Veganisme is niet duur!

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Veganisme is niet duur!

Bericht door Ananas »

Dat dacht ik wel voordat ik veganist werd, maar een vriendinnetje wist mij te overtuigen dat dat juist niet zo was. Nou heb ik vooral in de beginperiode veel geld uitgegeven aan alle nieuwe interessante producten, maar verder denk ik wel dat veganisme goedkoper is of kan zijn dan een vegetarisch of omnivoor eetpatroon.

Nou ben ik erg benieuwd, hoe veel jullie ongeveer per week uitgeven aan de boodschappen? En hoeveel daarvan is dan biologisch? Ik kan het met weinig mensen in de omgeving vergelijken, want ik ken te weinig vegans.

Zelf zit ik op circa 25 euro per week waarbij ongeveer een kwart biologisch is. Dit is voor mij alleen maar ik heb wel regelmatig eters, sowieso eens per week.

jet
Moderator

Re: Veganisme is niet duur!

Bericht door jet »

Volgens mij zit ik per persoon ook op ongeveer dat bedrag per week voor de gewone boodschappen (en dan rekening ik dingen als kattegrit en dergelijke gewoon mee). Soms is het iets meer, soms is het iets minder. Hangt ook een beetje vanaf of het begin of eind van de maand is (eind van maand heb ik altijd minder geld :mrgreen: dus dan sla ik boodschappen ook wel eens over)
Ik ga me zo 1 keer in de maand (zoiets, meestal minder) nog wel eens te buiten aan speciale dingen die ik normaal niet eet bij bijvoorbeeld Natuurwinkel, maar als je dat verdeelt over de maand, dan valt dat dus ook wel mee.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Brent

Bericht door Brent »

Ik let nooit zo goed op wat ik uitgeef aan eten, het meeste is niet-biologisch.
Maar ik denk dat ik makkelijk over de 50 euro per week zit omdat ik dagelijks avocado's, bananen, winterpeen, verse groenten, noten en taugé eet en af en toe dadels of ander fruit.
Mijn dieet is dan ook geen typisch veganistisch dieet omdat ik geen granen, bonen of complexe suikers mag eten, zodat ik het moet doen met enkel wortelen, groenten, noten, taugé, olijfolie en vruchten.

Patricia

Bericht door Patricia »

25 euro per week vind ik erg weinig,knap dat sommige van jullie dat lukt.
Ik besteed ongeveer 60 euro per week aan boodschappen en ik ben ook alleen.
Hmm,het kan dus goedkoper..ach,ik moet er de draai nog in krijgen denk ik :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Bij mij verschilt het. Als ik naar natuurwinkel ga dan ben ik in die week al meer kwijt. Maar ik schat dat het 50 euro per week is. Soms minder, soms meer.

Overigens vind ik dat niet erg duur.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik zit op een gemiddelde van ongeveer 115 euro per week voor vier personen. Al maak ik eten voor zes volgens mij, want mijn zoons kunnen er wat van.
Het grootste deel daarvan is biologisch. Nu ik glutenvrij eet ben ik benieuwd of dit een heel groot verschil gaat maken. Ik koop nauwelijks glutenvrij brood, maar eet gewoon twee keer per dag warm of maak een maaltijdsoep oid.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Wij geven ongeveer 75 euro per week uit aan eten (2 volwassenen, 2 kinderen). Ik koop niet veel biologisch. We drinken wel redelijk wat soyamelk met zijn vieren. Dit koop ik in grote hoeveelheden als het in de aanbieding is, maar dan nog is het wel duurder dan wat we aan melk uitgaven. Met avondeten hebben we zo'n drie keer in de week vleesvervangers van Alpro of iets uit de natuurwinkel.

Onze uitgaven zijn niet minder geworden sinds we veganistisch zijn gaan eten. Volgens mij is het redelijk gelijk gebleven. Al zijn de trips naar een natuurwinkel wel altijd een aanslag op onze portemonnee.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Wen

Bericht door Wen »

Enkel voeding, zonder wasprodukten enzo. Ongeveer 100 euro per week voor 2 personen. We letten echt op onze centen, maar de enige manier waarop mijn man veg wil eten is met veggie burgers en dat is toch heel duur. Zelf eet ik heel veel groenten en die zijn toch ook duur.
We geven ook zo'n 450 euro aan katteneten uit per maand :roll: Met al hun speciale diëten.

jet
Moderator

Bericht door jet »

ben inderdaad wel wat dingen vergeten te tellen:
wasmiddel, glutenvrij meel enzo
...en we hebben apart een groentenabo van 7,50 euro per week

Dus ik kom op wel meer uit dan ik gezegd had, sorry :oops:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Annikka-Ayla

Bij mij is het bedrag grotendeels voeding, maar er zitten ook wel verzorgingsartikelen bij zoals shampoo, toiletpapier, wasmiddel. Tandpasta weer niet, want die heb ik van Weleda.
Sojamelk wordt hier nauwelijks zo gedronken. Het gaat vooral door de mayo :grin: of door andere dingen zoals bij het bakken.
We eten hier heel veel groente, fruit en brood. Frisdrank, chips, kant-en klaar, snoep, koffie, alcohol koop ik zelden. Dat scheelt natuurlijk een stuk.
Burgers koop ik zelden. Wel gebruik ik vaak tofu, sojabrokjes en peulvruchten.

Wen

Bericht door Wen »

Die burgers zijn toch eigenlijk schanddalig duur vind ik

rik23

Bericht door rik23 »

Veganisme hoeft inderdaat niet duur te zijn. Het kan zelfs zeer goedkoop maar dan eet je wel elke dag aardapels, groene erwten en bruine bonen. Ik ken niemand die dit doet en wil doen.

Maar als je van biologisch, lekkers, fruit, kruiden en vlees, zuivel en tarwe vervangers houd is veganisme absurd duur!

heel jammer want ik hou nu juist van fruit, kruiden, zoutjes en hartige snacks maar als ik het bij de natuurwinkel heb gekocht en gegeten heb voel ik me gewoonweg genaaid. :(

soja is namelijk een goedkoop massaproduct en door dat zo in de fabriek gooien zonder vee als tussenstadium te gebruiken werkt heel kostenbesparend. Dat soja vlees en zuivel kan in grote verpakkingen voor bijna niks aangeleverd worden.
De prijs van maismacaroni en seitan klopt denk ik ook net zo goed al het hart van toetanchamon.

Volgens mij is dat zo duur omdat er goenoeg consumenten zijn die de hoge prijzel willen betalen.
Als je een liter sojayoghurt voor 40 cent met winst kunt verkopen en je verkoopt het voor 1,90 per halve liter krijg een leuke winst.
Verantwoorde producten zijn een lucratieve handel. Helaas geen serieuze opstap naar een betere wereld. :cry: :cry: :cry:

jet
Moderator

Bericht door jet »

dat is inderdaad wel zo :(
een zakje van mijn favoriete maismacaroni kost 2.89 en dan heb ik 250 gram ofzo! Dat is in 2 keer eten ongeveer op....
En wil je alles ook nog biologisch hebben, dan gaat het rap omhoog.
Ik heb me erbij neergelegd dat sommige dingen duur zijn, zoals chocola en rijst en groenten. Bij de supermarkt bij ons in de buurt kun je helaas geen biologisch (op max havelaar bananen na die ik dus inderdaad ook altijd neem) fruit krijgen. Jammer, maar wel een stuk goedkoper inderdaad.
Ik bezuinig dan liever op andere dingen. Ik heb geen abonnement op kranten en/of tijdschriften. Ik koop weinig kleren, en ga me nooit te buiten aan 'dagjes shoppen' (vind ik gelukkig ook niet leuk, dat scheelt :mrgreen: ).
We hebben wel internet, maar dat delen we met de buren (shht, dat mag natuurlijk niet, maja, scheelt wel).
Ik ga bijna nooit naar de bioscoop en kijk vooral thuis naar films. Betekent wel dat ik kaskrakers als Avatar mis, maar dat moet dan maar....
Het is maar net hoe je ermee omgaat. We kunnen niet allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang. Maar ik ben het zeker met je eens dat zodra er ergens een etiketje biologisch, glutenvrij, veganistisch, of wat ook opgeplakt wordt, dan opeens is het 4 tot 10 keer zo duur ..... :shock: (terwijl dat gezien de productiekosten inderdaad niet hoeft).
Maar om weer even richting topic te gaan: als je puur kijkt naar veganistisch dan hoeft het dus niet perse duur te zijn

rik23

Bericht door rik23 »

Tot ongeveer 2 jaar geleden had honig doosjes maismacaroni voor 1 euro.

Eten buiten de deur, reizen, uitgaan, bio snacks, nieuwe kleren en vuurwerk kopen doe ik weinig of zelden en mobiele telefoon, ipod of een bedrukt papier abonnement heb ik niet terwijl ik het best kan betalen. :)

Die avatar komt over een paar jaar nog wel op tv. Dan neem ik het wel op net als de pirates of the caribean. :)

Annikka-Ayla

Een jaar of wat geleden vertelde ik mijn buurmeisje die coeliakie heeft van die maismacaroni van Honig. Helaas kon ze die niet eten omdat het gemaakt/ingepakt wordt in een ruimte waar ook gewerkt wordt met glutenhoudende producten.

Ik heb Avatar in de bioscoop gezien. Was echt een hele ervaring met het 3d effect. Ik ga zelden naar de bioscoop, maar deze vond ik het wel waard.
De film die nog gemaakt gaat worden over de Hobbits lijkt me ook wel iets om voor naar de bios te gaan.

Eagle

Bericht door Eagle »

Ik was tot nu toe in 2010 ongeveer € 80 kwijt per week aan eten en drinken (koffie en sojamelk; thee had ik nog een voorraadje). Ik eet voor twee en eet behalve wat noten en fruit niets buiten de maaltijden om. Ongeveer 60% was biologisch.

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti »

nee veganisme is niet duur.
het gemiddelde ligt hier op 50 euro per week dat is alles inclusief kwa boodschappen.
soms zitten we er zelfs onder ...
we zijn met zijn tweeen.

maar natuurlijk scheel het als je veel zelf maakt of heel bewust je geld WEL uitgeeft aan bepaalde produkten en juist NIET aan andere.
gemaksvoedsel bijv vind je hier niet of nauwelijks.

wie klaagt dat bio groenten zo duur zijn: al aan een moestuintje gedacht? hoeft niet groot te zijn, zo'n vierkante meter per persoon gemiddeld.

Fruitig

Bericht door Fruitig »

Als je de ruimte hebt voor een moestuintje kan het interessant zijn.

Wil je gezond eten dan is dit duur. De overheid wil blijkbaar wel subsidie geven(vlees/melk door Europese subsidies aan boeren waardoor de burger goedkoop aan zijn stukje vlees of vis kan komen) aan ongezond voedsel en aan de andere kant loopt ze te klagen dat de ziektekosten veel te veel oplopen. Behoorlijk krom.

Verstrek subsidie aan biologische producten en stimuleer dit!
vegan with an edge!

Happyanita
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Happyanita »

Hey,

Mijn man eet vlees en het vlees is meestal het hoogste bedrag op onze kassabon. Dus ik betwijfel dat vegan eten duurder is. En wat maakt het uit als het wel zo is? Tellen principes niet meer als het geld kost?

Maar goed terug naar de vraag: We geven met z'n tweeën zo'n 200 euro per maand uit, voor dus ook een deel niet veganfood, soms iets meer.
Daar zitten dan ook wat dingen als wc-papier en afwasmiddel bij, maar geen verzorgingsproducten enzo. Daarvan is een ongeveer 1/3 deel biologisch.
Wij letten niet echt op aanbiedingen en dergelijke. Ik wil niet een groot deel van m;n vrij tijd besteden aan supermarkten aflopen, maar wanneer het nodig zou zijn kan het dus nog wel wat goedkoper.
Ik eet 2 keer in de week kant-en-klare burgers.

Groeten, anita

jojo

Bericht door jojo »

Tot voor kort moesten wij met ons vieren rondkomen van €70,- per week en dat is inclusief honde en kattevoer, schoonmaakmiddelen, tandpasta, kleding enz. Dit was dus echt NIET te doen!! Ik werd wel heel inventief in wat ik waar vandaan hield; het hield ook in dat ik heel wat uurtjes per week kwijt was aan het boodschappen doen, waar ik het zo goedkoop mogelijk vandaan kon halen. Af en toe ging ik er flink overheen, doordat er ineens 2 kinderen waren met kapotte schoenen.... Nu hebben we meer geld gelukkig:
€100,- per week en ruimte om soms even in te slaan bij een of andere supermarkt. Het is nog steeds uitkijken geblazen en goed opletten, maar de erge stress van toen is gelukkig over. Gelukkig zit ik bij 't VoKo
en kan ik dus veel goedkoper dan in een biowinkel mijn biospullen kopen, scheelt heel veel geld. Kleding is veel 2ehands, we eten veel tahoetjes, haast nooit kant en klaar pakjes, niet voorgesneden, zo veel mogelijk seizoensgericht en uit Nederland (groente/fruit), niet uit eten of naar de kroeg of andere dingen wat veel geld kost. Ik hou van lekker eten en probeer zo veel mogelijk biologisch te eten; als we iets meer geld te besteden hebben, gaat dat ook op aan eten (koop ik nog meer biologisch) en niet aan bv. kleren of uitgaan. Helaas lukt het niet om alles biologisch te kopen. Ik hou erg van een wijntje, maar dat koop ik alleen in het weekend en dan hebben we ook wel vaak lekkers zoals sjips en sjokolade.

Plaats reactie