ik stage op een kinderdagverblijf en bso.
Als leidster of leerkracht is het je taak om de kinderen te leren conformeren. Daarvoor gaan ze naar school. Wanneer je zelf kinderen krijgt zul je merken dat de school er is om jouw normen en waarden uit hun hersenen te spoelen -- een goede reden om je kinderen nooit naar school te sturen. Wanneer het zover is, kunnen we hierover een nieuwe draad openen.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Truus schreef:Als leidster of leerkracht is het je taak om de kinderen te leren conformeren. Daarvoor gaan ze naar school. Wanneer je zelf kinderen krijgt zul je merken dat de school er is om jouw normen en waarden uit hun hersenen te spoelen -- een goede reden om je kinderen nooit naar school te sturen. Wanneer het zover is, kunnen we hierover een nieuwe draad openen.
@ Truus: Ik denk dat het conformeren op zich geen doel is. Misschien wel om kinderen te leren zich zo te gedragen dat ze hun weg vinden in de omgang met andere mensen. Ook het er uit spoelen van jouw normen en waarden, is volgens mij niet het doel van de school. Ik kan me zelfs voorstellen dat het een waardevolle aanvulling kan zijn als kinderen in hun jeugd aan verschillende invloeden worden blootgesteld. Heb je als ouder de hele waarheid in pacht? Volgens mij heb je als ouder weinig keuze als het gaat om de vraag of je je kinderen naar school wilt sturen of niet. Kortom, de meeste dingen die je in je post zegt daar ben ik het niet mee eens.

Truus

Bericht door Truus »

*Martijn* schreef:Volgens mij heb je als ouder weinig keuze als het gaat om de vraag of je je kinderen naar school wilt sturen of niet.
Die is er juist wel, als je de weg weet, vandaar dat ik over dat onderwerp een andere draad voorstel voor geïnteresseerden. Al het andere dat je schrijft vat ik op als jouw meningen, en ik sta 100% achter jouw recht om jouw kinderen (als je die hebt) op te voeden volgens jouw meningen.

cherry
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door cherry »

Elske1989 schreef:Momenteel loop ik stage op een kinderdagverblijf en bso.
Woon je toevallig in Klazienaveen? Ik zou heel graag een vegetarier op het kinderdagverblijf van mijn dochter hebben :welcome: :D
Gelukkig gaat het meestal wel goed, voor zover ik weet dan. Laatst vertelde een leidster dat mijn dochter eindelijk een keer een boterham wilde eten zonder dat er speculoos op zat. Wat er dan wel op zat: leverpastei... gruwel. Ze zou het niet weer doen. Later begreep ik dat mijn dochter eigenlijk de boterham van een ander kindje had opgegeten.

Maar het is moeilijk, dat ben ik ben met je eens. Ik merk heel vaak dat het gesprek stil valt als ik zeg dat ik vegetarier ben. En als ik zeg dat ik veganist ben, willen mensen zich liever zo snel mogelijk uit de voeten maken.
De paar mensen die ik ken die vegetarier zijn komen daar ook niet duidelijk voor uit omdat ze geen gezeur (meer) willen. Te gek voor woorden eigenlijk.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Ik ben wel vrij open in het veganist zijn. Komt meestal vrij snel ter sprake en meestal vinden mensen het wel interessant en vragen door naar de redenen en die zeg ik dan ook. Ook als er vriendinnetjes van Meilan komen spelen wordt er vaak over gepraat. Die weten het ook allemaal wel, Meilan praat er makkelijk over. Soms vragen ze dan wel waarom we geen melk drinken of vlees eten. En dan zeg ik dat melk voor de kalfjes is en dat wij geen dieren willen doden.
Een vriendinnetje van Meilan zei eens dat haar moeder zei dat de koe wel een fijn leven heeft gehad, dus dat je het dan wel mag eten. Daarop heb ik gezegd dat wij ook dieren willen doden die een fijn leven hebben gehad, dat we helemaal geen dieren willen doden. Wat ze er thuis van vertelt weet ik niet, maar ik ga er niet over liegen, dat mag haar moeder doen.

Het lijkt me erg lastig om op een plek te werken waarbij je niet veganistisch eten moet bereiden. Ik zou daar best veel moeite mee hebben.

Ik herken je boosheid wel over de vrolijke verhalen over wat mensen gegeten hebben. Naar mijn gevoel zouden ze zich flink moeten schamen en dan verbaas ik me dat ze er zo openlijk over vertellen. Maar om er altijd tegenin te gaan en er opmerkingen over te maken, heb ik niet zoveel aan. Dan gaat de wereld je te veel frustreren en daar heb je alleen jezelf mee.
Ik heb wel een website gemaakt waar ik mijn vegan recepten op heb geplaatst en daar verwijs ik mensen graag naar als ze om kookideeën vragen. Dat is ongedwongen en levert vaak leuke reacties op. Voor mijn gevoel bereik ik op deze manier meer mensen dan als ik altijd diegene ben die kritiek heeft op vleeseters.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Baukje

Bericht door Baukje »

Ik herken het probleem, maar ik heb het probleem van me afgezet.
Hoewel ik telkens meer een aversie ontwikkel tegen dierlijke produkten, eten mijn man, dochters en kleindochter van 3 jaar wel vlees, vis en zuivelprodukten.
Het helpt mij heel goed om te bedenken dat mijn instelling al dieren redt, en dat de anderen het op hun tijd kunnen doen.

Voorbeeld: mijn man is zeer verstokt roker. Zijn 1 januari voornemen was altijd "niet stoppen met roken".
Een maand terug is hij plotseling gestopt en niet meer gerookt.
Hij is ook een ontzettende vleeseters, en toch vindt hij het tegenwoordig geen probleem om af en toe geen vlees meer te eten.
Ok, in plaats daarvan wel een eitje. Maar het begin is er.

Ik snap je aversie, maar de kids van de bso zijn produkten van hun ouders, die ook weer produkten van ............ enz.
De wereld beter maken gaat heel langzaam, hoe jammer ook.
Verandering kost tijd, maar gun iedereen hun eigen tempo.
Deze kinderen worden ook eens groot en kunnen dan hun eigen keuzes maken.

Ananas

Bericht door Ananas »

Is het trouwens geen mogelijkheid om een lekkere Tartex spread oid mee te nemen naar het werk en die bij het hartig beleg op tafel te zetten? Zo van, dit eet ik op mijn boterham, en elk kindje dat wil mag ook? Dan is het voor hen heel bijzonder en willen ze het vast proberen, en wie weet...

Truus

Bericht door Truus »

Ananas schreef:Is het trouwens geen mogelijkheid om een lekkere Tartex spread oid mee te nemen naar het werk en die bij het hartig beleg op tafel te zetten?
Meestal is het doel van stage lopen voldoen aan de eisen voor een diploma. Je wilt dan wel dat het bedrijf waar je stage loopt positief over je bericht, en niet dat het iets merkt van je minderheidsnormen en waarden. Er is weinig kans dat die in je voordeel gewogen worden.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Een lastig probleem! Ik vind het soms ook lastig de balans te vinden tussen a) mensen om hun eigen keuzes te respecteren en b) mijn eigen principes niet aan de kant te schuiven. Ik probeer extra op te letten in gesprekken over voedselkeuzes, mensen het gevoel te geven dat ik ze niet veroordeel en begrijp, voordat ik mijn mening geef.

Wat voor mij het beste werkt is even te denken aan toen ik nog niet vegan at, want dat is niet zo lang geleden (vegetariër werd ik wel al als kind dus dat is moeilijker). Nu weet ik heel veel waar ik toen nog niet echt over na had gedacht. De meeste niet-vegans zijn hetzelfde; het is niet dat ze alle argumenten en mogelijkheden kennen en veganisme dan alsnog verwerpen. Ze hebben er gewoon nog nooit echt over nagedacht, en zijn daar wellicht huiverig voor (het is vaak lastig om je eigen keuzes aan de kaak te stellen, als je ze al zo lang maakt). Op je stage is de mogelijkheid tot discussie jammer genoeg heel klein. Het is frustrerend dat je dan zaken moet aanhoren waar je het oneens mee bent, maar met die kids erbij.. valt er toch niet veel aan te veranderen.

Behalve dat ik denk dat alleen het feit dat jij laat zien dat er ook een ándere keuze gemaakt kan worden, zelfs als je het daar nooit over hebt, al heel belangrijk illustratiemateriaal is voor je eigen ideeën. Ze zíen toch dat het bestaat en dat het kan. Wie weet wie je stiekem en onbedoeld aan het denken zet.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Hallo Elske,

Jouw verhaal herken ik helemaal.

Het is een muur van onwetendheid, gemakzucht en egoisme van vele mensen waar we dagelijks tegenaan lopen.
:banghead:
Maar het is juist enorm belangrijk om door je eigen gedrag en voorbeeld gesprekken op gang te krijgen en te houden over dierenleed, (het kapot maken van onze planeet en de vele mensen die onnodig honger lijden), zodat je informatie kunt geven. Pas wanneer mensen (en vooral kinderen) voldoende informatie hebben kunnen zij hun eigen keuzes maken en bijstellen.

Ja, het vraagt veel energie en doorzettingsvermogen, maar omdat de dieren het zelf niet kunnen, doen jij en ik (en vele anderen) het voor hen met overtuiging, liefde, geduld en alles wat in ons vermogen ligt om door die muur te breken!
:govegan:
Elders op dit forum staat de link naar Gary Yourofsky ook, maar ik zal hem hierbij nog eens geven, hij geeft ons weer extra energie.

http://www.youtube.com/watch?v=es6U00LMmC4

Tony :thanks:

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Hoi Elske,

Je kunt ook op dit forum kijken op 'Opmerkingen van Vegakids' je vindt het onder 'Veganisme, zwangerschap & kids'.

Tony :govegan:

LKo

Bericht door LKo »

Misschien een beetje laat, ik kom eigenlijk nooit op de fora, maar toch: je zei dat er veel voorgelezen werd. Kijk eens op de website van Vega-Life. Daar zijn prentenboekjes te koop met als onderwerp vegetarisme, hoe we met dieren omgaan, dat melk eigenlijk voor de kalfjes is enzo. Zelf heb ik "Krachtvoer" van Antoinette Hertsenberg. Erg mooi prentenboek. Van de rest weet ik niet zo veel, maar het lijkt me zeker de moeite waard om naar te kijken.
There is no way to happiness; happiness is the way. There is no way to peace; peace is the way. There is no way to love; love is the way. There should be no way to veganism; veganism should be the way!

Plaats reactie