Veganist met vallen en opstaan

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Granny
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Veganist met vallen en opstaan

Bericht door Granny »

Ik denk dat ik hier maar af en toe eens wat ga schrijven over mijn proces om veganist te worden.
Tjonge, er komt toch een hoop bij kijken.
Ik lach nu al om mijn 'blunders' die ik de afgelopen dagen gemaakt heb.
- nooit gerealiseerd dat bijen de honing niet aan ons geven maar dat het ze afgenomen wordt en dat terwijl ik vandaag een grote pot bio honing gekocht heb :(
- gisteren heel moedig een broodje zonder kaas en met alleen maar rauwkost gevraagd bij de bakker. Smaakte goed, maar het plakje ei kreeg ik er 'gratis' bij en hoe moet dat nu met de boter erop en de slasaus?
- het kopje koffie smaakt me ook altijd heel goed als ik met mijn vriendin ga koffieleuten, maar koffie zonder melk en suiker...jakkie...hoe ga ik dat oplossen?

Zomaar enkele kleine probleempjes waar ik me nooit bewust mee bezig heb gehouden, maar nu dus wel. Er gaat een wereld voor me open, maar...hoe vul ik de gaten? :roll:

Groetjes en tot gauw Granny........ :D
Yogashirt Online - Onlineshop met t-shirts voor Yoga, New age enz.: http://yogashirtsonline.spreadshirt.nl

JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Veganist met vallen en opstaan

Bericht door JudithK »

De koffie is iets lastigs als je buiten de deur gaat. Thuis kan je soyamelk (of een andere plantaardige melk) gebruiken, maar de meeste eetgelegenheden buiten de deur hebben dit niet. Je kan uitzoeken waar je wel soyamelk kan krijgen voor in de koffie. Dit kan in ieder geval bij Bagels & Beans.
Wat is het probleem met suiker?
En anders overstappen op theeleuten in plaats van koffie...

Buiten de deur lunchen is sowieso vrij lastig. De meeste zaken kom je niet verder dan een broodje met groente. Je moet hier echt even je weg in vinden om de leuke plekjes te leren waar je iets meer kan krijgen dan alleen dat.

Wij zijn sinds oktober veganist en ik moet nog steeds overal etiketten lezen en verbaas me vaak over de ingrediënten die ze overal meer in stoppen. En het werkt ook vaak demotiverend als je denkt iets lekkers gevonden te hebben en je er weer achterkomt dat er melk/ei in zit.
Gelukkig word je hier wel steeds handiger in en merk je dat er toch ook nog wel veel is wat je wel wilt eten. En ik maak de laatste tijd steeds meer zelf en dat is helemaal leuk. Maar buiten de deur blijft het wel lastig :(
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

rik23

Bericht door rik23 »

en dan telkens nagaan of dat broodje wel geheel plantaardig is... :roll: dan kan ik best begrijpen dat bijna niemand uit vrije wil besluit om elke keer de ingrediënten te bestuderen en dat men het idee heeft dat je met veganisme jezelf straft :?
maar ondanks dat schept het me soms toch ergens een beetje voldoening ;)

ik had het vega worden in stappen gedaan. eerst vlees eruit enkele maanden later kaas en gelatine eruit nog een maand later eieren eruit en weer twee manden later alle overige dierlijke eruit.
daarmee kon ook er apart op letten in plaats van op alles tegelijk en ik kon rustig wennen met lichaam en geest.

uit eten doe ik heel zelden op eens in de 3 weken een zak friet na.

Fruitig

Bericht door Fruitig »

toen ik 13 jaar geleden vega werd kreeg ik na 3 dagen een saucijzenbroodje, ik dacht hier helemaal niet bij na en at het gewoon op. `s Avonds in bed had ik het opeens door, shit, daar zat vleesch in.....
vegan with an edge!

lena

Bericht door lena »

Granny schreef: - gisteren heel moedig een broodje zonder kaas en met alleen maar rauwkost gevraagd bij de bakker. Smaakte goed, maar het plakje ei kreeg ik er 'gratis' bij en hoe moet dat nu met de boter erop en de slasaus?
Ik denk dat het went in hoe je dat vraagt, of dat je echt pech had. Ik vraag altijd om een broodje met alleen maar groente, ook zonder boter. Dan wordt er eigenlijk nooit meer zomaar ei of slasaus op gedaan. In de meeste broodjeszaken sta je er ook bovenop, zodat als je ziet dat ze toch ei pakken je nog kunt zeggen dat je dat niet wilt. De Subway heeft trouwens sweet onion saus die vegan is. Ze hebben ook lekker veel condimenten (olijven, pepertjes enzo) die het broodje net wat meer smaak geven dan alleen maar sla en komkommer.
- het kopje koffie smaakt me ook altijd heel goed als ik met mijn vriendin ga koffieleuten, maar koffie zonder melk en suiker...jakkie...hoe ga ik dat oplossen?
Suiker is niet dierlijk. Melk is wel vaak een probleem. Als het gaat om koffiedrinken bij een vriendin thuis zou die waarschijnlijk best plantaardige koffiemelk voor je in huis willen hebben, maar het blijft problematisch in cafe's enzo. Langzaam wennen aan koffie zonder melk is een optie, en anders buitenshuis geen koffie meer drinken maar thee of iets dergelijks.
Zomaar enkele kleine probleempjes waar ik me nooit bewust mee bezig heb gehouden, maar nu dus wel. Er gaat een wereld voor me open, maar...hoe vul ik de gaten? :roll:
Voor nu zou ik eerst focussen op de grote dingen. Thuis vegan eten heeft verreweg het meeste invloed, en dat is ook het makkelijkst (ja, je koopt nog eens iets wat bij nader inzien niet vegan is, nou ja, daar leer je dan van). Buitenshuis doe je je best, maar het is best een optie om dan nog wat minder strikt te zijn. Don't let the perfect be the enemy of the good. Als die koffie buitenshuis maakt dat je veganisme ontzettend moeilijk gaat vinden, drink dan gewoon die koffie nog met melk. Best kans dat je over een paar weken of maanden ontdekt dat je eigenlijk best zonder kunt.

Anna

Bericht door Anna »

Granny schreef:- het kopje koffie smaakt me ook altijd heel goed als ik met mijn vriendin ga koffieleuten, maar koffie zonder melk en suiker...jakkie...hoe ga ik dat oplossen?
wellicht heel erg nerdy maar ik heb een tijdje zelf een klein flesje sojamelk meegenomen als ik ergens koffie ging drinken. bij vriendinnen stalde ik gewoon een paar van die kleine pakjes sojamelk, inmiddels zorgen ze zelf voor een vooraad :bloemie:

succes ermee!

Granny
Contacteer:

Bericht door Granny »

Bedankt voor jullie tips!
Ik ga het inderdaad langzaam aan doen, maar zoals gezegd, ik zie het als een uitdaging om goed voor mezelf en de wereld om me heen te zorgen. :)

Trouwens, ik zag bij Rik staan van die eens in de 3 weken een zak friet. Ik neem aan dat je die dan zonder mayo neemt? hmm........ik eet zelden friet maar mayo missen....ik ga maar eens op zoek naar mayo zonder eieren. Heb hier wel bio mayo staan, maar die is niet geheel plantaardig.

Oh nog een vraagje waar ik niet uitkom: moet ik nu wel of niet vitamine B12 erbij gaan slikken. :?:
Ik moet wel erbij zeggen dat ik niet alle fruit en noten kan eten ivm een allergie, dus alle fruit waar een pit in zit is taboe alsmede hazelnoten enz.
Yogashirt Online - Onlineshop met t-shirts voor Yoga, New age enz.: http://yogashirtsonline.spreadshirt.nl

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Absoluut wel b12 gaan slikken! Vitamine b12 zit alleen in dierlijke eiwitten en krijg je anders niet genoeg binnen. Er zijn altijd veganisten die zeggen dat je geen extra vitamines hoeft te slikken, maar b12 krijg je anders echt niet binnen. Ik slik zelf Veg1 tabletten. Ik koop ze zelf hier: http://www.strengthshop.co.uk/index.php ... tamin.html" target="_blank

Friet zonder mayo zag ik ook erg tegenop. Thuis hebben we mayo zonder ei (Bruno Fischer uit de natuurwinkel) en ik maak de laatste tijd vaak mayo zelf volgens dit recept
Buitenshuis eet ik friet nu zonder mayo (ketchup/curry hou ik niet zo van), maar dat gebeurt maar zelden.

Granny
Contacteer:

Bericht door Granny »

Super bedankt Judith, ga ik ook maken die mayo!

* Mag ik vragen waarom je de vit B12 juist bij deze site koopt? het is een Engelse zag ik.

Net terug van de supermarkt, ik ben doodop van het nakijken op alles. :roll:
Gelukkig valt er ook een hoop troep weg wat ik niet meer hoef te eten, maar mijn ogen gaan letterlijk open als je ziet waar overal ei of melk inzit. Zelfs in lekkere sesamkoekjes zat melkpoeder :shock: , nooit geweten.
* Waarom duwen ze toch overal 'dieren' in?

De kaas wordt een verhaal apart en gaat denk ik nog even duren, maar dat komt wel.
Vanavond ga ik bv. een groente/aardappelschotel maken voor in de oven en normaal gesproken doe ik hier wat geraspte kaas op, voor een lekker korstje en wat smaak. Maar wat nu?
Denk dat ik 1 helft voor mijn man met kaas bestrooi en de andere helft maar zonder voor mij. :)

Mijn nieuwe aanwinst vandaag uit de supermarkt: soya slagroom om te kloppen! is toch geweldig :D .

* Oh ja, hoe zit het nu met die discussie dat voor soya regenwouden omgehakt worden en dat dit schadelijker is dan de mest van koeien?

Wat een vragen he? ben echt een 'beginner'.

Vele groetjes van Granny :wink:
ps. de vragen bevatten een *
Laatst gewijzigd door Granny op di jul 06, 2010 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

cavia

Bericht door cavia »

Sojaslagroom uit de SUPERMARKT?! Wélke?! :D Of was het een natuurwinkel/biologische supermarkt?

Granny
Contacteer:

Bericht door Granny »

Hoi Cavia,

Ik heb deze gekocht in de Duitse supermarkt Kaufland. Woon aan de Duitse grens zodoende.
Is van het merk Soyatoo, 100% vegetal, 0% cholesterol, 0% lactose en bio. Of die smaakt weet ik nog niet.
Maar met een portie verse aardbeien zal dat wel lukken! :chef:

Brent

Bericht door Brent »

Granny schreef: * Oh ja, hoe zit het nu met die discussie dat voor soya regenwouden omgehakt worden en dat dit schadelijker is dan de mest van koeien?
Soya wordt ook in Italië verbouwd en die regenwouden gaan toch echt om vanwege de grote behoefte aan enorme hoeveelheden veevoeder, niet aan de mensen die het eten in plaats van vlees.
Voor vleesproductie is veel meer soya nodig dan als je de soya direct eet bijvoorbeeld als tofu of soyamelk.

Overigens eet ik zelden of nooit soya omdat ik er niet goed tegen kan [te geconcentreerd en teveel op melkeiwitten gelijkende eiwitten].

Granny
Contacteer:

Bericht door Granny »

Hallo Brent,

Dan ben ik wel heel erg geïnteresseerd wat je dan (nog) eet als soya niet in je menu past.
Ik moet zeggen dat ik niet tegen alle soyasoorten kan, van sommige dranken (choco van Alpro) krijg ik jeuk in mijn keel.
Op zich wel jammer dat ik voor veel allergisch ben, ook voor rauwe wortels valt me nu te binnen.

Hoe bevalt het parttime veganist zijn je trouwens? :wink:

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Granny schreef: * Mag ik vragen waarom je de vit B12 juist bij deze site koopt? het is een Engelse zag ik.
Hier was de Veg1 het goedkoopst volgens mij. Mijn man heeft dit uitgezocht...

En de kaas voor over de pasta of als kaassaus vervang ik de laatste tijd door deze recepten: http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtop ... 20#p121264" target="_blank

marjan

Bericht door marjan »

Volgens mij moeten we Annikka-Ayla huldigen :) ... diverse recepten van haar zijn super en worden ook steeds weer aangehaald hier! (y)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Helemaal mee eens! Zij heeft een paar geweldige basisrecepten gepost op het forum die ik meerdere keren in de week gebruik :thanks:

Brent

Bericht door Brent »

Granny schreef:Hallo Brent,

Dan ben ik wel heel erg geïnteresseerd wat je dan (nog) eet als soya niet in je menu past.
Ik moet zeggen dat ik niet tegen alle soyasoorten kan, van sommige dranken (choco van Alpro) krijg ik jeuk in mijn keel.
Op zich wel jammer dat ik voor veel allergisch ben, ook voor rauwe wortels valt me nu te binnen.

Hoe bevalt het parttime veganist zijn je trouwens? :wink:
Ik eet dagelijks avocado's, taugé, wat noten, allerlei groenten, fruit en fink wat bananen.
Of dat voldoet qua essentiële aminozuren weet ik niet zeker, maar ik krijg af en toe toch wel wat kaas [van melk dus] binnen met een pizza of wat ei met voorgebakken pannekoeken.
Het bevalt me goed dit dieet, al heb ik soms problemen met die pizza of pannekoeken [omdat ik eigenlijk geen granen verdraag].

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Heel erg bedankt voor de complimenten. Ik zal binnenkort nog wat basisrecepten posten die we hier vaak gebruiken :)

lena

Bericht door lena »

Granny schreef: Ik moet zeggen dat ik niet tegen alle soyasoorten kan, van sommige dranken (choco van Alpro) krijg ik jeuk in mijn keel.
Als je het met hele specifieke producten hebt zou het ook kunnen zijn dat je niet goed tegen een ander ingredient in dat product kan. In sojamelk en toetjes zit bijvoorbeeld soms carrageen, waar sommigen niet zo goed tegen schijnen te kunnen. Het kan ook iets in het productieproces zijn.

Toen ik veganist wilde worden dacht ik altijd dat veganisten heel veel soja (moesten) eten, maar dat blijkt reuze mee te vallen. Een goed kookboek vinden veel mensen erg handig om de overstap te maken.

Granny
Contacteer:

Bericht door Granny »

Ik eet dagelijks avocado's, taugé, wat noten, allerlei groenten, fruit en fink wat bananen.
Ik eet ook bananen, sinaasappels enz. kortom fruit/groente dat ingevlogen wordt.
Toch zou ik het liefst hierbij ook nog willen eten wat alleen in ons eigen land groeit en per seizoen.
Ik weet...het is erg idealistisch en ik doe het zelf ook niet, maar het zou wel een mooie bijdrage aan een beter milieu zijn. :wink:

* Is dit iets waar jullie ook (nog) eens bij stil staan of gaat dit te ver?

Plaats reactie