Hoofdluis

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Re: Hoe strikt zijn de forummers?

Bericht door Rick »

Vegantastic schreef:
Annikka-Ayla schreef:Voor muggen ben ik niet lief, die worden doodgeslagen of met een elektrische vliegenmepper om zeep geholpen. Ik kijk wel altijd of ze ook echt dood zijn, ik wil niet dat ze onnodig lijden. Spinnen, wespen enzo zet ik weer buiten.
Maar is dat niet een beetje tegenstrijdig? Je wilt niet dat ze onnodig lijden, maar doodt ze wel?
Kan je dan niet beter een beleid toepassen dat je in ieder geval probeert ze buiten te zetten voordat je uberhaupt de keuze maakt ze te doden?
Volgens mij is het niet heel gek om doden en lijden van elkaar te scheiden. Zo kun je denk ik best doodgaan zonder daar lijden van te ondervinden.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Rick schreef:
Vegantastic schreef:
Annikka-Ayla schreef:Voor muggen ben ik niet lief, die worden doodgeslagen of met een elektrische vliegenmepper om zeep geholpen. Ik kijk wel altijd of ze ook echt dood zijn, ik wil niet dat ze onnodig lijden. Spinnen, wespen enzo zet ik weer buiten.
Maar is dat niet een beetje tegenstrijdig? Je wilt niet dat ze onnodig lijden, maar doodt ze wel?
Kan je dan niet beter een beleid toepassen dat je in ieder geval probeert ze buiten te zetten voordat je uberhaupt de keuze maakt ze te doden?
Volgens mij is het niet heel gek om doden en lijden van elkaar te scheiden. Zo kun je denk ik best doodgaan zonder daar lijden van te ondervinden.
Het gaat me om dat na het meppen gekeken wordt of ze echt dood zijn, om ze niet te laten lijden.
Dus daar maakte ik uit op dat er wel redelijke waarde wordt toegekend aan het diertje, en dan lijkt me toch logischer dat ook, naast die spinnen,wespen e.d. je toch ook wel een mug buiten kan zetten.. dus iig eerst voorkomen dat je moet doden ipv direct meppen.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Framboos schreef:
Jasmijn schreef:Hoe erg is het eigenlijk als je luizen hebt? Kan je er ook dood aan gaan of is het 'slechts' wat irritante jeuk?
Ah, jij hebt nooit luizen gehad concludeer ik hieruit?
Als kind wel geloof ik, maar er staat me niet veel meer van bij.

Jasmijn schreef:
Als je je haar niet te vaak wast en niet al te hygienisch doet, komen de luizen minder snel.
Truus schreef:Sorry, dit slaat echt nergens op.
Dit slaat wel ergens op. Luizen houden erg van schoon haar/een schone hoofdhuid, maar het kan bij iedereen voorkomen.

Jasmijn schreef:
Ik denk dat het het belangrijkste is om de focus te leggen op voorkómen.
Rick schreef:Ja, dat lijkt me logisch. En dan waarschijnlijk in de eerste plaats vanwege de jeuk, en niet vanwege het behoud van het leven van luizen.
Allebei.

Karmijn is van een dood diertje. Honing is diefstal van de bij (zeer sociaal dier).
Vind het niet lief om daaraan mee te werken.

Voor muggen en luizen en wespen etc. zou ik eerst de preventiemethoden gebruiken, wat Alex ook al zegt. Horrengaas, klamboe, buiten zetten, verleiden met lekkere dingetjes die je elders neer zet, geurtjes branden...etc.
Truus

Bericht door Truus »

Jasmijn schreef: Luizen houden erg van schoon haar/een schone hoofdhuid.
Dit is propaganda bedoeld om mensen met luizen te beschermen tegen de beschuldiging dat ze vies zijn, en te bestrijden dat mensen denken dat als ze hun haar wassen ze geen luizen kunnen krijgen. Er is helemaal niets dat aantoont dat luizen een voorkeur hebben voor schoon haar.
jet
Moderator

Bericht door jet »

Luizen houden van een specifieke temperatuur:
Indien een gastheer koorts heeft, zullen de luizen het lichaam verlaten en ook als de dood bij de gastheer intreed gaan de luizen op zoek naar een warme plek.

wikipedia beweert verder nog:
Bestrijding geschiedt door door uitkammen met een netenkam, eventueel in combinatie met insecticiden. Het vaker wassen van de haren werkt alleen maar contraproductief: de hoofdluis zit juist het liefst in schoon, gewassen haar.
waarmee ik niet wil zeggen dat het geen 'propaganda' kan zijn..... <= maar het nadeel van propaganda is dat het hardnekkig rond blijft zwerven....

overigens:
Cure through physical removal alone has demonstrated a 38 percent cure rate in one study.12 Head shaving is also effective.
het resultaat komt uit een studie waarbij malathion (eoa insecticide) tegen alleen kammen getest werd.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik krijg kriebels in mijn haar van dit topic :)
Wen

Bericht door Wen »

iek, ik ook :D
rik23

Bericht door rik23 »

Veganistic zij: Ik krijg kriebels in mijn haar van dit topic :) En dan komen er over een paar maanden de vliegende dames(beter bekend als steek of kut-muggen) die je maar niet kan overtuigen van veganisme...

Ik heb er vorig jaar een aantal van vermoord :( Elke keer als ik ze wegblies kwamen ze weer terug.
Die beestjes lijken over hun citroenfobie heen gekomen te zijn.

Als je gestoken bent moet je maar denken: gelukkig geven de steek muggen hier geen malaria door.
Truus

Bericht door Truus »

jet schreef:
Indien een gastheer koorts heeft, zullen de luizen het lichaam verlaten en ook als de dood bij de gastheer intreed
Lijkt me nogal een drastische manier om van luizen af te komen.
jet schreef:
het resultaat komt uit een studie waarbij malathion (eoa insecticide) tegen alleen kammen getest werd.
Laat me raden: gefinancierd door de producent van malathion?

Valt me tegen van wikipedia. Die geeft meestal meer nuance.
jet
Moderator

Re: Hoofdluis

Bericht door jet »

och, waarom niet?
Heb van de zomer ook al mn haar eraf gehaald, en behalve dat ik het heel koud vond viel het me eigenlijk wel mee. Heb nu weer een volle bos :mrgreen:

dit is de plek waar de info vandaan kwam. En het onderzoek zelf kan ik op dit moment nog even niet bij, maar ik zoek het even voor je op als je dat wil (is mijn nieuwsgierigheid ook bevredigd, want ik wil ook wel weten of malathion het steunt)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Om nog even op muggen doodmeppen terug te komen. Het is al een hele toer om ze te vinden en om ze te vangen en als ik dan het raam openzet of deur opendoe om er eentje buiten te zetten, komt de volgende lading naar binnen vliegen. Dus tot zover mijn dierlievendheid tov muggen. Ben allergisch voor muggensteken, dus moet bij deze ook om mezelf denken. Ik loop zo weken met een bult en met een beetje 'mazzel' is ie ontstoken.
We hebben wel bij alle ramen horren, dat scheelt al een hoop muggen.
Truus

Bericht door Truus »

jet schreef:dit is de plek waar de info vandaan kwam.
Dit vind ik een vrij informatief en genuanceerd artikel. Het beveelt niet een bepaald middel aan, en erkent dat luis ook zonder gif bestreden kan worden. Van een vertegenwoordiger van de medische industrie kun je niet beter verwachten dan dit.
lena

Bericht door lena »

De officiele aanbevelingen tegenwoordig zijn ook vooral kammen (zie rivm). Er zijn nu ook veel betere luizenkammen op de markt, zoals de Assy.
jet
Moderator

Bericht door jet »

Van een vertegenwoordiger van de medische industrie kun je niet beter verwachten dan dit.
het is een artikel uit een journal voor huisartsen. Huisartsen worden overigens regelmatig wel 'gesponsord' door pharmaceutische industrie, maar dat even terzijde..... :mrgreen:

Hieronder een korte samenvatting door mij vertaald van het artikel 'Comparison of wet combing with malathion for treatment of headlice in the UK: a pragmatic randomised controlled trial' door R J Roberts, D Casey, D A Morgan, M Petrovic uit de Lancet van THE LANCET • Vol 356 • August 12, 2000

Omdat men bezorgd is over de effectiviteit en giftigheid van lotions om hoofdluis te verwijderen promoot men de ouderwetse methodes van kammen door nat haar met een netenkam. Deze methode wordt in het artikel vergeleken met het middel malathion

Hiertoe hebben ze schoolkinderen uit het Verenigd Koninkrijk gecheckt op hoofdluis. Ouders moesten aangeven of ze mee wilden doen aan een 2 weken durende test.
Uit de test 'genazen' 12 van de 32 (38%) kinderen die de ouderwetse methode hadden gebruikt. Van de kinderen die malathion gebruikten waren er 31 van de 40 hoofdluis vrij (78%).
. Children assigned bug-busting were 2·8 (95% CI 1·5–5·2) times more likely than those assigned malathion to have lice at the end of treatment (p=0·0006).

Officieel mag ik niks quoten uit het artikel, maar deze zin snap ik niet helemaal (althans, de getallen (2·8 CI 1·5–5·2)niet, de rest wel uiteraard, dus vandaar dat ik deze zin letterlijk quote).
De conclusie van het onderzoek luidt dat Malathion dubbel zo effectief is als kammen. Bovendien is het promoten van nat kammen met een netenkam in een gewone omgeving ongepast aldus de onderzoekers.
UIteraard hebben de onderzoekers nog aanbevelingen voor verder onderzoek (een deel van de onderzochte kinderen deed niet volledig mee aan het onderzoek, de volgende onderzoeken zouden pragmatischer moeten worden aangepakt, men moet voorkomen dat mensen onder verkeerde voorwendselen gestimuleerd worden mee te doen, en er moet representatievere groepen kinderen onderzocht worden)
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Erik van Zomeren schreef: Ik heb wel eens gehoord dat tea tree olie in je haar smeren en dan met een badmuts of een afgesloten stuk plastic eroverheen de zaak laten broeien ook zou moeten helpen. Maar of dat waar is?
Mijn moeder waste onze haren met teatree olie als er een hoofdluizenplaag was op school. Of het alleen ter preventie was of ook als wij ze zelf hadden, weet ik niet meer. Badmuts of plastic erover kan ik mij niet herinneren, ik geloof niet dat ze dat bij ons deed.
Claudia

Bericht door Claudia »

Ik heb vorig jaar luizen gehad, en vond het wel even moeilijk om te bepalen wat ik daar nu weer mee aan moest..... :? Uiteindelijk werd ik er zo gek van dat ik toch maar besloten heb dat het beter was ze om zeep te helpen. Heb ik niet gedaan met chemische troep, maar met een natuurlijkere variant van alle methodes die je bij de drogist kunt vinden -- die komen vaak neer op doden/verzuipen en dan op de één of andere manier verwijderen. Nou kun je dan eerst dure olie-achtige kledder kopen die je dan een halve dag in je haar moet laten zitten om ze idd te verzuipen en vervolgens ze er met net zo'n dure shampoo uitwassen, maar dat zag ik toch niet zitten want nog afgezien van de prijs en de chemicaliën heb ik nog geen producten kunnen vinden waarvan ik zeker was dat ze niet op dieren getest zijn. Zou ook niet logisch zijn als het een product is om diertjes mee te doden, dat zo'n bedrijf zich dan wel zorgen maakt over het welzijn van proefdieren.
Dus ik heb na wat google-werk om alternatieven te vinden in plaats daarvan een grote fles olijfolie gepakt (heb erg lang haar), mijn hele bos daarmee doordrenkt en dat zo'n 12 uur laten zitten (in het weekend gedaan dus :P ), dat eruit gewassen met mijn gebruikelijke shampoo, toen de hele zooi doordrenkt met azijn, dat nog een paar uur laten zitten en toen eruit gewassen, et voilà :mrgreen: Voelde me wel een béétje schuldig, want ja, je doodt toch nog steeds dieren, maar na enkele maanden (ja echt waar) er mee rondgelopen te hebben en hele nachten niet te slapen van de jeuk, kon ik toch echt geen andere oplossing meer verzinnen :? En je kunt het ook gewoon niet maken tegenover andere mensen, vind ik.
En verder natuurlijk kleren e.d. goed gewassen, nieuwe borstel gekocht, en de spullen die niet te wassen waren een tijdje in een vuilniszak in de vriezer gelegd.
Wen

Bericht door Wen »

Leuk dat iedereen hier zelfs begaan is met insekten. Ik vind ze persoonlijk niet hetzelfde als zoogdieren , vogels enzo, maar ik probeer ze ook op insektvriendelijke manieren te bestrijden: buitenzetten en voorkomen.
Maar als we er last van hebben vind ik het perfect aanvaardbaar om ze te doden. Als ik zie hoeveel last kippen bv hebben van luizen, dan vind ik het toch veel belangrijker om de kippen te helpen dan om de luizen te sparen. Elke zomer worden mijn kippen en katten behandeld. Niet leuk, maar wel nodig :(
Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren »

Wen schreef:Maar als we er last van hebben vind ik het perfect aanvaardbaar om ze te doden.
Inderdaad. Trachten wezens hun recht op leven te gunnen wil niet zeggen dat je jezelf of dieren op moet laten vreten door parasieten. Zelfverdediging of verdediging van dieren die daar last van hebben is dan geoorloofd. Als die zelfverdediging lukt zonder de parasiet te doden is dat prima, maar in de praktijk is dat vaak niet mogelijk. Veganisme houdt óók in dat je alleen datgene doet dat praktisch haalbaar is.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !
Ananas

Bericht door Ananas »

Over muggen gesproken, ik word nooit gestoken...
Er zat eens een mug in mijn kamer, ik hoorde hem elke nacht zoemen en na een week ging die steeds zwakker zoemen. Toch ging die niet weg en na 2 weken was ie dood (i suppose, of dan toch weg).

Kortom, kan je ook iets doen waardoor muggen je onaantrekkelijk vinden? Ik weet niet waar het door komt namelijk. Als ik naast iemand in een tent slaap kan diegene helemaal lekgestoken zijn... ik heb niets. Ben wel benieuwd waardoor het komt. Misschien veel knoflook eten ofzo :mrgreen: of de bloedgroep.
Wen

Bericht door Wen »

Idd, sommige mensen vinden muggen lekker en andere niet. Ik weet ook niet hoe het komt.
Plaats reactie