Biologisch voedsel

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Natubico
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Biologisch voedsel

Bericht door Natubico » zo dec 30, 2012 1:30

Emiel schreef:Bij Marqt verkopen ze veel groente en fruit die niet het keumerk hebben, maar wel biologisch zijn. Het kost schijnbaar een hoop om dat keurmerk te mogen dragen.
Toch bevat de bovengenoemde site deze zin:

Vanaf 1 juli 2010 moeten alle voorverpakte biologische voedingsmiddelen verplicht voorzien zijn van het EU Biologisch logo.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » zo dec 30, 2012 1:58

Annikka-Ayla schreef:Maar vier appels in een bakje vast met plastic omhuld is dat nu zoveel beter voor het milieu dan een gewone zak appels? Die heeft per appel minder verpakking.

Biologisch wordt niet alleen maar en veelal zelfs niet in de eerste plaats geproduceerd en gekocht, omdat het minder belastend is voor het milieu.
Annikka-Ayla schreef:Ik zocht laatst naar biologische kokosmelk. Zit daar ook al een e-nummer in (afkomstig van sorbitol, dus niet geschikt voor mensen die glutengevoelig zijn). In biologisch horen toch geen e-nummers? Iig niet van dit soort.
Kokosmelk is wel in zoverre slecht voor het milieu dat die (of de noten) helemaal uit de tropen hiernaartoe getransporteerd moet(en)worden.
Verder moet dan nog die blik geproduceerd worden, wat vrij veel energie kost.
Er zijn heel wat winkels die kokosnoten verkopen; wie die koopt bespaart het milieu de blik en zichzelf de conserveermiddelen.
Nog beter is uiteraard (enkel) vruchten te gebruiken, die niet van zo ver gehaald moeten worden.
Maar ook kunnen bijvoorbeeld biologische granenmelken waarschijnlijk in aanzienlijke mate biologische kokosmelk vervangen.
Annikka-Ayla schreef:Bietenrood is natuurlijk een ander verhaal.
???

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo dec 30, 2012 9:11

Bietenrood is e162 en lijkt me dus niet zo'n probleem hoewel ik er de noodzaak ook niet van in zie.
Ik ben het met je eens dat biologische kokosmelk niet zo milieuvriendelijk is, maar als je zoals ik zo weinig voedsel kunt eten als je plantaardig wilt eten en supergevoelig bent voor gluten en ook soja niet goed verdraagt.
Gluten zit in veel meer producten dan je verwacht en zijn ook producten waarvan je het niet verwacht met gluten besmet ook al staat dit niet op de verpakking. Zelfs glutenvrije dieetproducten zijn er mee besmet :shock:
Voor de meeste mensen met coeliakie niet zo'n probleem voor mij wel.

Ik vind het nog een hele klus om milieuvriendelijk te eten en tegelijk chronisch ziek/vermoeid te zijn.

Emiel

Bericht door Emiel » zo dec 30, 2012 9:25

Natubico schreef:
Emiel schreef:Bij Marqt verkopen ze veel groente en fruit die niet het keumerk hebben, maar wel biologisch zijn. Het kost schijnbaar een hoop om dat keurmerk te mogen dragen.
Toch bevat de bovengenoemde site deze zin:

Vanaf 1 juli 2010 moeten alle voorverpakte biologische voedingsmiddelen verplicht voorzien zijn van het EU Biologisch logo.
Ze verkopen het meeste los, dus zullen ze het keurmerk waarschijnlijk niet hoeven dragen?

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo dec 30, 2012 9:28

:lol: Dan zal het op de bak staan.

Emiel

Bericht door Emiel » zo dec 30, 2012 12:47

Niet persé, op de biologische markt wordt alles ook los verkocht. Dus dat keurmerk is niet per definitie nodig of verplicht schijnbaar.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo dec 30, 2012 12:59

Oja, o oké.

Ja, als ik hier appels ga verkopen die hier aan de bomen groeien zal ik er ook geen keurmerk bij hebben, inderdaad.

Niet te hard zeggen anders wordt dát weer verplicht of verboden.

Emiel

Bericht door Emiel » zo dec 30, 2012 13:03

Dat zou me niets verbazen :wink: .

Truus

Bericht door Truus » zo dec 30, 2012 14:36

Emiel schreef:op de biologische markt wordt alles ook los verkocht.
De supermarkt mag biologische producten niet los verkopen om te voorkomen dat ze verward worden met niet-biologische producten.

Emiel

Bericht door Emiel » zo dec 30, 2012 18:47

Truus schreef:
Emiel schreef:op de biologische markt wordt alles ook los verkocht.
De supermarkt mag biologische producten niet los verkopen om te voorkomen dat ze verward worden met niet-biologische producten.
Zou zomaar kunnen Truus. Marqt geeft in ieder geval wel aan dat hun fruit en groenten niet is bespoten en GGO vrij is is, maar of het helemaal volgens de normen voor biologische producten is geteeld weet ik niet.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » ma dec 31, 2012 2:59

Ook als je dit zo leest, lijkt het toch wel de moeite waard, dat bepaalde economische controlediensten 'ns 'n kijkje gaan nemen bij die keten, om te beoordelen of alles er wel helemaal volgens de regels van het 'spel' verloopt.
Op bepaalde openluchtmarkten zal misschien ook wel het een en ander plaatsvinden dat niet helemaal aan de voorschriften voldoet, maar 'n supermarkt is toch nog even wat anders (ook al lijkt de naam nogal veel op het woord "markt").

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » ma dec 31, 2012 4:06

Annikka-Ayla schreef: Ik vind het nog een hele klus om milieuvriendelijk te eten en tegelijk chronisch ziek/vermoeid te zijn.
Wellicht dat het gebruik van zaden zoals dit voor degenen die geen gluten kunnen hebben ertoe kan leiden dat ze alle gebruikelijke graanproducten gevoeglijk kunnen missen. Ook lijkt het risico van besmetting met gluten daarbij erg gering.

Wat het milieu betreft is het zo dat deze zaden ook in de sub-tropen geteeld worden, terwijl nou net de kokosnoot 'n typisch tropenproduct schijnt te zijn, zodat deze over het algemeen gesproken over 'n grotere afstand vervoerd moet worden naar landen in de gematigd-klimaatzone.
Altijd goed om te weten, ook voor natuurbeschermende vruchtariërs als ondergetekende.

Overigens is deze laatste tevens van mening dat het ook voor de gezondheid van mensen die van nature sub-tropisch of tropisch zijn, erg belangrijk is, dat ze voldoende 'zonvitamines' opdoen, terwijl de kans dat dit in een gematigd-klimaatland als Nederland zal lukken, nogal klein ingeschat moet worden.

Emiel

Bericht door Emiel » ma dec 31, 2012 14:22

Natubico schreef:Ook als je dit zo leest, lijkt het toch wel de moeite waard, dat bepaalde economische controlediensten 'ns 'n kijkje gaan nemen bij die keten, om te beoordelen of alles er wel helemaal volgens de regels van het 'spel' verloopt.
Op bepaalde openluchtmarkten zal misschien ook wel het een en ander plaatsvinden dat niet helemaal aan de voorschriften voldoet, maar 'n supermarkt is toch nog even wat anders (ook al lijkt de naam nogal veel op het woord "markt").
Interessant stukje inderdaad. Geen idee of de schrijver ervan het bij het rechte eind heeft, maar het geeft wat om over na te denken..

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » di jan 01, 2013 4:56

Ook enigszins relevant in dit verband: http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... 7&start=20

Dan nog het volgende: In die Marckt-winkels blijkt niet cash betaald te kunnen worden. Vinden andere veganisten dat wellicht net zo verwerpelijk als ondergetekende? Mogelijk iets voor 'n nieuw topic, want het zou wel off-topic zijn om daar hier meteen dieper op in te gaan.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di jan 01, 2013 10:04

Natubico schreef:Ook als je dit zo leest, lijkt het toch wel de moeite waard, dat bepaalde economische controlediensten 'ns 'n kijkje gaan nemen bij die keten, om te beoordelen of alles er wel helemaal volgens de regels van het 'spel' verloopt.
Zeker de moeite waard.

En ik ben ook voor contant betalen. Een topic daarover vind ik een goed idee.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » vr jan 04, 2013 5:26

Helaas nog niet de gelegenheid gehad ermee te beginnen.

Intussen nog 'n ander idee met betrekking tot biologische voeding:
Veel bio-winkels zijn 's-zondags gesloten en overigens tot hooguit 19 u open;
Dan ben je aangewezen op gewone supermarkten die veelal wel bepaalde bio-producten verkopen, maar andere weer niet. Zo vindt je vrijwel nergens eko-sinaasappels of - mandarijnen.

Ook zit daar altijd verpakking om de bio-producten heen en dat heeft de natuurvriend op zich toch eigenlijk liever niet.

Een en ander zou opgelost kunnen worden, doordat natuur-winkels ertoe over zouden gaan om continu (of dagelijks tot 24 u) met name ook bio-fruit en andere vruchten te verkopen via een automatiek in de pui. Er hoeft dan maar één personeelslid aanwezig te zijn om bij te vullen.

Dacht dat zij op die manier tevens 'n stuk sterker zouden staan in de concurrentiestrijd met de grote jongens, die veel ruimere openingstijden hebben.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr jan 04, 2013 8:59

Of op meer plekken een biologische winkel die aan huis bezorgd. Die heb je hier en die verkoopt ook nog biologische sinaasappelen en mandarijnen. Maarja, dan moet je ook wel weer thuis zijn als ze de boel bezorgen of iemand anders wil het voor je aanpakken. Op aanvraag worden de boodschappen in een koelbox bezorgd.

Bij deze winkel vind ik het leuk dat ze op de groentelijst zetten welke producten van eigen land (bedrijf) komen en welke uit de polder of directe omgeving.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » vr jan 04, 2013 14:23

Wat is er mis met pinnen dan?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » vr jan 04, 2013 14:25

Natubico schreef: Een en ander zou opgelost kunnen worden, doordat natuur-winkels ertoe over zouden gaan om continu (of dagelijks tot 24 u) met name ook bio-fruit en andere vruchten te verkopen via een automatiek in de pui. Er hoeft dan maar één personeelslid aanwezig te zijn om bij te vullen.

Dacht dat zij op die manier tevens 'n stuk sterker zouden staan in de concurrentiestrijd met de grote jongens, die veel ruimere openingstijden hebben.
Volgens mij is dit wettelijk niet toegestaan... op zondag 'moeten' winkels dicht zijn (verschilt per gemeente), maar sommige supermarkten maken misbruik van de regeling voor avondwinkels. Dat zou een natuurwinkel op zich ook kunnen doen, maar het is onwaarschijnlijk.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr jan 04, 2013 15:01

Appelmoes schreef:Wat is er mis met pinnen dan?
Bankgegevens worden opgeslagen (gedeeld met US). Hoe zit het met de privacy.
Ik betaal daarom ook zoveel mogelijk contant. Ik houd niet zo van big brothergedoe.

Plaats reactie