Wat als je naar het bejaardenhuis moet.

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ineke

Wat als je naar het bejaardenhuis moet.

Bericht door Ineke »

Wat als je naar een normaal bejaarde- zieken- of verzorgingshuis moet , weet iemand iets struktureels voor iedereen?
bijvoorbeeld: zelf koken, '
de koks een kookboekje kado doen en vragen iets appart te koken naast andere diëten?
meer stimuleren dat alle bejaarde etc. tehuizen ook veganistisch moeten kunnen koken
daarvoor bij de regering en zo aan de bel trekken?
Graag meer suggestisch.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Wat als je naar het bejaardenhuis moet.

Bericht door Ananas »

Ik vind eigenlijk dat het mogelijk moet zijn om wat voor dieet dan ook te eten in elke soort van zorginstelling. Dat is misschien wel idealistisch, maar je gaat er toch niet voor je lol heen, het kost handenvol geld, dan mag je wel wat verwachten ook van de catering.
Dus stimuleren om vegan te koken.
Nel

Bericht door Nel »

Mijn man werd in het ziekenhuis opgenomen en geopereerd en kreeg géén veganvoedsel, ook had hij het van te voren gezegd. Hij at een beetje brood en een beetje groente. Hij weet er verder weinig van. Hij was te ziek om over eten te praten/vragen.

Ik ben voor een aparte instelling voor bejaarden die vegan zijn. Er bestaat wel een vegetarisch bejaardenhuis. http://www.felixoord.nl/
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“
marjan

Bericht door marjan »

Op verzoek van Felixoord heb ik 1 1/2 jaar geleden (denk ik?) een veganistisch voedingsplan geschreven voor ze. Ze hadden of dat moment een enkele veganist (één of twee meen ik) en wilden zelf maar waren ook van overheidswege verplicht om daar een verantwoord voedingsplan voor te hebben.

Maar los daarvan zou ik er inderdaad graag heen gaan als ik oud en verzorgingsbehoeftig werd. Wat ik er van meegekregen heb is dat ze je gewoon als mens blijven zien die allerlei hobbies en vrijetijdsbestedingen kan hebben. Niet als een wezen wat 's avonds standaard voor de tv gezet wordt of naar de bingo gebracht wordt.
*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Op de site van Felixoord is het voor het eerst dat ik zo uitgebreid lees over "de vegetarische identiteit" en zelfs "een vegetarische zingeving aan het leven". Voor mij staat het veganisme niet super-centraal in mijn leven. En deze mensen zijn 'maar' vegetariërs... Respect voor de eigenheid van de bewoners (respect dat zich vertaalt in handelen) vind ik eigenlijk belangrijker dan vegetarisme, dat je 'anders' mag zijn. Maar nu ga ik misschien mijn 'eisen' wel erg hoog stellen...
lena

Bericht door lena »

Ik ga er eigenlijk vanuit dat er nog wel veel verandert de komende 50 jaar. En ik hoop lang zelfstandig te blijven, maar weet dat je dat niet altijd in de hand hebt.

Herken wel wat Martijn zegt. Ik voel me vaak juist niet thuis tussen "overtuigde" vegetariers (die geen enkele moeite hebben met stapels kaas en melk). Wat is dat nou, de "vegetarische identiteit"?
forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Nel schreef:Ik ben voor een aparte instelling voor bejaarden die vegan zijn.
Eindelijk een goed gezelschap :)))))
Wat goed zeg!!! Het begin is gemaakt :) Vegan bejaardenhuis volgt!
cavia

Bericht door cavia »

Ik werk (naast mn studie, als bijbaan), in een verzorgingstehuis. Op de afdeling waar ik werk afdeling zitten ouderen die beginnen te dementeren. Het is eigenlijk een soort dagopvang, ze worden 's ochtends thuis opgehaald, en weer terug gebracht 's middags. Tussen de middag wordt er warm gegeten. Vooraf een soepje, een warme prak en een bakje vla oid toe.
In héel de groep mensen, van de hele week, zit toch wel éen vegetariër. Dat weet ik ook alleen maar omdat ik dat opving toen ze (nog helderder was en) vertelde over thuis ed. Als ik dit niet had gehoord, zou niemand weten dat zij liever vegetarisch eten heeft, en zou ze dit ook niet gehad hebben. Nu krijgt ze dit dus wel. Stelt ook niet veel voor (het eten sowieso niet), ipv een stuk vlees, krijgt zij een vegaburger, of ipv gehakt in de pasta krijgt zij quornstukjes erdoor.
Daarbij vinden de andere cliënten dit maar raar. Eveneens dat ik nooit een bakje vla hoef. (De eerste keren heb ik uitgelegd dat ik niks dierlijk at, nu zeg ik dat ik "gewoon niet hoef"/vol zit/genoeg heb gegeten/thuis ook nog een toetje moet eten/verzinhetmaar)
Ik denk ook dus dat dit met de jaren komt. Dan zijn er steeds meer ouder wordende vegetariërs/veganisten, en dus is de behoefte dan ook groter. a

Moet wel zeggen dat ik het vega-aanbod slecht vind ik ziekenhuizen/verzorgingstehuizen etc. Twee jaar geleden werd ik geopereerd aan mijn ogen. 's Middags mocht ik pas weg als ik wat had gegeten (moest nuchter blijven voor de operatie, dus ja, logisch), kon kiezen tussen wit of "bruin" brood. En wilde ik kaas of vleeswaren? Gelukkig kon ik wel iets anders krijgen. Pindakaas en hagelslag was het, geloof ik.
Maar mocht ik nog een keertje geopereerd worden, dan neem ik zeker weten zelf wel iets mee.
Zen

Bericht door Zen »

forisma schreef:
Nel schreef:Ik ben voor een aparte instelling voor bejaarden die vegan zijn.
Eindelijk een goed gezelschap :)))))
Wat goed zeg!!! Het begin is gemaakt :) Vegan bejaardenhuis volgt!
Klinkt bijna alsof je niet kunt wachten tot je er naartoe mag... :shock:

Wel een fijne ontwikkeling verder natuurlijk. En sowieso zijn er landen waar het allemaal slechter 'geregeld' is. Maar ik blijf het altijd maar een triest idee vinden, een bejaardentehuis.
Cut cold stone with a warm heart
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

cavia schreef:Ik werk (naast mn studie, als bijbaan), in een verzorgingstehuis. Op de afdeling waar ik werk afdeling zitten ouderen die beginnen te dementeren. Het is eigenlijk een soort dagopvang, ze worden 's ochtends thuis opgehaald, en weer terug gebracht 's middags. Tussen de middag wordt er warm gegeten. Vooraf een soepje, een warme prak en een bakje vla oid toe.
In héel de groep mensen, van de hele week, zit toch wel éen vegetariër. Dat weet ik ook alleen maar omdat ik dat opving toen ze (nog helderder was en) vertelde over thuis ed. Als ik dit niet had gehoord, zou niemand weten dat zij liever vegetarisch eten heeft, en zou ze dit ook niet gehad hebben. Nu krijgt ze dit dus wel. Stelt ook niet veel voor (het eten sowieso niet), ipv een stuk vlees, krijgt zij een vegaburger, of ipv gehakt in de pasta krijgt zij quornstukjes erdoor.
Daarbij vinden de andere cliënten dit maar raar. Eveneens dat ik nooit een bakje vla hoef. (De eerste keren heb ik uitgelegd dat ik niks dierlijk at, nu zeg ik dat ik "gewoon niet hoef"/vol zit/genoeg heb gegeten/thuis ook nog een toetje moet eten/verzinhetmaar)
Ik denk ook dus dat dit met de jaren komt. Dan zijn er steeds meer ouder wordende vegetariërs/veganisten, en dus is de behoefte dan ook groter. a
Krijgt die vegetarier wel b12? Geloof dat bij ouderen ook b12 opname probleem is en dat het niet zozeer dementeren hoeft te zijn maar eerder tekort door b12.
vegalan

Bericht door vegalan »

Zen schreef: Maar ik blijf het altijd maar een triest idee vinden, een bejaardentehuis.
Tja, het schroothoop gevoel, het idee dat je alleen nog maar geschikt bent voor het bejaardenhuis, maar zo hoef je er niet tegenaan te kijken, want heel wat bejaarden zijn wel gelukkig met hun nieuwe stek, waardoor ze meer uit het leven kunnen halen dan gewoonlijk, omdat ze daarmee worden geholpen. Je hoeft niet meer eenzaam te zijn, want je hebt contact met anderen en er zijn allerlei voorzieningen om het leven nog leuk te maken. Er is schilder en tekenles, zang en dans, allerlei voorstellingen en bijeenkomsten. Je kunt samen met anderen biljarten, klaverjassen of iets anders organiseren. Je kunt het zien als een gezellige club waar je kunt verblijven. Tenminste zo is het in het bejaardenhuis waar ik regelmatig kom ten behoeve van het internet café. Het zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn als je met anderen van gedachten kunt wisselen die overeenkomstige ideeën, standpunten hebben zoals vegetariërs dat in felixoord kunnen doen. Ik kan me nog herinneren dat iemand hier op het forum melden, dat het zo jammer was dat er weinig vegan ontmoetingsplaatsen zijn. Dus die stap naar een vegan verzorgingshuis hoeft dan voor een bejaarde zo slecht nog niet te zijn. Het is maar hoe je er tegen aankijkt. Er zijn ook heel wat bejaarden die in hun eigen woning creperen en een beter leven zouden hebben in een bejaardenhuis. Niet dat ik nu iedereen die bejaard is in een bejaardenhuis wil hebben, maar het is een optie dat waardevol kan zijn, vooral als je wat hulp nodig hebt en contact wil maken met andere bejaarden. Het is natuurlijk geweldig als je alles zelf kunt regelen, geen hulp nodig hebt en je gelijkgetemde in je omgeving hebt, maar helaas gaat die vlieger niet voor iedereen op.

.
vegalan

Bericht door vegalan »

Vegantastic schreef:Krijgt die vegetarier wel b12? Geloof dat bij ouderen ook b12 opname probleem is en dat het niet zozeer dementeren hoeft te zijn maar eerder tekort door b12.
Dan spuiten we alle dementerende bejaarden van nu af aan in met hoge dosis B12 :wink:

.
marjan

Bericht door marjan »

Ik heb wel die stroperige rode B12-injecties leren zetten in een verpleeghuis... Het verpleeghuis waar ik stage liep in de oudheid :mrgreen: (1986) gaf veel bewoners B12-injecties...
cavia

Bericht door cavia »

Vegantastic schreef:
cavia schreef:Ik werk (naast mn studie, als bijbaan), in een verzorgingstehuis. Op de afdeling waar ik werk afdeling zitten ouderen die beginnen te dementeren. Het is eigenlijk een soort dagopvang, ze worden 's ochtends thuis opgehaald, en weer terug gebracht 's middags. Tussen de middag wordt er warm gegeten. Vooraf een soepje, een warme prak en een bakje vla oid toe.
Krijgt die vegetarier wel b12? Geloof dat bij ouderen ook b12 opname probleem is en dat het niet zozeer dementeren hoeft te zijn maar eerder tekort door b12.
Ik mag hopen dat ze het verschil tussen dementie en een b12 tekort wel weten. Dementie heeft daarbij ook niet alleen te maken met dingen vergeten ed.
Heb ook wel eens gelezen dat b12 opname bij (niet alleen vegetarische) ouderen een probleem is. (Net als met vit. D vanaf 50 jaar of zo?) Maar ik heb geen idee of zij b12 extra krijgt. Ik geloof het niet, of ze moet het thuis krijgen?
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

cavia schreef:Ik mag hopen dat ze het verschil tussen dementie en een b12 tekort wel weten. Dementie heeft daarbij ook niet alleen te maken met dingen vergeten ed.
Heb ook wel eens gelezen dat b12 opname bij (niet alleen vegetarische) ouderen een probleem is. (Net als met vit. D vanaf 50 jaar of zo?) Maar ik heb geen idee of zij b12 extra krijgt. Ik geloof het niet, of ze moet het thuis krijgen?
Dat ze het verschil doorhebben, zou ik niet automatisch vanuit gaan hoor. Ik lees regelmatig verhalen over mensen die volgens hun huisarts een bepaalde aandoening of ziekte hebben, en waarbij pas na járen ontdekt wordt dat een b12-tekort de schuldige is.

Onder ouderen komen B12-opnamestoornissen, en daardoor B12-tekorten, veel voor.
http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort ... en-ouderen
http://www.menssana.nu/pages/nl/bns-the ... tekort.php
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Dementie kan veroorzaakt worden door B12-tekort.

Vegan Health, http://veganhealth.org/b12/coenz#lack:
"Characteristic features of patients with B12 deficiency but without macrocytic anemia included: sensory loss, inability to move muscles smoothly (ataxia), dementia, and psychiatric disorders."

Michel Post, http://www.vitamineb12.nl/:
"Van een groep van 128 personen, gemiddeld 14 jaar na een maagoperatie (gastrectomie), was de gemiddelde B12-concentratie in het bloed 228 picogram per ml (168 picomol per liter). Bij 67 personen was de concentratie kleiner dan of gelijk aan 200 picogram per ml (147 picomol per liter). Vóór de operatie hadden vijf van hen problemen in het sociale vlak en hadden veertien van de 128 mensen de neiging tot neerslachtigheid. Na de operatie waren 55 mensen van mening dat ze vergeetachtiger waren geworden. Drieëntwintig van hen vonden het moeilijker om zich te concentreren bij het lezen. Zevenentwintig van hen konden geen energie meer opbrengen om plannen uit te voeren en zesentwintig van hen moesten toegeven dat ze geen enkel plan meer uitvoerden, dit door vermoeidheid en het gevoel nergens meer tegen opgewassen te zijn. Dertig van hen hadden een duidelijk minder opgewekte stemming, vierenveertig van hen hadden een duidelijk labielere stemming gekregen en vier hadden een poging tot zelfmoord gedaan (met 165, 200, 160 en 300 picogram per ml (121, 147, 118, 221 picomol per liter)). Vierennegentig mensen waren emotioneel labiel en hadden de neiging zeer snel te huilen. Zes van hen waren opgenomen in een psychiatrische inrichting. Achttien van hen hadden last van plotselinge, onverklaarbare aanvallen van angst, die volgens hun zeggen na de operatie waren begonnen. Zeventig procent van de groep (90 personen) gaf aan dat ze gevoelsarmer waren geworden en een oppervlakkigere leefwijze leken te hebben gekozen [Roos 1974b]. In de groep met een B12-concentratie lager dan 150 picogram per ml (110 picomol per liter), ervaarden 10 van de 29 personen een intellectuele achteruitgang. De algemene conclusie van dit specifieke onderzoek is dat de belangrijkste psychiatrische kwaal bij B12-gebrek is: depressieve dementie hoofdzakelijk gepaard gaand met geheugenverlies [Roos 1974b en 1977a].

"Door B12-gebrek verandert de stofwisseling van de hersenen. Het zuurstof- en glucosegebruik wordt lager; het zuurstofgebruik neemt langzaam weer toe bij B12-therapie, maar wordt niet altijd genormaliseerd [Hällström 1969]. De psychiatrische aandoeningen zijn het gevolg van een afbraakproces van het hersenweefsel [Baker 1967]. Met een elektro- encefalogram (EEG) zijn deze veranderingen registreerbaar [Kunze 1977] (een EEG is de curve die ontstaat bij de registratie van de hersenactiviteit). In 75 tot 90 procent van de gevallen reageren mensen met psychiatrische symptomen positief op een B12-kuur (zie hoofdstuk 19). Deze verbeteringen zijn ook zichtbaar te maken in een EEG.
De psychiatrische aandoeningen hebben lange tijd niet dezelfde aandacht gekregen als de aandoeningen aan het ruggenmerg, terwijl ze ernstig kunnen zijn en veel meer voorkomen dan eerst gedacht werd. Al sinds 1905 is bekend dat psychiatrische ziekten door gebrek aan B12 kunnen optreden nog vóórdat er bloedafwijkingen optreden. Op deze vaststelling werd in die tijd slechts met hoon gereageerd [McAlpine 1929]. De psychiatrische aandoeningen zijn een direct gevolg van B12-gebrek en niet secundair een gevolg van de bloedarmoede [Kunze 1977].

13.8.2 Opsomming psychiatrische aandoeningen
Verminderd concentratievermogen [Petrie 1985; Shulman 1972], geheugenverlies [Büscher 1990; Berlin 1985], depressie [Petrie 1985; Schulman 1972; Büscher 1990], vermindering van het vermogen tot abstract denken [Petrie 1985; Schulman 1972], organische psychose [Evans 1983], prikkelbaarheid, bewustzijnsverlaging [Brant 1976], dementie [Baker 1967; Domisse 1991], lichte dementie [Oxford Textbook of Medicine], ..."
Nel

Bericht door Nel »

forisma schreef: Wat goed zeg!!! Het begin is gemaakt :) Vegan bejaardenhuis volgt!
Lijkt mij leuk om met jullie allemaal in een bejaardenhuis te zijn.
Hebben we goede en interessante gesprekken. Dat houdt ons wakker en helder en worden we niet vergeetachtig.
Ook niet door een B12 tekort. Kunnen we ook nog studeren zonder dat andere bejaarden alles maar gek van ons vinden. :lol:
Ik heb door ervaring weinig fidussie in de gezondheidszorg. Overal moet men attent op zijn.
Zelfs moet je al gaan uitzoeken in welk ziekenhuis je niet doodgaat en waar men de beste zorg krijgt.
Ook moet je je eigen pillen controleren voordat je die inneemt of afhaalt bij de apotheek.
Er worden heel veel medische fouten gemaakt.

Nu de gezondheidszorg zo zakelijk is geworden, mogen veganisten zakelijk een eigen bejaardenhuis opzetten. En zakelijk eisen dat je een goede zorg krijgt. Als je alles nog kan verwoorden
Ineke schreef:Wat als je naar een normaal bejaarde- zieken- of verzorgingshuis moet , weet iemand iets struktureels voor iedereen? Graag meer suggestisch.
.

Wat vind je ervan Ineke van al onze suggestisch?
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“
vegalan

Bericht door vegalan »

Fynnya schreef:
cavia schreef:Ik mag hopen dat ze het verschil tussen dementie en een b12 tekort wel weten.
Dat ze het verschil doorhebben, zou ik niet automatisch vanuit gaan hoor. Ik lees regelmatig verhalen over mensen die volgens hun huisarts een bepaalde aandoening of ziekte hebben, en waarbij pas na járen ontdekt wordt dat een b12-tekort de schuldige is.
Boerhaave Commissie

Hypothyreoïdie en vitamine B12 tekort komen zeer veel voor bij ouderen, respectievelijk 10-20% en 10-60% (afhankelijk van onderzoeksgroep/waar je de grens legt van wat normaal is en wat niet). Beide worden gezien als mogelijke oorzaken van cognitieve achteruitgang bij ouderen (dementie).

De standaard van het Nederlands Huisartsen Genootschap adviseert om bij verdenking van dementie (onder andere) de TSH waarde te bepalen en indien geïndiceerd ook de vitamine B12 waarde.Deze standaard is in 2003 herzien (......) De wetenschappelijke onderbouwing van deze adviezen is gebaseerd om zogenaamde "dwarsdoorsnee studies': uit het gegeven dat demente ouderen vaker hypothyreoïdie en vitamine B12 tekort hebben dan gezonde ouderen, concludeerde men dat hypothyreoïdie en vitamine B12 tekort de oorzaak van dementie zijn.

Op 85-jarige leeftijd werd 4% van de deelnemers behandeld met T4 voor hypothyreoïdie, en 6% kreeg vitamine B12 injecties. De TSH, FT4 en vitamine B12 waarden op 85-jarige leeftijd werden vergeleken met de scores op de cognitieve testen. Er bleek geen significant verband te zijn tussen TSH, FT4 of vitamine B12 en cognitief functioneren. Er was wel een significant (p=0.01) verband te zijn tussen homocysteine en verminderd cognitief functioneren. Een verhoogd homocysteine is een uiting van vitamine B12 tekort, en hoe hoger de homocysteine waarde, hoe slechter het cognitief functioneren.

(Hyperhomocysteïnemie wordt niet alleen veroorzaakt door te weinig B12)

Een hoge TSH of lage vitamine B12 was dus ook geen voorbode van cognitieve achteruitgang in de jaren erna. Deze resultaten gelden voor alle congitieve testen die gedaan zijn, en gelden ook voor de mensen die geen T4 of vitamine B12 gebruiken. De onderzoekers concludeerden dat hypothyreoïdie en vitamine B12 tekort bij 85-plussers veel voorkomen, maar geen risicofactor zijn voor cognitieve achteruitgang.

Het onderzoek naar Hypothyreoïdie en vitamine B12 inverband met het cognitief functioneren (dementie) en de toediening van T4 en vitamine B12 riep vragen op, namelijk

• is er nog reden om op vitamine B12 en TSH te prikken bij ouderen met cognitieve achteruitgang (dementie)?
• is het zinvol vitamine B12 tekort en/of schildklierhormoontekort bij deze groep mensen te behandelen?
• baat het niet, dan schaadt het niet?

Wat betreft de laatste vraag, het lijkt er op dat behandeling van hypothyreoïdie bij deze groep mogelijk schaadt.De sterfte in de hyperthyreoïdie-groep is het grootst, behandelen lijkt daar zinvol. De groep met de laagste sterfte is groep hypo's! Behandeling van die groep leidt mogelijk tot een hogere sterfte in die groep.

Deze presentatie riep zeer veel vragen op bij het publiek:

V: Wat is de betekenis van een verlaagde vitamine B12 waarde bij ouderen? Wat moet de huisarts doen als hij een vitamine B12 tekort constateert bij een 85-plusser?
A: Behandeling met vitamine B12 zal vermoedelijk niet leiden tot verbetering van de cognitieve functies, om die reden B12 geven is niet zinvol.

V: U liet zien dat de groep met hypothyreoïdie de laagste sterftecijfers heeft. Maar hoe zit het met de kwaliteit van leven? Dat is ook belangrijk!
A: Dit hebben we ook onderzocht. Wij vonden geen verband tussen hypothyreoïdie en depressie en kwaliteit van leven bij deze groep.

V: U stelt vast dat hypothyreoïdie en vitamine B12 tekort geen cognitieve achteruitgang veroorzaken, maar anderzijds is ook aangetoond dat deze twee ziektes vaker voorkomen bij mensen met dementie. Hoe verklaart u dat?
A: Wat vitamine B12 betreft ligt de oorzaak waarschijnlijk in de voeding. Mensen gaan slechter eten, en daardoor daalt hun vitamine B12. Demente ouderen in verpleegtehuizen hebben veel betere vitamine B12 waarden omdat ze daar regelmatig goede voeding krijgen. Wat betreft hypothyreoïdie, die vraag is moeilijker te behandelen. Misschien is er sprake van een "low T3 syndrome" als gevolg van dementie.

http://www.hypomaarniethappy.nl/bijscholing.htm

.
vegalan

Bericht door vegalan »

Ineke schreef:Wat als je naar een normaal bejaarde- zieken- of verzorgingshuis moet , weet iemand iets struktureels voor iedereen?
bijvoorbeeld: zelf koken, '
de koks een kookboekje kado doen en vragen iets appart te koken naast andere diëten?
meer stimuleren dat alle bejaarde etc. tehuizen ook veganistisch moeten kunnen koken
daarvoor bij de regering en zo aan de bel trekken?
Graag meer suggestisch.
De gerechten worden vaak op een centrale plaats gemaakt voor meerdere bejaarde- en verzorgingshuizen, dus hebben deze huizen zelf vaak geen eigen keuken of wel een keuken dat niet meer in gebuikt is. De gerechten worden in piepschuim boxen aangeleverd en er is maar weinig keus. Ik weet niet in hoeverre men vegan kan eten. Het lijkt me voor hen die dat wel willen belangrijk dat zij beschikken over een eigen keuken, want in sommige gevallen is er slechts een kleine kook voorziening waarop men hooguit wat thee, koffie of soep kan maken. Tenminste als men nog zelf kan koken. Dus het is wel degelijk belangrijk dat vegetariërs en veganisten daar aan de bel trekken. De vegan maaltijd bijdragen in ziekenhuizen verschilt per locatie. Het is voor patiënten belangrijk om daar van te voren naar te informeren.

.
stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel »

Ik heb daar ook al over nagedacht. Dat als ik niet meer voor mezelf kan zorgen (en hopelijk gebeurt dat nooit :p), ik toch nog altijd vegan kan eten (en liefst nog biologisch ook)... en dat vind ik echt HEEL BELANGRIJK.
Ik weet wel dat je in het ziekenhuis in Leuven (Gasthuisberg) wel vegan kan eten (als je daar de eerste dag bent kan je uit een lijst kiezen hoe je wilt eten: vlees/vegetarisch/veganistisch, volgens mij nog iets maar dat weet ik niet meer), daar is een grootkeuken, en dat wordt ook nog aan andere ziekenhuizen die daarbij horen geleverd. Vind ik wel goed!
En dat eten is nog lekker ook :)
Plaats reactie