Hoofdluis

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
JesseL
Leefwijze: veganist

Hoofdluis

Bericht door JesseL »

Over de topic vraag gesproken, wat is jullie opvatting over hoofdluis? Traditioneel is het komende week (na de voorjaarsvakantie) luizen week op de scholen.
Dit jaar moeten ze gevangen worden en opgestuurd naar het RIVM voor onderzoek.
Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Re: Hoe strikt zijn de forummers?

Bericht door Erik van Zomeren »

JesseL schreef:Over de topic vraag gesproken, wat is jullie opvatting over hoofdluis?
Gewoon vermoorden, en er geen nacht minder om slapen.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !
Truus

Bericht door Truus »

Erik van Zomeren schreef:Gewoon vermoorden, en er geen nacht minder om slapen.
Hi hi.

Ik had het verkeerd begrepen. Ik dacht dat JesseL bedoelde het eten van hoofdluis. Archeologen hebben namelijk vastgesteld aan de hand van de maaginhoud van gevonden mensenresten dat dit vroeger niet ongewoon was.

Toen mijn gezin in omstandigheden leefde waar een hoofdluisinfestatie waarschijnlijk was, gebruikte ik dagelijks de netenkam. Zo werden eventueel op onze hoofden overgestapte luizen verwijderd voordat ze de kans kregen zich voort te planten. Dat ze daarvan dood gingen, omdat die luizen niet kunnen leven behalve op de menselijke schedel, maakte ik me niet druk om.

De (sluik)propaganda die op scholen wordt uitgedeeld voor gifmiddelen om op de hoofden van kinderen te smeren ging bij mij linea recta naar de prullenbak.
Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren »

Truus schreef:Toen mijn gezin in omstandigheden leefde waar een hoofdluisinfestatie waarschijnlijk was, gebruikte ik dagelijks de netenkam.
De netenkam is inderdaad veel beter dan al die gifzooi. Ik heb wel eens gehoord dat tea tree olie in je haar smeren en dan met een badmuts of een afgesloten stuk plastic eroverheen de zaak laten broeien ook zou moeten helpen. Maar of dat waar is?
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !
Ananas

Bericht door Ananas »

Ik vind dat je dieren als luizen en vlooien moet kunnen uitroeien.

Toen ik mijn kat kreeg had ze vlooien en ik heb haar behandeld met een anti-vlooienmiddel dat de arts aanraadde. Vervolgens werd ik zelf steeds gebeten omdat de beestjes in mijn bed waren gaan wonen. Dat gaat over mijn grens heen (vlooienbeten jeuken als de neten!) en toen heb ik een gifspray gekocht en vlooienbandjes in de stofzuiger, want alles op 60 graden wassen hielp niet omdat het matras en de bank niet in de wasmachine passen.
JesseL

Bericht door JesseL »

Toch denk ik dat, als je al onderscheid maakt tussen soorten dieren, je toch niet echt onderscheid kan maken tussen insecten. Waarom een mug of wesp niet doodslaan en luizen en vlooien wel uitroeien? Die hebben toch een vergelijkbaar zenuwstelsel en waarschijnlijk ook zelfde soort bewustzijn...

Oke, ik zal die luizen wel uitroeien, aangezien anders mijn kind er op aangekeken wordt en zelfs van school geweigerd kan worden (terecht, want dan blijft ze andere kinderen besmetten). Gelukkig zijn er nog gene tekenen van besmetting en hebben ze tegenwoordig van die luizencapes over de jassen.

Maar toch ben ik verbaasd met de reacties tot nu toe, aangezien het in het muggen topic toch heel anders leek te gaan.
Ananas

Bericht door Ananas »

Muggen, wespen, e.d. kan je allemaal buiten zetten. Met vlooien is het mij niet gelukt, luizen heb ik geen ervaring mee maar het lijkt me idem dito.

Overigens denk ik ook dat insecten enkel een 'pijnprikkel' kunnen waarnemen en geen pijn, omdat ze geen centraal zenuwstelsel hebben. Maar dat zou ik niet als excuus gebruiken omdat ik niet weet hoe het is om insect te zijn.
Truus

Bericht door Truus »

JesseL schreef:Waarom een mug of wesp niet doodslaan en luizen en vlooien wel uitroeien?
En darmwormen?
Wen

Bericht door Wen »

Ik trek voor mezelf de grens bij insekten. Je kan toch niet met luizen of teken gaan rondlopen.
Wel vind ik dat ik moet proberen om zo veel mogelijk toch te trachten om insekten op vriendelijke manieren te verjagen bv buitenzetten.
Maar als het niet mogelijk is vind ik pesticiden enzo verantwoord. Als veganist kan je ook maar proberen om insekten zo veel mogelijk te sparen, echt dode insekten helemaal voorkomen is toch niet mogelijk.
Voor mij is er toch ook een groot verschil tussen vogels, zoogdieren,... en insekten. Maar dat moet iedereen voor zichzelf beslissen.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Hoe erg is het eigenlijk als je luizen hebt? Kan je er ook dood aan gaan of is het 'slechts' wat irritante jeuk?

Ik denk dat het het belangrijkste is om de focus te leggen op voorkómen. Als je je haar niet te vaak wast en niet al te hygienisch doet, komen de luizen minder snel. Op school wordt het al moeilijker *krabt zich spontaan op het hoofd*. Op scholen zitten de leerlingen vaak met teveel op een kluitje en jasje aan jasje, sowieso fijn voor luizen en ziektekiemen. Dus moet er eigenlijk wat aan het systeem gedaan worden.
Maarja.
Framboos

Bericht door Framboos »

Jasmijn schreef:Hoe erg is het eigenlijk als je luizen hebt? Kan je er ook dood aan gaan of is het 'slechts' wat irritante jeuk?
Ah, jij hebt nooit luizen gehad concludeer ik hieruit?
Truus

Bericht door Truus »

Jasmijn schreef:Kan je er ook dood aan gaan
Nee, van hoofdluis krijg je geen typhus of zo, hoogstens ga je dood aan schaamte.
Jasmijn schreef:Als je je haar niet te vaak wast en niet al te hygienisch doet, komen de luizen minder snel.
Sorry, dit slaat echt nergens op. Luizen bestonden al lang voor shampoo. Voorkomen kan alleen door dagelijks te kammen met de netenkam. En je kinderen niet naar school te sturen, maar helaas, dat mag niet in NL.
Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Jasmijn schreef: Ik denk dat het het belangrijkste is om de focus te leggen op voorkómen.

Ja, dat lijkt me logisch. En dan waarschijnlijk in de eerste plaats vanwege de jeuk, en niet vanwege het behoud van het leven van luizen.

Met insecten weet ik het sowieso niet zo. Honing en karmijn zijn van die producten waarvoor ik eigenlijk geen zinnig argument weet waarom ik het niet zou gebruiken. Ik geef die insect-gerelateerde producten maar het voordeel van de twijfel en gebruik ze daarom niet.
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Een van mijn zoons heeft toen ie al op het vmbo zat hoofdluis gekregen. Man, wat een werk.
Alle jassen van de kapstok uitwassen of in de vriezer. Beddengoed op hoge temperatuur uitwassen.
Ik wilde geen zwaar giftig goedje in zijn haar smeren. Ben niet zo voor gif en zoonlief heeft soms astma-aanvallen. Ik heb toen iets gekocht op basis van siliconen. Volgens mij kan het net zo goed met slaolie. Dat in zijn haar gedaan en dat moest een nacht trekken.
Elke middag moest hij zijn haar wassen en er cremespoeling in doen. Dan zitten en met een luizenkam heel precies het haar doorkammen. Gelukkig had hij twee winterjassen. Elke dag deed hij zijn winterjas in een vuilniszak in de vriezer om evt luizen te doden.
Het werkte goed en hij was er in een paar weken vanaf.

Voor muggen ben ik niet lief, die worden doodgeslagen of met een elektrische vliegenmepper om zeep geholpen. Ik kijk wel altijd of ze ook echt dood zijn, ik wil niet dat ze onnodig lijden. Spinnen, wespen enzo zet ik weer buiten.
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik gebruik af en toe honing, alleen de biologische. Veel bijenvolken sterven uit oa door varaomijt en door bestrijdingsmiddelen. Biologische bijen zijn daar beter tegen bestand. We hebben bijen nodig voor onze voedselvoorziening ivm bevruchten van oa fruit. Maar ik blijf het een beetje een lastige kwestie vinden.
Truus

Bericht door Truus »

Rick schreef:Honing en karmijn zijn van die producten waarvoor ik eigenlijk geen zinnig argument weet waarom ik het niet zou gebruiken.
Gewoon, omdat je er vies van bent? Je eet toch ook geen hoofdluis of kakkerlakken?
Truus

Bericht door Truus »

Annikka-Ayla schreef:Alle jassen van de kapstok uitwassen of in de vriezer. Beddengoed op hoge temperatuur uitwassen.
Zonde van de moeite. Hoofdluis kan niet overleven wanneer het van het hoofd verwijderd wordt. Zo'n luisje moet snel uit de neet kruipen want anders is het door haargroei te ver verwijderd van de hoofdhuid en gaat het dood. Van daar de Engelse uitdrukking "nitpicking", hetgeen betekent zinloos bezig zijn, want de neten (eierschillen) zijn leeg.

Alleen kledingluizen, een heel ander soort luis dat b.v. veelvuldig voorkwam tijdens WWI in de barakken van soldaten en WWII in de concentratiekampen leven in textiel. Die voeden zich nl niet alleen met bloed maar ook met huidschilvers die in ongewassen kleren zitten. Dat soort luizen zijn uitgeroeid, i.i.g. in Europa, en hoef je niet meer te vrezen.
Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Truus schreef:
Rick schreef:Honing en karmijn zijn van die producten waarvoor ik eigenlijk geen zinnig argument weet waarom ik het niet zou gebruiken.
Gewoon, omdat je er vies van bent? Je eet toch ook geen hoofdluis of kakkerlakken?
Veganisme is voor mij het resultaat van ethische principes. Je kunt honing nog zo goor laten lijken door het braaksel van bijen te noemen bijv. maar dat is voor mij geen reden om het niet te eten.
JesseL

Bericht door JesseL »

Bij honing eet je inderdaad geen bij zelf. Bij karmijn wel, daarbij eet je geplette luizen en hun "bloed" kleurt het eten rood. Daarom heb ik minder moeite c.q. afkeer van honing dan karmijn.
Op zich lukt het me nog wel om honing ook te laten staan, aangezien het nou niet echt overal in zit of zo, maar ik vind de alternatieven als ahorn of agave siroop toch echt nog veel te duur. Ahorn is gewoon een soort vloeibaar goud...
Maar de prijs van het alternatief vind ik ook weer geen reden om dan maar dierlijke dingen te nemen, dus vandaar dat ik het voorlopig maar gewoon zonder geen één van die producten doe.

Maar goed, luizen gaan er aan als het nodig is. Overigens zilvervisjes ook. Die dingen zijn echt heel vies, brengen ziektes over, vreten je eten, textiel en boeken aan. Deze overleven tegenwoordig ook buiten, want ze zitten gewoon vrolijk in onze schuur als het vriest. Buiten zetten heeft dus geen zijn, want ze zijn ook zo weer binnen, ze passen door kieren van 1 mm.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Annikka-Ayla schreef:Voor muggen ben ik niet lief, die worden doodgeslagen of met een elektrische vliegenmepper om zeep geholpen. Ik kijk wel altijd of ze ook echt dood zijn, ik wil niet dat ze onnodig lijden. Spinnen, wespen enzo zet ik weer buiten.
Maar is dat niet een beetje tegenstrijdig? Je wilt niet dat ze onnodig lijden, maar doodt ze wel?
Kan je dan niet beter een beleid toepassen dat je in ieder geval probeert ze buiten te zetten voordat je uberhaupt de keuze maakt ze te doden?
Plaats reactie