Biologisch voedsel

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Lianne
Leefwijze: part-time veganist

Biologisch voedsel

Bericht door Lianne » do mar 25, 2010 15:34

Als dit verkeerd staat of niet mag, hoor ik het wel.

Ik zie dat jullie ook vaak voor biologisch voedsel kiezen. Als ik de site van het logo zie, EKO, mag ik ook geloven dat de kippen het veel beter hebben. En voor degenen die alleen voor het dierenwelzijn geen eieren eten bijvoorbeeld, waarom dan niet biologisch? Is het betrouwbaar? Of is er bewijs dat producten waar het EKO logo op staat, eigenlijk niet biologisch is of dat de normen alsnog veel te laag zijn en de dieren het slecht hebben?

Wie heeft echte, betrouwbare info voor mij?

Fynnya

Re: Biologisch voedsel

Bericht door Fynnya » do mar 25, 2010 15:51

Lianne schreef:Als dit verkeerd staat of niet mag, hoor ik het wel.

Ik zie dat jullie ook vaak voor biologisch voedsel kiezen. Als ik de site van het logo zie, EKO, mag ik ook geloven dat de kippen het veel beter hebben. En voor degenen die alleen voor het dierenwelzijn geen eieren eten bijvoorbeeld, waarom dan niet biologisch? Is het betrouwbaar? Of is er bewijs dat producten waar het EKO logo op staat, eigenlijk niet biologisch is of dat de normen alsnog veel te laag zijn en de dieren het slecht hebben?

Wie heeft echte, betrouwbare info voor mij?
Wat is je vraag precies? Waarom veganisten ook biologische eieren niet willen eten?
Biologisch staat helaas niet gelijk aan een écht goede behandeling. De kuikens worden gekocht bij dezelfde bedrijven waar andere kippenboeren naartoe gaan, waar bijna alle mannelijke kuikentjes gedood worden, omdat je daar niks aan hebt. En ook in de biologische hoek worden legkippen al heel jong afgeschreven (doorverkocht voor in de soep), terwijl ze nog heel lang zouden kunnen leven.
Kijk, iemand die een grote tuin heeft met daarin wat kippetjes, daar valt nog wat voor te zeggen om het dan wel te eten (hoewel er ook veel veganisten zijn die daar argumenten tegen hebben), maar als het uit een industrie komt, zelfs uit de biologische, kan je ervan uit gaan dat het dierenwelzijn altijd op gespannen voet staat met het geld dat verdiend moet worden, en de dieren nooit echt zo vrij en natuurlijk kunnen leven als ze van nature willen.
Op http://www.waardelozehaantjes.nl/conten ... een+eieren" target="_blank staat wel wat meer info.

rik23
Leefwijze: veganist

Bericht door rik23 » do mar 25, 2010 17:28

De biologische veehouderij mag dan op veel punten wat beter zijn dan de niet biologische maar dat zegt niet dat ik hier nu tevreden over ben. Dat ben ik pas als de veehouderij word opgeheven. ja, ik ben me ervan bewust dat dit niet erg waarschijnlijk is.

Dat koeien en kippen hun hele korte leven melk en eieren geven hoort helemaal niet! Het is het resultaat van menselijk gekloot.

Lianne

Bericht door Lianne » vr mar 26, 2010 14:34

Ja, ik hoor namelijk vaak als ik zeg dat ik geen vlees eet: Hm ook niet biologisch?
En veel mensen zeggen ook dat ze er gewoon goed bijzitten, maar wel jong doodgaan (waar een dier natuurlijk geen weet van heeft). Alleen ik vraag me af wat juist is, is het wel zo goed en hebben jullie andere redenen om ook dat vlees te laten staan? Of melk of wat dan ook, want ik hoorde dat biologische boeren geen antibiotica mogen gebruiken voor de koeien bijvoorbeeld?

Ananas

Bericht door Ananas » vr mar 26, 2010 16:05

Het blijf onnatuurlijk om dieren te telen. Echt biologisch vind ik jagen. En dat zou ik al niet zo snel doen.

Wat melk betreft, ik vind het raar en onnatuurlijk om ervoor te zorgen dat koeien melk maken en dat ik die dan ga opdrinken. Daar maakt een koe haar melk niet voor.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr mar 26, 2010 16:06

Vaak als ik tegen iemand zeg dat ik geen vlees eet, krijg ik als reactie dat ze alleen maar biologisch vlees eten en dat die dieren een goed leven hebben gehad. Mijn antwoord is dan "die dieren hebben misschien een beter leven gehad als niet biologische dieren, maar dan wil ik ze nog steeds niet doden". En dit geldt dan dus ook voor biologische eieren en zuivel.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

lena

Bericht door lena » vr mar 26, 2010 17:08

In dit draadje komen ook argumenten naar voren over waarom biologische vlees en zuivel geen vooruitgang zijn. Mijn mening is dat als je naar de hele keten kijkt "verantwoord vlees" of iets dergelijks niet bestaat. Voor ieder dier die "een mooi leven" heeft gehad zijn moederdieren en kinderdieren die dat niet hebben en die komen van of afgeserveerd worden naar de bio-industrie. En de slacht, die is ook nooit mooi fijn en lieflijk, ook niet bij dieren die een "mooi leven" hebben gehad.

Bij melk vind ik het nog duidelijker: de koe moet ieder jaar zwanger worden en een kalf baren, dat dan onmiddellijk bij haar weg wordt gehaald (en waarschijnlijk verkocht aan de bio-industrie) omdat wij de melk willen drinken. Vervolgens zorgen wij dat ze ontzettend veel meer melk dan normaal moet geven, dag in dag uit. Dat is m.i. echt een vorm van mishandeling.

Zie hier een mooi filmpje van dieren in de natuur, om te zien hoezeer dieren geven om hun jongen: battle at kruger.

Truus

Bericht door Truus » zo mar 28, 2010 14:39

lena schreef:Voor ieder dier die "een mooi leven" heeft gehad zijn moederdieren en kinderdieren die dat niet hebben en die komen van of afgeserveerd worden naar de bio-industrie.
Dit argument is helaas nogal boven de pet van de meeste niet-veganisten. Zelfs vegetariërs snappen het vaak niet. Daarom vermijd ik de discussie, en zeg alleen dat gezien ik daar niet persoonlijk op toe kan zien, ik het zekere voor het onzekere neem.

Wen

Bericht door Wen » zo mar 28, 2010 14:59

Ik vind die hele discussie ook gewoon ABSURD.
Dieren worden gedood voor vlees, eieren en melk. Hoe kan je goedpraten om dit te doen, als we perfect gezond kunnen leven zonder deze produkten. Ook al heeft het dier een geweldig leven gehad, dan wil het nog niet dood. Zie de doodsangsten van dieren wier leven bedreigd worden. Ik hoor dan soms maar als het dier nu vliegensvlug gedood wordt zonder dat het van iets weet. Ik vind dat ook een absurde vraag. Wat zou je er van vinden als ik jou vliegensvlug in je slaap vermoord en je weet van niks, zeg ik dan.
Het is immoreel om een leven te nemen voor je plezier of genot om de simpele reden dat je het recht op leven en genieten van het leven wegneemt van een levend wezen.

Al wat daar bijkomt is goedpraterij en excuses om de status quo te behouden van een samenleving die gebaseerd is op dierenuitbuiting!

rik23

Bericht door rik23 » zo mar 28, 2010 19:06

Wen schreef:Ik vind die hele discussie ook gewoon ABSURD.
Dieren worden gedood voor vlees, eieren en melk. Hoe kan je goedpraten om dit te doen, als we perfect gezond kunnen leven zonder deze producten. Ook al heeft het dier een geweldig leven gehad, dan wil het nog niet dood. Zie de doodsangsten van dieren wier leven bedreigd worden. Ik hoor dan soms maar als het dier nu vliegensvlug gedood wordt zonder dat het van iets weet. Ik vind dat ook een absurde vraag. Wat zou je er van vinden als ik jou vliegensvlug in je slaap vermoord en je weet van niks, zeg ik dan.
Het is immoreel om een leven te nemen voor je plezier of genot om de simpele reden dat je het recht op leven en genieten van het leven wegneemt van een levend wezen.
lena schreef:Bij melk vind ik het nog duidelijker: de koe moet ieder jaar zwanger worden en een kalf baren, dat dan onmiddellijk bij haar weg wordt gehaald (en waarschijnlijk verkocht aan de bio-industrie) omdat wij de melk willen drinken. Vervolgens zorgen wij dat ze ontzettend veel meer melk dan normaal moet geven, dag in dag uit. Dat is m.i. echt een vorm van mishandeling.
prachtige argumenten! (y) (y) (y)

Tel daar nog bij op dat veel zuivel en snacks goedkoop uit granen en bonen gemaakt kunnen worden met lekker en veelzijdig resultaat. Ik geef wel toe dat ik het lang niet altijd lekker vind en dat er in de supermarkten nu niet veel afwisseling te vinden is en dat de prijzen absurd zijn.
En dat het bedrijven van veeteelt, zeker met de huidige wereldbevolking zeer destructief is voor de natuur en indirect ook voor veel mensen in andere delen van de wereld(voor 1 kilo vlees is er 10 kilo groenvoer nodig en waar weiland voor vee ligt kunnen geen boontjes meer geteeld worden).

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » ma mar 29, 2010 10:56

Als de vee en zuivel-industrie zou verdwijnen uit Nederland, dan krijg je enorm veel land voor terug die je aan de natuur kan teruggeven en dan kan je heerlijk vakantie vieren in eigen land.
Recreatie leverd vast meer op dan de zuivel-industrie met hun subsidies.

Truus

Bericht door Truus » ma mar 29, 2010 11:16

taeka schreef:Als de vee en zuivel-industrie zou verdwijnen uit Nederland, dan krijg je enorm veel land voor terug die je aan de natuur kan teruggeven en dan kan je heerlijk vakantie vieren in eigen land.
En waar komt dan al dat plantaardig voedsel vandaan, of wou je de vee- en zuiveleters met die industrieën mee laten verdwijnen?

rik23

Bericht door rik23 » ma mar 29, 2010 15:41

Truus schreef:En waar komt dan al dat plantaardig voedsel vandaan, of wou je de vee- en zuivel eters met die industrieën mee laten verdwijnen?
Als er op al die groene weilanden waar eerst koeien liepen o.a.bonen en graan geteeld zouden worden zou er nog altijd veel meer ruimte overblijven voor de natuur of voor hout plantages, biodiesel en plastic en er hoeft dan minder importeert te worden.
dit zal vooral goed merkbaar zijn in lichter bevolkte gebieden zoals amerika, frankrijk, ierland, enz.

het laten verdwijnen van alle omnivore mensen behoort tot de beste milieu maatregelen die er zijn, maar ik geef toe dat het niet de meest sociale is.

Wen

Bericht door Wen » ma mar 29, 2010 17:34

Je mag niet vergeten dat nu gewassen gekweekt worden om miljoenen dieren te voeden. Gewassen zoals soja, graan, ... die perfect eetbaar zijn voor mensen. Er komt dus gigantisch veel land ter beschikking

Truus

Bericht door Truus » ma mar 29, 2010 17:37

Wen schreef:Je mag niet vergeten dat nu gewassen gekweekt worden om miljoenen dieren te voeden.
Ja, maar niet in NL. Het meeste wordt geïmporteerd. Daar winnen we in NL dus geen land mee.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma mar 29, 2010 20:34

Wen schreef: Ook al heeft het dier een geweldig leven gehad, dan wil het nog niet dood. Zie de doodsangsten van dieren wier leven bedreigd worden. Ik hoor dan soms maar als het dier nu vliegensvlug gedood wordt zonder dat het van iets weet. Ik vind dat ook een absurde vraag. Wat zou je er van vinden als ik jou vliegensvlug in je slaap vermoord en je weet van niks, zeg ik dan.
Het is zeker zo dat geen enkel gezond dier dood wil, maar het is ook wel weer zo dat deze dieren nooit geleefd zouden hebben als die voedingsindustrie er niet zou zijn. Het is niet dat deze dieren dan wel lang en vrij zouden leven, ze zouden gewoon uberhaupt niet leven. Dus dan is het niet alleen een kwestie van een leven ontnemen versus laten leven, maar van eerst leven geven en dan later weer ontnemen versus nooit geleefd hebben.
Probleem is dat we niet kunnen weten wat die dieren willen, of ze bij zo'n naar leven liever nooit geboren hadden willen worden, of toch wel. Maar het is geen fijn leven, zelfs een vrij akelig leven, dus ga ik er maar vanuit dat ze beter niet geboren kunnen worden. Maar stel dat ze wel een fijn leven hebben, bijv. kippen in iemands tuin bij iemand die echt goed voor ze zorgt... dan is dat toch wel een argument om te overdenken.
Wen schreef:Ik vind die hele discussie ook gewoon ABSURD.
Dieren worden gedood voor vlees, eieren en melk. Hoe kan je goedpraten om dit te doen, als we perfect gezond kunnen leven zonder deze produkten.
Tja, dat is maar de vraag denk ik. Er zijn toch wel een heel aantal stoffen waarbij het lastig is als veganist (B12, D, calcium, omega 3). Dus misschien wel mogelijk, maar voor heel wat mensen misschien toch echt te hoog gegrepen, omdat je op zoveel dingen moet letten.

lena

Bericht door lena » ma mar 29, 2010 21:00

Fynnya schreef: Tja, dat is maar de vraag denk ik. Er zijn toch wel een heel aantal stoffen waarbij het lastig is als veganist (B12, D, calcium, omega 3). Dus misschien wel mogelijk, maar voor heel wat mensen misschien toch echt te hoog gegrepen, omdat je op zoveel dingen moet letten.
Maar datzelfde geldt voor mensen met een gewoon Nederlands dieet. Vitamine D is bijna onmogelijk om genoeg uit je voeding te krijgen, tenzij je heel veel vis eet (wat weer andere problemen met zich mee kan brengen omdat vis zo vervuild is). Ook voor DHA/EPA is vis de enige dierlijke bron die er toe doet. Voor calcium is melk de enige dierlijke bron, en er zijn genoeg mensen die weinig zuivel gebruiken (en die lopen dan een extra risico op een tekort, omdat Nederlanders ook weinig groene bladgroenten gebruiken). Dan zijn er nog wat vitamines/mineralen die juist mensen met een typisch Nederlands eetpatroon weinig binnenkrijgen, zoals foliumzuur (vandaar de aanbeveling om extra te slikken bij een kinderwens), selenium (onze grond is niet rijk aan selenium) en vitamine K (voornaamste bron: groene bladgroenten). Het kan allemaal wel natuurlijk, maar gezond eten in het algemeen blijkt voor veel mensen best ingewikkeld, onafhankelijk van veganisme.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » di mar 30, 2010 11:34

Als ik zie hoe lang mensen in leven blijven, ondanks dat ze alleen maar junkfood krijgen, dan valt het allemaal wel mee.
Je krijgt echt niet binnen een maand vitamine en mineralen gebrek, blijkbaar weet het lichaam zich heel lang goed te houden zonder al die groentes en fruit.
Er zijn heel veel mensen die alleen leven op patat, hamburgers en pizza,s en alleen dikker worden, maar dat toch jaren vol kunnen houden, zonder accuut dood te gaan, het is natuurlijk niet goed, maar het is ook niet zo een week geen groentes en je valt dood neer.
Daarom denk ik ook dat al die aanbevolen hoeveelheden vitamines en mineralen sterk overdreven zijn en alleen goed voor de industrie, want wij moeten blijven consumeren, daar gaat het om.

Fynnya

Bericht door Fynnya » di mar 30, 2010 11:46

taeka schreef:Als ik zie hoe lang mensen in leven blijven, ondanks dat ze alleen maar junkfood krijgen, dan valt het allemaal wel mee.
Je krijgt echt niet binnen een maand vitamine en mineralen gebrek, blijkbaar weet het lichaam zich heel lang goed te houden zonder al die groentes en fruit.
Er zijn heel veel mensen die alleen leven op patat, hamburgers en pizza,s en alleen dikker worden, maar dat toch jaren vol kunnen houden, zonder accuut dood te gaan, het is natuurlijk niet goed, maar het is ook niet zo een week geen groentes en je valt dood neer.
Daarom denk ik ook dat al die aanbevolen hoeveelheden vitamines en mineralen sterk overdreven zijn en alleen goed voor de industrie, want wij moeten blijven consumeren, daar gaat het om.
Maar het gaat natuurlijk om veeeel meer dan alleen in leven blijven. 80 worden of op je 50e al sterven, veel of weinig energie hebben, je lichamelijk goed en fit voelen en dus alles kunnen doen wat je wilt of vooral veel hangen en niet de energie hebben om na je werk nog te sporten, je geestelijk sterk voelen en optimistisch voelen en gelukkig zijn of depressief, agressief, zorgen makend en niet gevoel hebben echt iets te kunnen maken van je leven, allergische klachten, eczeem of nergens last van hebben, gezonde of zieke kinderen krijgen. Al dat soort dingen hebben (onder andere) te maken met een goede gezondheid. Dus je kan wel zeggen iemand gaat niet dood, maar dat is dan nog steeds iets anders dan 100% actief in het leven staan. Daar zitten allerlei gradaties tussen, en die kwaliteit van leven vind ik een betere graadmeter dan alleen leven versus sterven.

jet
Moderator

Bericht door jet » di mar 30, 2010 11:52

Denk dat dat ook deels te maken heeft met hoe jij zelf geestelijk en lichamelijk in elkaar steekt.
De ene persoon 'kan niet tegen' (lichamelijk gezien) ongezond eten, en voelt zich dan slapjes, terwijl een ander daar wel tegen kan.... En geestelijk precies hetzelfde: de ene persoon voelt zich prima bij ongezond eten, en zit lekker in het vel, terwijl een ander daar veel slechter onder is.
Ben het dus eens met het zwart-wit leven-dood idee (je stort niet gelijk neer als je geen groenten eet), maar (een deel van) het effect ervan hangt af van hoe je zelf bent...
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie