Wat als je naar het bejaardenhuis moet.

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brent
Leefwijze: veganist

Re: Wat als je naar het bejaardenhuis moet.

Bericht door Brent »

Feitelijk is het een groot gemis dat er nog geen verpleeg/verzorgingstehuis is dat werkt met puur plantaardige voeding.
Vooral bij degeneratieve ziektes zoals diabetes, kanker en hart- en vaatziekten, maar misschien ook bij reumatische klachten kun je mensen een heel stuk laten opknappen als je ze een volledig plantaardig dieet geeft dat arm is aan complexe koolhydraten (die zijn verzurend) en als je die mensen dagelijks lichaamsbeweging kan bieden in een rustige omgeving.

Zo'n kliniek zou er allang moeten zijn in Nederland, thuis kun je dat ook regelen natuurlijk, maar wat als je zó ziek bent geworden dat je niet meer alleen naar het toilet kunt of in de keuken kunt staan?
Niet iedereen heeft een partner die dat thuis kan doen, dus dan zul je wel móeten.

Niet iedere veganist zal geloven in de geneeskrachtige werking van groenten, kruiden en fruit bij dit soort ziektes, zelf ben ik er wel van overtuigd.
Ik vermoed dat er in Duitsland en andere buitenlanden meer mogelijk is op dit gebied qua klinieken.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Brent schreef:Feitelijk is het een groot gemis dat er nog geen verpleeg/verzorgingstehuis is dat werkt met puur plantaardige voeding.
Vooral bij degeneratieve ziektes zoals diabetes, kanker en hart- en vaatziekten, maar misschien ook bij reumatische klachten kun je mensen een heel stuk laten opknappen als je ze een volledig plantaardig dieet geeft dat arm is aan complexe koolhydraten (die zijn verzurend) en als je die mensen dagelijks lichaamsbeweging kan bieden in een rustige omgeving.

Zo'n kliniek zou er allang moeten zijn in Nederland, thuis kun je dat ook regelen natuurlijk, maar wat als je zó ziek bent geworden dat je niet meer alleen naar het toilet kunt of in de keuken kunt staan?
Niet iedereen heeft een partner die dat thuis kan doen, dus dan zul je wel móeten.

Niet iedere veganist zal geloven in de geneeskrachtige werking van groenten, kruiden en fruit bij dit soort ziektes, zelf ben ik er wel van overtuigd.
Ik vermoed dat er in Duitsland en andere buitenlanden meer mogelijk is op dit gebied qua klinieken.
Precies, ik vind het niet alleen een groot gemis, maar zelfs een grote misser!
Laten we het lijf alsjeblieft ondersteunen met goede voeding in plaats van het zo ziek te maken.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.
Truus

Bericht door Truus »

Zet de NVV zich in voor het oprichten van een veganistisch verzorgingstehuis? Zo ja wil ik me graag aanmelden. Niet dat ik verzorging nodig heb, maar op mijn leeftijd is dit een zeer reëel vraagstuk.
jojo

Bericht door jojo »

Dan schrijf ik mij bij deze ook alvast in!!!! :mrgreen:
@rno

Bericht door @rno »

Wij ook.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.
Mystique

Bericht door Mystique »

ARTHUR schreef:Mijn man en ik hebben afgesproken dat we samen sterven. Vóór een mogelijke plaatsing in een bejaardentehuis. Op bed, pilletje innemen en klaar. Hand in hand het licht in. Meer niet. Ik hoop dat het tegen die tijd legaal is en onze vaste verzorgers niet in de problemen brengt.
En wat nou als een van jullie bijvoorbeeld kanker zou krijgen en al op zijn 45e zal sterven? Of gewoon dat de één veel sneller oud wordt dan de ander?
Mooie gedachte, maar lijkt me wel heeeel moeilijk als jij nog helemaal fit bent en je man een kasplantje. Wat doen jullie dan?
Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Ik verwacht niet zo snel naar het bejaardentehuis te gaan, maar ik zie er ook niet tegen op. Lijkt me wel leuk met andere bejaarden te gaan biljarten of een beetje te kaarten. Verpleging een beetje treiteren lijkt me ook wel leuk.
Maar goed, alles hangt natuurlijk ook af van in welke fysieke en mentale toestand je nog verkeert. Het zou wel heel toevallig zijn als ik en mijn vriendin tegelijkertijd een zelfde achteruitgang mee gaan maken. Ik zie het wel. Voorlopig wil ik nog even jong zijn, maar de tijd draagt daar steeds minder aan bij ;)
Truus

Bericht door Truus »

ARTHUR schreef:Mijn man en ik hebben afgesproken dat we samen sterven.
Ach, de romantiek van de jeugd...
Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

@Arthur: mooie gedachte, samen sterven. Nu niet legaal haalbaar.
Ananas

Bericht door Ananas »

Van de NVV:
Er zijn heel voorzichtige plannen een vegetarisch/
veganistisch verzorgingshuis te maken in
kasteel ‘La Grand Suise’ in de Limburgse hoofdstad
Maastricht.
Het is belangrijk dat mensen die hier binnenkort of in
de toekomst gebruik van willen maken dit nu kenbaar
maken. Stuur je/jullie adresgegevens en geboortedatum
naar Annie Debie: debie-essers@kpnplanet.
Truus

Bericht door Truus »

Ananas schreef:kasteel ‘La Grand Suise’ in de Limburgse hoofdstad
Maastricht.
Nou ja, ik begrijp dat het Paleis op de Dam niet beschikbaar of iig niet betaalbaar is, maar nu heb ik een dilemma, hoor...
Veggie93

Bericht door Veggie93 »

Ik hoop er nooit heen hoeven te gaan, maar dit zou wel een erg mooi alternatief zijn.
Treat others how you would like to be treated.
Kitsune

Bericht door Kitsune »

Ik zal alles doen om te voorkomen daar heen te gaan. Als ik zie wat mijn opa voorgeschoteld krijgt, dan maak ik er liever een eind aan. Ik hou ook niet van "gezelschap" dus het idee tussen andere, vaak zeurende ouderen te zitten lijkt me ook verschrikkelijk. Ik hoop tegen die tijd ergens afgelegen in de middle of nowhere te wonen en als ik niet meer voor mezelf kan zorgen (of voor m'n partner of vice versa) dan kruip ik naar een koude bergtop om daar dood te vriezen. Maar goed in de tussentijd kan nog een hoop veranderen ;).
jojo

Bericht door jojo »

Tegen die tijd dat ik aan de beurt ben, zijn de bejaardentehuizen natúúrlijk allang verandert :) Het lijkt mij hartstikke gezellig, zo met zo'n bubs tandeloze overjarige blije veganisten, scheurend over de gangen met je rollator, kopje thee halen bij je buuv is 2 meter lopen, het eten is fantastisch,je hoeft je niet druk te maken of je toch niet van alles dierlijks in je mik geschoven krijgt, huisdieren zijn zeer welkom, 1 keer per maand een lekker GOA swing avondje waarbij je gepast uit je dak mag gaan :) , als je eigen familie je niet bevalt, neem je toch lekker die van een ander: keuze genoeg! En het personeel? Die zijn ook allemaal bijzonder diervriendelijk aangelegd en houden nét zo veel van ons fantastische bejaarde medemens.... Even serieus: Ik zie om mij heen zo veel eenzame bejaarden in hun eentje wonend...... lijkt me verschrikkelijk! Doe mijn maar lekker samen :) En die zeurende mensen.... daar hoef je niet bejaard voor te zijn; ik zie ze met bosjes tegelijk op me af komen soms :mrgreen: En die gaan dan maar lekker naar een dodedierentehuis......
Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra »

Ik hoop dat er over een jaar of 35 (dan ben ik ruim 80 haha) allemaal communes bestaan en dat je daar (met of zonder partner) kan intrekken als je hulpbehoevend wordt.
Een beetje zoals nu de jongeren onder begeleiding zelfstandig kunnen wonen, maar dan voor de oudere hulpbehoevende mens, liefst in groepen van 10/12 mensen, een gezellige gezamenlijke huiskamer en verder een fijne zelfstandige ruimte voor iedereen om je even in terug te trekken.

Uiteraard is er dan een ruime keuken met 3 grote gasfornuizen, genoeg keukengerei (w.o. uiteraard een mega grote ijskast en aantal keukenmachines :) ) waar iedereen zijn/haar eigen maaltijd kan bereiden, zo nodig met hulp. Voor degene die niet kunnen koken worden er jongeren van een nabij gelegen koksschool ingezet als hulp. Vegan eten is tegen die tijd gemeengoed en wie toch vlees wil eten moet zelf jagen :mrgreen: (is dat probleem ook gelijk opgelost).

Alle gekheid op een stokje:
Ik ben in de afgelopen jaren helaas een aantal keer via familie in aanraking gekomen met verpleegtehuizen/verzorgingstehuizen. Van wat ik gezien heb wordt er wel degelijk rekening gehouden met voeding (natriumarm, vegetarisch, vegan). Misschien zijn het de standaard bonenburgers en is er niet veel variatie, er wordt dus wel rekening gehouden met levenswijzen/voedingswensen. Zoals op een KDV ook rekening gehouden wordt met kinderen die Vegan of Vegetarisch eten.

Verder kun je als je thuis blijft wonen en minder hulp nodig hebt (wijkverpleegster komt langs bijv.) dan kun je ook zelf je maaltijden bestellen via zo'n "tafeltje dekje" bedrijf.
Truus

Bericht door Truus »

jojo schreef:Het lijkt mij hartstikke gezellig, zo met zo'n bubs tandeloze overjarige blije veganisten, scheurend over de gangen met je rollator
Heh heh, eindelijk iemand die iets positiefs zegt over ouderdom.

Zelf hoop ik 120 jaar te worden omdat:

A. Ik wil bewijzen dat veganisten dat óók kunnen; en

B. Mijn ambitie om zeventig jaar te worden heb ik al gerealiseerd...
Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Haal alles NU uit je leven, mijn moeder dacht lekker met pensioen te gaan en heeft vlak daarna de diagnose als gekregen. Ze wordt binnenkort 66 en waarschijnlijk geen jaar ouder.

Natuurlijk hoop ik dat iedereen gezond oud wordt, maar heb vorig jaar ook nog een zwager verloren die net over de 40 was. Het leven kan zo snel afgelopen zijn.
Mystique

Bericht door Mystique »

Assie schreef:Haal alles NU uit je leven, mijn moeder dacht lekker met pensioen te gaan en heeft vlak daarna de diagnose als gekregen.
Dat is inderdaad wel heel erg belangrijk. Mijn vader keek zo ontzettend uit naar zijn pensioen en toen was het eindelijk zo ver, bleek hij kanker te hebben en overleed ie met 2 maanden....
Dus inderdaad, leef nu. Ik maak me ook steeds minder druk om de geldzorgen en het geen vaste baan hebben. Kan ook niet anders na er al 7 jaar mee te moeten leven, maar je verkort je leven alleen maar met stressen. Je kunt beter je energie bewaren voor nuttige dingen en proberen zoveel mogelijk uit je leven te halen...

En ja, een bejaardentehuis is nog zo ver van mijn bed dat ik tegen die tijd wel zie wat ik wil.
marjan

Bericht door marjan »

Op hun verzoek heb ik - zoals ik al noemde - ooit een voedingsplan geschreven voor enkele veganisten die hier woonden: http://www.felixoord.nl/over_felixoord.aspx

Voor mij zou dat ook het eerste bejaardenhuis zijn waar ik aan denk als ik er ooit heen zou moeten. Helemaal fijn zou het natuurlijk zijn als er een helemaal veganistisch bejaarden- en verpleeghuis in Nederland zou komen.
Plaats reactie