Biologisch voedsel

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Natubico
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Biologisch voedsel

Bericht door Natubico » di apr 09, 2013 4:25

Renee1137 schreef:
Natubico schreef: "Wie vindt 't nou leuk of onbezwaarlijk om mensen- dan wel dierendrek op te peuzelen", dat idee dus; (naast het feit dat dierlijke mest niet veganistisch is, uiteraard).
Vandaar dan ook de sterke persoonlijke voorkeur voor ofwel enkel plantaardige bemesting, ofwel helemaal geen bemesting.
Okee, dus het is vooral psychisch? Sorry, dat afgrijzen voor heel normale dingen deel ik niet. Wellicht is het makkelijker als je de mentale reactie probeert aan te passen i.p.v. de wereld :D
"Normaal" betekent zoveel als "conform de normen", maar welke normen worden er gehanteerd?
Die van de natuur zelf, of die van de huidige maatschappij, waarin winstbejag een prominente plaats inneemt?

't Is zeker niet conform de normen van de natuur, dat grote hoeveelheden dierlijke uitwerpselen uitgespreid worden onder planten die onder andere de mens van zijn natuurlijke voedsel, te weten rauw eetbare vruchten, plegen te voorzien.
Zoals gezegd, van nature komt er wel 'ns iets onder terecht, maar dat is te verwaarlozen. De natuurlijke bemesting komt veelal van afgevallen bladeren plus eventueel afgevallen vruchten. Zo zit het systeem van de natuur, of zo men wil de schepping, in mekaar en wanneer de mens denkt dat hij slimmer is en met allerlei trucs meer eruit kan peuren, dan vergist hij zich deerlijk en maakt hij zich nog altijd schuldig aan hovaardigheid, hetgeen volgens bepaalde bronnen de grote erfzonde is, die al sinds lang de verbanning uit het aardse paradijs tot gevolg heeft.
Maar het probleem zal wel zijn dat deze situatie al zó lang voortduurt en bijgevolg het paradijselijke van de aarde al zó ver naar de filistijnen is, dat de meesten die er hedentendage op rondhuppelen nog geen eens meer 'n idee hebben van wat hun planeet zoal aan paradijselijks te bieden zou kunnen hebben.

Láát het dan wellicht makkelijker zijn om jezelf neer te leggen bij die tegennatuurlijke realiteit en ondertussen maar te hopen dat 't jouw tijd nog wel zal duren met de leefbaarheid van de planeet, dezerzijds is en blijft sterk de voorkeur uitgaan naar het verrichten van een continue uiterste inspanning om te redden wat er te redden valt van het nog resterende weldadige en het pleiten voor een zo natuurlijk mogelijke bemesting (plantaardig of helemaal niet) in de biologische vruchtenteelt is daar maar 'n heel klein onderdeeltje van, dat echt niet te veel moeite kost.
"Bergaf gaat makkelijk" zeg ik altijd maar, maar je kunt niet bergafwaarts blijven gaan; eens komt dan het moment dat je echt helemaal onderaan staat, als je al niet naar beneden suizend ergens de afgrond in gesodeflikkerd bent.
Neen, dat uitzicht daarboven na weer zo'n inspannende beklimming, dat spreekt deze jongen toch heel wat meer aan.
Oftewel, wanneer je doet wat je kunt om de normen van de natuur in zoveel mogelijk opzichten (weer) in zwang te krijgen c.q. te houden, dan is de erkentelijkheid van die natuur daar dermate groot voor, dat het ondenkbaar is dat je nog voor 'n andere optie zou kiezen.

(Tot later misschien weer 'ns 'n keertje, voorlopig nog heel wat met meer priotiteit te verrichten. Groet.)

Skyclad

Bericht door Skyclad » di apr 09, 2013 13:45

Ok dus waarom zijn er dan vruchten volgens jou?

Het hele punt van een vrucht is zodat een dier het opeet en vervolgens ergens verderop de zaden uitpoept, dus volgens de natuur groeien beginnen vrijwel alle fruitbomen/struiken uit een hap stront. Tis niet hetzelfde als bemesting tegenwoordig, maar de gruwel kan je wel laten.

dorus

Bericht door dorus » di apr 09, 2013 15:44

Natubico schreef:Heel interessant.
Weliswaar zal er ook van nature wel 'ns iets onder 'n boom neergelegd worden door 'n mens of 'n (ander) dier en zal daar uiteindelijk iets van net in de appel of peer die jij ervan afplukt en oppeuzelt terecht kunnen komen, maar dat is peanuts in vergelijking met de gedachte dat zo'n beetje al het plantaardige dat je eet vol zit met resten van dierlijke en/of menselijke meststoffen.
Hoe denk jij dat plantaardige mest verwerkt wordt tot opneembare voeding voor de plant? :)

een quote uit :
http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/wormen.html
Wormen zwoegen niet voor niets door de aardkost. Ze moeten ook eten. Organisch materiaal zoals half vergane blaadjes, zaden, micro-organismen en resten van allerlei dieren die ze tegenkomen, worden door de aardworm verslonden. Daar is niets op tegen. Als dank scheiden wormen een grote hoeveelheid uitwerpselen af. Die afscheiding komt uit het laatste lichaamssegment: het pigidium. Vier kilogram per vierkante meter is gewoon. Goed verteerd voedsel, dat luchtig van samenstelling is en nog voedzaam voor planten ook. De grond wordt er beduidend beter van structuur van, kruimelig en goed luchtig. Precies wat elke boer en tuinier zich wenst.
je ontkomt er niet aan hoor ;)
Laatst gewijzigd door dorus op di apr 09, 2013 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

TonyJello

Bericht door TonyJello » di apr 09, 2013 16:57

Skyclad schreef:Ok dus waarom zijn er dan vruchten volgens jou?

Het hele punt van een vrucht is zodat een dier het opeet en vervolgens ergens verderop de zaden uitpoept, dus volgens de natuur groeien beginnen vrijwel alle fruitbomen/struiken uit een hap stront. Tis niet hetzelfde als bemesting tegenwoordig, maar de gruwel kan je wel laten.
De voornaamste reden hiervan is de verspreiding van het zaad. Of de bemesting ook functie heeft weet ik niet. Misschien is de mest allang opgedroogd en weggewaaid of opgegeten of gebruikt door dieren of weggeregend als het zaadje uitkomt.

Skyclad

Bericht door Skyclad » do apr 11, 2013 1:10

Verschilt sterk per plant. Meeste eenjarige fruitplanten kiemen in 1-2 weken. Dan ligt die drol er nog gewoon. Met andere grote planten/bomen kan het wel jaren duren.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » za apr 13, 2013 4:34

Kwam hier nog even langs om melding te maken van iets met betrekking tot het (al eerder aan de orde geweest zijnde) biologische fruit dat bij de AH verkrijgbaar is.
Sinds enkele weken zijn daar niet, zoals gewoonlijk, drie á vier soorten bio-appels verkrijgbaar, maar enkel en alleen ROYAL-Gala's ?!?!?! :shock:
Daarnaast zijn er nog de zakken met kleinere appeltjes, die er sinds enige tijd bij gekomen waren, maar daar zit nu dus, naar zich laat aanzien, hetzelfde 'merk' in :grin:
Nou maar hopen dat dit de laatste stuiptrekkingen zijn van het 'ancien regime' en niet 'n voorbode van wat ons te wachten staat, want we missen onze Elstars, Jonagolds en Santana's inmiddels toch wel enigszins.

Wat die zakken betreft is er trouwens nog iets dat opmerking verdient.
Die zijn dichtgemaakt met zo'n simpel plastic plaatje, dat er zo afgehaald kan worden, zonder de zak te beschadigen.
Dit laat dus de mogelijkheid dat er onachterhaalbare dingen zouden kunnen gebeuren die wettelijk bestreden worden door de verplichting om biologische producten zodanig verpakt te verkopen dat die dingen juist niet kunnen gebeuren.
Gewoon 'n stukje tape eromheen dat niet ervanaf kan zonder de zak te beschadigen, zou een en ander al kunnen oplossen.

Goed, en passant zagen we onder andere het volgende nog en dat was zeker ook interessant:
dorus schreef:

een quote uit :
http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/wormen.html
Wormen zwoegen niet voor niets door de aardkost. Ze moeten ook eten. Organisch materiaal zoals half vergane blaadjes, zaden, micro-organismen en resten van allerlei dieren die ze tegenkomen, worden door de aardworm verslonden. Daar is niets op tegen. Als dank scheiden wormen een grote hoeveelheid uitwerpselen af. Die afscheiding komt uit het laatste lichaamssegment: het pigidium. Vier kilogram per vierkante meter is gewoon. Goed verteerd voedsel, dat luchtig van samenstelling is en nog voedzaam voor planten ook. De grond wordt er beduidend beter van structuur van, kruimelig en goed luchtig. Precies wat elke boer en tuinier zich wenst.
je ontkomt er niet aan hoor ;)
Lijkt er wel op ja; maar toch is 't nog even iets anders, die puur natuurlijke grondmest van wormpjes, in vergelijking met veel te grote hoeveelheden mensen-of veedrek.

Wat insekten-uitwerpselen betreft waren we inmiddels toch al net verzoend geraakt met de gedachte, dat die nog wel 'ns 'n heel belangrijke functie zouden kunnen hebben voor met name ook degenen die al (of wie weet weer) zo ver zijn dat ze enkel plantaardig voedsel gebruiken.
Daar kan namelijk de natuurlijke oplossing van de B12-vitamine-kwestie in schuilen, aangezien zoals bekend die vitamine met name in uitwerpselen voorkomt, zodat men er mogelijk voldoende van binnen krijgt wanneer men zijn biologisch geteelde vruchten (en eventueel niet-vrucht-groenten) naturel (= rauw, ongewassen en ongeschild) tot zich neemt, waardoor hetgeen erop gedeponeerd is door vliegen, vlinders, wespen, noem maar op, mee naar binnen gaat en zodoende voorziet in de dagelijkse behoefte aan B12.

Wat verder nog de hierboven gestelde functie van uitwerpselen bij de voortplanting van planten betreft, kan erop gewezen worden dat die niet zo groot lijkt, aangezien verorberde zaden al gauw gewoon mee verteerd worden, zodat ze er niet meer (als zodanig) uitkomen.
Veel belangrijker lijkt in dit verband dat vogels vruchten met zaden of pitten erin van de plant afhalen en die elders gaan oppeuzelen, maar dat dan niet helemaal doen, zodat de pit of een dan wel meerdere zaden daar op de grond vallen en eventueel wortel schieten.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za apr 13, 2013 9:28

Nog even over het biologische appelaanbod. Er was door de strenge vorst vorig jaar februari veel schade aan fruitbomen en een lagere opbrengst. Iig hier in de Noordoostpolder.
Verder is de voorraad appels nu flink aan het afnemen omdat de oogst nu opraakt. Wij kopen altijd graag bij een appelkweker hier in de buurt, maar helaas zijn die appels nu van te lage kwaliteit geworden.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » zo apr 14, 2013 3:38

Zou kunnen dat dit ook 'n rol speelt; in de bio-winkel verschijnt ook weer meer en meer dat gladde werk uit met name Argentinië.
Maar er zullen toch ook wel bio-Grannies uit Nieuw-Zeeland of zo zijn? Waarom die dan niet ook?

Overigens mag tevens wel 'ns vermeld worden dat volgens de klanten-voorlichting ook bio-druiven officieel tot het assortiment van de AH-winkels behoren, maar die zijn voor zover dezerzijds bekend al sinds jaren in geen enkel filiaal (meer) aanwezig.

Hoog tijd dat de bio-winkels ook allerlei fruit via 'n pui-automatiek gaan verkopen, dan hebben die nog veel ruimere openingstijden dan de supers en zijn ze in zoverre ook op zondag geopend.

Mogelijk zou een vereniging als de NVV her en der 'n specifiek bio-fruitwinkeltje kunnen openen en daar met vrijwilligers als personeel zoveel aan overhouden dat ze nog veel meer voor de dieren (en de mensen) zou kunnen doen dan nu.
Ook daar zou dan zo'n automatiek bij kunnen, zodat de klant eindelijk, net als in de natuur, in principe op elk moment van de dag het fruit kan bemachtigen dat hij nodig heeft.

Wanneer komen er trouwens op stations eindelijk ook 'ns automaten te staan, waaruit je allerlei bio-vruchten kunt halen in plaats van al dat kunstmatige verzadigd vette zoets en zouts wat er nou alleen maar is en dat om diverse redenen niet bepaald bevorderlijk is voor de gezondheid ?

Overstand

Bericht door Overstand » za feb 15, 2014 11:22

hey guys,

biologisch voedsel (groenten etc.) uit Israël.

Welke associaties roept dit bij jullie op?

Soms moet ik hier bij Jumbo langs en meestal hebben ze voedsel uit Isreal. Wat me opvalt, zijn dat zelfs nú deze voedsel bigass zijn :S groot man, alsof ze naast een nuclear fabriek hebben geteeld.

Practically geen controles, zoals me oom over voedsel in Turkije zei, maar dan in grotere mate.

Ze worden ingevlogen.

Wat weten jullie over bio voedsel uit Israel???

Truus

Bericht door Truus » za feb 15, 2014 19:11

Overstand schreef:biologisch voedsel (groenten etc.) uit Israël.
Als je Israël c.q. joden haat, koop het dan niet.
Overstand schreef:Ze worden ingevlogen.
In tegenstelling tot voedsel uit andere landen, dat op eigen kracht hier naartoe komt wandelen.
Overstand schreef:Wat weten jullie over bio voedsel uit Israel???
Niets meer dan ik weet over bio voedsel uit andere landen, incl. NL.

Overstand

Bericht door Overstand » za feb 15, 2014 22:33

vliegen itt met schepen wat milieubewuster is.

ik haat geen joden, ik vraag me af hoe het komt dat me avocado meegaa groot is. wil jij mevertellen dat dat normaal is ?

dat je zo reageert op me post laat zien hoe simple minded je eigelijk bent

doeg truus

Truus

Bericht door Truus » zo feb 16, 2014 7:15

Overstand schreef:ik vraag me af hoe het komt dat me avocado meegaa groot is.
Stuur misschien een mailtje aan de importeur en vraag het?

Overstand

Bericht door Overstand » do feb 20, 2014 13:48

simple minded ::S

ik bedoelde op dat moment eigenlijk typical minded

Maar is al goed Truus. Ik vind niet erg dat je zo heb gereageerd, misschien als je me zou kennen, maar soms is het moeilijk om vanuit mij gezien, los te zien van mij niet kennen :D euh okay,

Im not that man,

btw Israel is niet alleen joden, maar joden, christenen, en moslims, die bij elkaar leven. How awesome he?!

ok, dus niet doeg Truus, maar een knuffel ik neem dat terug.

Mystique

Bericht door Mystique » do feb 20, 2014 14:42

Het ligt niet aan jou, Overstand. Ik vond de opmerking van Truus dat je Joden en Israël zou haten ook belachelijk.

Misschien had ze haar dag niet?

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » vr feb 21, 2014 8:35

Misschien??

Truus

Bericht door Truus » vr feb 21, 2014 13:36

Jullie hebben gelijk, sorry.

Mystique

Bericht door Mystique » vr feb 21, 2014 14:00

Truus schreef:Jullie hebben gelijk, sorry.
Ha, daar houd ik van! En het gebeurt mij ook nog veeeeel te vaak dat ik iets te sarcastisch ben, hoor. Dan denk ik "Hahahaha, wat ben ik grappig!", maar dan krijg ik een :| en dan weet ik dat ik de enige ben die lacht. :grin:

Even terug naar het topic. Dit werd gedeeld op FB:
http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Ar ... h-eten.htm

Als het echt waar is, dan voel ik mij minder vervelend over de boodschappen doen bij de Lidl.

En nog even een vraag/opmerking: volgens mij zijn vrijwel alle noten bij de Lidl afkomstig uit de V.S. en heb je zo geen zekerheid dat het non-GMO is. Wat vinden jullie hiervan? Ik durf eigenlijk niets meer uit Amerika te kopen, dankzij de grote Monsantovriend. In ieder geval niets waar duidelijk op staat dat het daar vandaan komt.

Maar waar komen de noten van de Jumbo en AH dan vandaan? Ik zal voor de 100e keer maar weer een mailtje sturen... :|

Truus

Bericht door Truus » vr feb 21, 2014 14:40

Mystique schreef:Als het echt waar is
Ik neig het te geloven, behalve dat het meer diervriendelijk zou zijn. Dat verschil is waarschijnlijk marginaal. Het echte probleem is dat in onze complexe maatschappij wij zelf weinig kennis of invloed hebben op wat op ons bord ligt.
Mystique schreef: volgens mij zijn vrijwel alle noten bij de Lidl afkomstig uit de V.S. en heb je zo geen zekerheid dat het non-GMO is.
Ooit heb ik Lidl over een specifiek product uit de VS gevraagd of het GMO is. Hun antwoord was dat GMO in de EU verboden is. Ik had nog gedacht hen te vragen, 'Verkopen jullie dan wel of niet iets dat verboden is?' maar ik dacht, ach, ik vertrouw het antwoord toch niet.

Het probleem met noten die niet uit de VS of de EU (waar ze doorgaans niet groeien) komen, is dat ze waarschijnlijk geplukt zijn met kinderhandje's. Dat is een reden dat ik graag van Hollands Bodem koop, alhoewel we zelfs in NL de nodige schandalen hebben gehad, zoals met asperges en champignons.

Unicorn

Bericht door Unicorn » vr feb 21, 2014 20:33

Truus schreef:
Mystique schreef:Als het echt waar is
Ik neig het te geloven, behalve dat het meer diervriendelijk zou zijn. Dat verschil is waarschijnlijk marginaal. Het echte probleem is dat in onze complexe maatschappij wij zelf weinig kennis of invloed hebben op wat op ons bord ligt.
Mystique schreef: volgens mij zijn vrijwel alle noten bij de Lidl afkomstig uit de V.S. en heb je zo geen zekerheid dat het non-GMO is.
Ooit heb ik Lidl over een specifiek product uit de VS gevraagd of het GMO is. Hun antwoord was dat GMO in de EU verboden is. Ik had nog gedacht hen te vragen, 'Verkopen jullie dan wel of niet iets dat verboden is?' maar ik dacht, ach, ik vertrouw het antwoord toch niet.

Het probleem met noten die niet uit de VS of de EU (waar ze doorgaans niet groeien) komen, is dat ze waarschijnlijk geplukt zijn met kinderhandje's. Dat is een reden dat ik graag van Hollands Bodem koop, alhoewel we zelfs in NL de nodige schandalen hebben gehad, zoals met asperges en champignons.
Ik haal mijn noten meestal in de biologische winkel in grote zakken van een kilo, op deze manier ben je vaak goedkoper uit dan telkens kleine bakjes kopen en weet je zeker dat het geen GMO is.

Truus

Bericht door Truus » za feb 22, 2014 20:02

Unicorn schreef:Ik haal mijn noten meestal in de biologische winkel in grote zakken van een kilo, op deze manier ben je vaak goedkoper uit dan telkens kleine bakjes kopen en weet je zeker dat het geen GMO is.
Zeker weet je 't nooit. Ik koop mijn noten bij de Islamitische of Indische toko in zakken van een of twee kilo. Dan kosten ze de helft of minder dan bij de natuurwinkel, en het is waarschijnlijk evenmin GMO, temeer dat dit geen gewassen zijn waarvan een GMO variatie bestaat.

Plaats reactie