Biologisch voedsel

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Re: Biologisch voedsel

Bericht door Emiel » za jan 12, 2013 22:48

jet schreef:Hij zit in de raad van advies van een fokkerij, van Struik Foods Europe (die lui die snelle happen verkopen met veel vlees erin), Het pictet agri investeringsfond (<= zie je al waar ik naartoe wil?), en hij is lid Innovatiecie en persoonlijk adviseur van de Gouverneur van Fujian Provincie in China.....
Het is allemaal zo doorzichtig ook. Alleen dit soort koekebakkers hebben helaas wel invloed op besluitvorming.
Laatst gewijzigd door Emiel op za jan 12, 2013 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Truus

Bericht door Truus » za jan 12, 2013 22:48

Seraphine schreef:Eerst had ik een bio groentetas, maar daar kwam ik of tekort of ik hield er van over.
Ik heb gemengde gevoelens over de groentetassen. Er zit meestal veel koolsoorten in. Vaak zit de hele taas vol met de groenten die ik het minst lekker vind, bittere koolsoorten en zuurkool. Aan de andere kant zou ik die anders nooit eten.

Seraphine
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Seraphine » za jan 12, 2013 23:30

Truus schreef:
Seraphine schreef:Eerst had ik een bio groentetas, maar daar kwam ik of tekort of ik hield er van over.
Ik heb gemengde gevoelens over de groentetassen. Er zit meestal veel koolsoorten in. Vaak zit de hele taas vol met de groenten die ik het minst lekker vind, bittere koolsoorten en zuurkool. Aan de andere kant zou ik die anders nooit eten.
Dat vond ik ook. Bij ons zat er vaak elke week sla bij en ik houd niet zo van sla. Ik vind het wel lekker maar niet om het wekenlang een paar keer per week te moeten eten. Het kan wel naar de cavia's maar daarvoor heb ik geen biotas. En bovendien mogen die ook niet zoveel sla.
Ik houd van dieren, maar niet op mijn bord
Groet, Ingrid

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » zo jan 13, 2013 1:53

Hoezo meer voer? In principe eten dieren net zo veel biologisch voer als gewoon voer. Alhoewel, aangezien biologisch geteeld voer stukken voedzamer is doordat veel voedingsstoffen erin niet aangetast zijn door giftige stoffen uit de bestrijdingsmiddelen en de kunstmest, lijkt het zelfs aannemelijk dat dieren minder biologisch geteeld voer nodig hebben dan gewoon geteeld. Ook wanneer het zo is, dat voor de teelt van biologisch voer wat meer grond nodig is per kilo, is er per saldo dus toch niet meer grond nodig.
Wél is het zo dat bij de productie van niet-biologisch veevoer veelal aanzienlijke hoeveelheden vervuiling in de grond (en in bepaalde oppervlaktewateren, zoals sloten) terecht komen, terwijl de biologische teelt wat dat betreft in principe helemaal clean is.

En dan grondstoffen; hoezo zouden voor biologisch meer grondstoffen nodig zijn?
Het lijkt veeleer zo dat voor niet-biologisch meer grondstoffen nodig zijn; kunstmest wordt immers van aardolie gemaakt en dát is wel 'n grondstof, maar dierlijke mest voor zover dezerzijds bekend niet.
Waar chemische bestrijdingsmiddelen zoal van vervaardigd worden is dezerzijds momenteel zo gauw niet bekend, maar het lijkt aannemelijk dat daar wel grondstoffen voor nodig zijn, terwijl dat voor de inzet van meer natuurlijke bestrijdingsmiddlen zoals roofspinnen geenszins het geval is.

Tenslotte dan nog wat de uitstoot van broeikasgassen betreft; de productie van kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen zal wat dat betreft heel wat meer vergen dan die van dierlijke mest (die trouwens ook in de niet-biologische sector gebruikt wordt, maar dan nog 'ns aangevuld met kunstmest).

Truus

Bericht door Truus » zo jan 13, 2013 9:19

Natubico schreef:Hoezo meer voer?
Ik zei niet dat ik het geloof. Wel kan ik me er iets bij voorstellen dat megastallen met, zeg maar, drie miljoen kippen in kooien of een kwart miljoen varkens in varkensflats minder ruimte opnemen dan dezelfde hoeveelheid dieren die los in een wei lopen. Maar dan pikken zo ook hun voedsel uit die wei, dus nee, ik snap de redenering ook niet. Het zal wel zitten zoals Jet zei.

Overigens weet ik niet -- na afschaffing van de bioindustrie in de hele wereld -- waar het 'natuurlijke' mest voor de velden waar ons eten op groeit vandaan moet komen.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » zo jan 13, 2013 12:16

Truus schreef: Overigens weet ik niet -- na afschaffing van de bioindustrie in de hele wereld -- waar het 'natuurlijke' mest voor de velden waar ons eten op groeit vandaan moet komen.
Zoals ook al in dit artikel vermeld, kan het gebruik van de term "bio-industrie" leiden tot verwarring met de biologische veehouderij; een gegronde reden dan ook om het gebruik van eerstgenoemde term te vermijden en in de plaats daarvan inderdaad bijvoorbeeld te term "vee-industrie" te bezigen.

Tja, wat de behoefte aan natuurlijke mest betreft, wanneer er geen vee-industrie meer zal zijn; dat lijkt geen echt probleem, aangezien het verdwijnen van die industrie ofwel zou samengaan met het evenredig in omvang vermeerderen van de biologische veeteelt (zodat die des te meer mest zou opleveren), ofwel met het evenredig minder worden van de consumptie van dierlijk voedsel, in welk geval veel minder meststoffen nodig zouden zijn, aangezien daar bij de productie van plantaardig voedsel aanmerkelijk minder van nodig is.

Maar het ideaal is uiteraard dat er helmaal geen meststoffen gebruikt hoeven te worden, omdat die op volkomen natuurlijke wijze aan de bodem toegevoegd worden door de vele vrije dieren die er dan zijn, alsook door de mens, waarvan de uitwerpselen dan niet meer zoals nu de oppervlaktewateren in gedirigeerd worden, waar ze van nature op geen enkele manier in thuishoren.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo jan 13, 2013 12:19

Natubico schreef:...kan het gebruik van de term "bio-industrie" leiden tot verwarring met de biologische veehouderij; een gegronde reden dan ook om het gebruik van eerstgenoemde term te vermijden en in de plaats daarvan inderdaad bijvoorbeeld te term "vee-industrie" te bezigen.
Ja, daar ben ik het mee eens.

repelsteeltje
Leefwijze: flexanist

Bericht door repelsteeltje » wo jan 16, 2013 18:11

Lianne schreef:Als dit verkeerd staat of niet mag, hoor ik het wel.

Ik zie dat jullie ook vaak voor biologisch voedsel kiezen. Als ik de site van het logo zie, EKO, mag ik ook geloven dat de kippen het veel beter hebben. En voor degenen die alleen voor het dierenwelzijn geen eieren eten bijvoorbeeld, waarom dan niet biologisch? Is het betrouwbaar? Of is er bewijs dat producten waar het EKO logo op staat, eigenlijk niet biologisch is of dat de normen alsnog veel te laag zijn en de dieren het slecht hebben?

Wie heeft echte, betrouwbare info voor mij?
Hoi Lianne,
Zelf heb ik jaren lang in binnen en buitenland in biowinkels gewerkt. Als ergens een Eko keurmerk op staat mag je er in iedergeval van uitgaan dat er geen gif gespoten wordt, dat dieren een beter leven hebben dan in de bio-industrie (inderdaad een verwarrend woord! jakkes). Dat de dieren gezond voedsel krijgen en niet volgestopt worden met groeihormonen en medicamenten. Maar natuurlijk is het mogelijk dat er bedrijven zijn waar je zelf toch niet blij van zou worden als je naar de dieren zou kijken dat verschilt nog wel eens. Zelf heb ik ook mijn vraagtekens wel bij de grote supermarkten en hun bio-produkten in hoeverre is er sprake van gebruikmaken van een trend of daadwerkelijk bio-boer willen zijn uit principe.
Persoonlijk vind ik dat wanneer jij af en toe vlees of eieren of melkprodukten wilt gebruiken dat je wel beter af bent biologisch. Veganisme is toch niet iets wat je je moet laten aanpraten. (ik denk enige twijfel te lezen of je wel of niet veganistisch wilt leven).
Het is toch mooi dat je je er mee bezig houdt en overwegingen maakt en kennis op doet! En iedereen heeft zijn eigen tijd om iets te beseffen. Ookal ben ik wel wat negatiever naar mensen die nooit nadenken over hun voedsel en waar het vandaan komt! :cry:
Mij lijkt biologisch veganistisch wel de meest dier-en mileuvriendelijkste variant om te leven. Maar mensenrechten en bossenkap zijn voor mij ook thema's ..daarnaast eet ik zelf liever soms een bio-eitje omdat ik die zo lekker vind of een stukje kaas dan dat ik vitamine-preparaten slik. Ieder zijn ding toch.
success met je speurtocht..ik speur ook verder.
gr.
Martine

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » vr apr 05, 2013 5:06

repelsteeltje schreef: Mij lijkt biologisch veganistisch wel de meest dier-en mileuvriendelijkste variant om te leven. Maar mensenrechten en bossenkap zijn voor mij ook thema's ..
Wanneer dat biologisch veganistische voedsel ook nog allemaal rauw verorberd wordt is men nog milieuvriendelijker, omdat dan heel wat minder energie verbruikt wordt voor koken, bakken, braden, enz.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Raw_foodism).

Wanneer men Vruchtarisch eet omdat men ook geen planten wil opeten is men al gauw tevens Plantist, wat wil zeggen dat men ook op andere gebieden dan de voeding het leven en welzijn van planten respecteert (net zoals Veganisten het leven en welzijn van dieren ook op andere gebieden dan de voeding respecteren), zodat men zo weinig mogelijk producten gaat gebruiken waarvoor bomen gekapt moeten worden (o.a. papier).
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Fruitarisme).

Wanneer men Vivist is, komt er nog bij dat men naast leven en welzijn van dieren en planten tevens leven en welzijn van mensen en van microben zoveel mogelijk respecteert en ontziet, zodat het vanzelf wel goed zit met de mensenrechten, terwijl men wat milieuvriendelijkheid betreft zo'n beetje tot het uiterste gaat (o.a. in principe geen motorbrandstof gebruiken, omdat men dan ook geen microben, die van nature in groten getale in de ruwe olie aanwezig zijn, levend de verbrandingsdood in jaagt).

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » vr apr 05, 2013 16:16

Ik vraag me af of bio nou beter is... in de winkel zijn die groentes vaak helemaal verlept en/of rimpelig.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Skyclad

Bericht door Skyclad » vr apr 05, 2013 18:08

Dat verlepte is vaak omdat er of niet genoeg omzet is, of omdat de groenten sneller aangetast worden door allerlei beestjes zonder gifstoffen. Als het gewoon "goed" spul is dan zegt een plekje of een rare vorm op zich niks. Slappe broccoli zou ik dan weer nooit doen.

Waar er vandaan wordt gehaald dat dieren uit biologische veehouderij beter behandeld worden snap ik niet. Ik heb ooit gelezen wat het nou precies inhoudt, en verder dan biologisch voedsel en minimale restricties op antibiotica gaat het niet. Als een koe ziek is mag er nog steeds antibiotica gebruikt worden, en ze worden allemaal ziek door het voeren van graan. 90% van het jaar staan ze nog gewoon in kleine schuurtjes. Als de mindere hoeveelheid gifstoffen belangrijk is dan zou je in de eerste plaats geen vlees eten. Het is meer een manier om mensen meer centen uit de zakken te kloppen zodat ze vooral een schoner geweten hebben.

Dat EKO keurmerk weet ik niet precies (wat ik heb opgezocht ging specifiek over de term "biologisch"), maar het zou me verbazen als de koeien het hele jaar buiten hebben gestaan. De implicatie dat de dieren een "beter leven" hebben is niks waard. Wat voor specifieke eisen worden er gesteld? Hoe wordt dit gecontroleerd? Met vage termen kan je wel van alles zeggen.

Edit: En ik vind het persoonlijk dus juist slechter. Bij normale teelt wordt vrijwel altijd kunstmest gebruikt. Bij biologische teelt is alleen mest van dieren mogelijk. Dat is dus niet veganistisch. Het is belangrijk waar het vandaan komt en wat voor soort fruit/groente het is. Spanje is behoorlijk gul met het gif op de sinaasappels, bijv. Maar meloen biologisch kopen slaat dan weer nergens op.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » za apr 06, 2013 2:31

Dacht dat bij de 'normale' teelt in veel gevallen naast kunstmest ook dierlijke mest gebruikt wordt.
Dierlijke mest is inderdaad niet veganistisch.
Dezerzijds is inmiddels de suggestie gedaan dat de uitscheidingsproducten van mensen niet langer meer het oppervlaktewater in gewerkt worden, waar ze van nature echt niet in thuishoren, maar via een speciale rioleringsbuis naar 'n plaatselijke drooginstallatie gevoerd, waar er korrels van gemaakt worden, die dan in plaats van het chemische olieproduct kunstmest en door de (diervriendelijke) biologische teelt in plaats van dierlijke mest gebruikt zouden kunnen worden.

Maar ook zolang het nog niet zover is en in de biologische teelt nog dierlijke mest gebruikt wordt, hebben biologische producten heel wat voor op producten van de niet-biologische teelt.
Met name wordt door het achterwege blijven van landbouwgif en kunstmest bij de biologische teelt uitgesloten dat zulk gif en kunstmest, nadat ze zijn opgelost in gevallen regenwater, met dat water de grond in zakken, daar door de wortels van bomen en andere planten opgezogen en vervolgens onder andere in de bladeren en de vruchten van die bomen en planten terecht komen.
Bijgevolg hoeft de consument van biologisch geproduceerde groenten en fruit niet te vrezen 'n zekere portie landbouwgif en niet veel minder schadelijk voor de gezondheid te achten kunstmest mee binnen te krijgen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za apr 06, 2013 17:32

Skyclad schreef: Waar er vandaan wordt gehaald dat dieren uit biologische veehouderij beter behandeld worden snap ik niet. Ik heb ooit gelezen wat het nou precies inhoudt, en verder dan biologisch voedsel en minimale restricties op antibiotica gaat het niet.
...nou, dat haalt men uit de eisen waaraan bedrijven zich moeten houden om hun SKAL-certificatie te verdienen en te behouden. Daarin zijn namelijk wel degelijk dierenwelzijnsregels opgenomen. Koeien moeten bijv. minimaal 120 dagen per jaar buiten lopen. Voor kippen geldt o.a. een minimum hoeveelheid ruimte die groter is dan bij reguliere kippen, een verbod op snavels kappen, et cetera. Lees je eens in hier en hier (we zijn het er vast beiden over eens dat die eisen bij lange na niet ver genoeg gaan, maar daar gaat het even niet om, er zijn, in tegenstelling tot wat jij beweert, wél strengere eisen m.b.t. dierenwelzijn in de bio-landbouw).
Natubico schreef: Dezerzijds is inmiddels de suggestie gedaan dat de uitscheidingsproducten van mensen niet langer meer het oppervlaktewater in gewerkt worden, waar ze van nature echt niet in thuishoren, maar via een speciale rioleringsbuis naar 'n plaatselijke drooginstallatie gevoerd, waar er korrels van gemaakt worden, die dan in plaats van het chemische olieproduct kunstmest en door de (diervriendelijke) biologische teelt in plaats van dierlijke mest gebruikt zouden kunnen worden.
Exact. De kringloop sluiten zoals het van oudsher al gedaan werd. En nu hebben we de technologie om het 100% veilig te doen m.b.t. ziektekiemen. Ik denk dat we hier zeker naar toe moeten (zeker als je voor afschaffing van de vee-industrie bent, alhoewel landbouw op zuiver plantaardige meststoffen ook in meer of mindere mate mogelijk is).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za apr 06, 2013 17:35

...op dat laatste punt terug komende, dit is een Nederlands biologische tuinderij die met puur plantaardige mest werkt, en dus wél echt vegan is: http://www.bioakker.nl/

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » zo apr 07, 2013 3:56

Heel interessant.
Vond zelf al dat 't wel beter zou zijn om menselijke uitscheidingsproducten te gebruiken voor bemesting, maar kon er ook weer niet super tevreden over zijn, omdat 't toch wat eigenaardig aanvoelde.
Per slot van rekening is 't zo, dat als via het regenwater kunstmest en landbouwgif in bladeren en vruchten van planten terecht komen, dit ook het geval is met voor bemesting gebruikte uitscheidingsproducten.
Dacht gisteren uiteindelijk dan ook dat 't nog het beste zou zijn, wannneer er helemaal niet bemest zou worden en de mensheid eindelijk tevreden zou zijn met hetgeen de natuur op eigen houtje ter beschikking stelt.
Dat eet net zo prettig, dus.
Weliswaar zal er ook van nature wel 'ns iets onder 'n boom neergelegd worden door 'n mens of 'n (ander) dier en zal daar uiteindelijk iets van net in de appel of peer die jij ervan afplukt en oppeuzelt terecht kunnen komen, maar dat is peanuts in vergelijking met de gedachte dat zo'n beetje al het plantaardige dat je eet vol zit met resten van dierlijke en/of menselijke meststoffen.

Uiteraard is het gebruik van enkel plantaardige mest ook al prima en hopelijk zal dit spoedig gemeengoed zijn in de biologische teelt; (zelfs wanneer daardoor de prijs van de producten iets hoger zou komen te liggen).

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo apr 07, 2013 16:53

Natubico schreef: Per slot van rekening is 't zo, dat als via het regenwater kunstmest en landbouwgif in bladeren en vruchten van planten terecht komen, dit ook het geval is met voor bemesting gebruikte uitscheidingsproducten.
Om welke stoffen in uitscheidingsproducten maak je je zorgen?
Weliswaar zal er ook van nature wel 'ns iets onder 'n boom neergelegd worden door 'n mens of 'n (ander) dier en zal daar uiteindelijk iets van net in de appel of peer die jij ervan afplukt en oppeuzelt terecht kunnen komen, maar dat is peanuts in vergelijking met de gedachte dat zo'n beetje al het plantaardige dat je eet vol zit met resten van dierlijke en/of menselijke meststoffen.
Er is niets slechts aan meststoffen an sich. Natuurlijk moet je er voor zorgen dat er geen noemenswaardige hoeveelheden van chemicaliën (van geneesmiddelen bijv.) en ziektekiemen (bacteriën, virussen) in voorkomen, maar aan poep zelf is niets verkeerd. Wat in de plant terecht komt zijn vooral de afzonderlijke atomen en wat kleine moleculen. Afkomstig uit mest, maar je kunt het zelf nauwelijks mest meer noemen. Dat is net als wat ze zeggen, dat je als je water drinkt, het een minuscuul beetje plas van Jezus/Napoleon/Elvis bevat. Dezelfde atomen, ja, maar dat zegt weinig.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » ma apr 08, 2013 4:46

Dacht niet dat iemand die enkel bronwater gebruikt de kans loopt daarmee ook iets uit de urine van wie dan ook binnen te krijgen.

En wat de als bemesting gebruikte uitscheidingsproducten betreft is het op zich inderdaad zuiver verwerkt voedsel, waar op zich niks mis mee is, dat in je eten terecht kan zijn gekomen, (zij 't dat dat voedsel deels dierlijk van oorsprong geweest kan zijn), maar waar het vooral om gaat is dat er bij actieve bemesting veel meer dan van nature onder en dus ook in de planten terecht komt.
Los van de vraag of dit wellicht ook puur fysieke nadelen kan hebben, is 't dezerzijds (en mogelijk niet alleen dezerzijds) het idee, dat er in vrijwel elke vrucht van biologische oorsprong (en in veel vruchten van niet-biologische oorsprong) nogal wat terecht kan zijn gekomen dat afkomstig is van faecalia, dat gewoon niet zo prettig aandoet.
"Wie vindt 't nou leuk of onbezwaarlijk om mensen- dan wel dierendrek op te peuzelen", dat idee dus; (naast het feit dat dierlijke mest niet veganistisch is, uiteraard).
Vandaar dan ook de sterke persoonlijke voorkeur voor ofwel enkel plantaardige bemesting, ofwel helemaal geen bemesting.

Truus

Bericht door Truus » ma apr 08, 2013 7:20

Natubico schreef:Dacht niet dat iemand die enkel bronwater gebruikt de kans loopt
Bronwater is identiek aan kraanwater, alleen staat de kraan dichter bij de "bron", m.a.w. het water legt een minder lange reis af door allerlei ondergrondse pijpen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma apr 08, 2013 9:02

Truus schreef:
Natubico schreef:Dacht niet dat iemand die enkel bronwater gebruikt de kans loopt
Bronwater is identiek aan kraanwater, alleen staat de kraan dichter bij de "bron", m.a.w. het water legt een minder lange reis af door allerlei ondergrondse pijpen.
Vast! :lollol:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma apr 08, 2013 15:45

Natubico schreef: "Wie vindt 't nou leuk of onbezwaarlijk om mensen- dan wel dierendrek op te peuzelen", dat idee dus; (naast het feit dat dierlijke mest niet veganistisch is, uiteraard).
Vandaar dan ook de sterke persoonlijke voorkeur voor ofwel enkel plantaardige bemesting, ofwel helemaal geen bemesting.
Okee, dus het is vooral psychisch? Sorry, dat afgrijzen voor heel normale dingen deel ik niet. Wellicht is het makkelijker als je de mentale reactie probeert aan te passen i.p.v. de wereld :D

Plaats reactie