Hoe zit het met de endogene productie van vit. B12?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed »

Christiaan schreef:Alles wat ik dus wou zeggen is dat Lao Tze, Heraclitus, Mahavira en Mani zichzelf, zelfs al zouden ze op de hoogte zijn van wat veganisme tegenwoordig betekent en zelfs al zouden ze een zuiver plantaardig dieet volgen, wellicht niet in dat idee zouden herkennen.
Welk idee? Voor je kan stellen dat ze zich wellicht niet in dat idee zouden herkennen zul je toch eerst dat idee moeten duidelijk maken. Anders is het niet meer dan gebakken lucht wat je beweert (wat het sowieso al is want zoals je zelf stelt wellicht zouden ze zich wel in dat idee kunnen herkennen). Alles wat ik gezegd heb is dat deze historische figuren misschien wel in aanmerking komen voor hetgeen de topic starter zich in zijn eerste posting afvraagt. Jij daarentegen stelt absoluut dat er voor 1940 geen veganisten kunnen geweest zijn en baseeert dat tot nu toe op niet meer dan dat het begrip veganisme in 1940 uitgevonden zou zijn. Dat laatste (en dan niet het ontstaan van het begrip vegan in 1944) bestrijdt ik overigens en ik vraag me af of Donald Watson als degene die aan de wieg van het begrip vegan stond het met jou eens zou zijn.

Overigens ingaan op vragen van iemand doe je omdat je in dialoog bent met iemand en elkaar wil duidelijk maken wat je bedoelt met wat je zegt. Dat jij dat niet doet zegt niets over wat mensen hier interesseert, maar over wat jij onder een gesprek voeren met iemand verstaat.

Een terrorist kan ook best vrijheidsstrijder of diep gelovige zijn, dat ze eventueel beide zijn zullen ze best weten en ook willen weten. Je kunstelt je weer een slag in de rondte om de aandacht af te leiden van het feit dat iemand best onder een begrip kan vallen voordat dat begrip benoemd werd. Vooral als het vage begrippen zoals veganisme betreft.

Je stelt hier;
Christiaan schreef:De term is ergens in de jaren '40 bedacht door - ik meen - een Engelsman. Daarvoor kunnen er al best wel mensen zijn geweest die geen dierlijke produkten gebruikten (of veganistisch leefden), maar die waren geen veganisten.
letterlijk dat er voor 1790 best wel mensen geweest kunnen zijn die angst als middel om hun zin door te drijven hebben gebruikt (of terroristische daden pleegden), maar die waren geen terroristen. Dit is een kunstgreep. Natuurlijk kunnen wij nu zeggen dat er ook langer geleden al terroristen waren ook al werden ze toendertijd zo niet aangeduid.

Ed

Re: Hoe zit het met de endogene productie van vit. B12?

Bericht door Ed »

Christiaan schreef:Maar dat laat ook wel weer zien dat hun motivatie anders was.
Wat was hun motivatie dan? En anders dan wat is die dan?

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Er waren geen veganisten in de oudheid om dezelfde reden dat er geen Christenen waren voor de jaartelling. Het gaat om een idee en dat moet ooit een begin hebben.

Maar goed, de vraag die deze discussie opriep was of mensen zonder B12 te slikken kunnen leven. Ter illustratie werden hypothetische "veganisten uit de oudheid" aangehaald.
Ik wil denk ik veganist worden maar ik vind het een raar idee op vit. B12 in pilvorm te gaan slikken. Veganisten in de oudheid deden dit ook niet of zouden zij toch af en toe een slokje zuivel hebben genomen?
Een geinformeerde beslissing over het bijslikken van B12, waar sommige mensen toch moeite mee hebben omdat het "niet natuurlijk" zou zijn, kan niet gebaseerd worden op romantische argumenten over grote namen uit de oudheid waarvan het niet duidelijk is wat ze nou precies wel en niet aten.

Ed

Bericht door Ed »

Christiaan schreef:Een geinformeerde beslissing over het bijslikken van B12, waar sommige mensen toch moeite mee hebben omdat het "niet natuurlijk" zou zijn, kan niet gebaseerd worden op romantische argumenten over grote namen uit de oudheid waarvan het niet duidelijk is wat ze nou precies wel en niet aten.
Ik zie dat de open deuren je onweerstaanbaar blijven trekken.
En nee niet iedereen wil zijn/het leven inrichten zoals jij dat wil, wat voor "label" jij daar dan ook aan wil hangen.
Christiaan schreef:Er waren geen veganisten in de oudheid om dezelfde reden dat er geen Christenen waren voor de jaartelling. Het gaat om een idee en dat moet ooit een begin hebben.
Je hebt een slecht argument en probeert dat nu vergeefs kost wat kost met kunstgrepen te verdedigen. Maar veganisten zijn niet vernoemd naar een persoon maar naar een idee, en net zoals er voor het benoemen van terrorisme al sprake is geweest van mensen die zich met terrorisme bezig hielden (en dus terroristen genoemd kunnen worden) zo ook kunnen er voor 1944 best mensen zijn geweest met een levenswijze die we na 1944 veganisten zijn gaan noemen. Het idee waar Jesus voor stond was toen net zo min nieuw als veganisme dat in 1944 was. Dat is als je naar de inhoud kijkt in plaats van naar de vorm en dat jij niet verder komt dan de vorm lijkt steeds duidelijker te worden.
Christiaan schreef:Maar goed, de vraag die deze discussie opriep was of mensen zonder B12 te slikken kunnen leven. Ter illustratie werden hypothetische "veganisten uit de oudheid" aangehaald.
Er werd geopperd of bepaalde mensen misschien aan dat beeld voldoen. Meer niet. Maar vertel me maar eens waarom dat niet zou kunnen. Misschien dronken ze wel kombucha of zijn de verhalen van Wanda en anderen toch wel waar;
Wanda schreef:Dr. Klaper:

Vitamin B-12 is synthesized by single-celled microbes (bacteria) that live in the soils of the earth. And long ago when the earth and soils were healthy, before we put all sorts of chemicals on them, the surface of the earth was covered with vitamin B-12. There used to be lots of vitamin B-12 in our lives. Even if you were a pure vegetarian 300 years ago, you could open up the back door of your cottage and outside would be a beautiful organic garden. Every carrot you pulled out of the ground would have little particles of vitamin B-12 sticking to it. When it came time to get your water, you'd take a bucket of water out of the stream, and there too you would find vitamin B-12. There would be B-12 under your finger nails from working in the garden. There would be plenty of B-12 in your life, and since you needed so little of it, concerns about deficiency would not be an issue."
Dat zou die veganisten uit de oudheid al minder hypothetisch maken nietwaar?

Christiaan

Ik heb mijn zegje hier wel gedaan, Ed. Ik wou je weer een kans geven maar het blijkt maar weer eens dat er geen fatsoenlijke discussie met je te voeren valt. Niemand heeft er baat bij als die nu nog wordt voorgezet.

Ed

Bericht door Ed »

In een fatsoenlijke discussie ga je serieus en oprecht in op de vragen van de ander, en juist daar laat je weer je eigen intenties blijken. Je gebruikelijke arrogantie laat je echter geen andere ruimte dan verwijten en het aannemen van een paternalistische houding. Sneu dat je weer niet meer weet dan met vermeende superioriteit het niveau van de ander als misplaatst excuus te kunnen gebruiken om geen bakzeil te hoeven halen.

Christiaan

Dat het bij jou zo werkt hoeft nog niet te betekenen dat het bij mij ook zo is, hoor...

Ed

Bericht door Ed »

Heel kinderachtig antwoord. Waarom komt Willem niet meer op Vegatopia? Die was jouw manier van discussiëren ook goed zat. Maar dat zal ook wel weer aan hem hebben gelegen.

Wat jij, volgens mij (dat zet ik er voor jou maar weer bij, want anders is het voor jou niet duidelijk genoeg dat wat ik zeg niet meer is dan mijn mening, daar waar ik er van uitga dat alles wat wie dan ook maar zegt diegene zijn mening is en meer niet), bedekt probeert te impliceren is dat veganisme een modern begrip is omdat sommige veganisten bepaalde problemen specifiek gerelateerd aan onze tijd als belangrijkste reden zien om veganist te worden. Je maakt toespelingen op wat veganisme volgens jou precies is en welke motivatie nodig moet zijn om als veganist te mogen worden aangemerkt (volgens jou weer uiteraard). Maar als ik om duidelijkheid vraag in deze basis die je gebruikt als argumentering kom je met een slap excuus, dat WEER persoonlijk op mij gericht is, om onder een antwoord uit te komen. Omdat je weet dat ik je antwoord tegen je zal gaan gebruiken. Ik weet wel dat je niet dom bent, maar wat jij (en daar ben ik vrijwel zeker van) vergeet is dat veel kennis geen garantie is voor wijsheid. Vandaar ook mijn vergelijk van jou met Zeno. Je kan met je kennis prachtige sofismen opzetten, want dat is de paradox van Achilles en de schildpad, maar dat is misbruik van kennis om koste wat kost gelijk te halen, en dàt is geen wijsheid.

myrna

waar koop je B12?

Bericht door myrna »

ik heb een vraagje, waar je die vitaminen koopt: bij apotheek of moet je naar de huisarts?

Apraxia
Leefwijze: veganist

Bericht door Apraxia »

Heej Myrna! Leuk dat je ook vegan wilt worden. Die vitamines kun je gewoon krijgen bij de drogist. Er zijn heel veel merken en slechts een paar daarvan zijn geschikt voor veganisten. In sommige vitamines maken ze bijv. gebruik van dierlijke bindmiddelen. Het vit. b-complex van het merk Solgar is geschikt voor veganisten. Bij dit merk staan overigens bij alle andere vitamines op het potje of ze geschikt zijn voor vegetariers of veganisten. Suitable for vegans=dus juist!

Ed

Bericht door Ed »

Apraxia schreef:Heej Myrna! Leuk dat je ook vegan wilt worden.
Ja nou. :roll:

Leuk dat 'je' ook grijze wolf wil worden, of hamaslid, of lid van de Church of Jesus Christ of Latterday Saints, of van de Johova's of van d de F-side of van het buurthuis, of of, etc.

Allemaal clupjes, allemaal hun grote gelijk, allemaal hun waarheid en allemaal sukkels om dat ze geen eigen waarheid durven na te streven maar zich een gekozen oogkleppen laten aanmeten. Ik huil voor jullie allemaal.

Gast

Bericht door Gast »

zakdoekje?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Ed schreef:
Apraxia schreef:Heej Myrna! Leuk dat je ook vegan wilt worden.
Ja nou. :roll:

Leuk dat 'je' ook grijze wolf wil worden, of hamaslid, of lid van de Church of Jesus Christ of Latterday Saints, of van de Johova's of van d de F-side of van het buurthuis, of of, etc.

Allemaal clupjes, allemaal hun grote gelijk, allemaal hun waarheid en allemaal sukkels om dat ze geen eigen waarheid durven na te streven maar zich een gekozen oogkleppen laten aanmeten. Ik huil voor jullie allemaal.
In plaats daarvan: Luister naar Ed, Ed en zijn grote gelijk.
Goh, hoe paradoxaal is dit eigenlijk? Ik snap er helemaal niets van Ed. Iemand kan toch zijn waarheid vinden in die clubs? Al vind ik het woord waarheid wel een heel groot woord in dit geval bij de club van vegans. De nadruk van veganisme ligt volgens mij op de overeenkomst tussen mensen die allemaal eenzelfde soort dieet volgen. Het is praktisch om daar met elkaar over te praten. Iedereen heeft zijn eigen reden en dus waarheid om veganist te worden.
Lief van je dat je voor me huilt, maar het is niet nodig.

Ed

Bericht door Ed »

Als ik kijk naar het gebrek aan onderling begrip vaker wel dan niet uitmondend tot ronduit haat, denk ik dat ik voorlopig nog maar even blijf huilen.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Rick schreef:De nadruk van veganisme ligt volgens mij op de overeenkomst tussen mensen die allemaal eenzelfde soort dieet volgen.
Veganisme is natuurlijk heel wat meer dan een dieet.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Wanda schreef:Veganisme is natuurlijk heel wat meer dan een dieet.
Oke, breiden we dieet ietsje uit, en laten we doen alsof het dragen van leer en wol ook bij het dieet horen.
Wellicht moet het misschien nog iets uitgebreider. Dingen waar dierproeven voor gedaan worden, laten we ook links liggen. Maar hier wordt het al een stuk moeilijker.
Veganisme is voor iedereen wellicht meer dan een dieet, maar de enige overeenkomst tussen alle veganisten is hun dieet. Veel wat mensen hier schrijven over waarom zij veganist zijn, spreken mij niet aan, en zijn niet de reden waarom ik veganist ben.

Groeten,
Rick

Ed

Bericht door Ed »

Laten we het Christiaan vragen. Die schijnt precies te weten wat veganisme is en waaraan iemand moet voldoen om als veganist aangeduid te kunnen worden. :roll:

Gast

Bericht door Gast »

Wat zit je dwars?
Dit schrijf je toch niet als reactie op mijn berichtje?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

dat was mijn berichtje dus...

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Rick schreef: Veganisme is voor iedereen wellicht meer dan een dieet, maar de enige overeenkomst tussen alle veganisten is hun dieet.
Sommige etenswaren niet consumeren zorgt er niet voor dat je dieet er hetzelfde uitziet.

Plaats reactie