Welke boeken zijn aan te raden over veganist worden?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
marjan
Leefwijze: veganist

Welke boeken zijn aan te raden over veganist worden?

Bericht door marjan » wo jun 29, 2011 7:57

Beste forumers,

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten beantwoord ik voor de NVV - tegenwoordig samen met Lize en Jeroen - allerlei vragen die bij de NVV binnenkomen. Onlangs kregen we deze vraag:

Ik ben op zoek naar een veganistisch dieet. Het liefst een boek met een
stappenplan van een aantal weken, heeft u tips?
Alvast bedankt.

Wat zouden jullie antwoorden? Ik heb de boeken "Becoming Vegan" van Davis en Melina geadviseerd en ook "Veganisme, een manier van leven" van Mirjam Vaes maar jullie hebben er vast nog meer in je hoofd. Ik heb de vragenstelster beloofd het hier ook even na te vragen. (Heb haar overigens ook het forum geadviseerd dus misschien komt ze hier binnenkort wel of zit ze hier al. Kan allemaal...)

Sascha
Leefwijze: flexanist

Re: Welke boeken zijn aan te raden over veganist worden?

Bericht door Sascha » wo jun 29, 2011 8:12

Het is geen boek maar ik vind de podcast van compassionate cooks ´Vegetarian food for thought´(http://www.compassionatecooks.com/) heel leuk en het helpt me ook echt met mijn transitie naar veganisme. Ze komt overigens ook met een boek over hoe je vegan kunt worden, maar die is er pas vanaf eind augustus ofzo.

Sascha

Bericht door Sascha » wo jun 29, 2011 9:00

Als er overigens echt een stappenplan gewenst is dan zou dit boek een optie zijn: http://www.amazon.com/Vegan-30-Days-Sar ... 153&sr=8-1
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het geeft 30 stappen/opdrachten opdat je aan het eind van 30 dagen vegan bent. Op amazon is dit ook via het voorbeeld te zien maar het boek is o.a. ook te koop bij bol.com.

Happyanita
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Happyanita » wo jun 29, 2011 22:08

Meghan Telpner heeft een e-book met een 5 daags menu. Die is hier te vinden: http://www.meghantelpner.com/product/th ... ransition/
Niet echt een stappenplan omdat je direct volledig veganistisch gaat eten, maar het kan handig zijn.

Volgens mij zijn de kosten ervoor in canadese dollars :P, weet echt niet wat dat in euro's is.

groeten, Anita

flub5

Bericht door flub5 » za jul 16, 2011 5:22

Het lijkt me wel moeilijk om een stappenplan voor veganisme te maken, ik denk dat de mensen nog niet zo ver zijn om een gedetailleerd stappenplan voor veganisme samen te vatten in een boek maar op internet kun je toch ook heel veel vinden?
Op internet staat een veelvoud aan informatie van wat je ooit in één boek zou kunnen samenvatten, je moet wel een beetje handig zijn in het zoeken naar informatie omdat het internet er nog niet zo lang is en een beetje een, naar mijn mening, ongeordende chaos is maar als je weet wat je moet zoeken ongeveer en echt iets wilt vinden dan vindt je het wel denk ik.
Ik denk dat boeken zo ongeveer wel bij het verleden behoren zo langzamerhand.

Ananas

Bericht door Ananas » za jul 16, 2011 8:32

Neeeee! boeken zijn juist zo fijn. Alleen maar omdat ze lekkerder ruiken dan internet.
En omdat je niet zoveel hoeft te google'en en de bronnen en zo er duidelijk achterin staan. Je kan dan echt focussen op één onderwerp. Bovendien kan je ze overal mee naar toe nemen en even tussendoor lezen enzo en met internet gaat dat toch niet zo makkelijk...

Duifje
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Duifje » za jul 16, 2011 19:01

Ananas schreef:Neeeee! boeken zijn juist zo fijn. Alleen maar omdat ze lekkerder ruiken dan internet.
En omdat je niet zoveel hoeft te google'en en de bronnen en zo er duidelijk achterin staan. Je kan dan echt focussen op één onderwerp. Bovendien kan je ze overal mee naar toe nemen en even tussendoor lezen enzo en met internet gaat dat toch niet zo makkelijk...
Ananas I love you!. ik ben het helemaal met je eens, tastbare boeken zijn veel fijner dan inet-boeken of-info, hoe plezierig het ook is dat inet bestaat. Boeken ruiken lekker, ze zijn fijn om naar te kijken in je boekenkast, en ze zijn fijn om keer op keer op keer in terug te kunnen kijken.

Duifje

Bericht door Duifje » za jul 16, 2011 19:01

Ananas schreef:Neeeee! boeken zijn juist zo fijn. Alleen maar omdat ze lekkerder ruiken dan internet.
Ananas I love you!. ik ben het helemaal met je eens, tastbare boeken zijn veel fijner dan inet-boeken of-info, hoe plezierig het ook is dat inet bestaat. Boeken ruiken lekker, ze zijn fijn om naar te kijken in je boekenkast, en ze zijn fijn om keer op keer op keer in terug te kunnen kijken.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo jul 20, 2011 8:32

:shock:
Hoe kom je daar zo bij?
Boeken zijn gaaf! Wat Ananas en duifje zeggen.
Op i-net moet je namelijk altijd uitzoeken of de pagina die je aan het bekijken bent wel ok is (iedere *piep* mag zijn of haar mening verkondigen op internet....), geverifiëerd etc. Bij een boek kun je dat over het algemeen in 1 oogopslag zien, en heb je vaak ook meer controle voordat het wordt uitgegeven (alhoewel dat tegenwoordig wel minder wordt heb ik het idee).
Zonder boeken is mn huis denk ik bijna leeg op de huisraad na..... :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Duifje

Bericht door Duifje » wo jul 20, 2011 18:51

jet schreef:
:shock:
Hoe kom je daar zo bij?
Boeken zijn gaaf! Wat Ananas en duifje zeggen.
Op i-net moet je namelijk altijd uitzoeken of de pagina die je aan het bekijken bent wel ok is (iedere *piep* mag zijn of haar mening verkondigen op internet....), geverifiëerd etc. Bij een boek kun je dat over het algemeen in 1 oogopslag zien, en heb je vaak ook meer controle voordat het wordt uitgegeven (alhoewel dat tegenwoordig wel minder wordt heb ik het idee).
Zonder boeken is mn huis denk ik bijna leeg op de huisraad na..... :mrgreen:
Grappig, dat heb ik nou ook. Ik zit midden in een verhuizing, en ik zou zeggen dat 75% van wat de verhuizers vrijdag zullen moeten sjouwen, dozen met boeken zijn...!

Granny
Contacteer:

Bericht door Granny » vr jul 22, 2011 16:08

Jaaaaaaaa, klopt helemaal, vroeger als kind vond ik de de Wehkamp altijd zo lekker ruiken als hij nieuw uitkwam hahaha...en inderdaad focussen op 1 onderwerp, bij Internet heb ik atlijd de neiging om tussendoor te dwalen of er nog nieuwtjes zijn en dat maakt erg onrustig.

Wat ik overigens een fijn kookboek vind dat ik me vorig jaar gekocht heb toen ik begon met mijn voeding om te stellen is: Ecofabulous, koken in alle seizoenen van Lisette Kreischer. Staan echt heerlijke recepten in en uitermate smakelijk wordt alles gepresenteerd! :govegan:
Yogashirt Online - Onlineshop met t-shirts voor Yoga, New age enz.: http://yogashirtsonline.spreadshirt.nl

Ananas

Bericht door Ananas » di jul 26, 2011 0:43

Ik kom net op mijn computer een pdf tegen van Living Vegan for Dummies... uiteraard ook een aanrader! Helaas nog niet in het Nederlands verschenen.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jul 28, 2011 12:35

Misschien is Vegan Sourcebook van Jo Stepaniak ook wel handig. Ik heb het zelf nooit gelezen dus ik weet het niet, maar op amazon kan je 'm inkijken, en daar zie ik hoofdstukken over ethiek, gezondheid en recepten: http://www.amazon.com/Vegan-Sourcebook- ... 0737305061

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jul 28, 2011 12:37

Oja, hier staat info over dat boek: http://www.vegsource.com/jo/books/vsource.htm

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jul 28, 2011 12:41

En ze heeft nóg een boek geschreven over veganisme: Being Vegan. Meer info staat hier: http://www.vegsource.com/jo/books/bv.htm en je kan 'm hier inkijken: http://www.amazon.com/Being-Vegan-Consc ... 0737303239

Sascha

Bericht door Sascha » do jul 28, 2011 14:09

Dat laatste boek zou wat voor mij zijn... Ik vind het echt supermoeilijk om tegen mensen te zeggen dat ik veganistisch wil leven. En zo te zien worden ook dat soort dingen besproken. Maargoed, ik moet even wachten met nieuwe boeken bestellen want ik heb er al iets te veel, haha.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jul 28, 2011 15:37

Sascha schreef:Het is geen boek maar ik vind de podcast van compassionate cooks ´Vegetarian food for thought´(http://www.compassionatecooks.com/) heel leuk en het helpt me ook echt met mijn transitie naar veganisme. Ze komt overigens ook met een boek over hoe je vegan kunt worden, maar die is er pas vanaf eind augustus ofzo.
Ja, deze: The 30 Day Vegan Challenge - The Ultimate Guide to Eating Cleaner, Getting Leaner, and Living Compassionately http://www.30dayveganchallenge.com

Zij heeft ook nog 2 andere boeken over veganisme:
Color me vegan : Maximize Your Nutrient Intake and Optimize Your Health by Eating Antioxidant-Rich, Fiber-Packed, Color-Intense Meals That Taste Great (als ik het goed begrijp een boek boek over vegan gezondheid & kookboek) http://www.colormevegan.com/

Vegan's Daily Companion - 365 Days of Inspiration for Cooking, Eating, and Living Compassionately (als ik het goed begrijp een boek over veganisme & kookboek) http://www.amazon.com/Vegans-Daily-Comp ... 1592536794 http://www.vegansdailycompanion.com

Ze zien eruit alsof ze wel goed zijn voor beginnende veganisten, maar ik heb ze zelf niet gelezen. Op die websites kan je voorbeeldbladzijden lezen enzo.

Sascha

Bericht door Sascha » do jul 28, 2011 15:54

Ik heb the daily vegan companion (echt leuk boek overigens) en ik heb de 30 vegan challenge als pre-order... Color me vegan is volgens mij echt een kookboek, met de recepten ingedeeld naar kleur. Ik heb ook the vegan table en the joy of vegan baking van haar (beide ook kookboeken). En ik vind de podcast dus echt heel leuk.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jul 28, 2011 16:14

The Vegan Society heeft 5 miniboekjes op haar website, met uitleg over het waarom achter veganisme, voedingsrichtlijnen, kooktips, vegan cosmetica enzo. Volgens mij zijn die heel handig.
Je kan ze ook als pdf's downloaden vanaf hun website.
Ik wou dat ik die miniboekjes had gehad toen ik begon als veganist!
Van één ervan hebben ze ook een Duitse, Franse, Spaanse en Indonesische vertaling.
Je vindt de miniboekjes hier: http://www.vegansociety.com/resources/d ... x#booklets
Sascha schreef:Color me vegan is volgens mij echt een kookboek, met de recepten ingedeeld naar kleur.
Volgens haar website gaat het ook over gezondheid, over welke voedingsstoffen je binnenkrijgt als je een bepaalde kleur eet enzo. Maar het zou natuurlijk best kunnen dat dat maar een paar bladzijdes is en het voor de rest een kookboek is. Wel een heel erg leuk uitgangspunt trouwens, kleur.

Ananas

Bericht door Ananas » za jul 30, 2011 22:15

Sascha schreef:Dat laatste boek zou wat voor mij zijn... Ik vind het echt supermoeilijk om tegen mensen te zeggen dat ik veganistisch wil leven. En zo te zien worden ook dat soort dingen besproken. Maargoed, ik moet even wachten met nieuwe boeken bestellen want ik heb er al iets te veel, haha.

Ik vond dat ook lastig toen ik net vegan was. Heeft best lang geduurd, een jaar of 2. Ken je andere vegans? Dat heeft mij heel erg geholpen, met likeminded mensen om te gaan. Heb van/met anderen geleerd hoe je het beste kunt reageren op stomme vragen van omni's etc., en ik voelde niet meer zo'n vreemde vogel.

Plaats reactie