Waarom kiezen mensen ervoor om veganistisch te zijn?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Moon
Leefwijze: vegetarier

Waarom kiezen mensen ervoor om veganistisch te zijn?

Bericht door Moon » do feb 03, 2011 19:47

Hallo!
Ik ben zelf vegetarisch en gebruik geen producten die op dieren zijn getest of producten waar een dier dood voor moet(leer, lijm, bont etc.).
Maar waarom zijn mensen veganistisch want voor (bio-)melk bijv hoeft geen koe dood en de koe lijdt geen pijn bij melken en de koe krijgt alles ruimte. Zelfde geld voor eieren etc etc.

Soms denk ik eraan veganistisch te worden maar ik weet het nog niet zeker. :!:

Brent
Leefwijze: flexanist

Re: Waarom kiezen mensen ervoor om veganistisch te zijn?

Bericht door Brent » do feb 03, 2011 19:56

Zie ook: http://veganisme.org/phpBB3/viewtopic.p ... 30#p129630

Ik streef ernaar zoveel mogelijk veganistisch te leven omdat ik onnodig dierenleed wil voorkomen.
Bij de productie van melk worden steeds opnieuw stierkalfjes geslacht.
Ook worden de melkkoeien al vrij snel afgedankt en naar de slacht afgevoerd.
Bij de productie van eieren leven kippen meestal hun leven lang opeengepakt in verschrikkelijke kooien.

Daarnaast zijn melkproducten slecht voor m'n gezondheid, ik krijg allerlei klachten als ik het steeds gebruik.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

rik23
Leefwijze: veganist

Bericht door rik23 » do feb 03, 2011 20:58

Moon schreef:Hallo!
want voor (bio-)melk bijv hoeft geen koe dood en de koe lijdt geen pijn bij melken en de koe krijgt alles ruimte. Zelfde geld voor eieren etc etc.
stel je eens voor dat jij de koe was, als jongen word je meteen in de gehaktmolen gegooid, en als meisje word je ook snel bij mama weg gehaald en je krijgt voedsel en preparaten waardoor je snel in de puberteit komt en 10 keer meer melk gaat geven dan normaal is nadat je elk jaar onvrijwillig zwanger word gemaakt en je kinderen snel bij je weg gehaald worden. omdat je lijf dit maar een paar jaar volhoud. ja, je zult je continu rottig voelen en als je na die paar jaar geen 10 maar slechts 9 keer meer melk dan hoort begint te geven ga je zelf achter je zoons aan de gehaktmolen in.

voor kippen is dit niet wezenlijk anders. wel moet je bedenken dat kippen net als elk ander vee lichamelijk gefokt zijn om te produceren en dat het abnormaal ik dat een kip het hele jaar onbevruchte eieren blijft leggen.

ik vind het respectloos en dieren te waardevol om ze als vee te gebruiken] en bij mensen vind ik dat soms ook een beetje.[/size]

Ananas

Bericht door Ananas » do feb 03, 2011 23:33

Het meeste is al gezegd, maar ik wil nog even toevoegen:

Koemelk is voor kalfjes.

Zoals moedermelk voor baby's is. Er zitten belangrijke voedingsstoffen in die ervoor zorgen dat kalfjes snel opgroeien.
Verder is het een zeer inefficiënte, dure en milieu-onvriendelijke manier om aan melk te komen. Je kan prima soja-, amandel-, rijst-, of havermelk nemen in plaats van koemelk.

Voor eieren worden wel degelijk dieren vermoord. En niet zo maar, maar vaak levend versnipperd. Dat is omdat een legkip door het extreme doorfokken zoveel eieren kan leggen, dat ze niet lang leeft. Moederkip moet vervangen worden, de eieren worden uitgebroed, de helft daarvan zijn haantjes. En daar heeft de industrie niks aan.

Bovendien kunnen we prima zonder dierlijke producten, het is volgens studies zelfs gezonder. Ik voel me beter, fitter en het is goedkoper. Er zijn zoveel manieren om toch lekker te eten en ik eet zoveel gevarieerder dan vroeger, ik zou echt niet meer terug willen.

lena

Bericht door lena » vr feb 04, 2011 12:21

Welkom hier Moon!
Zie ook Waardeloze Haantjes en Zuivel Offline.

Wen

Bericht door Wen » za feb 05, 2011 19:51

Welkom. Geweldig dat je zo veel om dieren geeft, dat je niet wil dat ze lijden en nodeloos sterven . Er is geen verschil tussen melkprodukten, eieren en vlees: ze zorgen voor evenveel leed en dood!
Lees deze folders eens. Het legt het in het kort uit. (Is Engels een probleem, dan laat je het maar even weten)
http://www.peacefulprairie.org/outreach/dairyAd.pdf
http://www.peacefulprairie.org/outreach/DairyCalf.pdf

Bedenk ook dit: Bij alle kuikens is de helft vrouwelijk en de helft mannelijk. Zelfs mensen die vrijlopende kippen hebben in hun tuin, hebben meestal niet meer dan 1 haan. Niemand wil dat een hele meute hanen ligt te kraaien. Wat denk jij dat er met de hanen moet gebeuren, zodat mensen de kippen kunnen hebben? Die wil niemand hoor. Iedereen die kippen heeft is verantwoordelijk voor de dood van die hanen , die zijn moeten sterven, zodat zij kippen kunnen houden, om dan "diervriendelijke" eieren te kunnen eten.
Er bestaat spijtig genoeg niet zoiets als een diervriendelijk ei!

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo feb 06, 2011 17:16

Leuke boeken om te lezen - "Dieren eten" en "Vegan freak".
Daar wordt alles heeel goed uitgelegd ;)

Zuivel & ei bestaan niet zonder het doden van dieren. In de bioindustrie niet en bij de oma die eigen melkkoe en kippen heeft niet.

Truus

Bericht door Truus » zo feb 06, 2011 17:33

Wat ik merk is dat veel vegetariërs meer zuivel en eieren eten dan vleeseters. Dat schiet natuurlijk niet op.

100% vegan is niemand, dat kan gewoon niet. Dus ieder trekt voor zichzelf ergens een grens. Mijn grens ligt hoger dan die van een vegetariër. Ik wordt beschouwd als extremist.

Mijn werkgever vond mij geen extremist wanneer ik mijn werk beter deed dan mijn collega's (voor hetzelfde salaris); mijn buren vonden mij geen extremist toen ik de enige sneeuw-vrije stoep in de straat had; mijn liefdadigheidsinstelling vindt mij geen extremist wanneer ik het hoogste bedrag doneer -- maar dat ik veganist ben maakt mij extremist.

Ananas

Bericht door Ananas » zo feb 06, 2011 18:33

Het boek Skinny Bitch legt trouwens ook goed uit hoe het zit met de vee-industrie en hoe dierlijke producten worden verteerd in je lichaam. Die is ook in het Nederlands te koop.

Stein

Bericht door Stein » zo feb 06, 2011 19:01

Tja, waarom... zoals boven al aangegeven. Het is gezonder, voor jezelf en voor de wereld, het bezorgt geen dierenleed (melk en eieren bezorgen net zo veel lijden als vlees, maar dan lijden de dieren langer). Het kost minder land om te produceren, het kost minder energie, als mens verteer je het beter...

Ikzelf ben heel blij dat ik geen melk meer drink. Melk is een van de slechtste en meest destructieve soorten voer die ik in mijn leven heb genuttigd. Het maakt je inert en traag en verdikt. Wat dat betreft heeft veganisme me vrij veel goed gedaan eigenlijk...

Qntn
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Qntn » zo feb 06, 2011 19:13

Truus schreef:Wat ik merk is dat veel vegetariërs meer zuivel en eieren eten dan vleeseters. Dat schiet natuurlijk niet op.
Dat neemt niet weg dat een vegetariër véél beter voor het milieu is dan een vleeseter. Veel vegetariërs vinden veganisme ook wel beter, maar het is gewoon heel moeilijk vol te houden.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo feb 06, 2011 19:33

Qntn schreef:Dat neemt niet weg dat een vegetariër véél beter voor het milieu is dan een vleeseter.
Dat is niet waar.. Heel erg voor het milieu is methaangas, veel erger dan CO2, en die wordt door koeien geproduceerd.
http://www.youtube.com/watch?v=a0MjZiT_gdM
Een vleeseter die voornamelijk kip eet en weinig zuivel is m.i. milieuvriendelijker dat een vegetariër die veel zuivel nuttigt.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo feb 06, 2011 22:35

Qntn schreef: maar het is gewoon heel moeilijk vol te houden.
Je presenteert het als feit, maar dit lijkt me vooral zeer persoonlijk.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma feb 07, 2011 14:08

Qntn schreef:Dat neemt niet weg dat een vegetariër véél beter voor het milieu is dan een vleeseter. Veel vegetariërs vinden veganisme ook wel beter, maar het is gewoon heel moeilijk vol te houden.
Ik heb wel wat twijfels of een vegetarier per definitie milieuvriendelijker is dan een vleeseter. Natuurlijk, als iemand het vlees weglaat en vervangt door iets plantaardigs wel. Maar als iemand vlees vervangt door extra veel kaas en ei (zoals sommige vegetariers doen), vraag ik me af of het nou veel verschil maakt. Met name kaas is heel erg inefficient voedsel, en ik lees vaak dat het even milieuonvriendelijk is als vlees; maar ik heb me er zelf nooit serieus in verdiept, dus ik weet daar niks met zekerheid over te zeggen.
Of het moeilijk is, verschilt heel erg per persoon en per leefomstandigheden. Voor mensen die vooral zelf koken en weinig kant-en-klaar eten en mensen die de mogelijkheid hebben om in biowinkels te kopen, is er weinig moeilijks aan. Er bestaan zo ontzettend veel vervangers en veganistische varianten van producten, dat je niks tekort hoeft te komen. Als je graag kant-en-klaar uit de supermarkt haalt, vooral buiten de deur eet, of heel erg gehecht bent aan ei, zuivel of specifieke merken die je heel lekker vindt, dan is het misschien wel moeilijk.
Ik denk dat het voor veel niet-veganisten vooral moeilijk lijkt omdat ze niet weten wat er allemaal te krijgen is aan veganistische producten.

Wen

Bericht door Wen » ma feb 07, 2011 16:16

Onderzoek wees uit dat kaas even milieuvervuilend is als rundvlees (het milieuonviendelijkste vlees)!

Ik kan best begrijpen dat als je gewoon bent van als veggie of omnivoor te leven, dat je je dan niet kan voorstellen wat je nog wel kan eten als je vlees, vis, ei en zuivel weglaat.
Maar het is niet zo dat je het gewoon weglaat: je vervangt het door produkten die even lekker zijn, maar die je als niet-veganist niet kent.
Het beste dat je kan doen is allereerst een goed vegan kookboek kopen. Dan ga je zien dat het helemaal niet zo moeilijk is en vooral dat je niet moet inboeten aan smakelijk eten :)
Probeer misschien kleine stappen. Bv eerst thuis kleine aanpassingen maken: bij je ontbijtgranen plantaardige melk (sojamelk, amandelmelk, hazelnootmelk, rijstmelk, granenmelk,...er is er wel 1 die je heel lekker gaat vinden), pannekoeken met sojamelk en eivervanger maken, bechamelsaus met sojamelk natuur (zonder suiker), enz enz
Maak het jezelf niet te moeilijk, want dat houd je toch niet vol. Maak kleine stapjes en zie hoe je je erbij voelt.
En niet vergeten een goed kookboek doet wonderen: bv "La dolce vegan" van Sarah Kramer.
Van welke keuken houd je, dan kunnen we een gepast kookboek aanraden?
En ook voor al je andere vragen , kun je prima op dit forum terecht .

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » ma feb 07, 2011 22:02

Moon?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie