Hoe strikt zijn de forummers?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Erik van Zomeren
Leefwijze: veganist
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Re: Hoe strikt zijn de forummers?

Bericht door Erik van Zomeren » vr dec 18, 2009 0:13

Truus schreef:Maar het was juist m'n bedoeling te benadrukken dat het streng veganistisch leven gevolgen heeft om rekening mee te houden.

Streng is natuurlijk maar relatief, het kan altijd strenger. Niet streng leven heeft ook gevolgen om rekening mee te houden.
Truus schreef:Anderzijds doe je het toch nooit goed.
Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken en soms misschien maar zeer weinigen of zelfs helemaal niemand, hoewel dat laatste mij onwaarschijnlijk lijkt. Hoe anderen naar mij kijken laat mij niet onverschillig, maar ik probeer mij daardoor niet al te zeer af te laten leiden van de koers die mij, alle signalen die op mij afkomen steeds opnieuw overwegende, het beste lijkt. Door een sterk van het gemiddelde afwijkende koers te (willen) varen ben ik alleen al op grond daarvan asociaal. En toch zitten er aan die asociale kant van mij in mijn beleving juist ook heel sociale kanten.
Truus schreef:Ik ben juist van de iedereen moet voor zichzelf bepalen club.
Ik denk dat die houding uiteindelijk het meest positieve resultaat oplevert.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr dec 18, 2009 0:44

Erik van Zomeren schreef:Truus schreef:
Ik ben juist van de iedereen moet voor zichzelf bepalen club.
Ik denk dat die houding uiteindelijk het meest positieve resultaat oplevert.
Zou het?
Ik houd niet zo van dit postmodernistische gedachtegoed. Dwingen werkt natuurlijk vaak averechts en is ook zeker niet waar ik voor sta, maar het 'iedereen moet voor zichzelf bepalen' vind ik erg onverschillig klinken. Alsof het je eigenlijk niet zo veel uitmaakt. Ik ben meer van het 'iedereen zou zo moreel mogelijk moeten handelen' clubje. Daar kunnen we nog best wat mensen bij gebruiken.

Truus

Bericht door Truus » vr dec 18, 2009 0:58

Jasmijn schreef:'iedereen moet voor zichzelf bepalen' vind ik erg onverschillig klinken.
Ja, je hebt gelijk, ik bedoelde ook iedereen op dit forum. Ik ga ervan uit dat hier alleen mensen zijn die toch al zich inspannen om weinig dierlijke producten te gebruiken.

Wat betreft de vleeseters en zo, daar ligt een taak voor ons om te overtuigen, of op z'n minst een goed voorbeeld te geven.

100% dierlijke producten vermijden is sowieso niet mogelijk, zelfs een fanaat als ik kan dat niet. Ze zitten in vanalles verwerkt waar we geen weet van hebben.

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » vr dec 18, 2009 8:59

Jasmijn schreef:maar het 'iedereen moet voor zichzelf bepalen' vind ik erg onverschillig klinken. Alsof het je eigenlijk niet zo veel uitmaakt. Ik ben meer van het 'iedereen zou zo moreel mogelijk moeten handelen' clubje. Daar kunnen we nog best wat mensen bij gebruiken.
Niet voor dwingen zijn valt heel goed te combineren met het voortdurend doen van een appel op het medeverantwoordelijkheidsgevoel van je medemensen.

Lianne
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Lianne » vr dec 18, 2009 14:56

Ik denk zelf ook wel in verhoudingen. Wat doet één koekje met ei voor de hele kippenindustrie? Ik vermijd het liever wel hoor maar ik vind het groter probleem als ik een stukje echt vlees per ongeluk eet - komt weinig voor trouwens.

Daarom ben ik ook blij dat ze bij Kruidvat multivitaminen hebben. Als ik ze mag geloven zit er alleen wolvet in, naar ik vermoed dus D3.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr dec 18, 2009 15:40

Truus schreef:
Jasmijn schreef:'iedereen moet voor zichzelf bepalen' vind ik erg onverschillig klinken.
Ja, je hebt gelijk, ik bedoelde ook iedereen op dit forum. Ik ga ervan uit dat hier alleen mensen zijn die toch al zich inspannen om weinig dierlijke producten te gebruiken.

Wat betreft de vleeseters en zo, daar ligt een taak voor ons om te overtuigen, of op z'n minst een goed voorbeeld te geven.
Ah oke, daar ben ik het mee eens :)

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » vr dec 18, 2009 16:25

Lianne schreef:Ik denk zelf ook wel in verhoudingen. Wat doet één koekje met ei voor de hele kippenindustrie? Ik vermijd het liever wel hoor maar ik vind het groter probleem als ik een stukje echt vlees per ongeluk eet - komt weinig voor trouwens.

Daarom ben ik ook blij dat ze bij Kruidvat multivitaminen hebben. Als ik ze mag geloven zit er alleen wolvet in, naar ik vermoed dus D3.
Kleine beetjes doen er wel degelijk toe, vooral als een miljoen mensen op die kleine beetjes letten. En als nou door dat kleine beetje wat jij niet consumeert, ze net 1 euro tekort komen om de kippenindustie niet failliet te laten gaan, dan is dat toch de moeite waard?

Er zit ook aan vast hoe serieus mensen veganisme nemen, als je aangeeft een klein beetje niet erg te vinden. Mensen interpreteren dat al gauw als: het maakt haar eigenlijk niet zo heel veel uit en dus hoeven wij er ook niets mee te doen. Het remt de verbreiding van het veganisme sterk af.

JesseL

Bericht door JesseL » za dec 19, 2009 16:24

Erik van Zomeren schreef:
Lianne schreef:Ik denk zelf ook wel in verhoudingen. Wat doet één koekje met ei voor de hele kippenindustrie? Ik vermijd het liever wel hoor maar ik vind het groter probleem als ik een stukje echt vlees per ongeluk eet - komt weinig voor trouwens.

Kleine beetjes doen er wel degelijk toe, vooral als een miljoen mensen op die kleine beetjes letten. En als nou door dat kleine beetje wat jij niet consumeert, ze net 1 euro tekort komen om de kippenindustie niet failliet te laten gaan, dan is dat toch de moeite waard?

Er zit ook aan vast hoe serieus mensen veganisme nemen, als je aangeeft een klein beetje niet erg te vinden. Mensen interpreteren dat al gauw als: het maakt haar eigenlijk niet zo heel veel uit en dus hoeven wij er ook niets mee te doen. Het remt de verbreiding van het veganisme sterk af.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Juist door veel te strikt over te komen zal je niet-vegans (en ook vegans) afschrikken denk ik. Dan komt het over als een religie of een sekte. Mensen moeten niet het gevoel krijgen dat het pas goed is als ze alles laten staan, van melk en ei tot aan honing en D3. Dat schrikt enorm af. Persoonlijk zou ik de focus houden op melk en ei. Dat is het meest tastbaar en ik denk ook het grootste deel van het dierenleed (buiten vlees en vis zelf). Als je mensen daarvan heb overtuigd, komt de rest vanzelf (spreek ik uit eigen ervaring).

De aandacht voor vegetarisme en de groep vegetariërs groeit volgens mij steeds harder. We moeten zorgen dat binnen die groep het aantal veganisten minsten evenredig mee groeit. Mensen van vleeseter in één keer veganistisch krijgen is erg moeilijk denk ik. Hier op het forum lees ik praktisch alleen maar dat mensen eerst vegetariër waren en pas later ook veganist werden.
Vegetariërs geven blijkbaar al om dieren, dus we moeten hen overtuigen om al het dierenleed te vermijden. Zelf wisten wij als vegetariër dus niet de waarheid achter melk en ei. Ik denk dat veel vegetariërs dat niet weten (het wordt nergens verteld tenslotte). Daar ligt onze potentiële winst.

Maar goed, terugkomend op het onderwerp, ik denk dus dat te strikt juist mensen afschrikt. Zelfs als je zelf wel heel erg strikt bent, dan moet je uitkijken dat niet aan anderen op te dringen.

lena

Bericht door lena » za dec 19, 2009 17:21

JesseL schreef: Maar goed, terugkomend op het onderwerp, ik denk dus dat te strikt juist mensen afschrikt.
Ik denk dat Truus helemaal gelijk had: ben je erg strikt dan ben je extremist. Ben je lakser, dan ben je hypocriet. In de ogen van anderen doe je het nooit goed, dus je moet maar gewoon je eigen grenzen trekken.
Zelfs als je zelf wel heel erg strikt bent, dan moet je uitkijken dat niet aan anderen op te dringen.
En dat komt van iemand die wil dat zijn familie veganistisch gaat eten met kerst :)
Ik snap je wel hoor, maar wat streng is en niet streng is enorm relatief. Voor verreweg de meeste mensen is letten op melk in koekjes ook al zwaar overdreven. Vooral in de milieuhoek zie je vaak het argument "we moeten mensen niet stimuleren vegetarier te worden, een dagje geen vlees geeft al grote winst en dat is tenminste haalbaar". Vanuit dat standpunt gezien zijn wij hier allemaal extremisten.

Truus

Bericht door Truus » za dec 19, 2009 18:13

JesseL schreef:De aandacht voor vegetarisme en de groep vegetariërs groeit volgens mij steeds harder. We moeten zorgen dat binnen die groep het aantal veganisten minsten evenredig mee groeit.
Dit idee spreekt mij wel aan. Veel vegetariërs eten juist meer ei en zuivel dan omnivoren zonder erbij still te staan dat een dood dier ten minste niet meer lijdt. Het kookboek van Antoinette Hertsenberg kon ondanks de grote glimmende foto's zowat linea recta in de vuilnisbak want er kwam nauwelijks een recept in voor zonder ei of zuivel.

JesseL

Bericht door JesseL » za dec 19, 2009 19:04

lena schreef:
JesseL schreef: Maar goed, terugkomend op het onderwerp, ik denk dus dat te strikt juist mensen afschrikt.
Ik denk dat Truus helemaal gelijk had: ben je erg strikt dan ben je extremist. Ben je lakser, dan ben je hypocriet. In de ogen van anderen doe je het nooit goed, dus je moet maar gewoon je eigen grenzen trekken.
Zelfs als je zelf wel heel erg strikt bent, dan moet je uitkijken dat niet aan anderen op te dringen.
En dat komt van iemand die wil dat zijn familie veganistisch gaat eten met kerst :)
Ik snap je wel hoor, maar wat streng is en niet streng is enorm relatief. Voor verreweg de meeste mensen is letten op melk in koekjes ook al zwaar overdreven. Vooral in de milieuhoek zie je vaak het argument "we moeten mensen niet stimuleren vegetarier te worden, een dagje geen vlees geeft al grote winst en dat is tenminste haalbaar". Vanuit dat standpunt gezien zijn wij hier allemaal extremisten.
Mijn schoonouders zijn helaas echt al verloren. Die worden nooit veganist of ook maar iets wat in de buurt zou komen. Die kan je weer op andere manieren overtuigen (dreigen om niet te komen -grapje!). ;)

Bij normale mensen die wellicht nog over te halen zijn, zal dwang of te streng zijn alleen averechts werken denk ik.
Mijn eigen moeder vond het zeer sympathiek dat wij vegetariër en nu veganist zijn, zelf is ze nog niet zo ver, maar ze sloot het ook niet uit. Alhoewel ze veganisme wel ver vond gaan en het vreemd vond waarom ik ook buitenhuis niet gewoon een milk-shake met mijn dochter nam (temeer omdat je dan geen echte keus heb, je hebt geen soja milkshakes in de snack-bar, dus het is of een foute milk-shake of niks, toch heb ik voor niks gekozen). Mijn strengheid hierin schrikt dan toch een beetje af. Dat bedoel ik dus, dan zou ze minder snel veganist worden, want dan denkt ze ook geen uitzonderingen te mogen maken, terwijl als het minder streng lijkt en ze eenmaal "om" is je snel strikter zal worden en ook dingen buiten melk en ei gaat laten staan. Dingen waar je eerst niet over nadacht. (Toen ik vegetariër was, dacht ik eerlijk gezegd niet echt na over wol en zijde bijvoorbeeld. Door melk en ei ben ik veganist geworden, maar ik zou nu ook geen wol of zijde meer gebruiken.)

lena

Bericht door lena » za dec 19, 2009 19:09

Truus schreef:
JesseL schreef:De aandacht voor vegetarisme en de groep vegetariërs groeit volgens mij steeds harder. We moeten zorgen dat binnen die groep het aantal veganisten minsten evenredig mee groeit.
Dit idee spreekt mij wel aan. Veel vegetariërs eten juist meer ei en zuivel dan omnivoren zonder erbij still te staan dat een dood dier ten minste niet meer lijdt.
Het gevaarlijke van focussen op 1 specifiek onderwerp (zoals die waardeloze haantjes) is denk ik dat mensen denken dat als dat probleem opgelost is, er helemaal geen bezwaren meer zitten aan dierlijke producten. Het is vergelijkbaar met het probleem van de welfare-aanpak. Het grote bezwaar van veel mensen om geen vlees te eten is het feit dat de dieren zo weinig ruimte hebben. Geef ze ietsjes meer ruimte, en hopla, weg bezwaren en mensen kunnen weer vlees eten met een goed geweten. Het milieu-argument is ook problematisch wat dat betreft, want dan krijg je weer mensen die er op wijzen dat kip eigenlijk helemaal niet zo slecht is voor het milieu en zelfs beter is dan groenteburgers.

Ik vind het wel goed dat er aandacht is voor het feit dat voor koemelk kalfjes geboren moeten worden die naar de slacht verdwijnen, en voor kippen haantjes gedood worden, maar aan de andere kant: dat gebeurt ook al steeds meer. Zelfs in mainstream programma's (iemand die op tv een "waardeloos haantje" in de blender deed toch?) is er aandacht voor. En het gedrag van mensen verandert niet echt.

JesseL

Bericht door JesseL » za dec 19, 2009 19:21

Nou ik dacht dus dat dat haantjes en klafjes probleem niet bestond bij biologische melk en eieren. Die zouden zogenaamd diervriendelijk zijn. Ze zeggen er alleen niet bij dat je nog steeds hun broertjes na geboorte dood en de biologische gehouden dieren zelf ook na hun productieve periode. Dus eigenlijk is het gewoon misleidend om biologische producten diervriendelijk te mogen noemen. Misschien zou de NVV er een keer een proefproces (rechtszaak) over moeten beginnen...

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » za dec 19, 2009 21:07

JesseL schreef: Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Juist door veel te strikt over te komen zal je niet-vegans (en ook vegans) afschrikken denk ik.
Volgens mij kun je best zelf zeer strikt zijn (is volgens mij echt de beste strategie), zodat je laat zien dat je het zelf heel serieus neemt, terwijl je tegelijkertijd anderen in hun waarde laat in hun anders zijn. Daarbij hoef je dan niet te verstoppen wat je vind dat de consequenties van dat anders zijn volgens jou zijn. Je kaken stijf op elkaar houden, omdat je bang bent om iemand af te schrikken helpt echt niet. Wat voor rare boodschap straal je dan naar anderen uit?

Overigens ben ik zelf van vleeseter direct veganist geworden. Dat kan dus best.

lena

Bericht door lena » ma dec 21, 2009 16:59

JesseL schreef: Mijn strengheid hierin schrikt dan toch een beetje af. Dat bedoel ik dus, dan zou ze minder snel veganist worden, want dan denkt ze ook geen uitzonderingen te mogen maken, terwijl als het minder streng lijkt en ze eenmaal "om" is je snel strikter zal worden en ook dingen buiten melk en ei gaat laten staan. Dingen waar je eerst niet over nadacht. (Toen ik vegetariër was, dacht ik eerlijk gezegd niet echt na over wol en zijde bijvoorbeeld. Door melk en ei ben ik veganist geworden, maar ik zou nu ook geen wol of zijde meer gebruiken.)
Ja, zo snap ik wel wat je bedoelt. Ik herken het wel. Ik denk wel eens dat het beter is om iets minder streng te zijn. Ik zocht net bijvoorbeeld cruesli in de supermarkt. De meeste varianten zijn vegan, op iets van 0,7% honing na. Eigenlijk vind ik dan rationeel dat dat niet uitmaakt. Dat is maar zo'n klein beetje, daar worden niet echt dieren mee gered. Ik red waarschijnlijk meer insecten door een dag binnen te blijven dan door producten met zo'n minieme hoeveelheid honing te laten staan. Hetzelfde geldt ook voor producten waar melk in de aroma's zit, of waar weipoeder het twintigste ingredient op de lijst is. Maar goed, ik doe het toch niet, omdat ik het voor mezelf prettig vindt een duidelijke grens te hebben en me niet bij ieder product uitgebreid af wil vragen of de hoeveelheid dierenleed die er in dat geval aan kleeft acceptabel is.

marjan

Bericht door marjan » ma dec 21, 2009 18:33

Naar aanleiding van een goed idee van Truus (dank :) ) is een groot deel van dit forum afgesplitst en verplaatst naar "Politiek en veganisme". Het was wat lastig omdat het zo door elkaar liep maar ik heb geprobeerd zo logisch mogelijk te splitsen.

Marjan als moderator

Happyanita
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Happyanita » vr jan 15, 2010 23:26

Wat interessant om al deze verschillen en meningen te lezen. Helpt me ook erg.
Zelf eet ik nog weinig veganistisch, maar ben dan ook pas begonnen met mijn transition (haha, dat woord leen ik even van de transgenders, vind 't zo'n geweldig). Er zijn nog genoeg dingen waar ik een oplossing voor moet vinden.

Anyway, ik wilde reageren op het extremist/hypocriet verhaal. Je kunt het inderdaad in de ogen van ieder ander nooit goed doen. Dat ligt natuurlijk aan hoe zij in het leven staan en wat voor gedachten en ideeën er achter zitten. Misschien wel schuldgevoel?
En ik heb veel respect voor beide meningen. Wanneer iemand heel streng veganistisch leeft vind ik dat mooi. Maar je moet je jezelf er niet doodongelukkig mee maken.

Maar voor het plaatje naar de buitenwereld lijkt het me goed op te letten dat het al te extreem en negatief wordt. Zelf vond ik het veganisme lange tijd te extreem en had ik er een negatief beeld bij. De laatste tijd is dat verandert doordat ik een positieve en sprirituele vegan tegenkwam en online positieve blogs/sites tegenkwam. Ze overtuigde me dat genieten van het leven en veganisme samen kunnen gaan. Daarnaast wordt ik steeds sterker en kan ik nu ook de uitdaging van negatieve reacties aan.

Groeten, Anita

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo jan 17, 2010 12:21

lena schreef:Ik denk dat Truus helemaal gelijk had: ben je erg strikt dan ben je extremist. Ben je lakser, dan ben je hypocriet. In de ogen van anderen doe je het nooit goed, [...].
Vaak als ik vertel dat ik veganist ben reageren mensen ook bewonderend en zeggen ze dat ze dat nooit zouden kunnen. Ook de enkele keer dat ik een uitzondering maak reageren mensen meestal goed (als ze het al merken).

Wen

Bericht door Wen » zo jan 17, 2010 13:34

Hoe vaak ik dat al niet gehoord heb: Dat zou ik nooit kunnen .

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo jan 17, 2010 13:51

Wen schreef:Hoe vaak ik dat al niet gehoord heb: Dat zou ik nooit kunnen .
Ach ja, ik heb dan altijd een beetje medelijden met ze en voel me vaak in verlegenheid gebracht. Wat moet je in *naam met zo'n opmerking?

Plaats reactie