Biologisch voedsel

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Appelmoes
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Biologisch voedsel

Bericht door Appelmoes » vr jan 04, 2013 15:18

Annikka-Ayla schreef:
Appelmoes schreef:Wat is er mis met pinnen dan?
Bankgegevens worden opgeslagen (gedeeld met US). Hoe zit het met de privacy.
Ik betaal daarom ook zoveel mogelijk contant. Ik houd niet zo van big brothergedoe.
Oooh, op die fiets :P Ik dacht vanuit milieubelasting, haha.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr jan 04, 2013 15:21

Truus schreef:
Emiel schreef:op de biologische markt wordt alles ook los verkocht.
De supermarkt mag biologische producten niet los verkopen om te voorkomen dat ze verward worden met niet-biologische producten.
Ahh dat verklaard! Nu snap ik het. Dan toch maar naar de bio-supermarkt/natuurwinkel voor losse paprika's etc.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 04, 2013 17:48

Annikka-Ayla schreef:
Appelmoes schreef:Wat is er mis met pinnen dan?
Bankgegevens worden opgeslagen (gedeeld met US). Hoe zit het met de privacy.
Ik betaal daarom ook zoveel mogelijk contant. Ik houd niet zo van big brothergedoe.
Maar hoe verkrijg jij je contante geld dan?
Ze kunnen toch gewoon het nummer van biljet traceren naar een uitgifte ergens bij pinautomaat.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr jan 04, 2013 18:53

Ik pin een wat groter bedrag en dan betaal ik contant in de winkel. Scheelt toch een hoop info voor big brother.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr jan 04, 2013 21:24

Ja, zo doe ik het ook. Ik pin voor een maand, ofzo.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 04, 2013 22:44

Ik pin alleen maar. Vind contant geld iets ouds en onefficient.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » za jan 05, 2013 3:58

Vegantastic schreef:Ik pin alleen maar. Vind contant geld iets ouds en onefficient.
Dat is iedereen z'n goed recht, maar er moge wel rekening mee gehouden worden dat anderen dat heel anders ervaren. Daarom moet iedereen kunnen betalen met het wettig betaalmiddel waar hij of zij de voorkeur aan geeft.
Ook met de chip-knip dus, en die is er inmiddels zo'n beetje uitgewerkt met het "nieuwe pinnen". Kan bijna nergens meer, ondanks dat dáár voor de winkelier niet de nadelen van cash aan verbonden zijn.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za jan 05, 2013 9:41

Ik vind contant geld ook fijner omdat ik zo makkelijker mijn uitgaven in de hand heb. Op is op.

Emiel

Bericht door Emiel » za jan 05, 2013 19:55

Natubico schreef:Daarom moet iedereen kunnen betalen met het wettig betaalmiddel waar hij of zij de voorkeur aan geeft.
Dat ben ik volledig met je eens.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » zo jan 06, 2013 3:00

Vegantastic schreef:Maar hoe verkrijg jij je contante geld dan?
Ze kunnen toch gewoon het nummer van biljet traceren naar een uitgifte ergens bij pinautomaat.
Hoe moet dat dan? Je geeft zo'n biljet uit in 'n winkel en meteen belt de winkelier naar een of andere dienst met de vraag of zij aan de hand van het nummer van dat biljet kunnen nagaan wie degene is, die het net uitgaf en waar hij woont?
Zal al niet zo gauw gebeuren dus.
Maar wat meer is, hoe weet die winkelier, of jij wel degene bent die dat biljet gepind heeft?

Nee. als het om privacy gaat, en daar gaat het hier voor menigeen om, dan is cash prima.
Bij chip-knip, waar om duistere redenen dus bijna nergens meer mee betaald kan worden (terwijl nog niet lang geleden ook door banken zo erop werd aangedrongen dat ding toch vooral zoveel mogelijk te gebruiken) zou 't kunnen zijn, dat ze bij de bank toch stiekem kunnen zien waar ermee betaald is. Met dat soort electronica lijkt zo'n truc niet tot de onmogelijkheden te behoren.
Maar misschien weet 'n technisch onderlegd iemand daar meer van.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo jan 06, 2013 10:14

Natubico schreef:
Hoe moet dat dan? Je geeft zo'n biljet uit in 'n winkel en meteen belt de winkelier naar een of andere dienst met de vraag of zij aan de hand van het nummer van dat biljet kunnen nagaan wie degene is, die het net uitgaf en waar hij woont?
Maar wat meer is, hoe weet die winkelier, of jij wel degene bent die dat biljet gepind heeft?
Het zal net zo snel gebeuren als dat je pingedrag onderzocht wordt. Vandaar mijn opmerking een beetje.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo jan 06, 2013 10:17

Emiel schreef:
Natubico schreef:Daarom moet iedereen kunnen betalen met het wettig betaalmiddel waar hij of zij de voorkeur aan geeft.
Dan wil ik met goud betalen :P

Nee, hoewel bovenstaande gedachte mss leuk klinkt is het onrealistisch. Betaalmiddelen gaan veranderen. En hoewel het nog een tijd duurt zal men moeten betalen met pin overal straks. Dus de keuze zal straks pinnen worden of niet.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo jan 06, 2013 10:23

:offtopic:

Omdat we er uit gemakzucht allemaal aan meedoen. Zo gaat dat met alles. Als we het massaal weigeren zal het niet gebeuren.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » ma jan 07, 2013 4:11

Vegantastic schreef:
Natubico schreef:
Het zal net zo snel gebeuren als dat je pingedrag onderzocht wordt. Vandaar mijn opmerking een beetje.
Met "Zal niet zo snel gebeuren dus" werd eigenlijk bedoeld dat dit volslagen nonsensicaal is. Jammer dat het kennelijk nodig is, maar bij deze alsnog nadere uitleg:
Met dat nummer kan helemaal niets achterhaald worden; stel je voor dat er een adminstratie bijgehouden zou moeten worden van de nummers van alle biljetten die door alle banken in hun uitgifte-automaten zijn gedeponeerd ?!
En waar zou het toe dienen? Om te kunnen achterhalen wie welk biljet waar heeft uitgegeven? Sommige winkeliers en andere ontvangers van bankbiljetten letten niet zo op het nummer van die dingen (cynisch bedoeld hoor), laat staan dat ze meteen ergens (maar waar?????) naar toe gaan bellen om te achterhalen wie dat nou was die er net eentje heeft uitgegeven.
Bovendien kan dat dus helemaal niet, want nadat iemand het uit een pinautomaat heeft gehaald kan het wel honderd keer in een andere hand zijn overgegaan zonder dat te achterhalen valt welke. Of zouden winkeliers tegenwoordig bijvoorbeeld ook registreren welk biljet aan wie als retourgeld is verstrekt?
(Neen, die truc met nummers van bankbiljetten wordt alleen maar toegepast als bij een ontvoering losgeld betaald moet worden. Dan worden de nummers van de betaalde biljetten wél geregistreerd, zodat naderhand met name bij banken speciaal erop gelet kan worden of er eentje van opduikt en daar kan dan eventueel iets mee te achterhalen vallen).

Maar iemands pingedrag hóeft niet speciaal onderzocht te worden, dat wordt altijd tot in detail automatisch in de bankadmistratie weergegeven en daar hoeft maar één blik op geworpen worden door 'n medewerker aldaar om iemands hele pin-betaalgedrag volledig in kaart te hebben. Sommige bankklanten maakt dat kennelijk niets of niet veel uit, maar anderen hebben dat veel liever niet en willen dus gewoon ook contant kunnen betalen.

Voor de winkelier brengt dat mogelijk het nadeel mee, dat hij contanten in het laatje heeft, maar wanneer alleen maar gepind kan worden kan dat voor hem ook nadelig zijn, omdat bij de bank dan zijn hele omzet bekend raakt, plus zijn hele clandizie met naam en toenaam plus hun aankoopgedrag; ook interessant voor de concurrentie.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » ma jan 07, 2013 4:30

Vegantastic schreef:
Emiel schreef:
Dan wil ik met goud betalen :P

Nee, hoewel bovenstaande gedachte mss leuk klinkt is het onrealistisch. Betaalmiddelen gaan veranderen. En hoewel het nog een tijd duurt zal men moeten betalen met pin overal straks. Dus de keuze zal straks pinnen worden of niet.
Goud is inderdaad geen wettig betaalmiddel.
Maar contant en chipknip zijn dat wel.
Óf winkeliers wettelijk een of meerdere van die betaalmiddelen mogen weigeren, is dezerzijds momenteel zo gauw niet bekend, maar als dat wel zo zou zijn, dan zal het ongetwijfeld ook zo zijn, dat overduidelijk op en/of naast de ingang vermeld moet worden welke niet geaccepteerd worden, zodat de klanten van tevoren weten waar ze aan toe zijn.

Overigens zal het waarschijnlijk nooit zover komen dat overal alleen nog maar met pinnen betaald kan worden.
Winkels zullen wat dat betreft maar al te graag rekening houden met het feit dat veel klanten dat niet willen. Wanneer ze dat niet zouden doen dan gaan die immers gewoon naar winkels waar wél contant betaald kan worden en als die er op 'n gegeven moment niet meer genoeg zouden zijn, dan komen er heus wel nieuwe bij die zich speciaal richten op degenen die alleen maar contant willen afrekenen.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 07, 2013 10:25

Precies.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 11:01

:offtopic:

Als je pint en je gebruikt ook nog eens je bonus- of kortingskaart is precies te achterhalen wat je waar gekocht hebt. En als een verzekeringsmaatschappij dat zou in zien (nu niet, morgen niet, maar binnenkort misschien wel), dan kunnen ze je weigeren als nieuwe klant, omdat je volgens hen teveel ongezond voedsel hebt gekocht.
Om maar een veel gebruikt voorbeeld te noemen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 07, 2013 13:46

Nog een kleine reactie. Natubico... informatie kan je altijd gebruiken. Zelfs als het beperkter is. Zo kan je checken waar biljetten zijn geweest via de online biljetten trackers (hobby van mensen...). Zo kan je bv. een locatie inschatten van vorige gebruiker en hoe het gereist is. De codes op biljetten die nieuw in de automaat gaan kunnen aangeven dat iemand met een kaart uit een bepaalde automaat getrokken heeft. Zodoende weten waar die persoon geweest is.
Theoretisch kan je dus veel informatie verhalen. Zelfs als iemand dus betaald met een biljet. De vingerafdrukken die er op staan zeggen wat. Ook of die nieuw is en enkele 1 persoons vingerafdrukken kunnen dus leiden tot informatie naar pinautomaat waar gepind is en waar iemand gepind heeft. Allemaal theoretisch. Net zo theoretisch als dat iemands bank en pin gegevens opgevraagd zouden kunnen worden nadat er allerlei procedures afgelopen zijn.
Natubico schreef:Overigens zal het waarschijnlijk nooit zover komen dat overal alleen nog maar met pinnen betaald kan worden. Winkels zullen wat dat betreft maar al te graag rekening houden met het feit dat veel klanten dat niet willen.
Winkels hebben juist wens uitgesproken dat men juist wil dat klanten pinnen. Waarom denk je dat die allemaal meebetaalden aan campagne om mensen meer te laten pinnen? Voor winkels is het enorm handig.
Ook kunnen overvallers daardoor niet meer erg toeslaan.

Binnen 20 jaar zal contant geld zeldzaam zijn. En mss op dat moment al gestopt.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » di jan 08, 2013 2:07

Vegantastic schreef:Allemaal theoretisch. Net zo theoretisch als dat iemands bank en pin gegevens opgevraagd zouden kunnen worden nadat er allerlei procedures afgelopen zijn.

Om je pingedrag te achterhalen is 't echt niet nodig dat iemand die z'n neus in jouw zaakjes steekt eerst allerlei procedures doorloopt; 't is voldoende wanneer hij 'n kennis heeft die bij je bank werkt. (Of anders máákt zo iemand er wel even een en dat soort dingen gebeurt dan echt niet d.m.v. 'n pintransactie).

(Tussen haakjes, Vegantastic, die hond in je avatar, is dat wel veganistisch?)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jan 08, 2013 2:34

Natubico schreef:
Vegantastic schreef:Allemaal theoretisch. Net zo theoretisch als dat iemands bank en pin gegevens opgevraagd zouden kunnen worden nadat er allerlei procedures afgelopen zijn.

Om je pingedrag te achterhalen is 't echt niet nodig dat iemand die z'n neus in jouw zaakjes steekt eerst allerlei procedures doorloopt; 't is voldoende wanneer hij 'n kennis heeft die bij je bank werkt. (Of anders máákt zo iemand er wel even een en dat soort dingen gebeurt dan echt niet d.m.v. 'n pintransactie).

(Tussen haakjes, Vegantastic, die hond in je avatar, is dat wel veganistisch?)
Niet zo simpel.. maar goed.. genoeg offtopic geleuter.

Plaats reactie