Hoe strikt zijn de forummers?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Wen

Re: Hoe strikt zijn de forummers?

Bericht door Wen » zo jan 17, 2010 13:55

Gewoon een dom excuus om niet verder na te moeten denken over wat ze aanrichten met hun vleesconsumptie

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet » zo jan 17, 2010 15:51

...en hoe je ook uitlegt dat veganisme niet 'moeilijk' is, mensen blijven volharden in het moeilijk, moeilijk, moeilijk, en dus ben je dan uitgeluld....
Heb wel eens erachteraan gevraagd of dat hun enige excuus was om geen vega(n) te worden, omdat ik ze dan eigenlijk lui en egoistisch vond..... :mrgreen: Dan komen er opeens wel wat tongen los! 'ja maar zo moet je het niet bekijken!' oh nee? hoe dan wel?
Kennissen van me die met zo'n makkelijke 'dat zou ik nooit kunnen' aankomen die kunnen rekenen op een opmerking terug. Mensen die ik niet ken die leg ik gewoon uit dat het lang zo moeilijk niet is als men denkt, en wat het nou eigenlijk inhoudt, of waarvoor ik het doe.... Meestal blijft men dan bij het standpunt dat ze carnivoor blijven (alsof ik een prediker ben die hun wil overhalen tot mijn 'geloof'), maar begrijpt men mij wel beter. En heel vaak blijkt later dat ze wel meer over bepaalde dingen (gebruik van leer of noem maar op) nadenken en opeens heb ik dan stiekem toch bereikt wat ik wilde... :mrgreen: (niet helemaal natuurlijk, want het liefst zou ik ze wel als veganist zien, maar toch....)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Framboos

Bericht door Framboos » zo jan 17, 2010 16:00

Hebben jullie zelf dan nooit gezegd dat je dat nooit zou kunnen? Ik zeg dat heel vaak eigenlijk.

Ik dacht dat ik nooit zonder ijs zou kunnen. (En daarmee bedoel ik melk-ijs, Ben&Jerry's enzo.)
Ik dacht dat ik nooit zonder koekjes en dropjes zou kunnen. (Wist niet dat daar wel oplossingen voor waren.)

Ik dacht ook dat ik nooit geen chips zou kunnen eten als het voor mijn neus stond (heel 2009? Geen chipje aangeraakt. Ha! Suck on that, potato!).
Ik dacht ook dat ik nooit, nooit in mijn leven langer dan 5 minuten achter elkaar zou kunnen hardlopen (joggen, zelfs).

Oftewel, volgens mij bedenkt iedereen wel ergens excuses voor, maar dat betekent niet dat je er niet over nadenkt, of dat het je aan het denken zet. Just not ready.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jan 17, 2010 16:08

ghehe, natuurlijk heb ik wel eens gezegd dat ik 'iets' niet zou kunnen, maar niet bij veganisme.
Gelijk heb je overigens wel inderdaad :mrgreen:
Ik dacht dat ik het niet 24 uur vol zou kunnen houden om niet te eten..... Maar daarom probeerde ik het juist. En hoe harder mensen riepen dat het stom was, hoe meer ik wilde volhouden :grin:

Maar de opmerking 'dat zou ik nooit kunnen' is -volgens mij- vaak ook meer dat mensen niet precies weten wat het inhoudt (er heerst een standaard vooroordeel over veganisme, toch?), en dat vertel ik hen dan graag ;-) Misschien dat ik ze dan aan het denk zet, of dat ze er al over aan het denken waren, maar inderdaad nog niet klaar voor zijn....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo jan 17, 2010 18:31

Ik vind het niet altijd meevallen en dat zeg ik ook. En ik zeg er achteraan dat het wel heel goed voelt dat er voor mijn eten geen dieren doodhoeven, dat ik heerlijk eet en dat ik niet bang hoef te zijn dat ik snel te zwaar word.
Voor mij eten is gewoon wat ingewikkeld; vegan, en voor de rest zonder tarwe, rogge, geraffineerde suiker, e-nummers, zonder alcohol en geen gefrituurd of te vet voedsel.
Dus maak ik heel veel zelf. Thuis is het niet ingewikkeld, maar in winkels of als ik ergens heen ga vind ik het wel lastig.

JesseL

Bericht door JesseL » zo jan 17, 2010 20:36

De meesten die ik tegen kom (familie) stellen dat mensen vleeseters zijn en we daarom vlees horen te eten. En dat je als vegetariër/veganist dus iets tekort zou komen. Mijn schoonmoeder wist zelfs te vertellen dat het nuttige van soja toch ook wel heel erg slecht voor de wereld was (milieu, regenwoudenkap etc). Als je dan probeert uit te leggen dat het vooral de veeteelt is die de grootste afnemers van foute soja zijn en juist de soja die wij eten uit gecontroleerde teelt komt, dan kijken ze je alleen een beetje aan met zoiets van "het zal wel".

Zolang mensen zo dom en onwetend zijn zal het sowieso heel moeilijk worden mensen te bekeren. Dan kan je wel het gaan uitleggen, maar geloven ze je toch niet zomaar op je woord. Pas als het journaal en de kranten en alle praatprogramma's etc etc iedere dag opnieuw zouden stellen dat veganisme beter is, pas dan zou je zulke "oudere en vastgeroestere" mensen kunnen bekeren...

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » ma jan 18, 2010 8:37

Ja, die reactie wat betreft soja komt me erg bekend voor.
Ik denk dat het pas echt gaat veranderen als de voedselprijzen in de toekomst erg zullen gaan stijgen. Er is gewoon niet voldoende voedsel als de meeste mensen zoveel dierlijke producten blijven consumeren.

Ik heb het idee dat ik nog het meeste bereik via mijn kinderen. Ze eten wel dierlijke producten, maar vinden het niet vanzelfsprekend en willen het ook niet elke dag. Helemaal vegan eten willen niet.
In de praktijk betekent dit dat ze dus meestal vegan eten en ze vinden het erg lekker. Als er vrienden/vriendinnen mee eten, maak ik ook steeds vaker iets vegan en dat wordt gewaardeerd. Jongeren staan toch meer open voor nieuwe ideeën en idealen. Er wordt iig regelmatig op school van jongste zoon gesproken over een moeder die vegan eet en zelf brood, koekjes bak enzo. Dat vinden ze wel leuk al zijn er tot nu toe nog geen vegetariërs of veganisten bijgekomen voor zover ik weet. Ben al blij dat er over nagedacht wordt.

rik23

Bericht door rik23 » do jan 21, 2010 23:51

Ik wist niet eens dat een aantal van jullie met fabrikanten bellen om te vagen of bijvoorbeeld dat aroma wel plantaardig is
en geen mest op de akker willen omdat daar vee voor nodig is. Gewoom prachtig.
http://www.veganisme.org/phpBB3/posting ... f=7&t=6402#" target="_blank

Zelf zie ik veganisme als een compleet herbivoor dieet.
ingredientenlijstjes lezen dus!
Met non-food zoals leren schoenen voel ik me wel hypocriet maar aan de andere kant wil ik ook geen kwalitatief goede dingen weg gooien.

vaak word ik aan mijn hoofd gezeurd met "eet of drink dat nou, er zit maat een heel klein beetje melk/boter/weipoeder/ei /honing/ghee in en daar kan je echt wel tegen". Of: "wat ben je moeilijk daar zal echt niet veel inzitten,hoor!".
En mijn vraag is: wat doen of zeggen jullie dan??? Als het bijvoorbeeld een lekkernij is dat iemand voor je gemaakt heeft?

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » vr jan 22, 2010 2:29

hai rik

ja soms is het best lastig (zelf nu 3 mnd bezig) maar als je consequent wil zijn is het enige dat werkt, steeds etiketten lezen en zonodig mensen uitleggen wat het voor jou betekent, en eigenlijk moeten ze dat respekteren.
dus ja ook dat "kleine beetje" is voor jou belangrijk.
dus als die persoon dat nog niet wist, vriendelijk bedanken en zeggen waarom je dat niet meer eet.
met de juiste woorden moet het geen probleem zijn.
best moeilijk nog.
en sommigen zijn er doof voor helaas....

Brent

Bericht door Brent » vr jan 22, 2010 9:52

rik23 schreef:En mijn vraag is: wat doen of zeggen jullie dan??? Als het bijvoorbeeld een lekkernij is dat iemand voor je gemaakt heeft?
Dat hangt er vanaf waar precies er maar een klein beetje van inzit.
Is het vlees, vis, gelatine, etc., dan is dat bij mij een definitieve no-no.
Maar bij melk, wei, boter of tegenwoordig zelfs ei wil ik nog wel eens ja zeggen.

JesseL

Bericht door JesseL » vr jan 22, 2010 10:27

Ik zou eventueel inderdaad hooguit een kleine uitzondering maken voor melk, mits het een minieme, onherkenbare hoeveelheid is. Alhoewel ik me niet gauw een situatie kan voorstellen waarin ik dat nodig vind. Als iemand iets lekkers voor mij maakt, dan weet diegene ook dat ik veganist ben, dus waarom zou diegene er dan iets in doen wat ik niet wil? (tenzij het een E nummer of vitamine D3 is wat niet vegans niet weten)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr jan 22, 2010 14:47

rik23 schreef:En mijn vraag is: wat doen of zeggen jullie dan??? Als het bijvoorbeeld een lekkernij is dat iemand voor je gemaakt heeft?
In principe (vriendelijk) afwijzen, niet opeten, want ik ben veganist.

marjan

Bericht door marjan » do jan 28, 2010 8:15

rik23 schreef: vaak word ik aan mijn hoofd gezeurd met "eet of drink dat nou, er zit maat een heel klein beetje melk/boter/weipoeder/ei /honing/ghee in en daar kan je echt wel tegen". Of: "wat ben je moeilijk daar zal echt niet veel inzitten,hoor!".
En mijn vraag is: wat doen of zeggen jullie dan??? Als het bijvoorbeeld een lekkernij is dat iemand voor je gemaakt heeft?
Even los van of ik het nu heel erg vind om een minimale hoeveelheid van iets binnen te krijgen is het mijn ervaring dat het beter is om het niet te doen in zo'n geval. Je blijft dan namelijk duidelijker naar de buitenwereld. Als je nu iets niet weigert waar 0,1% ei in zit dan heb je best kans dat de volgende keer gevraagd wordt om iets te nemen waar 1 % ei in zit en dan blijf je er mee bezig waar je de grens moet leggen... Zo heb ik mijn moeder wel eens gekwetst door niet te willen eten van een appeltaart die op een klein beetje ei bovenop als glansmiddel na veganistisch was. Was echt niet leuk voor haar en ook niet zo voor de sfeer... Het gevolg is wel geweest dat ze nooit meer appeltaart met ei erop gemaakt heeft als ik zou komen of als ze er eentje mee zou brengen en dat ik nu altijd (al wel meer dan 10 jaar hebben we het dan over) appeltaart kan eten als ik bij mijn ouders ben... En mijn moeder er weer van geniet dat ze me kan verwennen met appeltaart :)

Lastiger vind ik het zelf als ik weet dat er een bijna veganistisch - of mogelijk helemaal veganistisch product maar waarvan ik het niet zeker weet - is wat weggegooid gaat worden als ik het niet op eet. Zo is het op mijn werk nog wel eens dat er maaltijden overblijven waar porties groente bij zitten waarvan ik niet weet of er al of niet een beetje boter over gedaan is. Ik weet dan dat het weggegooid wordt als ik het niet op eet. Dit in combinatie met mijn neiging om toch wel heel vaak op een dag groentes te eten maakt dat ik het dan nog wel eens neem. (En dat ik mijn cliënten zelfs stimuleer om de andere ingrediënten van overgebleven maaltijden ook maar op te eten want ik vind vlees helemaal niks maar vlees weggooien vind ik nog veel erger...Helemaal als ze dan even later ergens nog een gehaktbal of frikandel zouden gaan eten omdat ze nog trek hebben...)

jet
Moderator

Bericht door jet » do jan 28, 2010 9:20

goh, dit komt me heeeeel bekend voor.
Ben ook altijd bezig mensen aan te sporen om het overgebleven voedsel (en vooral vlees) op te eten. Neem het zelfs soms voor mijn vriend mee (die wel carnivorisch is). Op mn werk komen mensen al speciaal naar me toe naar afloop of ik de groenten (of iets anders) mee wil :mrgreen: (binnen een heleboel bedrijven wordt er helemaal niet over nagedacht, en alles zo de vuilnisbak in gemieterd :? ).

Ook het grenzen verhaal herken ik heel erg. Als ik dat uitleg aan mensen zie je ook dat ze er begrip voor hebben (op een paar na). In het begin vond ik het nog wel eens moeilijk om 'een koekje bij de thee/koffie' te weigeren, maar nu ik er zelf makkelijker over doe, doen anderen dat ook (er zijn ook zat mensen die vanwege dieet of wat ook iets niet eten....), en omdat men weet dat ik het misschien niet eet wordt er nu ook vaak gevraagd of ik iets mag hebben, heel lief....
Mijn moeder heb ik ook wel eens gekwetst. Ze wilde dan iets voor me meenemen, en dan vroeg ze wat ze kon meenemen. Netjes uitgelegd hoe of wat, en dan zegt ze 'ja, maar dat vind ik niet leuk om mee te nemen' en was ze heel erg teleurgesteld. Hele discussie dan vervolgens erover. Maar tegenwoordig doet ze er wat minder moeilijk over (heeft ze speciaal pure chocola in huis, en krijg ik een extra mandarijntje ipv een koekje ofzo :mrgreen: )

Happyanita

Bericht door Happyanita » do jan 28, 2010 11:00

Dat weggooien is bij mij ook nog een probleem. Heel vaak blijven er broodjes over maar altijd met kaas of vlees. Vlees eet ik niet, maar die met kaas wel als ik honger heb. Anders ga ik op het station iets anders te eten kopen. Vind dat erg zonde. Zit er nog over te twijfelen of ik de kaas niet gewoon weg moet gooien en alleen t broodje moet nemen.

Maar ik eet op mijn werk sowieso niet veganistisch. We lunchen regelmatig met broodjes van een broodjeszaak die niet weet wat veganistisch is volgens mij. En wanneer er mensen van andere bedrijven bij zitten is het te vreemd om iets anders te nemen. Dadelijk denken ze dat ik ze aan het vergiftigen ben :P. En uitleggen dat ik vegan probeer te eten vind ik te privé. Zou de mening van hen over het bedrijf toch negatief kunnen beinvloeden. Hebben jullie daar nooit problemen mee? Accepteert je baas dat?

marjan

Bericht door marjan » do jan 28, 2010 11:04

Wel een intersssant item eigenlijk: wanneer vind je iets okee om op te eten en wanneer besluit je dat dat niet is en dat het weggegooid gaat worden... (even los van dat mogelijk andere mensen het zouden kunnen eten nog... we gaan er even van uit dat er geen andere mensen zijn die het willen eten)

Tobuzzter

Bericht door Tobuzzter » do jan 28, 2010 12:20

Ik heb iets dergelijks met mijn leren schoenen. Heb ze al een hele tijd geleden gekocht, en nu wil ik ze gewoon blijven dragen tot ze versleten zijn. Ik vind het een beetje hypocriet om ze nu weg te doen.
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden. (Schopenhauer)

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jan 28, 2010 12:31

Happyanita schreef:Maar ik eet op mijn werk sowieso niet veganistisch. We lunchen regelmatig met broodjes van een broodjeszaak die niet weet wat veganistisch is volgens mij. En wanneer er mensen van andere bedrijven bij zitten is het te vreemd om iets anders te nemen. Dadelijk denken ze dat ik ze aan het vergiftigen ben :P. En uitleggen dat ik vegan probeer te eten vind ik te privé. Zou de mening van hen over het bedrijf toch negatief kunnen beinvloeden. Hebben jullie daar nooit problemen mee? Accepteert je baas dat?
Je kan natuurlijk ook gewoon zeggen dat je last hebt van allergien. Dat zal niemand raar vinden. Doe ik ook af en toe, als ik geen zin heb om het uit te leggen, of als ik inschat dat het restaurant daardoor secuurder kijkt naar wat ze door mijn eten gooien.

Ananas

Bericht door Ananas » do jan 28, 2010 13:56

marjan schreef:Wel een intersssant item eigenlijk: wanneer vind je iets okee om op te eten en wanneer besluit je dat dat niet is en dat het weggegooid gaat worden... (even los van dat mogelijk andere mensen het zouden kunnen eten nog... we gaan er even van uit dat er geen andere mensen zijn die het willen eten)
Ik vind eigenlijk bijna alles okee om op te eten als het anders weggegooid wordt, omdat ik het belachelijk en zonde vind als eten wordt weggegooid. Nou gebeurt dit in mijn omgeving nooit met vlees, maar wel met producten met kaas of ei erin. Ik voel mij er slechter over als het dier dat voor de weggooi heeft moeten afstaan, dan eet ik het liever op.

twig

Bericht door twig » do jan 28, 2010 14:09

Maar is het bijv op het werk op den duur niet zo dat, mocht er al een tijd teveel weggegooid worden/teveel overblijven.. dat de baas dan de hoeveelheid niet gewoon verlaagd? Gezien het hem geld kost.... en als alles wat eigenlijk teveel is toch opgegeten word omdat men t zonde vind, dat ze gewoon die hoeveelheid (niet vegan) dingen in blijven kopen omdat ze niet doorhebben dat t teveel is?

Plaats reactie