Hoe zit het met de endogene productie van vit. B12?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Veggy Vinny

Hoe zit het met de endogene productie van vit. B12?

Bericht door Veggy Vinny »

In een wat ouder boek (de waarheid van het vegetarisme) staat dat het lichaam zelf ook vit. B12 kan aanmaken, echter niet iedereen.
Is dit verouderde informatie?
Bovendien zou er bijv. in zeewier en peterselie ook vit. B12 zitten (die volgens het Voedingscentrum niet door het lichaam opgenomen kan worden).
Ik wil denk ik veganist worden maar ik vind het een raar idee op vit. B12 in pilvorm te gaan slikken. Veganisten in de oudheid deden dit ook niet of zouden zij toch af en toe een slokje zuivel hebben genomen?

Christiaan

Re: Hoe zit het met de endogene productie van vit. B12?

Bericht door Christiaan »

Veggy Vinny schreef:Veganisten in de oudheid deden dit ook niet of zouden zij toch af en toe een slokje zuivel hebben genomen?
Ik heb nog nooit van veganisten uit de oudheid gehoord eigenlijk.

B12 schijnt inderdaad in de dikke darm geproduceerd te worden door de daar aanwezige darmflora. Helaas worden er in de dikke darm geen voedingsstoffen meer opgenomen.

Bovendien wordt er ook gespeculeerd dat men vroeger B12 via het aan groenten aanhangend vuil met daarin B12-producerende bacterien binnenkreeg. Tegenwoordig worden groenten goed gewassen (er zitten namelijk ook andere bacterieen in dat vuil) voordat ze op de markt komen, waardoor al het aanhangend vuil met B12 en al er af wordt gespoeld.

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed »

Veggy Vinny schreef:In een wat ouder boek (de waarheid van het vegetarisme) staat dat het lichaam zelf ook vit. B12 kan aanmaken, echter niet iedereen.
De enige levensvormen die voor dieren bruikbare vitamine B12 kunnen synthetiseren zijn bacteriën. Ons lichaam (of dat van andere dieren) kan geen vitamine B12 aanmaken.

Lees voor wetenschappelijk verantwoorde informatie over vitamine B12 de site van Michèl Post (ook zo'n zogenaamde van zijn 'geloof' afgevallen veganist Christiaan) VITAMINE B12 EN VEGANISME: EEN LITERATUURSTUDIE door.

Een andere site met veel goede informatie voor je is misschien Beyond Vegetarianism. Daar staan veel verslagen van mensen die (zoals ik) al met ethische onderzoek omtrent voeding en levenswijze bezig waren en nog steeds zijn toen Christiaan en co. nog niet geboren waren. Niet dat 'wij' denken de ultieme wijsheid te bezitten maar in ieder geval wel een stuk meer ervaring.

Christiaan

Hee, Plien, da's die site over orthorexia nervosa waar ik het zaterdag over had!

plien

Bericht door plien »

Christiaan schreef:Hee, Plien, da's die site over orthorexia nervosa waar ik het zaterdag over had!
Jij kwoot Ed? De wonderen zijn de wereld nog niet uit... :twisted: :lol:

Gast

Bericht door Gast »

Christiaan schreef:Ik heb nog nooit van veganisten uit de oudheid gehoord eigenlijk.
Alleen omdat men zich toen zo niet noemde?

Gast

Bericht door Gast »

er zijn ook veganisten in india die nooit vitamine pillen eten, maar die hebben wel een heel uitgebalanceerd dieet. ik ben dus ook op zoek naar een manier zonder pillen

Ed

Bericht door Ed »

Kombucha zou je daar bij kunnen helpen. Maar het blijft een riskante zaak.

Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Anonymous schreef:er zijn ook veganisten in india die nooit vitamine pillen eten, maar die hebben wel een heel uitgebalanceerd dieet. ik ben dus ook op zoek naar een manier zonder pillen
Je kan het natuurlijk altijd proberen. Maar vergeet niet dat je door vitamine B12 tekorten problemen kan krijgen die niet meer terug te draaien zijn.

Ik houd persoonlijk ook niet van pillen slikken. De eerste 8 jaren dat ik veganist was heb ik ook zo goed als nooit vitaminen geslikt. Maar ik liet mijn B12 niveau wel regelmatig testen. Ik ben pas dagelijks vitaminen gaan slikken toen ik voor het eerst zwanger werd. Als je verantwoordelijk bent voor een ander leven, dan kan je echt geen risicos nemen.

Nu ben ik gewend aan het dagelijkse pilletje en ik stoor me er totaal niet meer aan. Ik ken een aantal veganisten die een B12 tekort hebben en weet dus dat het behoorlijk erge gevolgen kan hebben. Die vitaminen zie ik gewoon als een hele kleine prijs die je moet betalen om in onze maatschappij veganistisch te kunnen leven.

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen maar roept: "ik houd niet van het slikken van vit. pillen". Zou dat een taboe zijn ofzo? Het valt me echt op. Het maakt mij persoonlijk geen ene fuck uit dat ik wat vit. b bijslik. Ik slik voor de aanvulling ook nog wat andere dingen. Keb er totaal geen last van en het is alleen maar beter voor me.
Als het nu allemaal chemische troep was met de bijwerkeingen van een chemo therapie is het wat anders maar ik vind het onschuldig. Ik ben tenminste niet meer duizelig (ijzer), krijg geen bochel ;) (calcium) en over tien jaar word ik ook niet depri (vit. b complex). Ik eet praktisch 29 dagen per week minstens 200 gr. groenten en keb gewoon geen zin om alles uit te gaan tellen en balanceren dat ik 'verplicht' zoveel keer die en die groente moet eten om mijn calcium enzo binnen te krijgen. Ik eet gewoon waar ik zin in heb en dat is sowieso erg gevarieerd. Kvind het wel best zo.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik denk dat vitaminepillen slikken vooral met 'ziekte' wordt geassocieerd.
Dat merk ik ook met discussies op andere fora. Echter is vitaminepillen hetzelfde als de toegevoegde vitamines aan bijna alle producten in NL en rest van de wereld.

Ik geloof een paar dagen geleden was het in het nieuws dat er teveel vitamine enzo werd toegevoegd en dat het kan lijden tot overschotten.

Christiaan

Anonymous schreef:
Christiaan schreef:Ik heb nog nooit van veganisten uit de oudheid gehoord eigenlijk.
Kweenie. Ik heb wel gehoord van vegetariers uit de oudheid, en die noemden zich ook niet zo.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Apraxia schreef:Ik eet praktisch 29 dagen per week minstens 200 gr. groenten
Ik ben onder de indruk! :)

De reden waarom ik zei dat ik niet van pillen slikken houd, heeft vooral te maken met het eraan moeten denken. We kochten vaak een potje B12, slikten het voor 1 of 2 dagen en dan vergaten we het gewoon weer. Nu is het echter een gewoonte geworden en vind ik het totaal niet erg meer.

Ik weet dat sommigen het naar vinden (of gewoon niets slikken), omdat een veganistisch dieet juist het meest natuurlijke dieet zou moeten zijn. En als je dan pillen moet slikken om tekorten te voorkomen, dan spreekt dat het natuurlijke aspect juist weer tegen.

Ed

Bericht door Ed »

Apraxia schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen maar roept: "ik houd niet van het slikken van vit. pillen". Zou dat een taboe zijn ofzo?
Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen (sic! :roll:) maar roept dat alle gebruik van dierlijke producten een taboe is, maar tegelijkertijd wel drijven op industriële produkten (en dan heb ik het niet alleen over voeding). Industrie die niet alleen de aarde overlevert aan de sprinkhaanplaag die mensheid genoemd wordt, maar ze ook voed en stimuleert tot nog meer groei en vraat.

En of je over tien jaar niet depri wordt zal nog moeten blijken. Ook daar heb ik al weer een voorsprong. :P

Ed

Bericht door Ed »

Christiaan schreef:
Anonymous schreef:
Kweenie. Ik heb wel gehoord van vegetariers uit de oudheid, en die noemden zich ook niet zo.
Misschien Lao Tse, Vardhamana, Herakleitos, Mani...

Er wordt ook verhaald van Jaïnisten die zich doodhongerden omdat ze geen enkel leven wilden doden.

Christiaan

Ed schreef:Misschien Lao Tse, Vardhamana, Herakleitos, Mani...
Misschien... Over geen van allen (ik ben niet zo op de hoogte met Vardhamana en Mani) is iets met zekerheid te zeggen, en zeker niet over hun dieet. En zelfs al zouden ze geen dierlijke produkten gebruikt hebben dan nog kon hun motivatie wel anders zijn dan die van de hedendaagse veganist, zelfs zonder de elementen van hedendaags veganisme waar jij steeds de absurditeit van probeert aan te tonen.
Er wordt ook verhaald van Jaïnisten die zich doodhongerden omdat ze geen enkel leven wilden doden.
Dat waren dan fruitariers ;)

Grapje. Volgens mij mochten Jains zelfs geen granaatappels eten omdat daar zoveel zaadjes (toekomstig leven) in zitten. Maar dat laat ook wel weer zien dat hun motivatie anders was.

Ed

Bericht door Ed »

Christiaan schreef:zelfs zonder de elementen van hedendaags veganisme waar jij steeds de absurditeit van probeert aan te tonen.
Zoals gewoonlijk zit je er weer ruim naast. :)

Welke motivatie moet men volgens jou bezitten om aan de definitie van veganisme te voldoen? En als je dan toch bezig bent geef dan ook maar even de definitie van veganisme, ik heb daar al eens om gevraagd maar kan niet zeggen dat daar een eenduidig antwoord op kwam.

Denk je verder ook niet dat het beeld van veganisten, wat degene die hier de opmerking over veganisten uit de oudheid maakte, in dit geval bepalend is om te kunnen concluderen of er mensen in de oudheid zijn geweest (waarover uiteraard niets onomstotelijk te bewijzen is) die aan dat specifieke individuele beeld voldoen? Maar is het jou om het begrijpen van het wereldbeeld van een ander te doen, of eerder om aan te tonen dat het wereldbeeld van een ander niet het juiste wereldbeeld is?

Christiaan

Ach, ik wijk weer eens wat af van het onderwerp. Het is niet zo belangrijk in het licht van het oorspronkelijke onderwerp, namelijk of er in het verre verleden ook veganistisch levende mensen zijn geweest. Het is gewoon niet aan te tonen dat de personen die jij noemt geen dierlijke produkten hebben gebruikt omdat er niet zoveel bekend is over hun levens, of ze vermythologiseerd zijn. Als ze al bestaan hebben, wat bij Lao Tze niet eens zo zeker is.

Ter verduidelijking van mijn uitspraak over veganisme wil ik zeggen dat het een modern fenomeen is. De term is ergens in de jaren '40 bedacht door - ik meen - een Engelsman. Daarvoor kunnen er al best wel mensen zijn geweest die geen dierlijke produkten gebruikten (of veganistisch leefden), maar die waren geen veganisten.

Ed

Bericht door Ed »

Maar Christiaan jij kent Donald Watson toch wel?

Uiteraard ga je weer niet in op vragen die je zelf met je opmerkingen opwerpt. Uiteraard.

Wat je eigenlijk wil zeggen is dat er voor 1790 geen terroristen bestonden omdat daarvoor het woord terrorist nog niet uitgevonden was? Een opmerking die geheel past in jouw van de vorm doordrongen denken. Iets bestaat pas als het woord wat wij er (nu) voor gebruiken is uitgevonden. Maar het woord is niet meer dan de kristallisatie van de idee en de ideeën zijn eeuwig toch? :lol: Of deze mensen geen veganisten waren valt net zo moeilijk te bewijzen als te bewijzen dat ze het wel waren.

Wat ik telkens weer (hier, maar ook op andere 'plaatsen') te horen krijg is dat niet het niet gebruiken van dierlijke producten bepalend is of je jezelf veganist mag noemen ja of nee, maar hoe je streven gericht is...

Christiaan

Ed schreef:Maar Christiaan jij kent Donald Watson toch wel?
Nee.
Ed schreef:Uiteraard ga je weer niet in op vragen die je zelf met je opmerkingen opwerpt. Uiteraard.
Dat doe ik omdat ik denk dat hier niemand behalve jij zich daarvoor interesseert, en ik niet meer de behoefte heb om jouw denkbeelden over mij te corrigeren.
Ed schreef:Wat je eigenlijk wil je zeggen is dat er voor 1790 geen terroristen bestonden omdat daarvoor het woord er terrorist nog niet uitgevonden was?
Je slaat de spijker op zijn kop wat betreft de opmerking over "vorm". Ik bedoel te zeggen dat veganisme voor veganisten een identiteit is die ze zichzelf aanmeten, en hoe ze zichzelf ook zien. Een terrorist daarentegen ziet zichzelf niet als terrorist - maar als vrijheidsstrijder of diep gelovige. Voor de ander is hij (of zij) een terrorist, niet voor zichzelf.

Alles wat ik dus wou zeggen is dat Lao Tze, Heraclitus, Mahavira en Mani zichzelf, zelfs al zouden ze op de hoogte zijn van wat veganisme tegenwoordig betekent en zelfs al zouden ze een zuiver plantaardig dieet volgen, wellicht niet in dat idee zouden herkennen.
Ed schreef:Of deze mensen geen veganisten waren valt net zo moeilijk te bewijzen als te bewijzen dat ze het wel waren.
Er kan dus niks met zekerheid over ze gezegd worden. Dan denk ik dat het redelijk is te stellen dat je ze in een argument niet kan aanvoeren als voorbeeld van mensen van voor onze jaartelling die geen dierlijke produkten gebruikten.

Plaats reactie