Biologisch voedsel

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Re: Biologisch voedsel

Bericht door Emiel » di jan 08, 2013 11:50

Natubico schreef:(Tussen haakjes, Vegantastic, die hond in je avatar, is dat wel veganistisch?)
Beetje een jammere en kinderachtige opmerking vind ik..

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jan 09, 2013 0:41

Emiel schreef:
Natubico schreef:(Tussen haakjes, Vegantastic, die hond in je avatar, is dat wel veganistisch?)
Daarom ga ik er ook niet op in. ;)

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » wo jan 09, 2013 4:02

Emiel schreef:
Nou, het betreft hier toch 'n bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van Veganisten, die naar zich laat aanzien zélf wél 'n huisdier erop na houdt, ondanks dat zeker ook hij zal weten dat juist het veganisme ernstige bezwaren heeft tegen dat gesol van mensen met dieren.

In zekere zin is dit te vergelijken met de de situatie dat bijvoorbeeld de voorzitter van de organisatie: STIVORO voor een rookvrije toekomst. op de website van die club zelf te zien is met 'n sigaar in z'n schedel.
Of met de situatie dat de voorzitter van de Bond tegen het Vloeken op reclameposters meedeelt dat het "Godverd.... nu eindelijk 'ns afgelopen moet zijn met dat gevloek overal".

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » wo jan 09, 2013 4:18

Maar terug naar het topic nu:

In nogal wat bio-winkels (o.a. Eko-Plaza) is het zo, dat het wegen van groenten en fruit nogal ingewikkeld in z'n werk gaat doordat elk product 'n eigen nummer heeft en op de weegschaal de toets met dat nummer ingetikt moet worden.
Omdat geen klant al die nummers van al die producten uit het hoofd kent, moet hij ieder keer weer van de weegschaal terug lopen naar waar hij elk product vandaan heeft gehaald, om te kijken wat dit product nou weer voor nummer heeft.

Wellicht is er iemand 'in de zaal', die enig idee heeft omtrent de diepere zin van dit ingewikkelde gedoe.
(Bij andere winkels staat gewoon 'n afbeeldinkje met tekst op de toetsen van de weegschaal, zodat men meteen weet welke ingetoetst moet worden, hetgeen wél zo handig is en de klant heel wat geloop én tijdsverlies bespaart).

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » wo jan 09, 2013 4:21

Het is toch redelijk algemeen bekend dat veganisten vaak dieren uit het asiel halen?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 09, 2013 9:43

Appelmoes schreef:Het is toch redelijk algemeen bekend dat veganisten vaak dieren uit het asiel halen?
Precies! En nog veeeeel meer ellendige plekken!

Emiel

Bericht door Emiel » wo jan 09, 2013 9:50

TonyJello schreef:
Appelmoes schreef:Het is toch redelijk algemeen bekend dat veganisten vaak dieren uit het asiel halen?
Precies! En nog veeeeel meer ellendige plekken!
Het zou juist raar zijn en behoorlijk egoistisch om alle dieren in opvangcentra en asiels lekker aan hun lot over te laten. Ik vind dat we, als veganisten, maar eigenlijk als hele mensheid, de taak hebben om dieren die aan hun lot zijn overgelaten onder onze hoede te nemen en voor ze te zorgen. Dat niet ieder mens dat wil, ok, maar om hier nou iemand op aan te gaan vallen, beetje vreemd.

lani

Bericht door lani » wo jan 09, 2013 9:53

Niet alleen asielen en opvangcentrums nee.. Ook soms bij mensen thuis.. Emiel heeft gelijk, sowieso wij als mensen hebben de taak om voor de aarde te zorgen aangezien wij al voor zoveel ellende zorgen en hebben gezorgd.

Maar om on-topic te blijven; bio voedsel is wel lekkerder! :mrgreen:

Emiel

Bericht door Emiel » wo jan 09, 2013 10:00

lani schreef:Maar om on-topic te blijven; bio voedsel is wel lekkerder! :mrgreen:
Ja, sorry :P .

Sommige bio producten zijn inderdaad lekkerder, zoals tomaten en appels. Er zit net even meer smaak aan en ik vind het ook leuk om appels te kopen op de bio-markt. Het zijn meestal geen mooie appels, zoals die 'perfecte' in de supermarkt, maar ze smaen des te beter!

Vanmiddag is er weer markt, maar ik heb nog groente liggen van vorige week! Ik eet ook veels te weinig groente :wink: .

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 09, 2013 10:07

In de supermarkt waar ik kom ligt steeds meer biologisch.

Ik vind het soms wel moeilijk als er dus twee dezelfde producten er precies hetzelfde uitzien, maar de bio kost meer dan het dubbele. Toch pak ik de bio, omdat ik weet waarom, en ik het wíl pakken. Maar het doet wel een beetje pijn aan mijn psychische portemonee.

lani

Bericht door lani » wo jan 09, 2013 10:10

Ik eet vaak ook veel te weinig groente vind ik.. vooral te weinig variatie eigenlijk.. heel vaak wortels enzo want dat is best goedkoop :3 meestal winterpenen van bio+ bij de Jumbo :P

we hebben hier volgens mij geen markt in de buurt, wel een boerderij met een bio winkeltje geloof ik, maar weet niet meer precies waar die zit, misschien binnenkort maar weer eens een kijkje nemen ^^

kga nu lekker naar het bos, denk niet dat ik er wat te eten vind.. xDD ..misschien wel van de lente/zomer, ga ik m'n ogen openhouden iig, zit nu vaak al op te letten of ik iets eetbaars zie, doe er dan nog niks mee natuurlijk

Emiel

Bericht door Emiel » wo jan 09, 2013 10:31

lani schreef:Ik eet vaak ook veel te weinig groente vind ik.. vooral te weinig variatie eigenlijk.. heel vaak wortels enzo want dat is best goedkoop :3 meestal winterpenen van bio+ bij de Jumbo :P

we hebben hier volgens mij geen markt in de buurt, wel een boerderij met een bio winkeltje geloof ik, maar weet niet meer precies waar die zit, misschien binnenkort maar weer eens een kijkje nemen ^^

kga nu lekker naar het bos, denk niet dat ik er wat te eten vind.. xDD ..misschien wel van de lente/zomer, ga ik m'n ogen openhouden iig, zit nu vaak al op te letten of ik iets eetbaars zie, doe er dan nog niks mee natuurlijk
Bij jumbo heb je wel diepvries groenten van Bio+, boerenkool, spinazie etc. Die koop ik ook regelmatig, handig voor in curry's en daal's enzo.

Wandel ze :wink: Ik ga ook eens met het hondje naar buiten. Het is wel vies weer :(

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jan 09, 2013 11:28

Natubico schreef:
Emiel schreef:
Nou, het betreft hier toch 'n bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van Veganisten, die naar zich laat aanzien zélf wél 'n huisdier erop na houdt, ondanks dat zeker ook hij zal weten dat juist het veganisme ernstige bezwaren heeft tegen dat gesol van mensen met dieren.
Natubico, wil je gewoon even ophouden met dit soort gedrag? Je kan ook gewoon een PB sturen met vragen hoe het zit met de hond op de foto.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » do jan 10, 2013 1:28

Sorry, maar weet echt niet wat 'n PB is. Even rondgekeken maar veel meer dan "Packard Bell" bleek er niet te vinden en dat zal wel niet zijn wat ermee bedoeld wordt.
Publieke brief misschien?
Overigens is dezerzijds ook nog 'n vraag of 'n foto van jezelf wel als Avatar kan dienen; dacht dat dat eigenlijk meer als iets symbolisch bedoeld is.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 10, 2013 1:34

Natubico schreef:Sorry, maar weet echt niet wat 'n PB is. Even rondgekeken maar veel meer dan "Packard Bell" bleek er niet te vinden en dat zal wel niet zijn wat ermee bedoeld wordt.
Publieke brief misschien?
Overigens is dezerzijds ook nog 'n vraag of 'n foto van jezelf wel als Avatar kan dienen; dacht dat dat eigenlijk meer als iets symbolisch bedoeld is.
PB = privebericht. Meer vragen kan je stellen via webmaster@veganisme.org als je niet weet hoe een forum werkt en niet in topics.

Emiel

Bericht door Emiel » do jan 10, 2013 10:34

Natubico schreef:Overigens is dezerzijds ook nog 'n vraag of 'n foto van jezelf wel als Avatar kan dienen; dacht dat dat eigenlijk meer als iets symbolisch bedoeld is.
Get real dude...

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » vr jan 11, 2013 0:08

De off topic discussie over avatar-aangelegenheden is inmiddels verplaatst naar en voortgezet op het topic over dat onderwerp: http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... 27#p159227

jet
Moderator

Bericht door jet » za jan 12, 2013 20:37

Natuurlijk verzuimt ie dat....
Hij zit in de raad van advies van een fokkerij, van Struik Foods Europe (die lui die snelle happen verkopen met veel vlees erin), Het pictet agri investeringsfond (<= zie je al waar ik naartoe wil?), en hij is lid Innovatiecie en persoonlijk adviseur van de Gouverneur van Fujian Provincie in China.....
Met fokkerij verdient ie, met intensief vlees verdient ie, met zuivel verdient ie, hij investeert in de agrarische sector, en hij zal ook China op de kaart willen zetten met die sector....
Als ie dan gaat melden dat het hier alleen om vlees gaat en niet om groenten, dan gooit ie zn eigen glazen in.
En wellicht (ik bedoel, ik hoop dat in elk geval....) heeft ie het zelfs wel gezegd *kuch*, maar ja, Telegraaf hè, journalisten.... Die quoten je nooit goed :mrgreen: (en als ik journalist was, dan zag ik ook wel sensatie in het weglaten van het woordje vlees....)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Seraphine
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Seraphine » za jan 12, 2013 22:36

Ik koop ook zoveel mogelijk biologische groente. Gewoon in de supermarkt, gelukkig is het steeds vaker te krijgen. Eerst had ik een bio groentetas, maar daar kwam ik of tekort of ik hield er van over. Ik vond wel de 'vergeten groenten' die erin zaten erg lekker, die zijn in de super toch moeilijker te krijgen.

off-topic over betalen
ik pin zoveel mogelijk. Vroeger wilde ik er niet aan, maar ik vind het nu veel makkelijker. Vaak vind ik het nu lastig om contant te moeten betalen als ik niet kan pinnen. Klantenkaarten heb ik niet, voordelen hiervan zijn er namelijk niet zoveel.

off-topic over dieren
Vroeger: 4 katten uit het asiel gehaald, 1 bij de opvang van de dierenambulance, 1 van een nestje via een kennis en 4 cavia's van de caviaopvang geadopteerd.
En nu 3 kittens uit een netje van vrienden.
Ik houd van dieren, maar niet op mijn bord
Groet, Ingrid

Plaats reactie