Buitenshuis vegan zijn

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sybine
Leefwijze: flexanist

Buitenshuis vegan zijn

Bericht door Sybine »

Binnenshuis vegan eten lukt me goed tot zeer goed.
Maar buitenshuis is een ander verhaal :?

Ik blijf regelmatig eten bij anderen. Vaak is dat niet tevoren gepland. En blijf ik eten bij mensen die vegetarisch eten klaar maken al lastig vinden.
Of je hebt een etentje. Alleen al afgelopen week heb ik twee keer een buffet gehad. Nu heb ik gelukkig beide keren mijn eigen eten meegenomen. Was maar goed ook, er lag weinig vegan op het buffet :(

Bij een buffet lukt het nog wel om je eigen eten mee te nemen. Iedereen loopt rond en pakt op eigen tijdstip wat eten. Maar wat nu als je zoals ik afgelopen week heb gedaan, op het laatste moment besluit om met een paar mensen uit eten te gaan? Dan kun je niet zoeken naar een vegan-restaurant. Voor zover die al in de buurt zijn willen je disgenoten waarschijnlijk niet vegan eten.

Straks is het weer kerst. Gaan we met de hele familie eten. Maar degene die kookt weet echt niet hoe er vegan moet worden gekookt. En het werkt denk ik niet sfeerverhogend als ik met een eigen bakje eten aan kom zetten.

Ik vind het sociale aspect aan vegan eten erg lastig. Ik wil mensen niet voor het hoofd stoten. En ik zou ook graag spontaan willen blijven. Dus spontaan uit eten kunnen gaan. Of spontaan blijven eten bij iemand. Is dat iets wat je op moet geven als je vegan eet? Of zoek je een bepaalde vrijheid in buitenshuis minder vegan eten als je eigenlijk zou willen?

Ik ben zeer benieuwd hoe anderen omgaan met het sociale aspect van een vegan-eetpatroon.
Zouden jullie eens willen vertellen hoe jullie daar mee om gaan?

Annikka-Ayla

Re: Buitenshuis vegan zijn

Bericht door Annikka-Ayla »

Het sociale eten vind ik tegenwoordig niet meer leuk. Voor mij moet het niet alleen vegan, maar ook glutenvrij, suikervrij en zonder toevoegingen. Ik neem daarom overal mijn eigen eten mee naar toe. Ik denk dat het er ook wel aan ligt hoe er in je omgeving met eten om wordt gegaan. In mijn omgeving zijn er een paar vegetariërs, maar die zijn verder weer niet thuis in glutenvrij en suikervrij.
Ik heb een magnetronbord gekocht voor als ik bij iemand ga eten.

De afgelopen jaren met kerst ook gewoon een deel van het eten zelf meegenomen. Of dit gezellig is of niet, maakt me niet zoveel uit. Het is maar net hoe je daar mee omgaat. Er gewoon niet zoveel aandacht aan schenken.
Sinds begin dit jaar is het glutenvrij/suikervrij en nu vind ik het wel moeilijker. Niet omdat ik mijn eigen eten mee moet nemen, maar vanwege allerlei lekkers dat aan mijn neus voorbij gaat.

Hoe het werkt in restaurants, heb ik geen ervaring mee. Ik eet niet meer in restaurants.

Nou, hopelijk hierna wat positievere reacties dan die van mij ;)

lena

Bericht door lena »

Ik herken je problemen wel. Het is vervelend om voor je gevoel altijd moeilijk te moeten doen. In mijn ervaring willen mensen bij wie je op bezoek komst best meewerken. Met kerst ofzo maakt mijn familie meestal de soep en (meeste) bijgerechten (gebakken aardappeltjes, groenten) vegan (soms maak ik ook zelf een gerecht, dan bied ik aan de soep te maken, en die is dan natuurlijk vegan). Voor hun is er dan een vleesgerecht bij, voor mij een Alpro burger of ik neem zelf iets mee. Als toetje eten we meestal ijs, en dan is er voor mij sorbetijs. Het is tegenwoordig echt veel makkelijker dan vroeger wat dat betreft!

Ongepland op het laatste moment bij iemand aanschuiven doe ik niet meer. Van die situaties waarin mensen zeggen "Oh, er is genoeg lasagne, blijf toch lekker eten!" Dat is inderdaad iets wat je opgeeft denk ik. Maar die lasagne at ik ook al niet toen ik nog "alleen" vegetarier was. Als het iets minder laatste moment is en er nog bedacht kan worden wat er gegeten wordt dan zijn er vaak wel opties. Als het aardappels/groente/vlees is eet ik ipv vlees een burger of tofu ofzo. Als er geen boodschappen meer gedaan worden eet ik alleen aardappels en groente. Pasta werkt ook vaak goed, veel kant en klare pastasauzen zijn gewoon vegan. Ik denk dat mensen die je aardig genoeg vinden om je uit te nodigen te blijven eten echt wel rekening met je willen houden. Ze vinden het misschien moeilijk, maar daar kun je ze mee helpen. Soms vinden mensen het ook juist wel leuk om samen vegan te koken.

Voor de spontane "hee zullen we ergens gaan eten" opwellingen vind ik Italiaans het handigst. Macaroni is vrijwel altijd zonder ei, en er is vrijwel altijd wel een pastagerecht met pittige tomatensaus of knoflook/olijfolie dat vegan is. Als dat niet op de kaart staat kunnen ze het wel maken. Je hebt tegenwoordig ook veel van die wok-to-go achtige restaurantjes/afhaaldingen. Daar staat ook meestal wel een rijst met groentengerecht op de kaart dat vegan is. Indiase restaurants hebben ook altijd wel opties. Je moet dan wel even vragen of ze geen ghee maar olie gebruiken. Chinees kan ook, die hebben altijd wel een gerecht met alleen maar groenten op de kaart. Of daar echt helemaal geen dierlijke smaakversterkers of vleesbouillon ofzo wordt gebruikt is nooit 100% zeker, hoe je daar mee om gaat is heel persoonlijk. Ik eet zelf niet vaak Chinees, maar wel soms. In het algemeen denk ik dat je als je in restaurants eet je moet accepteren dat het niet altijd helemaal perfect is, maar ik doe nog steeds wel mijn best.

Voor broodjes zijn de Bagels en Beans en de Subway in ieder geval goed.

Als deze spontane afspraken vaak in dezelfde plaats zijn helpt het echt de restaurants wat te kennen en te weten wat waar mogelijk is. Soms zijn de vegetarische gerechten heel makkelijk vegan te maken, soms zijn er handige koks die zo zelf wat in elkaar kunnen flansen, maar in andere restaurants willen ze graag dat je van te voren reserveert als je veganistisch wilt eten. Als je al weet dat je binnenkort ergens gaat eten kunnen ze eigenlijk altijd wel wat veganistisch maken als je dat van te voren vraagt.

Maar een stuk spontaniteit geef je wel op ja. Aan de andere kant win je ook weer wat. Ik was laatst zo blij toen ik warme chocolademelk bij de Bagels en Beans had gedronken. Ik denk dat mijn niet vegan tafelgenoten hun eten en drinken ook best lekker vonden, maar voor mij was het veel bijzonderder omdat ik nooit ergens warme chocolademelk kan bestellen. Aan de ene kant mis ik het wel, vooral in een vreemde omgeving, om gewoon ergens iets te bestellen, nieuwe dingen te ontdekken zonder meteen aan ingredienten te denken. Aan de andere kant waardeer ik de dingen die ik wel eet zoveel meer.

Purplehippie
Leefwijze: veganist

Bericht door Purplehippie »

Ik herken heel erg wat Lena zegt over buitenshuis eten. Over het algemeen vind ik dit ook echt ontzettend meevallen. Bij Aziatische restaurants (Indiaas, Thais, Indisch, Chinees) staat er vrijwel altijd iets op de kaart dat sowieso al vegan is en bij Italiaans, Mexicaans en zelfs Grieks is het vaak slechts een kwestie van vragen of de kaas weggelaten kan worden uit het/een vegetarisch gerecht. Als er echt niets op de kaart staat èn er is geen andere optie voor een restaurant in de buurt, dan gebeurt het nog wel eens dat ik expliciet om een vegan maaltijd moet vragen. Vaak moet ik dan even overleggen met de serveerster of kok, iets wat ik wel vrij vervelend vind voor de sfeer (er wordt zo de nadruk gelegd op de je 'anders' bent), maar meestal komt het dan toch wel goed met de maaltijd. Het overkomt me dan ook bijna nooit dat ik niet ergens een restaurant kan vinden waar ik niet spontaan met een groep kan gaan zitten.

Het enige nadeel aan het ter plaatse vragen om een geveganiseerde versie van een vegetarisch gerecht, is dat het daardoor soms een beetje smakeloos is. Niet per sé vies, maar bv een pizza zonder kaas kan vrij flauw zijn als er niet een beetje met kruiden wordt gecompenseerd. Daarom heeft het wel mijn milde voorkeur om een etentje buiten de deur van tevoren te plannen, want dan kan ik namelijk even bellen en overleggen over de veganistische opties. Dit heeft tot nu toe (de afgelopen twee jaar) vrijwel altijd heel positief uitgepakt, variërend van een prima maaltijd, tot een superlekkere maaltijd waar m'n tafelgenoten jaloers op waren, tot zelfs een chef die me mee de keuken in nam om daar bij de ingrediënten te overleggen wat ik zou krijgen.

Ik vind het ook altijd eigenlijk een soort 'goede daad' om te vragen naar een veganistische optie. Dit klinkt hoogdravender dan ik bedoel, maar ik vind het erg positief als meer mensen er expliciet naar vragen, omdat restaurants alleen zo te weten kunnen komen dat er vraag naar is.

Bij vrienden en/of familie eten kan soms iets lastiger zijn, maar ik probeer daar altijd mee te denken of eventueel mee te koken. Iedereen weet inmiddels wel dat ik vegan ben en wat dat inhoudt, dus dat scheelt een deel uitleg. Verder heb ik veel vegetarische vrienden, dus die zijn vaak al wat meer gewend om 'out of the box' te denken bij het koken en vinden het soms zelfs juist erg leuk om me iets extra lekkers voor te zetten. Mijn familie is nogal van de 'vlees-groenten-aardappel/rijst'-stempel, dus met een vegan burgertje komt dat meestal ook wel goed. Tijdens het kerstdiner staan er altijd zoveel kleine gerechtjes op tafel dat ik ook wel aan m'n trekken kom.

Heel soms komt het nog wel eens voor dat het fout gaat, bv dat iemand er niet bij stil heeft gestaan dat in verse pasta ei zit, of in spinazie a la crème room oid. Bij vrienden en familie eet ik het dan toch op (mits het wel vegetarisch is), omdat ik weggooien nog veel meer zonde vind. Bij een restaurant stuur ik het wel terug, daar vind ik weggooien ook zonde, maar vind ik het belangrijker om een signaal af te geven dat je dieetwensen wel serieus moet nemen.

Poe, wat een verhaal...

Liadan

Bericht door Liadan »

Ik zie nu ook al op tegen kerst.. we eten met de familie in een restaurantje van vrienden van mijn ouders, en ik hoorde iets over een wild schotel. Met ree en konijn enzo.. :? Ik heb er al eens eerder gegeten en toen was het een heel gedoe omdat ze niet wisten hoe ze een veganistische pizza moesten maken, ben benieuwd wat me met kerst te wachten staat..

Ik eet wel vaak met vrienden, en dan zorg ik meestal gewoon dat alles even apart wordt gekookt. Bijv. op mijn verjaardag kwamen mensen eten en ik had pizza gemaakt, maar ik had een veganistische gemaakt, en op de anderen (biologische) kaas. En andersom houden ze er ook altijd wel rekening mee om het even apart te doen, dus dat is wel tof. Laatst op de gang waar ik woon hadden ze pannenkoeken gemaakt en voor mij een paar met sojamelk.

Morgen ga ik met de klas op excursie, 3 dagen naar Rotterdam. Ik heb een meisje in mijn klas die glutenallergie heeft en nog een meisje die vegetariër is, dus ik hoop dat ik ze kan overhalen om naar Spirit of Maoz te gaan om te eten.

Wen

Bericht door Wen »

't Is zoals de rest reeds zei. Bij uit eten is op voorhand bellen wel goed. Je kan dan rustig van de maaltijd genieten, zonder dat je nog eens heel de uitleg moet doen.
Ik leef zo vegan mogelijk, zonder me al te veel druk te maken. Als ik weg ben en ik vind niets vegan, dan zou ik zo vegan mogelijk kiezen.

Stokkie

Bericht door Stokkie »

Als ik bij vrienden of familie eet bied ik altijd aan te helpen met koken, of doe suggesties. Als ze al een idee voor een recept in hun hoofd hebben is dat vaak wel makkelijk veganistisch te maken. Soms vergeten mensen het. Zo at ik laatst bij een vriendin pasta zonder saus (want zat vlees in) met rauwe tomaat. Nou ja...ook niet erg voor een keer.

Net als anderen hier vind ik uit eten gaan eigenlijk nooit een probleem. Een salade kan elke kok wel klaarmaken en soms word ik verrast door het zeer smakelijke resultaat. Ik vind eten bij de Chinees nog het lastigst omdat daar vaak helemaal niets vegetarisch op de kaart staat dat veganistisch gemaakt kan worden. Maar uiteindelijk lukt het allemaal wel.

Wat ik het ergste vind zijn AL die mensen (op mijn werk, op feestjes) die ALTIJD maar willen weten waarom ik zo RAAR eet. Pardon? Ik eet raar? Ik zorg er altijd voor, bjvoorbeeld op mijn werk als ik late dienst heb of tijdens de lunch, dat ik super lekker eten bij me heb zodat mijn collega's die hun smakeloze, vette, ziekenhuishap met vlees naar binnen zitten te schuiven denken "wow...ziet er lekker uit". Maar ik word er wel vaak moe van om continue uit te leggen waarom ik eet zoals ik eet. Maar ik doe het altijd wel braaf. Misschien inspireert het mensen hoop ik dan maar.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

rik23

Bericht door rik23 »

ik heb ooit eens tjap tofu van een chinees afhaalrestaurantje en dat was best lekker. er werd geopperd he, zullen we chinees gaan halen voor vanavond? :grin:

normaal eet ik zelden in een restaurant omdat ik ook geen toevoegingen en liever helemaal geen granen wil.
dat ik geen vrienden heb om mee te gaan stappen of op bezoek te gaan helpt ook aardig mee......

Sybine

Bericht door Sybine »

Stokkie schreef: Wat ik het ergste vind zijn AL die mensen (op mijn werk, op feestjes) die ALTIJD maar willen weten waarom ik zo RAAR eet. Pardon? Ik eet raar? Ik zorg er altijd voor, bjvoorbeeld op mijn werk als ik late dienst heb of tijdens de lunch, dat ik super lekker eten bij me heb zodat mijn collega's die hun smakeloze, vette, ziekenhuishap met vlees naar binnen zitten te schuiven denken "wow...ziet er lekker uit". Maar ik word er wel vaak moe van om continue uit te leggen waarom ik eet zoals ik eet. Maar ik doe het altijd wel braaf. Misschien inspireert het mensen hoop ik dan maar.
Dat is heel herkenbaar!
Soms ergert het me, soms niet. Maar altijd ben ik bij een etentje aan het uitleggen waarom ik vega(n) eet. Het is altijd onderwerp van gesprek. Soms op een leuke manier, soms op een minder leuke manier. Maar er zijn genoeg momenten dat ik liever over iets anders praat. Ik bespreek toch ook niet waarom die ander een dood dier naar binnen werkt? :)

Happyanita
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Happyanita »

Wat n verschillende ervaringen.

Ik probeer vaak zo veganistisch mogelijk te eten. Vraag me overigens wel eens af of het eten in restaurants wel echt veganistisch is. In sommige pasta's zit ook ei, bijvoorbeeld. Maar zet ze wel graag aan t denken.
Zo heb ik geregeld dat ik bij een businessmeeting met lunch op kantoor veganistische broodjes krijg. Daar zit dus alleen sla en tomaat op. Maar of dat broodje echt vegan is?! Ik kies er toch voor omdat je zo de collega's die de broodjes bestellen en 't bedrijf dat de broodjes klaarmaakt inieder geval aan het denken zet. Misschien laat ik ze over een tijdje navraag doen over of er melk of ei in de broodjes zit, maar dat doe ik liever stapje voor stapje.

Bij sommige mensen maak ik uitzonderingen. Mensen die ik niet goed ken en die ouder zijn. Zoals mijn oma (die heel goed haar best doet om vegetarisch voor mij te koken, wat ik al zo lief vind) en onze buren (die al veel moeite hebben met t vegetarische).

Greetzz Anita

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Het valt mij erg mee om buitenshuis vegan te zijn. Wat ik het lastigst vind is lunchen buitenshuis als je niet in de gelegenheid bent geweest om te onderzoeken waar je dit goed kan doen. Want een vegan broodje wat meer is dan alleen een broodje sla is niet zo makkelijk te vinden. Langzamerhand weet ik wat ketens uit mijn hoofd waarbij altijd wel iets mogelijk is.

Avondeten is eigenlijk nooit een probleem. In de gekste restaurants is het me altijd gelukt om een lekker vegan maaltijd te krijgen. Ik ga soms naar een netwerkbijeenkomst van zelfstandige vrouwen in Almere en dan gaan we telkens naar een ander restaurant in Almere. Meestal bel ik het restaurant dan van tevoren om het te melden. De kok komt dan nog naar me toe om het te bespreken en vindt het juist erg leuk om iets vegans te maken.

Bij anderen eten gaat ook goed. Al gaan we niet onverwachts bij iemand eten. Maar iedereen wil er graag rekening mee houden.

We maken op zich geen uitzonderingen buitenshuis. Het enige waar ik minder op let is of het brood bij een lunch vegan is. Als ik weet dat iets wel vegan is en het andere niet, kies ik voor vegan brood. Maar als ik het niet weet vraag ik het ook niet.

In de herfstvakantie waren we bij mijn oom in München voor drie nachten. Ze wisten dat we vegan eten (via mijn vader) maar ik heb er niet over gesproken van tevoren. Toen we kwamen hadden ze al een heerlijke vegan avondmaaltijd gemaakt. In de ochtend bleken ze allerlei soorten jam, vegan (kosher) chocoladepasta, rijstemelk, soyamelk, havermelk te hebben. Bekertjes yofu en soyavla voor de meiden. We kwamen niets te kort ;) Super toch dat er zo rekening gehouden wordt?
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Dit is voor mij ook hét issue. Als ik voor mezelf vegetarisch kook dan kook ik negen van de tien keer ook gewoon veganistisch, alleen qua snoep eet ik dan niet-veganistisch. Mijn vriendin en ik gaan één of twee keer per week min of meer uit noodzaak uit eten, niet heel luxe hoor of uitgebreid hoor, en bij sommige plekken waar we komen staat niets veganistisch op de kaart, waaronder ook bij ons favoriete restaurant. Bij één restaurant waar mijn vriendin weleens naar toe wilt hebben ze prima niet-vegetarische porties maar haal ik af en toe nog een patatje als ik mijn vriendin heb weggehaald omdat die vleesloos gewoon echt te weinig serveren, alsof vegetariërs en veganisten geen calorieën lusten...

Lena heeft het over wok-to-go-achtige zaken, daarbij moet je wel vragen of ze er geen ei bij doen want dat doen ze meestal wel. Is althans mijn ervaring.

Vraag die in dit topic al een beetje is beantwoord: hoe zit het met pannekoekenrestaurants? Of wacht, laat maar, zelfs het pannekoekenrestaurant waar mijn vriendin en ik altijd naar toe gaan wordt genoemd... :thanks:
Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
- Jesaja 11:6

Wen

Bericht door Wen »

Je kan ook in een restaurant waar niets vegan op de kaart staat vragen of ze iets vegan willen maken. En nog makkelijker is eerst bellen: als je verwittigt vinden ze het veel minder erg, want dan zijn ze op je voorbereid.

Jolijn

Bericht door Jolijn »

Wow! Wat een ervaringen.

Ik bel van te voren als dat kan, en als het spontaan is dan vraag ik of ze iets veganistisch kunnen maken. Het makkelijkste is een salade bestellen ( die ik sowieso al wil ) en te vragen of de kaas, vlees en ei achterwegen willen laten. Met olijfolie, geen yoghurt sausje graag!

Ok.. Ik moet toegeven, een paar weken terug heb ik tijdens het uiteten gaan deze grap 4 keer gehoord: Jolijn, niet zo veel kletsen! Dalijk wordt je eten koud! Oh nee, dat kan niet hahahaha.... :roll:

Maar het was lekker :mrgreen:

Als ik naar familie ga dan doe ik of met hun gezellig boodschapjes en eten bereiden of ik neem mijn eigen eten mee. Gooi het op een bord en ik zie niet wat daar niet gezellig aan is? Ik probeer altijd iets na te maken wat de rest ook eet. Ook kook ik geregeld voor mijn broer, hij veganistisch en ik voornamelijk rauw veganistisch.

Als ik spontaan bij iemand blijf eten dan eet ik meestal wel saai.. Maar dat maakt mij niks uit voor een keertje.. Ik denk dat je makkelijk moet blijven met dit soort dingen. De moeder van een vriendin van mij had laatst gezegt dat de volgende keer dat ik blijf eten we allemaal zo als mij gaan eten! Dat vind ik zo super lief! :mrgreen:

Lente

Bericht door Lente »

Ik eet eigenlijk bijna nooit buiten huis, zo'n 4 keer per jaar bij mn opa en oma, en af en toe bij een vriendin.
Ik eet dan ook altijd bij mn opa en oma rijst met geprakte cassave erin :roll: (wat best lekker is :P )
Ze halen namelijk altijd chinees. Toen ik nog vegetariër was at ik ei met rijst. Soms eten ze ook kaasfondueu, dat vond ik altijd heel lekker dus toen we pas geleden voor het eerst sinds ik vega ben weer bleven eten had ik gedacht dat het afzien zou zijn. Viel harstikke mee, ik vond het helemaal niet erg om alleen stokbrood met aardbeien te eten
Wel lief van mijn oma, ze doet haar best om wat voor me te maken, maar denkt er niet bij na dat ik geen eieren en majonaise eet.. maar de rest van de salade die ze gemaakt was was erg lekker :)

Nou heb ik het geluk dat mijn vriendin sinds kort ook veganistisch eet, dus daar kan ik rustig blijven eten :grin:

Lente

Bericht door Lente »

meekoken is natuurlijk ook een optie, maar ik ben al blij als m'n vegaburger niet aanbrand dus dat is voorlopig niet z'n goed idee :roll:

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Uit eten gaan doe ik niet heel vaak. In Utrecht is er gelukkig genoeg keuze, dus ik eet bijna alleen bij vegetarische of veganistische restaurants/eetcafés. Als ik met anderen mee uit eten ga, zoek ik op of er in die plaats vegetarische restaurants zijn of restaurants met veganistische dingen op de kaart. En dan zeg ik tegen de mensen met wie ik samen ga dat er een restaurant is waar ik over gehoord heb dat me leuk lijkt, en of ze zin hebben daarheen te gaan. Dan is het nooit een probleem.
Als ik niet in de positie verkeer om het restaurant uit te kiezen, zoek ik op de kaart een gerecht uit dat het meest veganistisch lijkt. En dan eet ik dat gerecht, of vraag of ze bepaalde dingen eruit weg kunnen laten.
Ik heb wel eens ooit gehad dat er niks mogelijk was, maar meestal maken ze iets dat oké is. Niet altijd even lekker, soms erg saai. Maar gelukkig hebben de meeste plekken genoeg lekkers. Maar wij eten dan ook vaak bij Chinees, Indiaas etc. Bij klassieke restaurants is het vaak wel veel moeilijker.

Als ik bij anderen ben, help ik mee met koken, om zo te zorgen dat het eten veganistisch is, of dat mijn bord veganistisch is. Ik ben daarbij wel minder strikt dan thuis.
Ik heb nooit gemerkt dat dat als probleem wordt ervaren. Bij van die dingen als met de hele familie samen, hebben mensen volgens mij ook niet door dat ik mee help met koken omdat ik iets veganistisch wil. Er zijn namelijk altijd mensen nodig die helpen met het koken of die iets te eten mee brengen.

Bij iemand op bezoek zijn en dan spontaan gevraagd worden om mee te eten terwijl het eten al gemaakt is, komt eigenlijk nooit voor. Ik ben blijkbaar nooit op dat soort momenten bij iemand op bezoek.
Als het zou gebeuren, zou ik vegetarische dingen denk ik wel mee eten. Makkelijk verwijderbare dingen (kaas, een los ei) zou ik wel overslaan natuurlijk, en voor de rest maar wat flexibel zijn. Het is maar voor één avondje denk ik dan.

Jolijn

Bericht door Jolijn »

Ja, klopt! Soms heeft niemand iets door!

Laatst bij een familie etentje stond ik met zwaar geweld bananen ijs te maken maar niemand die een kick gaf. Ze hebben niet eens door gehad dat ik wat anders at geloof ik.. Ijs is ijs blijkbaar :P

Fynnya

Bericht door Fynnya »

lena schreef:Voor de spontane "hee zullen we ergens gaan eten" opwellingen vind ik Italiaans het handigst. Macaroni is vrijwel altijd zonder ei, en er is vrijwel altijd wel een pastagerecht met pittige tomatensaus of knoflook/olijfolie dat vegan is.
Ik ging er altijd vanuit dat de pasta in Italiaanse restaurants meestal met ei is. Maar ik ben ook maar bij één restaurant geweest om het te vragen, misschien was die een uitzondering.
Stokkie schreef:Ik vind eten bij de Chinees nog het lastigst omdat daar vaak helemaal niets vegetarisch op de kaart staat dat veganistisch gemaakt kan worden. Maar uiteindelijk lukt het allemaal wel.
Ik vind Chinees juist het makkelijkst. Er zijn standaard een heel stel gerechten die vegetarisch en bijna veganistisch zijn, waarbij alleen oestersaus en soms een ei of kroepoek weggelaten moet worden.

Qua op bezoek gaan bij mensen werkt zelf iets lekkers meenemen echt geweldig. Als je een lekkere taart ofzo bakt, heb je zelf iets lekkers dat veganistisch is, kunnen anderen proeven hoe lekker veganistisch kan zijn, en vinden mensen je ook nog eens heel attent, omdat je iets lekkers voor hen gemaakt/gekocht hebt.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Ik denk dat het woord macaroni hier belangrijk is. Macaroni is lastiger te maken dan bijvoorbeeld spaghetti of lasagne dus is de kans dat ze het zelf maken, wat ze meestal met ei doen, veel kleiner dan de kans dat ze het niet zelf maken, 'fabrieksmacaroni' bevat meestal geen ei.
Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
- Jesaja 11:6

Plaats reactie